Pande 899 uit 2000 wil niet starten
Moderators: michiel van g., Niels9966
- fjtes
- Forumgebruiker
- 1e Panda-achtige: Panda 900 hobby 2000
- 2e Panda-achtige: Panda 4x4 1.1 uit 1993 Nogal roestig
- Been thanked: 1 time
Pande 899 uit 2000 wil niet starten
Beste allemaal,
Mijn panda 899 uit 2000 wil niet starten. Tijdens werkzaamheden een draad voor de ruitenwisser achter beschadigd bij het achterwiel. Mijns inziens mag dit geen effect hebben. Deze gerepareerd, accu weer aangesloten en nu wil de auto niet starten. Alle zekeringen gecontroleerd, zijn in orde. Tijdens het contact omdraaien hoor ik de benzine pomp ook niet meer. Spanning gemeten, blijft 0 V. Schakelaar naast de deur gecontroleerd, was in orde. Lijkt erop dat de startonderbreker roet in het eten gooit. Lampje op het dashboard gaat wel uit van controle van de sleutel.
ECU gewisseld, had er nog 1. Contactslot vervangen en de decoder onder het slot. Lampje gaat uit, maar geen benzinepomp en niet starten
Heeft iemand de schema's van een 899 spi voor mij? Heeft iemand een tip?Zit er nog een relais tussen of wordt de benzinepomp direct uit de ecu aangestuurd?
Alvast dank
Mijn panda 899 uit 2000 wil niet starten. Tijdens werkzaamheden een draad voor de ruitenwisser achter beschadigd bij het achterwiel. Mijns inziens mag dit geen effect hebben. Deze gerepareerd, accu weer aangesloten en nu wil de auto niet starten. Alle zekeringen gecontroleerd, zijn in orde. Tijdens het contact omdraaien hoor ik de benzine pomp ook niet meer. Spanning gemeten, blijft 0 V. Schakelaar naast de deur gecontroleerd, was in orde. Lijkt erop dat de startonderbreker roet in het eten gooit. Lampje op het dashboard gaat wel uit van controle van de sleutel.
ECU gewisseld, had er nog 1. Contactslot vervangen en de decoder onder het slot. Lampje gaat uit, maar geen benzinepomp en niet starten
Heeft iemand de schema's van een 899 spi voor mij? Heeft iemand een tip?Zit er nog een relais tussen of wordt de benzinepomp direct uit de ecu aangestuurd?
Alvast dank
- michiel van g.
- Forum-admin
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella 0.9 GL i.e. 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- Facebook: https://open.spotify.com/artist/2Zt0UMYIVYpyN
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 88 times
- Contacteer:
Re: Pande 899 uit 2000 wil niet starten
op de voorpoot aan de passagierskant zitten twee relais waarvan één de brandstofpomp aanstuurt. Echter, links op de deurstijl zit ter hoogte van de pedalen een kapje met daarachter een 'noodknop' die in geval van een aanrijding de brandstoftoevoer blokkeert. Misschien daar ook even naar kijken.
links op de foto onder het zwarte kapje zitten de relais.
links op de foto onder het zwarte kapje zitten de relais.
- fjtes
- Forumgebruiker
Beste Michiel,
Dank voor jouw reactie. De relais had ik al gevonden. Wist niet dat hier een voor de brandstofpomp was. Zijn bij mij 2 gelijke relais. Had deze al omgedraaid. De noodstopschakelaar had ik ook al door gemeten. Deze lijkt goed te zijn. Ook heb ik de schakelaar overbrugd door met stukje kabel een brug te maken in de stekker.
Heb jij ook een schema van deze auto? Heb wel een paar handboeken, maar daar staan enkel de oude modellen in.
Zit inmiddels te denken aan een kabelbreuk ergens
Alvast dank
Dank voor jouw reactie. De relais had ik al gevonden. Wist niet dat hier een voor de brandstofpomp was. Zijn bij mij 2 gelijke relais. Had deze al omgedraaid. De noodstopschakelaar had ik ook al door gemeten. Deze lijkt goed te zijn. Ook heb ik de schakelaar overbrugd door met stukje kabel een brug te maken in de stekker.
Heb jij ook een schema van deze auto? Heb wel een paar handboeken, maar daar staan enkel de oude modellen in.
