Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Relatief hoog verbruik

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Relatief hoog verbruik

Bericht door Robert100HP »

Een kwartiertje met die snelheid rijden vraagt al opperste concentratie, dus het 1 op 4/5 verbruik is maar kort.
In 2017 ben ik er 3 weken mee naar Italië geweest, achteraf mijzelf toch wel even achter de oren gekrabt over de
brandstofkosten. Dat was echt bizar.

Gebruikersavatar
Kanerr
Forumgebruiker
Berichten: 267
Lid geworden op: 08 mar 2022 10:37
1e Panda-achtige: 2012 319 85 Lounge
2e Panda-achtige: 2015 Mini JCW Manhart F300
Has thanked: 68 times
Been thanked: 24 times

Re: Relatief hoog verbruik

Bericht door Kanerr »

Pinda72 schreef: 01 dec 2022 21:53 Rob, als je steeds tweehonderd rijdt, heb je na anderhalf uur toch bijna 300km afgelegd? Ca. 30 liter bijtanken is dan toch zo gek nog niet? :mrgreen:
Maar das 1 op 10 ;) :mrgreen:

Ik heb misschien morgen een wat langer ritje gepland waarbij ik zal rijden. Keep you guys posted.
Fiat Panda TwinAir Turbo Lounge
Mini JCW Manhart F300

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Relatief hoog verbruik

Bericht door Riddick »

1 op 10 was een redelijk gemiddeld verbruik, bij mijn twee TA85 turbo's, de één gewoon 85 pk en de ander 113 pk.
Nu met de 122 pk TA105 FIAT 500, is het meestal 1 op 11 en alles altijd in de Sport stand, met boven gemiddelde snelheid.
29 liter op ± 320 km, maar dat is vooral alleen maar woon-werk verkeer ritjes van ± 15 Km per keer (± 30 km per dag)

Gebruikersavatar
Kanerr
Forumgebruiker
Berichten: 267
Lid geworden op: 08 mar 2022 10:37
1e Panda-achtige: 2012 319 85 Lounge
2e Panda-achtige: 2015 Mini JCW Manhart F300
Has thanked: 68 times
Been thanked: 24 times

Re: Relatief hoog verbruik

Bericht door Kanerr »

Pittig! Dat doe ik niet eens met de Mini met bijna het driedubbele aan vermogen en dubbele aan motor.
Fiat Panda TwinAir Turbo Lounge
Mini JCW Manhart F300

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Relatief hoog verbruik

Bericht door Riddick »

Kanerr schreef: 03 dec 2022 13:43 Pittig! Dat doe ik niet eens met de Mini met bijna het driedubbele aan vermogen en dubbele aan motor.
Een sportief bereden TA turbo is alles behalve zuinig, alleen als je constant 90 Km/u gaat rijden en vroeg op schakelt dan kan je ergens bij de 1 op 20 uit komen.

Gebruikersavatar
Kanerr
Forumgebruiker
Berichten: 267
Lid geworden op: 08 mar 2022 10:37
1e Panda-achtige: 2012 319 85 Lounge
2e Panda-achtige: 2015 Mini JCW Manhart F300
Has thanked: 68 times
Been thanked: 24 times

Re: Relatief hoog verbruik

Bericht door Kanerr »

Klopt, dat is waar. Maar daarom ook topic aangemaakt want ondanks dat ze zo rijdt komt ze niet uit rond de 1 op 20.

Helaas geen tijd gehad voor test, maar dat komt later nog wel
Fiat Panda TwinAir Turbo Lounge
Mini JCW Manhart F300

Gebruikersavatar
Pinda72
Clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
1e Panda-achtige: Panda 45
2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
3e Panda-achtige: 100HP!
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times

Re: Relatief hoog verbruik

Bericht door Pinda72 »

