Pech en ellende...
Moderator: Niels9966
- louis
- Clublid
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: 15 nov 2012 23:37
- 1e Panda-achtige: 45 1980
- Locatie: Malden
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Pech en ellende...
ik heb onlangs een 965 cilinderkop laten reviseren bij revisiebedrijf. Koste me 223 euro. Wel zelf uitbouwen en inbouwen.
gr,
Louis
Seat Panda-Trans
Cee’d/Enka/AZU/850T/HQ-bakkie
Louis
Seat Panda-Trans
Cee’d/Enka/AZU/850T/HQ-bakkie
- Micha D.
- Forumgebruiker
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Re: Pech en ellende...
Oh jeej, ik hoop toch niet dat ik je heb gekwetst met mijn meningPandaVespa schreef: ↑15 aug 2022 22:23 Ach gaan we weerbeste stuurlui staan aan altijd aan de wal
.
Je mag natuurlijk niet teveel uitgeven aan een Panda……….
.

Enfin, jammer van de ruis weer, want ik ben oprecht van mening dat als je 1500 uitgeeft aan een koprevisie iemand heel erg profijt van je heeft gemaakt.
En doen alsof een Panda niets mag kosten tegenover iemand die net 2000+ heeft uitgegeven aan een motorrevisie, wellicht moet je dan iemand anders pakken.
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2250
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 4 times
Re: Pech en ellende...
Volgens mij mogen we het best over prijzen hebben. Het is immers iets wat in het openingsbericht wordt benoemd. De discussie prijs/kwaliteit laten we even in het midden. Het lijkt mij redelijk als iedereen zijn ervaringen deelt.
Als voorbeeld mijn recente motorrevisie (1.2 8v motor). Ik heb het bij Arrows Motorrevisie in Den Haag laten uitvoeren. Ze zijn super snel (binnen een dag klaar) en denken mee in het kostenplaatje. Ze gaven bijvoorbeeld aan dat het goedkoper zou zijn als ik de zuigers bestelde i.p.v. door hen.
De kosten:
Oude & nieuwe zuigers opmeten, honen en monteren, cilinderkop nameten en vlakken: 170 euro
Nieuwe zuigers met veren: 162,19
Kopbouten, pakkingset motor, carterpan, inlaat- & uitlaatkleppen, distributieset, drijfstang- en hoofdlagers, olie & filter, bougies: 173,01
Totaal is: 505,20
Ik heb dus wel het blok zelf gedemonteerd, schoongemaakt en in losse delen aangeleverd. Ik kan mij voorstellen dat je 500 a 1000 euro betaald als je het blok laat demonteren en opbouwen. Dus dan zou je 1000 - 1500 totaal betalen voor een blok revisie.
Een blok uit een auto is goed te doen en het monteren met een huurkraan (niet duur) is ook niet het einde van de wereld. Een motorblok weegt iets van 50 - 75 kg dus ook wel vervoeren alleen of met hulp.
Als je toch het motorblok uit de auto haalt zou ik voor de revisie gaan. Een ander motorblok kan, maar dan moet je de kosten tegenover de moeite van in- en uitbouwen uitzetten. Zelf vind ik 1500 voor een complete blokrevisie niet veel voor iets wat dan makkelijk 20 - 30 jaar verder kan. Hopelijk kan je hier iets mee.
Als voorbeeld mijn recente motorrevisie (1.2 8v motor). Ik heb het bij Arrows Motorrevisie in Den Haag laten uitvoeren. Ze zijn super snel (binnen een dag klaar) en denken mee in het kostenplaatje. Ze gaven bijvoorbeeld aan dat het goedkoper zou zijn als ik de zuigers bestelde i.p.v. door hen.
De kosten:
Oude & nieuwe zuigers opmeten, honen en monteren, cilinderkop nameten en vlakken: 170 euro
Nieuwe zuigers met veren: 162,19
Kopbouten, pakkingset motor, carterpan, inlaat- & uitlaatkleppen, distributieset, drijfstang- en hoofdlagers, olie & filter, bougies: 173,01
Totaal is: 505,20
Ik heb dus wel het blok zelf gedemonteerd, schoongemaakt en in losse delen aangeleverd. Ik kan mij voorstellen dat je 500 a 1000 euro betaald als je het blok laat demonteren en opbouwen. Dus dan zou je 1000 - 1500 totaal betalen voor een blok revisie.
Een blok uit een auto is goed te doen en het monteren met een huurkraan (niet duur) is ook niet het einde van de wereld. Een motorblok weegt iets van 50 - 75 kg dus ook wel vervoeren alleen of met hulp.
