Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Raamgeleider stuk

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Raamgeleider stuk

Bericht door Poging2 »

In de stromende regen achtte mijn passagiersraam het noodzakelijk om met een enorme klap in de deur vallen :cry:

Vanmiddag de deur maar eens uit elkaar gepeuterd en de schade opgenomen. Glas is gelukkig heel, maar de deur lag vol restanten plastic en de staaldraad is uit de rail gelopen en hangt los. Nieuwe mechaniek is gelukkig maar 51 euro en zo te zien is het vervangen ook een eitje dus dat kon veel erger.

Ik zit nu alleen een beetje met de andere deur in mijn maag. Hoe groot is de kans dat het plastic daar ook vergaan is en het wachten op slachtoffer nummer 2 is? Is dat plastic los te vervangen of word dat een complete mechaniek? (beetje veel van het goeie om preventief te doen)

En hoe zit dat met de (handmatige) achterdeuren? Is die mechaniek ook "zwaartekracht gevoelig"?

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Raamgeleider stuk

Bericht door BertPleizier »

Bij mijn andere auto had ik jaren geleden precies hetzelfde: ik had al een paar weken het idee dat mijn linker achterraam zakte. Soms stond het een paar millimeter open. Elke keer dacht ik "wie doet dat raam steeds open en niet meer dicht". Op een gegeven moment deed ik het weer dicht en zag ik het een paar centimeter uit zichzelf zakken en toen wist ik genoeg,

Deurbekleding er af, raammechanisme vervangen (inderdaad een simpel klusje) en nooit meer last gehad. Ook niet van de andere ramen. Lijkt mij dus gewoon een productiefoutje of er is iets klem komen te zitten waardoor het kapot gedraaid is. Zegt dus niks over de andere raammechanismen.

Gewoon vervangen en geen zorgen over de rest. Leg desnoods een rolletje tape in je auto en je kunt een zakkend raam altijd voor nood vastplakken over de deur heen.

PS: maak wel de folie achter de deurbekleding weer helemaal goed dicht, anders krijg je vocht in je auto. Het portier is van binnen namelijk gewoon open: regenwater loopt langs de ruit het portier in en dat water wil je niet in je deurbekleding / auto hebben.

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Raamgeleider stuk

Bericht door Poging2 »

BertPleizier schreef: 20 sep 2022 16:54 Bij mijn andere auto had ik jaren geleden precies hetzelfde: ik had al een paar weken het idee dat mijn linker achterraam zakte. Soms stond het een paar millimeter open. Elke keer dacht ik "wie doet dat raam steeds open en niet meer dicht". Op een gegeven moment deed ik het weer dicht en zag ik het een paar centimeter uit zichzelf zakken en toen wist ik genoeg,

Deurbekleding er af, raammechanisme vervangen (inderdaad een simpel klusje) en nooit meer last gehad. Ook niet van de andere ramen. Lijkt mij dus gewoon een productiefoutje of er is iets klem komen te zitten waardoor het kapot gedraaid is. Zegt dus niks over de andere raammechanismen.

Gewoon vervangen en geen zorgen over de rest. Leg desnoods een rolletje tape in je auto en je kunt een zakkend raam altijd voor nood vastplakken over de deur heen.

PS: maak wel de folie achter de deurbekleding weer helemaal goed dicht, anders krijg je vocht in je auto. Het portier is van binnen namelijk gewoon open: regenwater loopt langs de ruit het portier in en dat water wil je niet in je deurbekleding / auto hebben.
Thanks, dan laten we de andere deuren voorlopig met rust. Ik ben heel voorzichtig met de folie geweest, maar een paar scheurtjes was helaas niet te voorkomen. Vooral bij een paar randjes, misschien met terugplakken dat dat wel goedkomt.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Raamgeleider stuk

Bericht door BertPleizier »

Gewoon een strookje goede kwaliteit duct tape er over en goed aandrukken dan is het goed waterdicht.

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Raamgeleider stuk

Bericht door Poging2 »

Ook weer geregeld :)

Vanmiddag kwam nieuwe binnen. Deurtje en raam ff uitgesopt en schoongemaakt en daarna de nieuwe mechaniek ingevet en gemonteerd. Werkt allemaal weer helemaal top en zelfs sneller en stiller dan de andere kant.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”