Project TLC (tender, love & care)

Discussie over het tunen en stylen van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Gebruikersavatar
Pinda72
Clublid
Berichten: 246
Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
1e Panda-achtige: Panda 45
2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
3e Panda-achtige: 100HP!
Has thanked: 40 times
Been thanked: 19 times

Re: Project TLC (tender, love & care)

Bericht door Pinda72 »

Zó! Knappe 595 achteras gescoord!
8EB06ADC-2B33-4D65-8939-7B210C8EB4F7.jpeg
Mooi winterklusje.

Gebruikersavatar
Kanerr
Forumgebruiker
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 mar 2022 10:37
1e Panda-achtige: 2012 319 85 Lounge
2e Panda-achtige: 2015 Mini JCW Manhart F300
Has thanked: 49 times
Been thanked: 13 times

Re: Project TLC (tender, love & care)

Bericht door Kanerr »

Gaaf! Mag ik vragen wat je ervoor hebt betaald? Stiekem wil ik dit ook voor mijn vriendin zodat ze rondom schijfremmen heeft... Maarja... Beetje onnodig/overkil.
Fiat Panda TwinAir Turbo Lounge
Mini JCW Manhart F300

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 429
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Re: Project TLC (tender, love & care)

Bericht door BertPleizier »

Wat is dan de toegevoegde waarde? Dat geld kun je beter in goed onderhoud stoppen: onderhoud = behoud.

Een klein stadsautootje als de Panda remt amper op de achteras. Daar heb je echt geen schijfremmen op nodig. Ze hebben zelfs een nadeel: je velgen worden er vies van.

Gebruikersavatar
Pinda72
Clublid
Berichten: 246
Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
1e Panda-achtige: Panda 45
2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
3e Panda-achtige: 100HP!
Has thanked: 40 times
Been thanked: 19 times

Re: Project TLC (tender, love & care)

Bericht door Pinda72 »

Dat dacht ik ook al. Voor de 100HP is het een upgrade om de wegligging te verbeteren, maar een standaard Panda lekker standaard houden! Zelfs ik vindt het al zonde geld :mrgreen:
Maar ja, ik ben het project begonnen, ben niet van plan de HP te verkopen, en dan is elk jaar een investering in verbeteren m.i. geen weggegooid geld. Op een nieuw klein autootje schrijf je immers meer af, en heb je aanzienlijk minder lol, en na 10 jaar leveren ze waarschijnlijk hetzelfde op.
Voor de toekomst wil ik alleen nog snellere nokkenassen, een remap, en verder nog wat kleine upgrades bij vervanging, bijvoorbeeld BF Goodrich slangen (hoewel die niet echt nodig zijn).
Verder is alles zo goed als gedaan!
Over 500km komt er een volsyntheet in….

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4109
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Verkocht - Panda 1242 Classic 85 pk
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 13 times
Been thanked: 38 times

Re: Project TLC (tender, love & care)

Bericht door Riddick »

Kanerr schreef: 12 sep 2022 10:50 Gaaf! Mag ik vragen wat je ervoor hebt betaald? Stiekem wil ik dit ook voor mijn vriendin zodat ze rondom schijfremmen heeft... Maarja... Beetje onnodig/overkil.
Nee hoor, is geen overkil.
Op mijn beide Panda's 85TA, had ik schijven voor en trommels achter.
Nu op de 500 Sport 105TA met 6-bak zit standaard schijfremmen rondom, en dat remt toch merkbaar better, dan met trommels achter, geeft toch meer rust op de achteras met stevig remmen.
# Nobody's Tomorrow is Guaranteed.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 429
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Re: Project TLC (tender, love & care)

Bericht door BertPleizier »

De reden dat nieuwere auto’s bijna altijd schijfremmen hebben op de achteras (ook kleinere autootjes) is dat schijfremmen beter samenwerken met ESP en dat is sinds een tijdje verplicht op nieuwe auto’s. Trommelremmen werken daar minder nauwkeurig mee samen.

