Elektronische ontsteking Selecta met 1000cc carb motor
Moderators: michiel van g., Niels9966
-
- Forumgebruiker
- 1e Panda-achtige: 1000 Selecta 1992
- Has thanked: 1 time
- Contacteer:
Elektronische ontsteking Selecta met 1000cc carb motor
Hallo,
Kar er mij iemand zeggen of "mijn" panda een elektronische ontsteking heeft?
Het lijkt mij van niet, was dit standaard?
Op de '86 er 1000CL die mijn oom destijds nieuw gekocht heeft is er door de dealer voor aflevering een elektronische ontsteking gemonteerd, dat was toen dus niet standaard...
Gegevens van de wagen:
Het gaat om een Panda Selecta van '92 met de 1000 cc carburator motor.
Gegevens volgens het type plaatje:
Motor: 156A2.000
Versie: 141AB13A
n° for spares:4441802
Alvast bedankt!
Kar er mij iemand zeggen of "mijn" panda een elektronische ontsteking heeft?
Het lijkt mij van niet, was dit standaard?
Op de '86 er 1000CL die mijn oom destijds nieuw gekocht heeft is er door de dealer voor aflevering een elektronische ontsteking gemonteerd, dat was toen dus niet standaard...
Gegevens van de wagen:
Het gaat om een Panda Selecta van '92 met de 1000 cc carburator motor.
Gegevens volgens het type plaatje:
Motor: 156A2.000
Versie: 141AB13A
n° for spares:4441802
Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door TRXke op 11 apr 2023 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- michiel van g.
- Forum-admin
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella 0.9 GL i.e. 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- Facebook: https://open.spotify.com/artist/2Zt0UMYIVYpyN
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 90 times
- Contacteer:
Re: Elektronische onsteking Selecta met 1000cc carb motor
Je kunt het zien aan ontsteking zelf. Als je de verdeelkap eraf haalt, en dan contactpunten ziet zitten op de verdeler dán mechanisch, of dat er twee draden van onder de rotor komen. Dát is een hall-gever en dus elektronisch.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 37 times
- Contacteer:
Dat is een ontsteking met contactpuntjes. Er zou nog een kastje met een transistor of thyristor schakeling tussen kunnen zitten maar verder is er niks elektronisch aan.
-
- Forumgebruiker
- Contacteer:
Dat was ook mijn idee.
Heeft er iemand de onderdeelnummer voor de contactpuntjes?
En wat zijn de mogelijkheden van ombouw naar elektronische ontsteking?
Heeft er iemand de onderdeelnummer voor de contactpuntjes?
En wat zijn de mogelijkheden van ombouw naar elektronische ontsteking?
-
- Forumgebruiker
- Contacteer:
Re: Elektronische ontsteking Selecta met 1000cc carb motor
Niemand tips?
Ik heb maandag een afspraak voor de technische keuring, dat word uitstellen vrees ik.
Ik heb maandag een afspraak voor de technische keuring, dat word uitstellen vrees ik.
-
- Forumgebruiker
- Contacteer:
Ik heb de stroomverdeler gedemonteerd anders kon ik niet aan de contactpunten.
De contactpunten blijken vast te zitten aan het "binnenwerk" en moet in zijn geheel vervangen worden, het blijkt erg lastig om dit ergens te vinden en te bestellen.

Deze heb ik nog gevonden:

Heeft er iemand de beschrijving om de contactpunten af te stellen, dit staat niet in mijn vraagbaak.
De contactpunten blijken vast te zitten aan het "binnenwerk" en moet in zijn geheel vervangen worden, het blijkt erg lastig om dit ergens te vinden en te bestellen.

Deze heb ik nog gevonden:

Heeft er iemand de beschrijving om de contactpunten af te stellen, dit staat niet in mijn vraagbaak.
- michiel van g.
- Forum-admin
- Contacteer:
staat er op de originele contactpuntjes iets van een onderdeelnummer?
-
- Forumgebruiker
- Contacteer:
Nee helaas er staat niets op.
Zelf ben ik een Citroën man en weet hiervoor hoe en waar ik de onderdeelnummers moet opzoeken, echter bij Fiat weet ik niet hoe of wat en dat maakt het erg moeilijk voor mij.
Ook site's als Winparts of Autodoc geven geen duidelijkheid mede omdat dit type niet voorkomt in hun datbase...
Zelf ben ik een Citroën man en weet hiervoor hoe en waar ik de onderdeelnummers moet opzoeken, echter bij Fiat weet ik niet hoe of wat en dat maakt het erg moeilijk voor mij.
Ook site's als Winparts of Autodoc geven geen duidelijkheid mede omdat dit type niet voorkomt in hun datbase...
Ik denk dat je deze moet hebben. Hier staan onderdeel nummers bij. Misschien dat je daar verder mee komt.
https://www.drricambi.it/shop/071277905 ... y=90#attr=
Het afstellen staat in So wirds gemacht bladzijde 47. Het zou om een Marelli ontsteking moeten gaan.
https://pdfhost.io/v/FSGszTrTY_S0WrdsMcht_bd64
Overigens kun je aan de buitenkant makkelijk vaststellen of je met een elektronische ontsteking te maken hebt. Bij een mechanische ontsteking zit er altijd een condensator aan de buitenzijde van het ontstekingshuis. Zit deze er niet, dan is het altijd een elektronische regeling. Dat kan dus een Hall sensor zijn, maar kan ook contactpunten in combinatie met een Thyristor zijn.
https://www.drricambi.it/shop/071277905 ... y=90#attr=
Het afstellen staat in So wirds gemacht bladzijde 47. Het zou om een Marelli ontsteking moeten gaan.
https://pdfhost.io/v/FSGszTrTY_S0WrdsMcht_bd64
Overigens kun je aan de buitenkant makkelijk vaststellen of je met een elektronische ontsteking te maken hebt. Bij een mechanische ontsteking zit er altijd een condensator aan de buitenzijde van het ontstekingshuis. Zit deze er niet, dan is het altijd een elektronische regeling. Dat kan dus een Hall sensor zijn, maar kan ook contactpunten in combinatie met een Thyristor zijn.
-
- Forumgebruiker
- Contacteer:
Bedankt voor je reactie!
Ik heb afgaande op de onderdeelnummers van je link dezelfde besteld, en dat zou de juiste moeten zijn volgens wat ik had terug gevonden.
We gaan het zien.
Bedankt voor de link met de PDF, dit is net wat ik zoek!
Het is inderdaad een Marelli stroomverdeler en er zit een condensor op en ik vind ook nergens een ontstekingsmodule, daarom ga ik er vanuit dat het wagentje nog een ontsteking heeft met contactpunten.
Moest er iemand nog ergens een beschrijving weten staan hoe deze ontsteking kan omgebouwd worden naar een elektronische ontsteking dan houd ik mij aanbevolen.
Ik heb afgaande op de onderdeelnummers van je link dezelfde besteld, en dat zou de juiste moeten zijn volgens wat ik had terug gevonden.
We gaan het zien.
Bedankt voor de link met de PDF, dit is net wat ik zoek!
Het is inderdaad een Marelli stroomverdeler en er zit een condensor op en ik vind ook nergens een ontstekingsmodule, daarom ga ik er vanuit dat het wagentje nog een ontsteking heeft met contactpunten.
Moest er iemand nog ergens een beschrijving weten staan hoe deze ontsteking kan omgebouwd worden naar een elektronische ontsteking dan houd ik mij aanbevolen.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 37 times
- Contacteer:
Beetje mosterd na de maaltijd maar het originele onderdeelnummer is als het goed is: Magneti Marelli 9938276
Op Ebay.it vind je er nog genoeg als die van drricambi.it toch niet de juiste blijkt te zijn, die heeft wel een ander nummer.
Er schijnt een ombouwkit te zijn van Delco:
"Magneti Marelli S181A New distributor converted to Electonic ignition, replaces points type distriubtor, great Upgrade easy to fit with no extra wiring"

https://www.ignitioncarparts.co.uk/Part ... 685&s_vid=
Maar je zou ook een Marelli verdeler van een nieuwere 1000 kunnen gebruiken met de bijbehorende bobine, die past er zo op. Dan heb je een elektronische ontsteking die je maar 1 keer goed hoeft af te stellen.
Op Ebay.it vind je er nog genoeg als die van drricambi.it toch niet de juiste blijkt te zijn, die heeft wel een ander nummer.
Er schijnt een ombouwkit te zijn van Delco:
"Magneti Marelli S181A New distributor converted to Electonic ignition, replaces points type distriubtor, great Upgrade easy to fit with no extra wiring"
https://www.ignitioncarparts.co.uk/Part ... 685&s_vid=
Maar je zou ook een Marelli verdeler van een nieuwere 1000 kunnen gebruiken met de bijbehorende bobine, die past er zo op. Dan heb je een elektronische ontsteking die je maar 1 keer goed hoeft af te stellen.
-
- Forumgebruiker
- Contacteer:
@Pinda1000,
Bedankt voor je reactie!
Het zou dus kunnen dat ik de verkeerde contactpunten heb besteld?
Mag ik vragen hoe je dit opzoekt, is er een een gratis site voor zoals bv catcar, of zoek jij bij Fiat zelf op met een betalende account?
De verdeler van in jou link lijkt mij een mooie oplossing, alleen ben ik bang van iets te bestellen in de UK ivm de douane kosten hier in België.
Heb je eventueel een onderdeelnummer van de verdeler van een latere 1000?
Alvast bedankt!
Bedankt voor je reactie!
Het zou dus kunnen dat ik de verkeerde contactpunten heb besteld?
Mag ik vragen hoe je dit opzoekt, is er een een gratis site voor zoals bv catcar, of zoek jij bij Fiat zelf op met een betalende account?
De verdeler van in jou link lijkt mij een mooie oplossing, alleen ben ik bang van iets te bestellen in de UK ivm de douane kosten hier in België.
Heb je eventueel een onderdeelnummer van de verdeler van een latere 1000?
Alvast bedankt!
- michiel van g.
- Forum-admin
- Contacteer:
Inklaringskosten vanuit GB vallen mee, ik heb laatst een remklauw laten komen uit de VS en toen was ik 15 euro kwijt oid. Scheelde enorm itt wat je in Nederland moest betalen…