Bij de huidige brandstofkosten (hoewel die nu voor even iets redelijker is dan voorheen, maar hou je vast...), gaan veel mensen kijken naar een auto die nog zuiniger is.
Persoonlijk vindt ik dat geneuzel, want helaas, tanken is in ons land nooit leuk geweest. We hebben immers een erg dure en geldverslindende overheid.
1 op 14 of 1 op 16 ga je in de regel niet merken, bij 1 op 10 of 1 op 17 ga je al iets beter een verschil merken in de portemonnee, maar het blijft een hoop geld kosten.
Overigens niet als je nauwelijks kilometers rijdt. Het wordt vervelend, als je 1 op 10 rijdt, en je baas mag maar 19 cent de kilometer vergoeden. Dat dekt de schade niet meer. Dan betaal je in dit land om te mogen werken. Daar zit wel een belangrijk verschil in.
Ik heb nog nooit een auto gereden die 1 op 20 haalde, en ik vermoed zomaar dat met mijn rijstijl, en de regio waar ik woon te maken heeft. Zou ik elke dag 70km op en neer moeten rijden voor mijn werk, dan is verbruik belangrijk, vermeerderd met de kosten die je aan je vervoermiddel hebt.
Mag ik op wintersport met een moderne (normale) Audi of BMW 320 diesel, dan haal je dat waarschijnlijk wel, het oude snelwegblazen is immers ook nagenoeg over. (vroeger deden we Oostenrijk in 6 a 7 uurtjes, dat kan de ipad-jeugd wel vergeten!). Moest je wel 1 keer extra tanken. Maar ja, dat waren maar een paar tientjes, dus te verwaarlozen op vakantie.

Nogmaals advies: ga niet teveel op foldertjes af, en bereken je verbruik handmatig! Verder kan je met rijstijl wel degelijk een hoop brandstof besparen. Bedenk dan goed: remmen is angst, laat dat ding rollen... :rofl:
Overigens heb ik mijn bedenkingen bij de welbekende 'Koos-Spee-methode': die is niet alleen slecht voor de techniek, maar (vooral) een Italiaanse motor moet kunnen ademen. Dus toch wat hoger in de toeren rijden, niet te snel doorschakelen. Een goed voorbeeld zijn de luchtgekoelde 911 motoren, die je gewoon stuk trapt onder de 3000 toeren (pakkingen lek), en ik denk dat lagers en koppakking van een Fiat het ook niet leuk vinden om bij een zeer laag toerental belast te worden. Maar ja, dat is mijn visie.

Als je met een Panda (welk model is om het even) klaagt over een verbruik van 1 op 14, dan moet je je afvragen of die (tweede) auto niet net even teveel is in het gezin. De markt wordt momenteel overspoeld door de 'tweede' auto! De kosten rijzen de pan uit, en ik kan me heel goed voorstellen, dat mensen momenteel op alles en nog wat bezuinigen.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Relatief hoog verbruik

Bericht door PandaVespa »

Mack-Pandana Jones schreef: 30 nov 2022 20:51And here I was thinking those newbee’s consume a lot less then the oldies?!
1:15,8?! in meest zuinige modus?? 😳
Ik verwachtte eigenlijk iets van tussen de 1:8 en 1:20 van de nieuwe modellen…
1op18 haal ik met gemak met de 1.1mpi in 141Panda, zelfs de selecta is daar niet vies van met monopoint 1.1. Op lpg zit ik gemiddeld rond 1op15. Met de 1.1mpi paar keer naar Italië geweest, dan is verbruik rond 1op16 op lpg. Dat waren leuke ritjes _O_ , in de bergen als een vis in het water.

Dat is leuke als brandstofkosten stijgen, dan kunnen de lpg-inbouwers de vraag niet meer aan :rofl: . Tot deze prijzen dalen, valt de vraag naar inbouw ineens weg :roll: .

Het verbruik wordt grootste gedeelte bepaalt door de rechtervoet. Verder zijn zaken als schone olie, soepel werkende remmen (als remmen blijven hangen -> verbruik omhoog :P ), banden op spanning, bougies ok, etc. allemaal invloed op verbruik. En E10 heeft iets hogere verbruik dan E98 ivm lagere energie waarde.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Relatief hoog verbruik

Bericht door Riddick »

Bij mijn wordt er alleen 98 E5 getankt, verder in de Sport stand en gas erop.
Ik koop een leuke auto om mee te rijden, brandstof is dan bijzaak, en 300-320 km ver op ± 30ltr vind ik prima, voor woonwerk verkeer.
Bij mijn langere ritten is 350-380 Km te doen, maar die zijn zeldzaam.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”