Gebruikersavatar
Pinda72
Clublid
Berichten: 246
Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
1e Panda-achtige: Panda 45
2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
3e Panda-achtige: 100HP!
Has thanked: 40 times
Been thanked: 19 times

Re: Project TLC (tender, love & care)

Bericht door Pinda72 »

Tsjeeee, wat rijdt dat ding toch hard....kon het uiteraard niet winnen van een zwart gewrapte Ttttttesla (kan het niet uitspreken), maar het ging wel hard :mrgreen: (een wedstrijdje Italië op en neer win ik toch wel.... ;) )
Minder leuk was de tankbeurt, maar je krijgt er dan wel weer een hoop lol voor terug....
Er valt vandaag 1 buitje op 2 vierkante kilometer, en je raadt het al......komt niet goed uit,

Wil voor dit weekend de as zoveel mogelijk (buiten) schoon maken. Ik heb hem al helemaal kaal van kabels, bussen, en naven, en dan begin ik met Brunox (2 lagen) op de delen waar wat vliegroest zit. Daarna in de aflak. Het weer (en tijd) bepaalt of ik m af ga krijgen dit weekend.

Ik kies om twee redenen bewust niet voor coaten: de kosten (eerst stralen, dan coaten), en na poedercoaten zie je niet waar de as roest, of scheurtjes vertoont. Trust me, I know!

Ooit een klassiek stalen crossframe gerestaureerd. Vorige eigenaar had frame in een rare kleur gepoederd. Na kaal halen, bleek de bevestiging van de voetsteunen doorgescheurd. Dat had dus tot een gevaarlijke crash kunnen leiden.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4109
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Verkocht - Panda 1242 Classic 85 pk
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 13 times
Been thanked: 38 times

Re: Project TLC (tender, love & care)

Bericht door Riddick »

Poedercoat ovens draaien op gas, dus poeder-coaten is absoluut niet leuk meer, de hoge gas prijzen maken poeder-coaten niet meer rendabel.
Waar ik eerst nog € 275,- incl, betaalde voor 4 velgen coaten, is dat nu al € 550,- excl.
Als je daar nog de aankoop prijs van je 2de hands velgen bij rekent, en eventuele kosten van afdraai werkzaamheden om veldranden op te knappen, dan kan je beter 4 nieuwe velgen kopen.
# Nobody's Tomorrow is Guaranteed.

Gebruikersavatar
Pinda72
Clublid
Berichten: 246
Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
1e Panda-achtige: Panda 45
2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
3e Panda-achtige: 100HP!
Has thanked: 40 times
Been thanked: 19 times

Re: Project TLC (tender, love & care)

Bericht door Pinda72 »

Inmiddels vanaf vorig weekend stapjes gemaakt, tussen de buien door.
De Abarth 595 as in de Brunox, en afgewerkt met Rust Oleum Hardhat hoogglans zwart.
CAA26042-BD61-4E1F-ACB3-E72762E700B7 (Middel).jpeg
Op advies van Robert ( _O_ ) de assteunen doorgelast, en inmiddels ook al afgewerkt. Deze keer met Tenco ijzerverf.
Wellicht één dezer weken monteren.....wordt vervolgd.....
40BE6EAB-4136-43E7-8120-0425C20DB5F2 (Middel).jpeg
6945D719-95A9-4773-AD8F-60F114E3598B (Middel).jpeg
Dit weekend mijn eerste motorstoring: bleek de slang van de carterontluchting bijna helemaal afgescheurd te zijn.
Fijn spul, die weekmakers.... :evil:
885EC1BB-60C2-46BF-A675-BEE397863712 (Middel).jpeg
De originele slang voor de carterontluchting is niet alleen duur, maar ik heb een betaalbaar en duurzaam alternatief gevonden bij Biesheuvel (wel icm de BMC!):
Afbeelding
https://www.biesheuvel.nl/nl/19mm-16mm

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2916
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 23 times

Re: Project TLC (tender, love & care)

Bericht door Robert100HP »

Ik zeg....................................................GOED BEZIG!!!!!!!!!!!!!!!

