Panda Elettra
Moderators: michiel van g., Niels9966
- zwrtw
- Forumgebruiker
- Berichten: 830
- Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
- Locatie: omgeving Apeldoorn
- Been thanked: 4 times
Re: Panda Elettra
De Elettra is inmiddels de 77.700 km gepasseerd. Ik heb de wagen gekocht met 7.700 km. We zijn dus inmiddels 70 duizend verder. Binnenkort weer naar de APK. Zodra de goedkeuring daarvan binnen is geldt 'ie voor twee jaar.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8128
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 51 times
- Contacteer:
Re: Panda Elettra
wow, geweldig 70.000 kilometer! Hoe lang hebben jullie de auto ondertussen in bezit?
- zwrtw
- Forumgebruiker
- Berichten: 830
- Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
- Locatie: omgeving Apeldoorn
- Been thanked: 4 times
Re: Panda Elettra
We hebben de wagen gekocht in november 2013. Dus a.s. november 10 jaar in bezit!
Ik heb de indruk dat de 12V boordspanningsaccu ( voor de lampen, ruitenwisser e.d) slecht wordt. Maar dat is een gewone loodaccu die nu 9 jaar oud is. Dat mag dus. De tractie-accu lijkt nog altijd prima in orde.
Grappig dat steeds meer autofabrikanten (o.a. Tesla) overstappen naar Lithium ijzer fosfaat (LFP). Dat is veiliger en er zit geen kobalt in. 10 jaar geleden was in de elektro-ombouw van auto's LFP heel gebruikelijk. Onze Elettra heeft ook LFP ( LiFePO4) accucellen. In de ombouw wereld wordt nu juist vooral gebruikte Tesla paketten, of spul van andere serieproductie elektrische auto's gebruikt ( vaak is dat de NMC chemie van lithium ion accu's).
Ik heb de indruk dat de 12V boordspanningsaccu ( voor de lampen, ruitenwisser e.d) slecht wordt. Maar dat is een gewone loodaccu die nu 9 jaar oud is. Dat mag dus. De tractie-accu lijkt nog altijd prima in orde.
Grappig dat steeds meer autofabrikanten (o.a. Tesla) overstappen naar Lithium ijzer fosfaat (LFP). Dat is veiliger en er zit geen kobalt in. 10 jaar geleden was in de elektro-ombouw van auto's LFP heel gebruikelijk. Onze Elettra heeft ook LFP ( LiFePO4) accucellen. In de ombouw wereld wordt nu juist vooral gebruikte Tesla paketten, of spul van andere serieproductie elektrische auto's gebruikt ( vaak is dat de NMC chemie van lithium ion accu's).
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8128
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 51 times
- Contacteer:
Re: Panda Elettra
Ja! Wat dat betreft is er in die 10 jaar best wel veel veranderd op het gebied van de EV!
- zwrtw
- Forumgebruiker
- Berichten: 830
- Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
- Locatie: omgeving Apeldoorn
- Been thanked: 4 times
Re: Panda Elettra
De Panda Elettra heeft vandaag weer een verse APK goedkeur gekregen. Nu is deze 2 jaar geldig. Dat is wel handig vind ik.
Ik heb gisteren nog wel de handrem kabel vervangen. Die was wat dubieus, waarschijnlijk nog wel goedkeur, maar ik wilde de gok niet nemen.
Daar komt bij dat de Elettra bij stilstand niet te blokkeren is door een versnelling in te schakelen. De elektromotor draait namelijk ontzettend makkelijk rond en heeft dus geen remmende werking. Je moet dus volledig vertrouwen op de handrem.
Ik heb gisteren nog wel de handrem kabel vervangen. Die was wat dubieus, waarschijnlijk nog wel goedkeur, maar ik wilde de gok niet nemen.
Daar komt bij dat de Elettra bij stilstand niet te blokkeren is door een versnelling in te schakelen. De elektromotor draait namelijk ontzettend makkelijk rond en heeft dus geen remmende werking. Je moet dus volledig vertrouwen op de handrem.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
- 4RN01D
- Forumgebruiker
- Berichten: 554
- Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
- 1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
- 2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Re: Panda Elettra
lijkt me tricky in de winter... rolt ze ook in de hoogste versnelling? Anders zou je 'r eventueel daarmee kunnen parkeren...zwrtw schreef: ↑16 mar 2023 14:22 De Panda Elettra heeft vandaag weer een verse APK goedkeur gekregen. Nu is deze 2 jaar geldig. Dat is wel handig vind ik.
Ik heb gisteren nog wel de handrem kabel vervangen. Die was wat dubieus, waarschijnlijk nog wel goedkeur, maar ik wilde de gok niet nemen.
Daar komt bij dat de Elettra bij stilstand niet te blokkeren is door een versnelling in te schakelen. De elektromotor draait namelijk ontzettend makkelijk rond en heeft dus geen remmende werking. Je moet dus volledig vertrouwen op de handrem.
Panda 1.1
SMILE

- zwrtw
- Forumgebruiker
- Berichten: 830
- Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
- Locatie: omgeving Apeldoorn
- Been thanked: 4 times
Re: Panda Elettra
Zoals Pinda1000 al schreef: in een hogere versnelling is de remmende werking van de motor nog minder. Maar zelfs in de eerste versnelling rolt de Elettra al bij een minimale helling weg.
Ook in de winter werkt een handrem. Bij onze Panda's heb ik nog nooit last gehad van een vastgevroren kabel o.i.d.
Ook in de winter werkt een handrem. Bij onze Panda's heb ik nog nooit last gehad van een vastgevroren kabel o.i.d.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
- Erik`
- Forumgebruiker
- Berichten: 908
- Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
- 1e Panda-achtige: 45cl - 1983
- 2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
- 3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
- Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
- Skype ID: erik_overmars
- Locatie: Espel
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda Elettra
Mooi om te lezen dat de Elettra nog steeds rijd. !
1986 Mazda 323 BF †
1983 Fiat panda 45CL
2001 Fiat Panda 1100 young 2001 †
2000 Fiat 126 EL
1999 Fiat panda 900 hobby
1990 Seat Marbella special - verkocht
1983 Fiat panda 45CL
2001 Fiat Panda 1100 young 2001 †
2000 Fiat 126 EL
1999 Fiat panda 900 hobby
1990 Seat Marbella special - verkocht
- zwrtw
- Forumgebruiker
- Berichten: 830
- Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
- Locatie: omgeving Apeldoorn
- Been thanked: 4 times
Re: Panda Elettra
Ja, rijdt nog steeds. Inmiddels over de 80.000 km.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)