Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Serieus advies gevraagd: Panda houden of..

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Mack-Pandana Jones
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 mei 2022 19:23
1e Panda-achtige: Fiat Panda 141-bj2000-899cc
Has thanked: 35 times
Been thanked: 5 times

Serieus advies gevraagd: Panda houden of..

Bericht door Mack-Pandana Jones »

Haai all,

Ik had mijn Panda drie jaar geleden aangekocht wegens de Corona in combinatie met mijn autisme. De Panda is door de voorganger matzwart overgerold en onderhoudsgeschiedenis is onbekend. Nu, komt de Panda ieder jaar gewoon door de APK heen, maar is absoluut geen schoonheid. Dat is voor mij ook niet echt de issue.

De volgende issues zijn mij bekend:
- roest rechtsvoor bij de dorpel/einde wielkast.
- roest op drie andere plekken die berekend zijn op ruwweg 300€ incl btw
- beiden deuren zijn rot aan de onderkant
- klepdekselpakking lekt
- mogelijk lekt de carterpanpakking
- er lekt mogelijk een keering bij de aandrijvingsas /v-bak bestuurderszijde
- ik twijfel of het blok goed gekoeld word, aangezien de koelvin vaak aanslaat..
- moeten de kleppen gesteld worden?
- ik hoor gekraak bij het sturen vooruit en achteruit en vermoed dus de homokineten
- hoewel een d-ketting, zit die er aan te komen om te vervangen (98.187km)
- op een of andere manier maken de ruitenwissers krassen op de ramen en lijkt de voorste ruitenwisser speling te hebben
- ik denk dat de veren weg hun beste tijd gehad zouden kunnen hebben..

Dat zijn ruwweg de issues die ik nu kan bedenken.

Mijn garagist zei na de APK jl dat de auto nog acceptabel is. Maar ik denk dat hij natuurlijk werk en dus uren ziet… Tevens zei hij dat heus niet alles nu aangepakt hoeft te worden, maar een soort stappenplan kunnen opzetten.

Ik zie “grote beren op de weg” en dat is het volgende; ik heb een budget, maar niet onbeperkt. Ik durf niet (alleen) aan de aandrijving / blok te sleutelen, want ik heb die kennis niet en vertrouw mijzelf dus niet. Ik ken ook helemaal niemand in het Panda wereldje…

Ik ben heel erg bewust dat een auto geld kost, met name oudere modellen. Ik weet dat ik een enorme gok heb gewaagd met deze, maar deze was bedoeld om de Covid periode door te komen. En ik weet dat oude wagens nieuwe onderdelen nodig hebben… maar naast bovenstaande, wat staat mij te wachten?

Als je dit leest, wat zegt jouw gevoel en wijsheid? Note; het liefste zou ik de auto willen laten rijden. Maar is het die investering waard? Kan iemand een soort kosten/baat berekening maken voor mij? Kan dit forum mij helpen de knoop door te hakken?

Die laatste opmerking is; auto te koop aanbieden, naar de sloop, inruilen (voor zover een handelaar dat aandurft) en voor een model hierna gaan?

Hopende op nuttige antwoorden, heb je vragen stel ze gerust!

Alvast mijn enorme dank
Laatst gewijzigd door Mack-Pandana Jones op 07 dec 2022 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Mack - Pandana Jones
Fiat Panda 141 uit 2000, 899cc

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Serieus advies gevraagd: Panda houden of..

Bericht door bero »

Als je er geen budget voor hebt, zou ik er niks meer aan doen. Je kunt alles wel gaan (laten) repareren, desnoods met 2e hands spul, maar dat is alleen maar uitstel voor hopelijk een jaar.

Wat je er voor krijgt? Sloopprijs denk.
Zullen weinig hobbyisten zijn die een goed bedrag neertellen voor de auto in deze staat..

Ik zou wel eens een goed gesprek voeren met je garage. Kijken welke dingen echt nodig zijn om de volgende APK 'veilig' te halen. Dan kun je altijd nog zelf kijken of het in je budget past en of je dat waard vind
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Mack-Pandana Jones
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 mei 2022 19:23
1e Panda-achtige: Fiat Panda 141-bj2000-899cc
Has thanked: 35 times
Been thanked: 5 times

Re: Serieus advies gevraagd: Panda houden of..

