Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Stoelschade 100HP

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Gebruikersavatar
Pinda72
Clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
1e Panda-achtige: Panda 45
2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
3e Panda-achtige: 100HP!
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times

Stoelschade 100HP

Bericht door Pinda72 »

Ik heb een 100HP stoel met schade uit elkaar gehaald om te repareren, en eigenlijk schrok ik wat ik tegen kwam: slappe stof (slechte kwaliteit), een ultradun raster met diverse breukjes, waardoor het schuim op het vlijmscherpe frame alle kans krijgt om schade op te lopen.

Niet alleen dat zwarte staafje was gebroken, maar ook het stangetje rechts onder (op de foto links onder)

26CFF5DB-639A-49CD-A11A-8961A295AFF7.jpg

Het stoelframe is dermate scherp, dat je daar gemakkelijk een verwonding aan zou kunnen overhouden.
Dat heb ik dus met de dremel minder scherp gemaakt. En helaas geen foto van gemaakt, maar ducttape (Duct Tape) om die randen geplakt. Zowel de onderkant, als de zijkanten van onder naar boven. Op die randen snijdt dus je schuimrubber door.
C65B0C90-1D4F-469C-B107-D66419DA7A14.jpg

Robert gaf als tip, om een lasdraad te gebruiken, maar ik had nog een rvs spaak liggen. Deze aan beide kanten omgebogen, zodat die nooit meer van zijn plek kan komen. Tegen dat zwarte stangetje vastgezet met rvs binddraad (weer foto vergeten te maken). Het onderste stangetje heb ik gerepareerd met een veer (remschoenen), en de scherpe delen zoveel mogelijk naar binnen gebogen, en weer afgewerkt met ducttape. Feit is, dat als je wat zwaarder bent, dat je nooit jezelf in die stoel moet laten ploffen. Daar is deze stoel niet sterk genoeg voor gemaakt! Puntje van aandacht voor Fiat imho (in my humble opinion).
87456D2F-B9D5-4360-AE5B-2ED7FA870429.jpg

Het schuimrubber heb ik met Bisonfix gelijmd. Of dat goed blijft, moet de toekomst uitwijzen. Sommige delen verstevigd met bekledingsdoek met bewapening (helaas ook geen foto van, weer vergeten, had een deadline :) )
4CC5DC0D-EA91-447F-AB04-D5B42C645E97.jpg

Ik vraag me af of het schuim, de originele bekleding en/of dat rug-raster afzonderlijk van elkaar te bestellen zijn bij Fiat. Iemand? Enfin, voel je die rand, neem dan zo snel mogelijk actie! Haal die stoel uit elkaar, en maak er werk van.
Het is best een klusje, maar kom je er niet uit, vragen staat vrij!

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”