Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

E10 benzine en (bio) ethanol – feiten, fabels en ervaringen

Alle zin en onzin die wij samen willen delen

Moderators: Rick Lieffering, Joost

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

E10 benzine en (bio) ethanol – feiten, fabels en ervaringen

Bericht door sjirafje »

Het onderwerp E10 en (bio)ethanol komt regelmatig terug op het forum. Helaas wordt het ook vaak besproken op plekken waar het eigenlijk niet goed thuis hoort. Het is echter wel een onderwerp wat leeft en er zijn toch een aantal zaken ten aanzien van E10 die wat onduidelijk blijven. Daarom is er nu 1 centraal topic waar we het over dit onderwerp kunnen hebben. Het verzoek is dan ook om discussie over E10 hier te voeren en niet meer op andere plekken op het forum.

Wat is E10?
E10 is benzine waaraan 7,5 tot maximaal 10% bio-ethanol is toegevoegd. E5 benzine bevat maximaal 5% bio-ethanol (dat kan dus ook 0% zijn).

Waarom bestaat E10?
Voor de ontdekking van fossiele brandstof (turf, bruinkool, steenkool, aardolie, teerzand en aardgas) gebruikte men alleen maar biobrandstoffen. De originele auto's van Henry Ford (model T, 1908 - 1927) waren bijvoorbeeld gemaakt om op biobrandstof te rijden. In 1900 werd door de Otto Company een dieselmotor ontwikkeld die liep op pure plantaardige (pinda)olie.

Het winnen van fossiele brandstoffen is na verloop van tijd echter veel goedkoper gebleken dan het produceren van biobrandstoffen. Daarom is er overgestapt op het gebruik van fossiele brandstoffen voor verbrandingsmotoren. Het gebruik van fossiele brandstoffen draagt echter fors bij aan de opwarming van de aarde en de milieuproblematiek in het algemeen. Er is daarom door de politiek besloten dat fossiele brandstof (deels) vervangen moet worden door biobrandstoffen. Bij de verbranding van ethanol komt namelijk minder CO2 vrij dan bij de verbranding van benzine. Daarnaast neemt het gewas, waar de ethanol van gemaakt is, tijdens de groei CO2 op uit de lucht. De netto CO2 uitstoot is daardoor flink lager (deze CO2 was immers eerst opgenomen uit te lucht). E10-benzine wordt al sinds 2011 langzaamaan uitgerold in Nederland. Vanaf 1 oktober 2019 zijn alle Nederlandse pompstations met twee of meer tankinstallaties voor benzine verplicht om bij minimaal de helft van hun vulpistolen E10 aan te bieden. Tankstations met infrastructuur voor maar één soort benzine blijven vrij in de keuze wat zij aanbieden.

Welke voordelen heeft E10?
De productie van E10-benzine is CO2-vriendelijker. Het doel van biobrandstoffen is niet noodzakelijkerwijs om de uitgestoten CO2 te verminderen, maar het feit dat CO2 wordt opgenomen bij het laten groeien van de gewassen betekent dat de netto impact op de atmosfeer wordt verminderd versus het winnen van olie uit de grond. Daarnaast is het aan de pomp (door een ander accijnstarief) goedkoper dan benzine zonder ethanol.

Welke nadelen heeft E10?
Er kleven diverse nadelen aan het gebruik van Ethanol:
De energiedichtheid van ethanol (18 MJ per liter) is lager dan die van benzine (35 MJ per liter). In 1 liter benzine zit ca 9,7kWh energie, in 1 liter van dezelfde benzine maar dan met 10% ethanol bijgemengd zit ca 9,23 kWh energie waardoor het verbruik iets zal stijgen. In de praktijk zal dit 2,5 tot 5% hoger zijn.

Ethanol trekt vocht aan. Hierdoor kan er corrosie ontstaan op onderdelen die hiervoor gevoelig zijn (bv carburateur & sproeiers). Ook kan de brandstof als deze langer staat zoveel vocht aantrekken dat een deel van het ethanol er in oplost en er zich daardoor een dun laagje water/ethanol mengsel in de brandstoftank kan vormen.

