Afbeelding Afbeelding Afbeelding vergeet niet de contributie à 22,50 over te maken (nog geen lid? Word lid!)

In 2023 zal de Fiat Panda 4x4 weer te bestellen zijn.

Alles over het nieuws rondom Fiat.

Moderator: Nieuwsmoderator

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4348
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 64 times

In 2023 zal de Fiat Panda 4x4 weer te bestellen zijn.

Bericht door Riddick »

Afbeelding

Er wordt al een tijdje gesproken over het feit dat de Fiat Panda 4x4 er niet meer is, en dat klopt.
Prijslijst en online configurator van de Italiaanse stadsauto zijn wezen van de vierwielaangedreven versie.
We moeten echter niet beginnen met het reciteren van de profundis: de Fiat Panda 4x4 komt terug.
Het huidige model met verbrandingsmotor komt terug.
Het is slechts een kwestie van tijd.

Fiat heeft aangekondigd dat de productie van de Panda 4x4 volgend jaar wordt hervat.
De Panda 4x4 is on hold gezet en het is nog te vroeg om afscheid te nemen.
Olivier Francois (CEO van Fiat en Abarth) legde de situatie van de Fiat Panda 4x4 uit.
“De productie ligt tijdelijk stil omdat we door de chipcrisis niet aan de vraag kunnen voldoen.
Nieuwe bestellingen blijven aannemen en onze klanten ontevreden maken, terwijl de wachtlijsten van degenen die al geboekt hebben zeven tot acht maanden lang zijn, leek ons ​​niet eerlijk en verantwoordelijk.
Dus hebben we besloten om op de pauzeknop te drukken, maar het is gewoon een stand-by”.
Fiat heeft aangekondigd dat de productie van de Panda 4x4 in 2023 wordt hervat.

De huidige Fiat Panda zal tot 2026 in productie blijven in Pomigliano D'Arco.
Vanaf 2024 zal hij worden vergezeld door de nieuwe Panda, een wereldauto die zal groeien om naar segment B te verhuizen.
Hij is ontworpen in Brazilië op een goedkoop CMP-platform waar hij zal worden geproduceerd en verkocht met een hybride motor, terwijl hij in Europa alleen elektrisch zal zijn en in Servië zal worden geproduceerd.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4348
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 64 times

Re: In 2023 zal de Fiat Panda 4x4 (Cross) weer te bestellen zijn.

Bericht door Riddick »

Er wordt niet gesproken over de motor die gebruikt gaat worden.
De TwinAir motor productie is al een tijdje geleden gestopt, en ik kan me niet voorstellen dat ze nog op de één of andere manier nog TwinAir Turbo motoren blijven produceren voor slechts 1 model die ook al een tijdje niet geproduceerd wordt.

Naar mijn mening was de productie pauze niet alleen chips, ik denk ook een motor probleem.

Als je de situatie bekijk is er niet echt een geschikte motor voor de 4x4.
De tot nu gebruikte 90 pk TwinAir turbo motor is eigenlijk niet meer geschikt, en wordt niet meer geproduceerd, (de fabriek die dat deed, produceert nu 3 en 4 cilinder FIREFLY motoren)
vanwege zijn hoge uitstoot, (wat tot een hoog BPM bedrag leidt.) koste een Panda 4x4 voor dat de Productie gepauzeerd werd al bijna € 25K.

De 70 pk Mild Hybrid motor is ook niet geschikt voor gebruik in de zwaardere 4x4 Panda, te weinig pk's en koppel, zeker in terrein omstandigheden.

Een 3 cilinder FIREFLY turbo 100/120 pk motor, zo als gebruikt in de Tipo en 500X is ook niet de oplossing, want ook die heeft een hoge uitstoot, vergelijkbaar met de TwinAir Turbo, dus dat wordt ook een € 25K kostende Panda 4x4.

Wat overblijft is een 1332cc 4 cilinder FIREFLY 105 pk Mild Hybrid motor, wat een 4 cilinder versie is, van de 70 pk 999cc Mild Hybrid 3 cilinder motor.

Dus ik ben heel benieuwd wat het gaat worden, want met de steeds strengere uitstoot regels, heeft een € 25+K Panda 4x4 geen toekomst mijn inziens.

Sirano
Clublid
Berichten: 307
Lid geworden op: 03 mar 2019 08:59
Been thanked: 2 times

Re: In 2023 zal de Fiat Panda 4x4 weer te bestellen zijn.

Bericht door Sirano »

Grote kans de 70 Pk Hybrid, iets anders hebben ze niet meer wat er zonder investering in past.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4348
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 64 times

Re: In 2023 zal de Fiat Panda 4x4 weer te bestellen zijn.

Bericht door Riddick »

Sirano schreef: 29 dec 2022 18:20 Grote kans de 70 Pk Hybrid, iets anders hebben ze niet meer wat er zonder investering in past.
Ik vraag mijn af of dat past aan die 4x4 V-bak, of hebben TwinAir en 3 cilinder FIREFLY motoren de zelfde aansluit vorm t.a.v. de V-bak. ??

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8292
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times
Contacteer:

Re: In 2023 zal de Fiat Panda 4x4 weer te bestellen zijn.

Bericht door michiel van g. »

Het zou me niet verbazen!
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4348
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 64 times

Re: In 2023 zal de Fiat Panda 4x4 weer te bestellen zijn.

Bericht door Riddick »

Het zou aanneembaar zijn dat dit het zelfde is, anders moeten/moesten ze ook nieuwe V-bakken maken, voor toepassing met de FIREFLY motor.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4348
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 64 times

Re: In 2023 zal de Fiat Panda 4x4 weer te bestellen zijn.

Bericht door Riddick »

Afbeelding

Dit jaar komt de Fiat Panda 4x4 terug met nieuwe functies op het gebied van veiligheid en uitrusting.
Er wordt al een tijdje gesproken over het feit dat de Fiat Panda 4x4 er niet meer is, en dat klopt.
Prijslijst en online configurator van de Italiaanse stadsauto zijn wezen van de vierwielaangedreven versie.
We moeten echter niet beginnen met het reciteren van de profundis: de Fiat Panda 4x4 komt terug.
Het huidige model met brandstofmotor komt terug.
Het is slechts een kwestie van tijd.

Fiat heeft aangekondigd dat de productie van de Panda 4x4 dit jaar wordt hervat.
De Panda 4x4 is on hold gezet en het is nog vroeg om afscheid te nemen.
Olivier Francois (CEO van Fiat en Abarth) legde de situatie van de Fiat Panda 4x4 uit.
“De productie ligt tijdelijk stil omdat we door de chipcrisis niet aan de vraag kunnen voldoen.

Nieuwe bestellingen blijven aannemen en onze klanten ontevreden maken, terwijl de wachtlijsten van degenen die al geboekt hebben zeven tot acht maanden lang zijn, leek ons ​​niet eerlijk en verantwoordelijk.
Dus hebben we besloten om op de pauzeknop te drukken, maar het is gewoon een stand-by”.
Fiat heeft aangekondigd dat de productie van de Panda 4x4 in 2023 wordt hervat.

De huidige Fiat Panda zal tot 2026 in Pomigliano D'Arco (Napels) in productie blijven.
Om tot 2026 te arriveren, zal de Panda een restyling ondergaan, maar als vanuit esthetisch oogpunt de nieuwigheden niet bekend zijn (hopelijk in ieder geval de nieuwe logo FIAT),
voor de rest is bekend dat er vanaf 2024 nieuwe adas-systemen komen voor verplichte veiligheid, koplamp- en regensensoren, lane change warning, draadloos opladen voor smartphones, volledig digitaal instrumentarium en een nieuw design stuur.

De komst wordt verwacht voor het einde van het jaar, ook in de 4x4-versie en altijd met de hybride motor al in de prijslijst.
Terwijl voor de 4x4-versie de motor altijd de 0.9 Twinair 85 PK zal zijn.

Bron : https://www.passioneautoitaliane.com/20 ... re-09.html

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4348
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 64 times

Re: In 2023 zal de Fiat Panda 4x4 weer te bestellen zijn.

Bericht door Riddick »

Ik heb mijn twijfels over de TwinAir motor voor de 4x4, die worden helemaal niet meer gebouwd, anders had die ook in de Panda Sport gezeten.
Maar omdat de TwinAir uit productie is, kreeg de Panda Sport net als alle andere Panda's en 500's de 3 cilinder Hybrid motor van 70 pk.

De fabriek die de TwinAir motoren produceerde is omgebouwd tot nieuwe "Firefly" 3 en 4 cilinder motoren fabriek.
Kan me niet voorstellen dat er ineens weer ergens TwinAir motoren geproduceerd worden door FIAT voor alleen de Panda 4x4.

De upgrades zoals digitaal dashboard, klinkt goed in de oren, een digitale klokken kluster is een grote stap vooruit, en misschien ook gelijk weer een beter MultiMedia scherm/unit.

Maar motorische moet ik het eerst nog eens zien, wat het gaat worden voor de 4x4, een 3 cilinder FIrefly Turbo motor van 100 pk uit de FIAT Tipo lijkt mijn aannemelijker, dan een TwinAir Turbo motor.

Gebruikersavatar
Kanerr
Forumgebruiker
Berichten: 267
Lid geworden op: 08 mar 2022 10:37
1e Panda-achtige: 2012 319 85 Lounge
2e Panda-achtige: 2015 Mini JCW Manhart F300
Has thanked: 68 times
Been thanked: 24 times

Re: In 2023 zal de Fiat Panda 4x4 weer te bestellen zijn.

Bericht door Kanerr »

Als het de 3 cil turbo wordt, is het wel erg interessant om er eentje te bestellen...
Fiat Panda TwinAir Turbo Lounge
Mini JCW Manhart F300

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4348
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 64 times

Re: In 2023 zal de Fiat Panda 4x4 weer te bestellen zijn.

Bericht door Riddick »

Kanerr schreef: 31 mar 2023 11:22 Als het de 3 cil turbo wordt, is het wel erg interessant om er eentje te bestellen...
Absoluut.
Met een software aanpassing gaat hij naar 140 pk, en de 100pk Tipo motor versie en 120pk 500X motor versie zijn hardware matig compleet gelijk, alleen de software is verschillend, met 100 en 120 pk tot gevolg.

Plaats reactie

Terug naar “Het Nieuws”