Bericht door Mack-Pandana Jones »

Dag Bero, dank voor je snelle reactie. Ik zal trachten een ieder die iets er over wil schrijven, niet steeds te beantwoorden zodat het een onoverzichtelijke discussie gaat worden.

Maar wat ik wel kwijt wil aan jouw verhaal is dat ik er niet “een goede prijs” voor hoef te hebben. Dat is niet mijn intentie. Sloopprijs is 100€ en alleen dingen los verkopen is meer waard. Maar dat terzijde…

Okay, ik ga een bedrag noemen. Ik kan tot krap zegge 1000€ investeren. De auto is geen roestbak, maar ziet er gewoon optisch niet begeerlijk uit, thats all. Tenslotte, hij komt toch gewoon tot op heden redelijk makkelijk en betaalbaar door de APK? Of zie ik dat verkeerd? Het is meer; is het de investering waard en kan ik dan enkele jaren er mee door blijven rijden?

Voor 1000€ koop ik een zelfde probleem vrees ik. Op MP staan enkele voertuigtype na de Young, een 1.1 en 1.2 (sorrie, ik weet niet de benaming van deze Panda’s) voor tussen de 950€ en 1500€. Maar met een km stand van anderhalve ton of meer. Waarvan ik dan denk; distributie riem en wat nog meer? Dus, hoe meer ik uitgeef aan een andere auto, hoe minder er overblijft voor eventuele reparaties op kort termijn. Dus is zo’n type het wel waard? Maar ook dat is niet echt de vraag van deze posting. Dat is een mogelijke oplossing. Of mss zelfs ook niet eens.

Ik wil je advies en reply zeker niet naast mij neerleggen; opbouwende kritiek is hard maar welkom. Het verward mij echter dat bv na lezen van enkele opknappers hier op dit forum, mensen met afgekeurde Panda’s een goedwerkend voertuig neer weten te zetten. Dus of een berg geld er tegen aan, er tegen aanblijven gooien of zelf sleutelen, of of of..

Hopende op meer reacties… ik lees ze graag!
Mack - Pandana Jones
Fiat Panda 141 uit 2000, 899cc

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Serieus advies gevraagd: Panda houden of..

Bericht door sjirafje »

Het probleem is het werkplaatstarief van de garage. Hoef je al die uren niet te tellen maar alleen de onderdelen dan ben je vaak voor 1/3e klaar. Is zelf sleutelen niet je ding dan ben je waarschijnlijk beter af met een jonge auto. Helaas is de occasion markt nogsteeds van slag dus en andere (jonge) 2ehands auto zal ook niet goedkoop zijn.

Vergis je overigens niet in de leeftijd van de gemiddelde 169. Die is inmiddels ook als weer bijna 20 jaar geleden geïntroduceerd.

Ik mis in je post een beetje of je nogsteeds een auto nodig hebt of dat je nu ook weer zonder zou kunnen. Als je ook lange perioden zonder kunt dan kun je ook overwegen om zelf grotere klussen aan je auto uit te voeren.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mack-Pandana Jones
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 mei 2022 19:23
1e Panda-achtige: Fiat Panda 141-bj2000-899cc
Has thanked: 35 times
Been thanked: 5 times

Re: Serieus advies gevraagd: Panda houden of..

Bericht door Mack-Pandana Jones »

Dag Sjirafje,

Dank voor je reactie. Ik theorie heb ik geen auto nodig. Maar ik heb heel erg veel moeite met het OV. En om bij overprikkeling te ontsnappen aan de gevolgen, moet ik zo nu en dan kanoën en kamperen.

Die 169 wat je benoemd, daar kijk ik evt dan ook naar en idd wat je schrijft; 20 jaar oud en zeker niet zonder problemen.

Als voorbeeld staan deze auto’s thans te koop:

https://link.marktplaats.nl/m1914017300 ... nt=app_ios


https://link.marktplaats.nl/m1913976801 ... nt=app_ios

https://link.marktplaats.nl/m1905532142 ... nt=app_ios

https://link.marktplaats.nl/m1914881627 ... nt=app_ios
Mack - Pandana Jones
Fiat Panda 141 uit 2000, 899cc

Alpi34
Forumgebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 sep 2021 17:27
1e Panda-achtige: Panda 34 uit 1985
Locatie: Drenthe
Been thanked: 9 times

Re: Serieus advies gevraagd: Panda houden of..