Ethanol is (net als benzine) een vrij agressief oplosmiddel. Hierdoor ‘vreet’ ethanol aan rubber en kunststof onderdelen die hier niet bestand tegen zijn. Oude brandstofleidingen die hier niet op ontworpen zijn kunnen hierdoor bijvoorbeeld lek raken. Ook kan bijvoorbeeld de vlotter van een carburateur hierdoor beschadigd raken.

Aan E10 worden (net als aan andere brandstoffen) additieven toegevoegd. Deze kunnen na verdamping van de benzine achterblijven in de vorm van een harde residu. Ook kan er gomvorming optreden. Dit is een mix van vergane bestanddelen van de brandstof. Ethanol versnelt het proces van gomvorming.

De negatieve effecten van ethanol zijn vooral aan de orde bij voertuigen die maar weinig kilometers maken waarbij de brandstof langere tijd stil staat.

Welke brandstoffen bevatten geen ethanol?
December 2021 waren dit volgens de ANWB; BP Ultimate, Shell V Power en Esso Synergy Supreme+. Dit zijn allemaal E5 RON 98 brandstoffen. De E5 sticker geeft aan date en brandstof minder dan 5% ethanol bevat. In dit geval is dat 0%. Maatschappijen zijn echter niet verplicht het te vermelden wanneer dit percentage veranderd zolang het minder dan 5% blijft. Het beste is dus om dit zelf even te checken bij de maatschappij.

Kun je ethanol uit E10 verwijderen?
Ja, het is mogelijk om ethanol uit E10 te verwijderen maar is zeker niet aan te bevelen. Ethanol wordt gebruikt om de klopvastheid van de brandstof te verhogen. Maw door het gebruik van ethanol kunnen fabrikanten van bijvoorbeeld RON 91, RON 95 (de ouderwetse Euro 95) maken. Door de ethanol te verwijderen uit E10 verlaag je in dit voorbeeld het RON getal en verslechter je de klopvastheid van je brandstof. Motoren zijn over het algemeen ontworpen voor een brandstof met RON 95 tot RON 98 (in sommige gevallen zelfs hoger). De motor kan door het gebruik van bandstoffen met een te laag RON getal gaan pingelen met grote interne schade tot gevolg. Bij moderne motoren wordt het ontstekingsmoment aangepast om het pingelen te voorkomen maar dit gaat wel ten koste van het vermogen en het brandstofverbruik. Een andere reden waarom het niet aan te bevelen is om ethanol uit brandstof te halen is omdat het een veiligheidsrisico met zich mee brengt omdat je dan met open kannen/flessen brandstof aan de gang gaat. De brandstof zal deels verdampen waardoor er giftige stoffen in de lucht komen daarnaast is er het risico op brand of explosie.

Ethanol kun je van de benzine scheiden door er water aan toe te voegen. Ethanol lost op in water en benzine lost niet op in water. Door het mengsel enige tijd te laten staan zal er een duidelijke scheiding ontstaan tussen de benzine en het water met daarin opgelost de ethanol. De benzine gaat op het water drijven en op die manier zijn de twee van elkaar te scheiden

Hoe zit het met E10/ethanol “killer”?
Er zijn diverse oliespecialisten die additieven aanbieden die het gehalte ethanol zeggen te reduceren of tot 0 brengen en zo de negatieve effecten van ethanol weg te nemen of te verminderen.

Is mijn auto geschikt voor E10?
Of je E10 tankt is volledig je eigen keuze. In principe horen alle moderne auto’s geschikt te zijn voor E10. Er is een website waar je op kunt checken of je auto volgens de fabrikant geschikt is voor E10: https://www.e10check.nl/
Voor Fiat geldt:
Geschikt voor E10;
Alle Fiat modellen vanaf emissienorm euro 3, vanaf modeljaar 2000 met uitzondering van de modellen aangegeven onder 'Niet geschikt'. Mits voertuig niet is gemodificeerd en bij het onderhoud en de reparatie originele onderdelen zijn gebruikt.
Het door de fabrikant voorgeschreven minimum octaangetal van de benzine (95 of 98) dient echter gerespecteerd te worden.
Niet geschikt voor E10;
Fiat Barchetta 1.8 16v
Fiat Doblo 1.6 16v
Fiat Bravo/Brava (182) 1.6 16v
Fiat Marea 1.6 16v en 2.0 20v
Fiat Palio 1.6 16v
Fiat Punto (188) 1.8 16v
Fiat Stilo 1.6 16v (1596cc), 1.8 16v en 2.4 20v
Fiat Multipla 1.6 16v

