Ik zou de homokineet eens loshalen en kijken hoe de lagers er aan toe zijn. Ik heb dit ook wel eens gehad, maar ging meer gepaard met een beetje gebonk van de cardanas.
oude, slechte foto's van toen..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! || Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project) Yeti Skoda Yeti 1400cc 2011
pandista///// schreef: ↑29 sep 2022 22:44
Hai Bull, ik weet het even niet. Ben ook maar een leek die een paar van die dingen heeft gehad. Ik put enkel uit eigen ervaringen.
Is het al opgelost?
Ik ben wel benieuwd. Anderen kunnen er later profijt van hebben als je het deelt.
Nog niet opgelost. Vandaag andere banden geprobeerd, maar geluid blijft. Dus nu alles gehad, behalve diff. Het zal daar dus inzitten. Kan helaas dat niet zo snel vervangen.
Vette kano afbeelding in jouw stuur!!
Dat geluid, ik heb iets soortgelijks gehad met een versnellingsbak in een Range Rover. Zeer irritant als je lange stukken moet rijden en resoneerde de ganse wagen door. Nog jaren mee doorgereden, omdat revisie of een andere op dát moment voor mij onbetaalbaar was. Ik had een grote dikke wollen deken over de versnellingsbak binnen gelegd…
Maar je schrijf dat het er ook is als het in z’n vrij staat, bedoel je rijdend in z’n vrij? Want dan lijkt het mij niet de versnellingsbak. Aangezien je de diff nog niet hebt aangepakt, kan dat een issue zijn. Openmaken en kijken of er speling op zit. Of er uberhaubt wel olie in zit. Anders de wiellagers. Bij een probleem in de homokineet zou je kunnen testen door langzaam achterui een bochtje te maken, links en rechts. Bij knarsen en kraken zit daar ook een issue…
Mack - Pandana Jones
Fiat Panda 141 uit 2000, 899cc
Hoi, ik bekeek je posts nu pas en geef (met toch ook wat 4x4-ervaring) even mijn idee over mogelijke oorzaak van het geluid.
Eerst en vooral klinkt het geluid in het video'tje niet zó erg luid. Maar ik hoor (met koptelefoon) wel een geleidelijk met de snelheid op- en aflopend gegrom, en ook wat gezoem, wat me toch aan een lager doet denken. Achteraan zeg je, want dat is in de video natuurlijk niet te horen.
Heb je al een testrit gedaan met de hele cardan gedemonteerd? Dan is elk geluid van de cardan al geëlimineerd. Als je de cardan eerder al (in delen?) losgehad hebt is het inderdaad belangrijk, zoals iemand zei, de cardandelen in dezelfde onderlinge stand terug aan elkaar te bevestigen, in verband met de balancering door die "klevers" (gewichtjes, zoals op een velg, maar platter). Je zet dan gewoon (krijt)streepjes op de asdelen, zodat je nadien kunt zien hoe ze aan elkaar zaten. Maar als je hier die fout maakte zou dat eerder een getril of gedaver geven, denk ik, eerder dan gegrom, maar het zou kunnen... Als je uitschakelbare steekassen (bvb. 'KiK') zou hebben achteraan, is het natuurlijk helemaal ideaal om te bepalen of het geluid in het (achter)differentiëel zit of in de wielen. Dan kun je zelfs het hele differentiëel en de steekassen stilleggen zodat enkel de achterwielen meelopen zoals bij een voorwielaandrijver.
En ook, zoals iemand al aangaf, de banden grommen ook oplopend met de snelheid... Dat verschil hoor ik goed bij mijn 'M+S'banden tegenover mijn zomerbanden. Maar met het raam open hoor je toch duidelijk dat het 'van buiten' komt, al kan het wat door de ophanging door naar binnen toe resoneren...
Ik heb net nog een keer alles herlezen. Als ik het goed begrijp heb je dus al een testrit gedaan met de hele cardan uitgeschakeld. En dus ook met de 4x4 uitgeschakeld veronderstel ik (!) anders zou je cardan liggen rondslingeren onder de bodem (;-) )Je hebt lagers achteraan vervangen... In de wielen of in het differentiëel? Dat laatste is niet zo'n eenvoudige klus, denk ik. Je moet daarvoor het differentiëelhuis openrekken met een tool. Heb ik zelf nog niet gedaan.
Helaas is het geluid via een filmpje vaak moeilijk te interpreteren want dat klinkt toch anders dan 'natuur'... Maar ik moet zeggen dat het niet meteen alarmerend klinkt. Als het een lager is dan zal het (héél) stilletjes aan toenemen en kun je dan beter horen waar het vandaan komt...
Je zou kunnen de steekassen er eens uit halen, en dan een testrit doen... Wel voorzichtig dat je de dichtingsringen niet beschadigt, of best vervangen. Ook de olie eruit laten anders loopt die in je achterremmen!
Ik voeg wat foto's bij van de installatie van mijn KiK-vrijloop-assen. Viel eigenlijk goed mee qua werk/moeilijkheidsgraad. En sowieso minder werk dan de hele achteras te vervangen. Enkel de lagers demonteren en je trekt de steekassen er zo uit (als ik me goed herinner...)
Dank weer voor de tips. ik ga ze eens doornemen. Voor de recap: alle lagers (bij de wielen voor en achter) zijn vervangen. Er is gereden op andere banden en ook zonder de as. EN inmiddels ook een nieuwe rechter aandrijfas voor.