Zit inmiddels te denken aan een kabelbreuk ergens
Alvast dank
- michiel van g.
- Forum-admin
- Contacteer:
Had je al gemeten onder de achterbank? Dus het deksel los en kijken of er spanning komt op de pomp daar?
Er loopt ook een draad vanaf de Dynamo naar de relais. Met een stekkerverbinding halverwege meen ik.
Ik heb helaas geen handboek, maar de vraagbaak van een cinquecento (https://www.marktplaats.nl/v/auto-diver ... nederlands is heel goed bruikbaar voor de techniek.
Wt je eventueel ook nog kunt doen is de pomp tijdelijk gewoon 12v geven met een noodkabel vanaf de zekeringkast, en dan kijken of de auto wil starten. Dan omzeil je het relais.
Er loopt ook een draad vanaf de Dynamo naar de relais. Met een stekkerverbinding halverwege meen ik.
Ik heb helaas geen handboek, maar de vraagbaak van een cinquecento (https://www.marktplaats.nl/v/auto-diver ... nederlands is heel goed bruikbaar voor de techniek.
Wt je eventueel ook nog kunt doen is de pomp tijdelijk gewoon 12v geven met een noodkabel vanaf de zekeringkast, en dan kijken of de auto wil starten. Dan omzeil je het relais.
- fjtes
- Forumgebruiker
Re: Panda 899 uit 2000 wil niet starten
Dat was een goede tip. Heb de benzine pomp aangesloten en gestart. Nog wilde de panda niet starten. Wil ook even kijken of er vonkjes bij de bougie komt. Net even lastig als je alleen bent.
Weet iemand wat de voorwaarden zijn voor de startblokkering?
Alvast dank
Weet iemand wat de voorwaarden zijn voor de startblokkering?
Alvast dank
- michiel van g.
- Forum-admin
- Contacteer:
- fjtes
- Forumgebruiker
Ja, tank is 1/2 vol. Verwacht dat er benzine stroomt. Anders heb ik van een rijdende auto ineens meerder fouten. Ik moet nog ergens een noodstop schakelaar hebben. Wil ik even gaan zoeken en dan de schakelaar vervangen. Ik heb hem wel doorgemeten, was goed. Voor de zekerheid
- michiel van g.
- Forum-admin
- Contacteer:
als het code-lampje uitgaat dan is dat deel ook goed. Er zit op de injector ook een brandstofdruk klep. Als de druk te laag is (3 bar meen ik) gaat hij ook niet open.
Is er niet ergens een zekering kapot die hiervoor zorg, ivm. de beschadiging van de draad?
Is er niet ergens een zekering kapot die hiervoor zorg, ivm. de beschadiging van de draad?
- fjtes
- Forumgebruiker
Re: Panda 899 uit 2000 wil niet starten
Mea Culpa,
Panda doet het weer.
Om aan het spatboard bestuurderszijde te kunnen lassen heb ik de kabelboom naar voren getrokken. Was al beschadigd bij het slijpen. Nu was de kabelboom nog niet aangesloten omdat er nog gelast moet worden. Blijkt uit het schema dat de aarde van de benzinepomp aan de achterzijde zit, bij de verlichting. Wel vreemd dat de motor niet wilde starten met een externe aansluiting, met een externe accu, maar waarschijnlijk zit er nog wat op deze aarde aangesloten.
Starten lopen met het schaamrood op de kaken.
Michel bedankt voor je hulp en excuus dat ik jouw tijd heb vernacheld.
Panda doet het weer.
Om aan het spatboard bestuurderszijde te kunnen lassen heb ik de kabelboom naar voren getrokken. Was al beschadigd bij het slijpen. Nu was de kabelboom nog niet aangesloten omdat er nog gelast moet worden. Blijkt uit het schema dat de aarde van de benzinepomp aan de achterzijde zit, bij de verlichting. Wel vreemd dat de motor niet wilde starten met een externe aansluiting, met een externe accu, maar waarschijnlijk zit er nog wat op deze aarde aangesloten.
Starten lopen met het schaamrood op de kaken.
Michel bedankt voor je hulp en excuus dat ik jouw tijd heb vernacheld.
- michiel van g.
- Forum-admin
- Contacteer: