Afbeelding Afbeelding Afbeelding vergeet niet de contributie à 22,50 over te maken (nog geen lid? Word lid!)

Off road banden op 4x4

Discussie over het tunen en stylen van de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Pandavierkeervier
Forumgebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 nov 2022 19:55
1e Panda-achtige: Panda 2000 4x4
Been thanked: 1 time

Off road banden op 4x4

Bericht door Pandavierkeervier »

Hoi allemaal,

Ik wil mijn Panda 4x4 (141A) uitrusten met off road banden. Ik doe het eigenlijk voor de looks, maar een beetje lekker rijden kan natuurlijk geen kwaad.

Welke banden zijn veilig om te gebruiken zonder lift? Spacers wil ik best gebruiken maar ik heb liever geen lift.

Alle ideeën en voorstellen zijn welkom

Pandavierkeervier
Forumgebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 nov 2022 19:55
1e Panda-achtige: Panda 2000 4x4
Been thanked: 1 time

Re: Off road banden op 4x4

Bericht door Pandavierkeervier »

Persoonlijk vind ik dit mooi bijvoorbeeld

https://collectingcars.com/for-sale/1987-fiat-panda-4x4

Gebruikersavatar
Haddock
Clublid
Berichten: 78
Lid geworden op: 07 aug 2022 08:56
1e Panda-achtige: 2010 69pk cool
2e Panda-achtige: 2005 4X4 climbing
Has thanked: 30 times
Been thanked: 12 times

Re: Off road banden op 4x4

Bericht door Haddock »

Leuk. Ik zit me ook te oriënteren. Heb wel de 169.
Nu gewoon de zomerbannden eronder maar wil n extra set velgen met goede offroad banden erbij.
Garagekrikje mee met n dikke plank en je wisselt ze zo.
Maar bijvoorbeeld bij actionplanet (nooit geweest, is dat wat?) mag je weer geen noppenbanden?….
Beetje offroad band heeft dat natuurlijk.

Gebruikersavatar
Joost
Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
Locatie: Smilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Off road banden op 4x4

Bericht door Joost »

Pandavierkeervier schreef: 28 mar 2023 22:12 Persoonlijk vind ik dit mooi bijvoorbeeld

https://collectingcars.com/for-sale/1987-fiat-panda-4x4
Die gebruikt Malatesta Kobra Trac banden. Volgens mij deze: http://www.malatesta.it/scheda-prodotto.php?idArt=331

Op Nederlandse sites zijn ze vaak 3x zo duur (als je ze al in 13" kan vinden)

Kijk ook eens op de site van Ziarelli banden. Die hebben dit model ook - en ook nog een hoop andere off road banden in 13". Geen persoonlijke ervaring mee, maar van wat ik hoor kun je er prima bestellen en vallen de verzendkosten ook nog wel mee.

https://ziarelli.com/en/product-categor ... roduct_cat

Pandavierkeervier
Forumgebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 nov 2022 19:55
1e Panda-achtige: Panda 2000 4x4
Been thanked: 1 time

Re: Off road banden op 4x4

Bericht door Pandavierkeervier »

Dank jullie! Denken jullie dat dit zonder lift kan? Ik wil natuurlijk niet dat zaken aanlopen. Al helemaal niet rechtsachter bij de filler neck.

Als het namelijk risiso's meeneemt dan rij ik liever op normale banden met M+S codering.

Ik vind het vooral gaaf uitzien met dit soort banden.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1408
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Off road banden op 4x4

Bericht door Panda 500 »

Pandavierkeervier schreef: 28 mar 2023 22:08 Hoi allemaal,

Ik wil mijn Panda 4x4 (141A) uitrusten met off road banden. Ik doe het eigenlijk voor de looks, maar een beetje lekker rijden kan natuurlijk geen kwaad.

Welke banden zijn veilig om te gebruiken zonder lift? Spacers wil ik best gebruiken maar ik heb liever geen lift.