Waar vind ik meer informatie?
Bij het opstellen van deze startpost zijn onderstaande websites geraadpleegd:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ethanolbrandstof#E10
https://www.anwb.nl/auto/brandstof/benzine-e10-e5
https://www.anwb.nl/experts/auto/162/we ... io-ethanol
https://www.fehac.nl/altijd-98-benzine- ... problemen/
https://amklassiek.nl/e10-benzine-tanken/2019/09/24/
https://autorai.nl/e10-alles-wat-je-moe ... e-benzine/
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... -je-motor/
https://www.gvgoliehandel.nl/nl-nl/Nieu ... e-praktijk
https://www.ad.nl/auto/waarom-nieuwe-e1 ... ~a9f2fb8a/
https://www.nu.nl/auto/6115159/maakt-jo ... eiden.html
https://vanderworp.org/transport-benzin ... -of-ron98/

Onderstaande youtube filmpjes zijn erg informatief:


1.2 Emotion 2004
Afbeelding

ebele
Forumgebruiker
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 jan 2020 13:04
1e Panda-achtige: Fiat Panda cool 2010
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: E10 benzine en (bio) ethanol – feiten, fabels en ervaringen

Bericht door ebele »

Ook een aardig informatieve pagina over E5 en E10 benzine https://vanderworp.org/transport-benzin ... -of-ron98/
Laatst gewijzigd door ebele op 20 dec 2022 06:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: E10 benzine en (bio) ethanol – feiten, fabels en ervaringen

Bericht door PandaVespa »

Ik denk dat de kwaliteit van benzine (e95 eX), ongeacht alcoholpercentage hard minder wordt tov pak 'm beet 20 jaar geleden door die milieu-eisen.

Ik rij op lpg en dat is de houdbaarheid een belangrijk issue. Als benzine kort houdbaar is, moet ik vaker 'milieubelastend' op benzine rijden dan het schonere lpg.

Kort geleden had een van mijn auto's een vreemd probleem. Bij koud starten (altijd op benzine), sloeg motor wel aan om vervolgens weer af te slaan. Zodra de motor enigzins op arbeidstemp kwam door vele starten cq op toeren houden, bleef de motor wel doorlopen. Alles gecheckt, of alles op tijd stond, deed brandstofpomp z'n werk, klepspeling gecheckt, 2 sensoren vervangen, etc. Monteur kon niks vinden.
Benzine (e95 e5, wat in Duitsland nog gewoon te krijgen is) eruit gereden, e98 e5 getankt en probleem was gelijk over. Conclusie, ik tank nooit weer e95 e-welke-%-dan-ook meer.

Als bovenhand wil dat er milieubewust moet worden gereden, zorg dat er waterstof komt. Met de tijd zal er geëxperimenteerd worden of fossiel gestookte motoren hierop ook kan draaien. Tot die tijd, zorg voor goede kwaliteit benzine die ook 'lang' bewaard kan worden voor oa de oldies.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: E10 benzine en (bio) ethanol – feiten, fabels en ervaringen

Bericht door bero »

Ten eerste wil ik je bedanken voor dit duidelijke verhaal, de extra informatie en filmpjes. Zeer handig artikel.
Ten tweede had ik eigenlijk wel verwacht dat de oude Panda's ook in het lijstje van niet geschikt zouden staan.
Ook vreemd is dat mijn Stoda Yeti net in de lijst staat. Deze staat namelijk bekend dat hij op E10 slechter loopt dan op E5.
Ik denk dat de lijst vooral kijk naar of en hoe de auto er mee omgaat en niet naar rubberen slangen e.d. want daar heeft de Skoda weer geen last van.