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2916
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 23 times

Re: Project TLC (tender, love & care)

Bericht door Robert100HP »

Kanerr schreef: 12 sep 2022 10:50 Gaaf! Mag ik vragen wat je ervoor hebt betaald? Stiekem wil ik dit ook voor mijn vriendin zodat ze rondom schijfremmen heeft... Maarja... Beetje onnodig/overkil.
Nou Kanerr, dan heb ik een goed bericht voor je. de achterassen van een 1.1 en 1.2 model 169 zijn identiek aan die van een HP.
De reden waarom wij of een standaard as minder torsie geven of vervangen door een Abarth as heeft zuiver te maken met de wegligging. Jij kunt dus eenvoudig de ashuizen met trommels omwisselen voor ashuizen met schijven. Beide zitten op dezelfde manier met draadeind en moer op de flens vast. Het enige verschil zijn de remslangen bij trommels zijn dat er 2 per kant. Omdat de remklauw achter zelfstellend is en dus heen en weer moet kunnen bewegen worden er daar 3 slangen per kant toegepast. En mogelijk moet er een ander handrem kabel op, vraag Pinda72 anders of hij zijn HP as verkoopt.
Achteras2.JPG
Achteras2.JPG (53.33 KiB) 156 keer bekeken
Doorgelaste en verstevigde as klaar voor montage, as is vooraf gestraald en met hard hat sinc behandeld voor hij gespoten werd.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2916
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 23 times

Re: Project TLC (tender, love & care)

Bericht door Robert100HP »

Pinda72 schreef: 17 okt 2022 13:22 Inmiddels vanaf vorig weekend stapjes gemaakt, tussen de buien door.
De Abarth 595 as in de Brunox, en afgewerkt met Rust Oleum Hardhat hoogglans zwart.
CAA26042-BD61-4E1F-ACB3-E72762E700B7 (Middel).jpeg
Op advies van Robert ( _O_ ) de assteunen doorgelast, en inmiddels ook al afgewerkt. Deze keer met Tenco ijzerverf.
Wellicht één dezer weken monteren.....wordt vervolgd.....
40BE6EAB-4136-43E7-8120-0425C20DB5F2 (Middel).jpeg6945D719-95A9-4773-AD8F-60F114E3598B (Middel).jpeg

Dit weekend mijn eerste motorstoring: bleek de slang van de carterontluchting bijna helemaal afgescheurd te zijn.
Fijn spul, die weekmakers.... :evil:
885EC1BB-60C2-46BF-A675-BEE397863712 (Middel).jpeg
De originele slang voor de carterontluchting is niet alleen duur, maar ik heb een betaalbaar en duurzaam alternatief gevonden bij Biesheuvel (wel icm de BMC!):
Afbeelding
https://www.biesheuvel.nl/nl/19mm-16mm
Je bent vergeten de dikke m12 chassis ringen er op te lassen, stuur ik zoveel foto's. ): ): ): ):
assteun 2.JPG

Gebruikersavatar
Pinda72
Clublid
Berichten: 246
Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
1e Panda-achtige: Panda 45
2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
3e Panda-achtige: 100HP!
Has thanked: 40 times
Been thanked: 19 times

Re: Project TLC (tender, love & care)

Bericht door Pinda72 »

Inderdaad niet aan gedacht..... :S

Gebruikersavatar
Pinda72
Clublid
Berichten: 246
Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
1e Panda-achtige: Panda 45
2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
3e Panda-achtige: 100HP!
Has thanked: 40 times
Been thanked: 19 times

Re: Project TLC (tender, love & care)

Bericht door Pinda72 »

Update: De 595 as zit er inmiddels onder. Echter niet zonder slag of stoot, er zaten wel wat dingen tegen, maar het resultaat mag er zijn!
128297C8-996C-4C4C-812B-769403BD7B9C.jpeg
(Remleidingen zaten vast van de oude as, dus breuk, originele wielen passen niet meer, ET-waarde komt niet overeen omdat de as breder is, alles zat vastgerot bij de oude as, dus demontage ging niet zo lekker, uiteindelijk kwam ik er achter dat de ABS sensor op een andere locatie in het lagerhuis zat, dus alles gewisseld, ook weer alles vast, enz :mrgreen: Alles bij elkaar 11 uur bezig geweest, alleen hulp bij as vastbouten, en abs sensor zat muurvast, dus ook even hulp gehad.)
Laatst gewijzigd door Pinda72 op 03 nov 2022 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 429
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Re: Project TLC (tender, love & care)

Bericht door BertPleizier »

Wat zat er tegen?

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”