Als je toch het motorblok uit de auto haalt zou ik voor de revisie gaan. Een ander motorblok kan, maar dan moet je de kosten tegenover de moeite van in- en uitbouwen uitzetten. Zelf vind ik 1500 voor een complete blokrevisie niet veel voor iets wat dan makkelijk 20 - 30 jaar verder kan. Hopelijk kan je hier iets mee.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4233
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 21 times
- Contacteer:
Re: Pech en ellende...
In dit specifieke geval is het misschien beter en makkelijker om een ander goed blok alvast te (laten) reviseren omdat het oude blok al wat problemen en kwaaltjes heeft gehad. Zo te lezen is het al flink heet geweest en heeft het met (te) weinig olie gelopen. Je kan dan op je gemak het andere blok onder handen nemen en zodra het klaar is in 1 dag wisselen.
Vergeet niet de oliepomp na te kijken/meten op overmatig slijtage en eventueel te vernieuwen!
Vergeet niet de oliepomp na te kijken/meten op overmatig slijtage en eventueel te vernieuwen!
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8190
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 20 times
- Been thanked: 56 times
- Contacteer:
Re: Pech en ellende...
Ik zou sowieso overwegen te kijken wat de mogelijkheden zijn. De toleranties van Marbellablokken zijn wat ruimer dan die van bijvoorbeeld de Oerpanda, waardoor ze ook meer herrie maken. Datzelfde geldt voor de 899 spi blokken, die lopen ook veel stiller. Alleen passen die icm. een Marbellabak niet in de auto (loopt tegen de passagierskant binnenscherm aan)
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 1946
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 19 times
Re: Pech en ellende...
Een kl*te opmerking weer van jouw. En idd jammer v/d ruis.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- marbellaerik
- Forumgebruiker
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 18 aug 2014 10:29
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella Brisa 1991 rood
- Locatie: Heiloo
- Been thanked: 3 times
Re: Pech en ellende...
Allen, bedankt voor de reacties.
Het bovenblok is dus gevlakt en gereviseerd na de lekke koppakking/oververhitting.
Dit heeft een garage gedaan waarvan de eigenaar liefhebber is van Italiaanse auto's.
Hij heeft een deel uitbesteed maar het heeft mij, samen met het uit- en inbouwen,
1075 euro gekost. De werkuren zijn nog de grootste kostenpost geweest.
Ik heb inmiddels aanbiedingen gehad van Louis en van Niels. De auto rijdt en staat weer thuis.
Na de vakanties ga ik me er weer verder over buigen. Dan ga ik ook beslissen wat ik ga doen.
Ik ben allang blij dat er weer licht schijnt aan de horizon. Een volledige revisie door een bedrijf
is financieel nu even niet (meer) op te brengen, wat dit ook mag kosten.
Jullie horen later weer van me!
MarbellaErik
Het bovenblok is dus gevlakt en gereviseerd na de lekke koppakking/oververhitting.
Dit heeft een garage gedaan waarvan de eigenaar liefhebber is van Italiaanse auto's.
Hij heeft een deel uitbesteed maar het heeft mij, samen met het uit- en inbouwen,
1075 euro gekost. De werkuren zijn nog de grootste kostenpost geweest.
Ik heb inmiddels aanbiedingen gehad van Louis en van Niels. De auto rijdt en staat weer thuis.
Na de vakanties ga ik me er weer verder over buigen. Dan ga ik ook beslissen wat ik ga doen.
Ik ben allang blij dat er weer licht schijnt aan de horizon. Een volledige revisie door een bedrijf
is financieel nu even niet (meer) op te brengen, wat dit ook mag kosten.
Jullie horen later weer van me!
MarbellaErik
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8190
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 20 times
- Been thanked: 56 times
- Contacteer:
- marbellaerik
- Forumgebruiker
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 18 aug 2014 10:29
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella Brisa 1991 rood
- Locatie: Heiloo
- Been thanked: 3 times
Re: Pech en ellende...
Ik heb even contact gezocht met Arrows welke hierboven is genoemd.
Ik moet rekenen op zo'n 1500 euro. De zuigers zijn niet voorhanden, nieuwe komen op 150 t stuk.
Toch maar een andere motor dan, en de gereviseerde kop hierop zetten?
MarbellaErik
Ik moet rekenen op zo'n 1500 euro. De zuigers zijn niet voorhanden, nieuwe komen op 150 t stuk.
Toch maar een andere motor dan, en de gereviseerde kop hierop zetten?
MarbellaErik
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4233
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 21 times
- Contacteer:
Re: Pech en ellende...