Ik heb zelf eigenlijk meer Shell 98 V-Power en BP 98 Ultimate getankt, maar meer om de motor in goede conditie te houden.
Ik heb een aantal jaren op tankstations gewerkt (BP, Shell en Esso), PandaVespa trouwens ook ;-) . Daar heb ik een keer van Shell een cursus gehad over de V-Power over de reinigings-werking er van door de toegevoegde additieven.
Met goed vervuilde kleppen, merk je na 3-4 tankbeurten echt wel een verschil. Motor loopt soepeler en uitlaatgassen ook minder.
Of je er mee 'terug verdient' tegenover gewoon 95, durf ik niet te beamen. Maar het scheelt wel weer bij het vervangen van een koppakking :mrgreen:
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: E10 benzine en (bio) ethanol – feiten, fabels en ervaringen

Bericht door sjirafje »

ebele schreef: 18 dec 2022 06:24 Ook een aardig informatieve pagina over E5 en E10 benzine https://vanderworp.org/transport-benzin ... -of-ron98/
Inderdaad erg informatieve pagina, ik voeg hem toe aan de startpost.
bero schreef: 19 dec 2022 19:12 Ten eerste wil ik je bedanken voor dit duidelijke verhaal, de extra informatie en filmpjes. Zeer handig artikel.
Ten tweede had ik eigenlijk wel verwacht dat de oude Panda's ook in het lijstje van niet geschikt zouden staan.
Ook vreemd is dat mijn Stoda Yeti net in de lijst staat. Deze staat namelijk bekend dat hij op E10 slechter loopt dan op E5.
Ik denk dat de lijst vooral kijk naar of en hoe de auto er mee omgaat en niet naar rubberen slangen e.d. want daar heeft de Skoda weer geen last van.[...]
Dankje Bero! Wat mij betreft is de startpost niet af. Als er extra (onderbouwde) informatie in dit topic naar voren komt dan kan die wat mij betreft zeker toegevoegd worden.

Ik denk dat de gegevens op e10check.nl afkomstig zijn van de fabrikanten. Vermoedelijk hebben niet alle fabrikanten in even veel detail gekeken of modellen wel of niet geschikt zijn. In het geval van Fiat lees ik "Alle Fiat modellen vanaf emissienorm euro 3, vanaf modeljaar 2000 met uitzondering van de modellen aangegeven onder 'Niet geschikt'." als "Alle modellen van voor modeljaar 2000 en emissienorm lager dan euro 3 zijn niet geschikt voor E10".

Voor mij persoonlijk is het vrij eenvoudig, in mijn 169 merk ik afgezien wan een hoger verbruik geen nadelen van E10. E10 is zoveel goedkoper dan E5 dat ik daar mee altijd E10 tank. Mijn oldtimer daar en tegen is inmiddels bijna 60 jaar oud en heeft een aluminium carburateur en samen met het feit dat die maar heel weinig kilometers maakt dat E10 uit den boze is. Die krijgt daarom altijd V-Power of BP Ultimate. Helaas tikt dat met een verbruik van 1:6 wel hard aan.

Ik ben alleen bang dat ik met de oldtimer ooit eens met een lege tank bij een pompstation kom te staan waar ze alleen maar E10 verkopen. Ik zou daarom graag een flesje fuel stabilizer/ethanol killer in de kofferbak leggen. Helaas ben ik er nog geen tegen gekomen die goed uit een test komen (als ze al getest zijn). Ik ben daarom wel benieuwd of een van jullie ervaring heeft met dergelijke additieven?
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: E10 benzine en (bio) ethanol – feiten, fabels en ervaringen

Bericht door Pinda1000 »

Jerrycan in de achterbak met 5 liter V-Power of BP Ultimate, kom je weer 30 km verder op zoek naar een goed tankstation :P

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: E10 benzine en (bio) ethanol – feiten, fabels en ervaringen

Bericht door Erik 319 »

Van 1 keer een paar liter E10 zal ie niet heel gauw stuk gaan. Gewoon net genoeg tanken tot je de volgende pomp bereikt.
Mijn youngtimer Alfa 166 van 1999 is niet geschikt voor E10 maar loopt er probleemloos op. De brandstofleidingen zijn grotendeels van metaal en de rubberen delen zijn allemaal al vervangen door modern rubber.
Ik tank waar E5 te krijgen is meestal E5 maar als er geen E5 is of er staat een lange rij gaat er gewoon E10 in.
Deze auto heb ik 3.5 jaar niet gebruikt en met een nieuwe accu er in was het meteen starten en lopen.
Zat dus nog oude euro 95 in .
Na het volgooien van de tank kwam er erg veel vuil los wat de nodige flesjes wynns heeft gekost.
Maar nou vraag ik mij af wat e10 zou doen. In methanol zit toch alcohol(correct me if im wrong) dus dat werkt toch reinigend dan of niet?
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: E10 benzine en (bio) ethanol – feiten, fabels en ervaringen

Bericht door sjirafje »

Pinda1000 schreef: 19 dec 2022 21:04 Jerrycan in de achterbak met 5 liter V-Power of BP Ultimate, kom je weer 30 km verder op zoek naar een goed tankstation :P
Dat heb ik nu inderdaad als oplossing. Mijn bedoeling is om altijd voor het tanken de jerrycan eerst in de tank te kieperen en hem dan met het tanken meteen opnieuw te vullen om te voorkomen dat de benzine in de jerrycan veroudert. Helaas denk ik daar alleen in 4 van de 5 keer niet aan :oops:
Erik 319 schreef: 19 dec 2022 21:47 [...]
Na het volgooien van de tank kwam er erg veel vuil los wat de nodige flesjes wynns heeft gekost.
Maar nou vraag ik mij af wat e10 zou doen. In methanol zit toch alcohol(correct me if im wrong) dus dat werkt toch reinigend dan of niet?
Ik heb wel voorbij zien komen dat mensen dat juist als probleem zagen. De losgekomen deeltjes zouden dan verder op in versmallingen verstoppend kunnen werken. Ik heb geen idee of dat echt zo werkt.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: E10 benzine en (bio) ethanol – feiten, fabels en ervaringen

Bericht door Pinda1000 »

In een goed afgesloten plastic jerrycan zal de Euro 98 E5 waarschijnlijk niet zo heel snel teruglopen in kwaliteit omdat er vrijwel geen vocht of zuurstof bij komt. Net als goede wijn zeg maar :P

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: E10 benzine en (bio) ethanol – feiten, fabels en ervaringen

Bericht door Erik 319 »

Maar goede wijn is nog geen bier......
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: E10 benzine en (bio) ethanol – feiten, fabels en ervaringen

Bericht door Robert100HP »

Het Engelse merk " Millers " brengt zowel een Ethanol Killer alsmede een Ethanol Killer met een octaan booster op de markt.Een flacon is voldoende voor 10 tankbeurten, niet echt goedkoop wel het behoud van de auto.
Millers.jpeg
Overigens spreken we tegenwoordig van brandstof, Benzeen ooit de naamgever van de vloeistof zit er vanuit gezondheids/milieu oogpunt al lang niet meer in.

Pandala
Clublid
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2022 08:56
1e Panda-achtige: 169 Nuova Panda Edizione Cool 2010
Locatie: Zuid Gelderland
Been thanked: 3 times

Re: E10 benzine en (bio) ethanol – feiten, fabels en ervaringen

Bericht door Pandala »

Robert100HP schreef: 21 dec 2022 20:39
Overigens spreken we tegenwoordig van brandstof, Benzeen ooit de naamgever van de vloeistof zit er vanuit gezondheids/milieu oogpunt al lang niet meer in.
Dus de naam "benzine" is verouderd?

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: E10 benzine en (bio) ethanol – feiten, fabels en ervaringen

Bericht door sjirafje »

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Benzine
Het woord benzine heeft niets te maken met de Duitse uitvinder van de automobiel, Carl Benz. Het woord is uiteindelijk op nogal gecompliceerde wijze afkomstig van benzoë, de hars van de benzoëboom. De Engelse scheikundige Michael Faraday (1791–1867) identificeerde in 1825 als eerste de stof benzeen, in gebruikte lichtgasflessen, maar noemde de stof bicarburet of hydrogen. Het was de Duitse scheikundige Eilhard Mitscherlich die de stof bereidde uit benzoëzuur en een sterke base, en de resulterende stof Benzin noemde.[1] Zijn invloedrijke vakgenoot Justus von Liebig hernoemde dit echter naar Benzol omdat hij de uitgang -in te veel vond doen denken aan stoffen als strychnine en kinine, waarmee het niets te maken had. De naam Benzin werd in de Duitse taal vanaf die tijd gebruikt voor een niet exact omschreven mengsel van lichte koolwaterstoffen, uit koolteer of aardolie bereid, terwijl met Benzol (ook reines Benzin) de stof benzeen werd aangeduid.[2]
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: E10 benzine en (bio) ethanol – feiten, fabels en ervaringen

Bericht door sjirafje »

Duitsland wil alweer af van ‘milieuvriendelijke’ E10-benzine

De enkele jaren geleden met veel bombarie geïntroduceerde milieuvriendelijke benzine E10 verdwijnt in Duitsland waarschijnlijk. Uitgerekend de milieu-minister wil de brandstof verbieden.