Alle ideeën en voorstellen zijn welkom
Tja, 't is maar wat je met 'lekker rijden' bedoelt. De originele M+S'en maken al meer herrie op asfalt dan 'zomerbanden', en met die extra 'ruige' exemplaren zal het nog erger zijn, zonder twijfel. Ik ben elk voorjaar weer blij verrast hoe stil die zomerbanden toch maar weer zijn...

Gebruikersavatar
Haddock
Clublid
Berichten: 78
Lid geworden op: 07 aug 2022 08:56
1e Panda-achtige: 2010 69pk cool
2e Panda-achtige: 2005 4X4 climbing
Has thanked: 30 times
Been thanked: 12 times

Re: Off road banden op 4x4

Bericht door Haddock »

Eens. Vandaar de set extra velgen en de minigaragekrik , zo is wisselen bij het terrein n fluitje van n cent.

defluiter

Pandavierkeervier
Forumgebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 nov 2022 19:55
1e Panda-achtige: Panda 2000 4x4
Been thanked: 1 time

Re: Off road banden op 4x4

Bericht door Pandavierkeervier »

Eens, die M+S banden zijn zeker niet stil. Maar ik kan er prima mee leven, ben het namelijk niet anders gewend.

Ik denk eerlijk gezegd dat de off road banden een extreme herrie maken. Of dat het waard is....

Eigenlijk had ik gehoopt op een antwoord dat het in de praktijk reuze meevalt hahaha.

Trouwens, er staat sinds vandaag een mooie Sisley te koop op mp: https://link.marktplaats.nl/m1960839318 ... ialbuttons

Niet van mij maar ik dacht leuk om te delen met jullie.

Gebruikersavatar
Haddock
Clublid
Berichten: 78
Lid geworden op: 07 aug 2022 08:56
1e Panda-achtige: 2010 69pk cool
2e Panda-achtige: 2005 4X4 climbing
Has thanked: 30 times
Been thanked: 12 times

Re: Off road banden op 4x4

Bericht door Haddock »

Prachtig!
Maar voor die prijs kun je er wel n vakantie naar Italie aan vastknopen.

Alpi34
Forumgebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 sep 2021 17:27
1e Panda-achtige: Panda 34 uit 1985
Locatie: Drenthe
Been thanked: 9 times

Re: Off road banden op 4x4

Bericht door Alpi34 »

Ik heb er 'voor de looks' maar tevens omdat hier nogal wat onverharde weggetjes zijn banden van Ziarelli onder mijn P34 gezet.

Type: M+S 200 (stond destijds op hun site als geschikt voor 90% verhard en 10% off-road. Kan ik daar nu niet meer vinden)

Nu hebben ze daarnaast ook de M + S 300 (eveneens een 4-seizoen band btw)
Alleen de 200 komt in 135 (Had ik eerlijk gezegd beter kunnen nemen ipv de 145) Je reserve band zal zeer waarschijnlijk NIET meer onder de motorkap passen!
Banden worden gemeten exclusief! profiel. Iets dat ik ook niet wist :(
Je band - in dezelfde maat - is door het aanzienlijk diepere / hogere profiel dus behoorlijk wat groter in omtrek. Iets om rekening mee te houden.

Zelf heb ik die dingen rechtstreeks uit Italie laten komen. Scheelt behoorlijk in de prijs.
Overigens betreft het wel zg. 'cover banden'. Dwz dat men op een bestaand karkas een nieuw loopvlak heeft aangebracht. Banden zijn hierdoor door de bank genomen een stuk zwaarder dan een vergelijkbare nieuwe band van zeg bijv. Pirelli.

Bevallen mij best en dat beetje meer verbruik neem ik op de koop toe ;-)

Alpi34
Forumgebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 sep 2021 17:27
1e Panda-achtige: Panda 34 uit 1985
Locatie: Drenthe
Been thanked: 9 times

Re: Off road banden op 4x4

Bericht door Alpi34 »

Denken jullie dat dit zonder lift kan? Ik wil natuurlijk niet dat zaken aanlopen.
Weet niet precies hoe het met de 4x4 zit maar een 145 onder mijn 'oer' liep ietsje aan (maar dat slijt vanzelf ;-)
Nee, serieus ik gooi er nog wel spoorverbreders op want nu is het beetje plastic dat de brandstof pijp / slang beschermde
voor een deel pleite ): Verneem je alleen bij scherpe bochten maar toch..

Daarnaast ben ik van plan haar een cm of 3-5 te verhogen (mag ik nog ff voor sparen). Niets extreems omdat eea anders het sturen / rijgedrag te veel beinvloed en er dus meer aangepast moet worden.

Alpi34
Forumgebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 sep 2021 17:27
1e Panda-achtige: Panda 34 uit 1985
Locatie: Drenthe
Been thanked: 9 times

Re: Off road banden op 4x4

Bericht door Alpi34 »

Trouwens, er staat sinds vandaag een mooie Sisley te koop op mp
Die staat er al zo lang! Advertentie wordt wslk keer-op-keer vernieuwd.
Voor die prijs kocht ik een fatsoenlijke(r) 4x4 (sorry hoor)

Pandavierkeervier
Forumgebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 nov 2022 19:55
1e Panda-achtige: Panda 2000 4x4
Been thanked: 1 time

Re: Off road banden op 4x4

Bericht door Pandavierkeervier »

Ik heb de Ziarelli banden gekocht in de maat 155/80/13. Ik vind de 145 toch wat zielig staan onder de Panda. Het zijn deze banden: https://ziarelli.com/en/product/pneumat ... ggio=13-en

Volgens Ziarelli moet het makkelijk kunnen zonder lift... goed ik ga het bekijken. Volgende week gaan ze eronder. Ik ga uiteraard opletten of de banden rechtsachter bij de filler neck aanloopt. Ik ben heel benieuwd en laat het jullie weten.

@Alpi dank voor je bijdrage.

Alpi34
Forumgebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 sep 2021 17:27
1e Panda-achtige: Panda 34 uit 1985
Locatie: Drenthe
Been thanked: 9 times

Re: Off road banden op 4x4

Bericht door Alpi34 »

@ Pandavierkeervier,
@Alpi dank voor je bijdrage.
Graag gedaan. 8)

Overigens weet ik bijna zeker dat je problemen gaat krijgen met sturen en uiteindelijk een stuk van je bumper zult moeten wegslijpen om fatsoenlijk een bocht te kunnen nemen. Met de maat waar jij voor hebt gekozen zou ik zeer zeker spoorverbreders monteren. Voor wat betreft die bandenmaat: 145 staat imo alles behalve lullig onder een panda die toch al niet groot is.. mensen die het karretje van mij zien denken in eerste instantie ook dat het om een 4x4 gaat :lol:
Ben uiteindelijk wel benieuwd naar jouw ervaringen en wellicht enige plaatjes. :yes:

Was je eigenlijk van plan je auto met deze banden op de openbare weg te gebruiken of heb je daar een ander setje wielen voor? Want ik ben bang dat het type dat jij hebt uitgezocht behoorlijk wat geluid zal produceren :rofl:

Zelf vond ik de auto een stuk comfortabeler rijden maar vooral ook sturen. Stukken lichter in mijn beleving. Ik heb ze er 'standaard' onder zitten en met dit profiel en het aantal km's per jaar dat ik rijdt zullen ze niet heel snel slijten. De MS200 kunnen zelfs 'studs' in voor als het werkelijk glad mocht worden.. ha ha

Alpi34
Forumgebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 sep 2021 17:27
1e Panda-achtige: Panda 34 uit 1985
Locatie: Drenthe
Been thanked: 9 times

Re: Off road banden op 4x4

Bericht door Alpi34 »

Ik ga uiteraard opletten of de banden rechtsachter bij de filler neck aanloopt.
Dat antwoord kan ik je alvast wel geven: geheid en dat zul je vooral merken bij het nemen van die 'handige' rotondes.
Al hoop ik dat ik er naast zit en dat de 4x4 in dat opzicht toch wat meer mag afwijken van de oer.

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”