Bericht door Alpi34 »

@ Mack-Pandana Jones,
De auto is geen roestbak, maar ziet er gewoon optisch niet begeerlijk uit, thats all.

Dan kunnen we elkaar een hand geven :mrgreen:

Zelf kan ik redelijk wat maar voor de deur sleutelen - zeker in de winter - daar houdt ik niet van. Al zou het hier overigens gemakkelijk kunnen maar ik werk liever onder dak. Blok en versnellingsbak blijf ik ook af.

Wat ik je kan aanraden: zoek een garagist die beetje liefhebber is van oude(re) auto's / oldtimers. Nu heb ik geboft en weet ik dat degene waar ik haar in onderhoud heb zelf al es fiatjes 500 heeft gerestaureerd.

Als je geen haast hebt kunnen ze je auto wellicht in de 'vrije'' uurtjes doen dus buiten de drukte en dat kan best schelen in de kosten.

Laatst mijn Pandaatje aangeboden voor een 'wintercheck'. Gewoon opdat ik niet voor verasssingen kom te staan.
De dag dat ik haar er heen zou rijden begaf de startmotor het. Zou je net zien.. Voor sommigen misschien een fluitje van een cent maar heb dat dus ook aan hem overgelaten. Voor de winter ook dunnere olie erin (10W40). In zijn goedheid had de beste man ook maar besloten de versnellingsbakolie te verversen. Dat verneem ik dus wel. Geen idee welk merk maar hij had het over een minerale oldtimer olie.

Wat ik probeer aantegeven is dat jij zelf bepaalt of je karretje het al dan niet waard is en niet de 'stuurlui' er omheen. 8)

Zelf lig ik er in elk geval niet wakker van dat ze optisch niet heel aantrekkelijk is. Heb liever dat ze start en rijdt als dat nodig is.
Daarbij, ik ben toch van plan haar een keer aantepakken en een wat minder opvallend kleurtje te geven :rofl:

Iets in deze trant:

Afbeelding
Afbeelding


Dat eea niet origineel zou zijn dat zou mij worst zijn zogezegd en dan druk ik me netjes uit. Valt minder op wanneer ik ergens klandestien met haar de nacht door breng. De eventuele volgende bezitter mag het dan op zijn / haar manier doen maar vermoed toch dat ik de laatste ben als het aan mij ligt..

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Serieus advies gevraagd: Panda houden of..

Bericht door michiel van g. »

Als het een oerpanda is (tot 1986) dan is hey een ander verhaal natuurlijk. Die hebben ondertussen een heel ander prijskaartje dan een 900 uit zeg 1999.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Mack-Pandana Jones
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 mei 2022 19:23
1e Panda-achtige: Fiat Panda 141-bj2000-899cc
Has thanked: 35 times
Been thanked: 5 times

Re: Serieus advies gevraagd: Panda houden of..

Bericht door Mack-Pandana Jones »

michiel van g. schreef: 06 dec 2022 22:46 Als het een oerpanda is (tot 1986) dan is hey een ander verhaal natuurlijk. Die hebben ondertussen een heel ander prijskaartje dan een 900 uit zeg 1999.
We spreken over een 899cc uit 2000, Michiel..
Mack - Pandana Jones
Fiat Panda 141 uit 2000, 899cc

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Serieus advies gevraagd: Panda houden of..

Bericht door michiel van g. »

mijn bericht was gericht aan alpi34 :P
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
xxl_liberty
Clublid
Berichten: 1167
Lid geworden op: 21 feb 2009 18:05
1e Panda-achtige: Cabrioni 1990
2e Panda-achtige: Edizione Cool 2010
Has thanked: 11 times
Been thanked: 12 times

Re: Serieus advies gevraagd: Panda houden of..

Bericht door xxl_liberty »

Een ander kan veel zeggen, maar het is jouw portomonee en jouw gevoel. Dit is misschien een kantelpunt om haar te houden en er in de loop van de aankomende jaren in te investeren. Goede keus als je verknocht bent aan het karretje. Ben je niet verknocht en vind je het zonde van het geld, koop wat anders maar ook in een nieuwere auto is €1000 per jaar aan onderhoud meer regel dan uitzondering.
En als ik jou was, leuk karetje blijven rijden. Suc6 met het maken van een beslissing.
In het verleden gedane uitspraken geven geen garantie voor de toekomst, zij zijn alleen geschiedenis.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Serieus advies gevraagd: Panda houden of..

Bericht door PandaVespa »

Dat auto al overgerold is...........zonde. Opnieuw spuiten is een duur geintje. Gezien het technisch werk en ook 900cc. Persoonlijk, schroef de dingen eraf die goed zijn en enkeltje sloop. Ik zou er geen cent meer in investeren.

Ik heb nu 2 goede oldies, maar een 3de erbij en 'opnieuw' beginnen, 3x niet!
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Mack-Pandana Jones
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 mei 2022 19:23
1e Panda-achtige: Fiat Panda 141-bj2000-899cc
Has thanked: 35 times
Been thanked: 5 times

Re: Serieus advies gevraagd: Panda houden of..

Bericht door Mack-Pandana Jones »

PandaVespa schreef: 08 dec 2022 11:53 Ik heb nu 2 goede oldies, maar een 3de erbij en 'opnieuw' beginnen, 3x niet!
Dank voor je harde kritiek. Overigens vroeg ik niet of u m wilde overnemen 😉

Ik denk dat het, ondanks overgerold en werk, iemand heus wel interesse heeft, afhankelijk van de prijs. Maar heej, ik ben geen pro… misschien is het een bodemloze put (zoals wel velen auto’s), misschien moet je idd ieder jaar een kleine 500€ tot 1000€ reserveren voor onderhoud en reparaties. Op zich logisch, beestje is 22 jaar oud. Verder is het geen roestbak. En stel, ik spendeer mijn 1000€ er in; heb ik weer een prima werkend blokje dat serieus prima meegaat in het verkeer. Ik zie met het blok geen problemen en zal heus niet de enige zijn.

Maar tot op heden lees ik meningen. Meningen waardeer ik, ik leer er iets uit. Mijn mening is/was; gewoon leuk Panda rijden. Niet om de mooie looks of oldtimer status, maar een praktisch wagentje geheel naar mijn wens. En gerold interesseerd mij echt niet. So far mijn mening…

Waar ik om vroeg is kennis en ervaring. Is het de investering waard om het blok aan te pakken en te lassen? De deuren zijn zo vervangen mits iemand iets aanbied. Want tot op heden grijp ik steeds mis. Misschien sloop..
Wielkuipen en achterbak zijn zo goed als in orde… kwestie van bijhouden. Echter ben ik niet financieel groot om bv een coating aan te brengen. Dus wat blijft er over?? Laswerk, Blok en mogelijk dus die homokineten.. maar na die reparaties, is het dan een jaar of twee grotendeels gedaan met de investering. Naast regulier onderhoud. De Beer die ik zie is gewoon erg veel werk en ik kan het niet zelf. Kent iemand bijvoorbeeld een Panda liefhebber en monteur in Zuidholland? Den Haag zou erg welkom zijn. Immers, stel een nieuwe koppakking en twee andere pakkingen, kan een regulier bedrijf dat? Vast wel, maar hebben ze de kennis hoe bouten op de juiste spanning te zetten zonder mijn blok te vernielen..?

Ik merk wel op, terzijde en wellicht onnodig, dat hier puristen zijn die de auto compleet niks vinden en daar een uitgesproken mening over hebben en mensen die de Panda als leuke klus liefhebberij zien en iets gematigd kunnen reageren. Ja, daarmee zeggende dat ik harde kritiek niet blijk te waarderen 🤣 lesson learned..
Mack - Pandana Jones
Fiat Panda 141 uit 2000, 899cc

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Serieus advies gevraagd: Panda houden of..

Bericht door sjirafje »

Voor mijn gevoel zit je een beetje te vissen naar iemand die tegen gereduceerd tarief je auto wil onderhouden/restaureren, maar dat kan ik ook verkeerd geïnterpreteerd hebben. Als dat zo is; mijn excuses.

Volgens mij is het heel simpel. Het lijkt er niet op dat jouw Panda binnen een paar jaar veel waard gaat worden. Het is daarom op dit moment een generiek goedkoop vervoermiddel welke elk jaar opnieuw waarde verliest. Verbeteringen en onderhoud ga je niet in de waarde terugzien. Het lelijke antwoord op je vraag "Is het de investering waard" is; nee.

Een auto als deze moet je aanhouden omdat je er een binding mee hebt, hij emotionele waarde voor je heeft etc. Dat is een keuze die je kunt maken en die keuze hoef je op een auto forum zeker niet te verantwoorden. Puur economisch gezien luid mijn advies slopen/verkopen en iets jongers kopen als je wilt blijven autorijden en niet zelf kunt sleutelen. Ik ben echter bang dat je budget daar niet toereikend voor is want een frisse jonge occasion waar weinig kosten aan te verwachten zijn kost tegenwoordig al snel meer dan 5000 (en dat kan rap oplopen). En ook een jonge auto rijden blijft geld kosten.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mack-Pandana Jones
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 mei 2022 19:23
1e Panda-achtige: Fiat Panda 141-bj2000-899cc
Has thanked: 35 times
Been thanked: 5 times

Re: Serieus advies gevraagd: Panda houden of..

Bericht door Mack-Pandana Jones »

sjirafje schreef: 08 dec 2022 14:24 Voor mijn gevoel zit je een beetje te vissen naar iemand die tegen gereduceerd tarief je auto wil onderhouden/restaureren, maar dat kan ik ook verkeerd geïnterpreteerd hebben. Als dat zo is; mijn excuses.
Excuses aanvaard! Nope, zit niet te vissen naar iemand die tegen gereduceerd tarief mijn auto wil onderhouden cq restaureren.

Maar wat ik wel wil weten is wie het tegen een acceptabele prijs doet. Ik vind 65€ excl btw gewoon heel erg veel geld. Daarnaast zegt de ene garage dat het niets waard is. Wat logisch is want het is een oude wagen. En een andere garage zegt heej wat leuk een Panda. En weer een ander zegt, wil het best doen, maar gaat je kosten etc etc

Ik kocht de Panda omdat ik een auto nodig heb. Weet dat auto’s geld kosten. En je hebt helemaal gelijk dat ik een nieuwere auto niet kan veroorloven. Ik kan mij ook niet jaarlijks 1000€ euro veroorloven (dat zal het heus niet zijn) omdat ik dat geld niet kan sparen.

Ik zie nu “beren op de weg” omdat ik kosten moet maken. Dat budget is er, maar ik heb het overzicht niet of het hierbij blijft. Volgens mij zei ik dit al.

Mijn andere garage zegt; koop dit en dit merk, betrouwbaarder en onderhoudsvriendelijker. De Panda is wat ik liever heb. Economisch gezien is het misschien niet handig. Ik vind die keuze maken erg lastig en heb geen klankbord achter de hand.

To be honest, op dit forum zie ik zoveel oudjes voorbij komen die enthousiast aangepakt worden (en ook weer verkocht, maar dat is nu eigenlijk niet mijn intentie).. dus raak ik geïnspireerd naar wat mogelijk is. Niemand spreekt uiteraard over kosten. Dus iedereen weet waarschijnlijk dat het opknappen best wat geld kost. Maar blijf je er geld in steken?

Awel… ik krijg het vermoeden dat “we” elkaar niet begrijpen en dat probleem had ik al eerder op dit forum. Dat ligt aan mij, misschien ben ik niet duidelijk…

Vooralsnog, iedereen dank voor de reacties!
Mack - Pandana Jones
Fiat Panda 141 uit 2000, 899cc

Alpi34
Forumgebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 sep 2021 17:27
1e Panda-achtige: Panda 34 uit 1985
Locatie: Drenthe
Been thanked: 9 times

Re: Serieus advies gevraagd: Panda houden of..

Bericht door Alpi34 »

@ PandaVespa,
Opnieuw spuiten is een duur geintje.
Dat kan een ander NOOIT bepalen 8)

En daarbij, zo groot zijn ze nou ook weer niet.. :rofl:

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”