Erik Kouwenhoven 28-01-23, 06:00 Laatste update: 12:17

E10 is ook in Nederland in alle pompstations leverbaar. Sinds oktober 2019 is het de vervanger van Euro 95 E5. Het percentage bio-ethanol in de benzine is vanaf die datum verhoogd van maximaal 5 procent naar maximaal 10 procent. De voornaamste reden voor de bijmenging van bio-ethanol is het verminderen van de CO₂-uitstoot.
Lees ook

In Duitsland meent men nu dat alles wat op het veld groeit, voor 100 procent moet worden verwerkt tot voedsel - en niet tot brandstof. Dit om een einde te maken aan honger in de wereld. Het onderwerp staat ook wel bekend als het ‘brandstof-of-voedseldebat’. Het federale ministerie van Milieu, onder leiding van Steffi Lemke (Groenen), bereidt nu een wetsontwerp voor waarin biobrandstoffen als toevoeging worden verboden.
‘Klimaatdoelstellingen onhaalbaar’

De hoeveelheid biobrandstof wordt in twee stappen teruggebracht. Momenteel is 8 procent van de brandstof (berekend in CO₂-hoeveelheden) biobrandstof, waarvan iets meer dan de helft (4,4 procent) bestaat uit op graan gebaseerde brandstoffen. Volgens het wetsontwerp moet dat in 2024 worden teruggebracht naar 2,3 procent en in 2030 naar nul.

Het ministerie van Transport is hier fel op tegen: ,,De maatregel zou leiden tot een aanzienlijke toename van de CO₂-uitstoot in de transportsector en is daarom in tegenspraak met het verklaarde gemeenschappelijke voornemen van de federale regering om de klimaatbeschermingsdoelstellingen te halen”, aldus een woordvoerder. Ook de ADAC, de Duitse evenknie van de ANWB, ergert zich aan het plan van de minister van Milieu.

7,8 miljoen ton CO₂ bespaard
Bijna allemaal tanken we biobrandstoffen: alleen al in Duitsland bevat de superbrandstof E10 tussen de 5 en 10 procent bio-ethanol. Dit wordt gemaakt van mais, suikerriet en bieten, maar ook van plantaardig afval. Volgens het Agentschap voor Hernieuwbare Hulpbronnen (FNR) is in 2019 alleen al in Duitsland 7,8 miljoen ton CO₂ bespaard door biobrandstof aan brandstof toe te voegen.
https://www.ad.nl/auto/duitsland-wil-al ... kgo.com%2F
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: E10 benzine en (bio) ethanol – feiten, fabels en ervaringen

Bericht door Robert100HP »

sjirafje schreef: 30 dec 2022 18:05 https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Benzine
Het woord benzine heeft niets te maken met de Duitse uitvinder van de automobiel, Carl Benz. Het woord is uiteindelijk op nogal gecompliceerde wijze afkomstig van benzoë, de hars van de benzoëboom. De Engelse scheikundige Michael Faraday (1791–1867) identificeerde in 1825 als eerste de stof benzeen, in gebruikte lichtgasflessen, maar noemde de stof bicarburet of hydrogen. Het was de Duitse scheikundige Eilhard Mitscherlich die de stof bereidde uit benzoëzuur en een sterke base, en de resulterende stof Benzin noemde.[1] Zijn invloedrijke vakgenoot Justus von Liebig hernoemde dit echter naar Benzol omdat hij de uitgang -in te veel vond doen denken aan stoffen als strychnine en kinine, waarmee het niets te maken had. De naam Benzin werd in de Duitse taal vanaf die tijd gebruikt voor een niet exact omschreven mengsel van lichte koolwaterstoffen, uit koolteer of aardolie bereid, terwijl met Benzol (ook reines Benzin) de stof benzeen werd aangeduid.[2]
Met Benzeen als naamgever van benzine bedoel ik ook Benzeen, niet de uitvinder van de " sterren brigade "

Plaats reactie

Terug naar “De Koffietafel”