Zuigers hoeven niet altijd vernieuwd te worden, als ze nog netjes zijn en de boringen nog aan de maat is, is een set nieuwe zuigerveren al voldoende na licht honen. Wat een revisie uiteindelijk kost is sterk afhankelijk van de staat van het blok en de onderdelen dus dat kan je eigenlijk pas zeggen als je alles gedemonteerd voor je hebt liggen. Die 1500 euro is een ruwe schatting, het kan best wat minder kosten maar als er dingen tegen zitten zoals bijvoorbeeld een krukas die geslepen moet worden kan het makkelijk (veel) meer worden. Mijn ervaring is dat het vrijwel altijd tegenvalt wat je tegenkomt.
Als het gewoon goedkoop moet is het het makkelijkst om ergens een lopend blok vandaan te halen en dat erin te zetten.....
Als het gewoon goedkoop moet is het het makkelijkst om ergens een lopend blok vandaan te halen en dat erin te zetten.....
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8800
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 37 times
Re: Pech en ellende...
Ik bekijk het dan weer zo, en als het in het budget past natuurlijk, liever 1500 uitgeven voor een complete revisie waarbij je zeker weet dat de staat van het blok goed is en dus weer jaren mee kan, dan een tweedehands blok waarvan je maar moet raden wat daar allemaal mee gebeurd is en hoe 'goed' deze onderhouden is..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Yeti Skoda Yeti 1400cc 2011
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Yeti Skoda Yeti 1400cc 2011
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 2963
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 45 times
Re: Pech en ellende...
Als de auto zoveel waarde voor je heeft en je wilt wel een redelijk betrouwbare dagelijkse auto,
zou je een gebruikte motor kunnen monteren. Van de nu gemonteerde motor verwijder je de gereviseerde
cilinderkop die je goed conserveert. Voor het draaiende deel plan je dan een deel revisie, dwz de garagist
werkt eraan in een ( verloren ) uurtje. Dit word vaker gedaan bij totaal restauraties van auto's, want niet iedereen heeft een
geldboom in zijn tuin staan....
zou je een gebruikte motor kunnen monteren. Van de nu gemonteerde motor verwijder je de gereviseerde
cilinderkop die je goed conserveert. Voor het draaiende deel plan je dan een deel revisie, dwz de garagist
werkt eraan in een ( verloren ) uurtje. Dit word vaker gedaan bij totaal restauraties van auto's, want niet iedereen heeft een
geldboom in zijn tuin staan....
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8190
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 20 times
- Been thanked: 56 times
- Contacteer:
Re: Pech en ellende...
Ik heb destijds bij mijn Seat Trans het onderblok ook niet gedaan, enkel alle randapparatuur en de kop helemaal laten behandelen. Misschien dat je ergens wel een blokje van een Panda 45 of Fiat 127 kunt vinden. Dat scheelt enorm qua vermogen!
- Kanerr
- Forumgebruiker
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 08 mar 2022 10:37
- 1e Panda-achtige: 2012 319 85 Lounge
- 2e Panda-achtige: 2015 Mini JCW Manhart F300
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 24 times
Re: Pech en ellende...
Ik kan het wel begrijpen dat er gekozen wordt voor een ander blok als deze maar 1/3e van de prijs voor complete revisie kost.
Maargoed, er is dus keus zat en zo te horen kom je er wel uit
Laat het ook vooral weten wat je hebt gedaan en of het allemaal gelukt is.
Maargoed, er is dus keus zat en zo te horen kom je er wel uit

Laat het ook vooral weten wat je hebt gedaan en of het allemaal gelukt is.
Fiat Panda TwinAir Turbo Lounge
Mini JCW Manhart F300
Mini JCW Manhart F300
- marbellaerik
- Forumgebruiker
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 18 aug 2014 10:29
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella Brisa 1991 rood
- Locatie: Heiloo
- Been thanked: 3 times
Re: Pech en ellende...
Na contact met Niels gaan we het volgende doen. Ik kan van Niels een onderblok overnemen. Het bovenste gedeelte van mijn blok (die dus is gereviseerd) gaan we daar op plaatsen.
Na een luchtdruktest van mijn huidige onderblok bleek inderdaad dat cilinder 2 en 3 lucht doorlaten. De lucht kwam via de olievuldop naar boven. Bij 1 en 4 werden de zuigers weggedrukt en verplaatste de auto zich.
Ik heb er vertrouwen in!
Ik houdt jullie op de hoogte.
Marbellaerik.
Na een luchtdruktest van mijn huidige onderblok bleek inderdaad dat cilinder 2 en 3 lucht doorlaten. De lucht kwam via de olievuldop naar boven. Bij 1 en 4 werden de zuigers weggedrukt en verplaatste de auto zich.
Ik heb er vertrouwen in!
Ik houdt jullie op de hoogte.
Marbellaerik.