Motorwissel bij panda 4x4 trekking 1100cc / 1997
Moderators: michiel van g., Niels9966
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 17 feb 2013 16:36
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1000 Fire 1993
Motorwissel bij panda 4x4 trekking 1100cc / 1997
Hoi pandaliefhebbers
Ik heb laatst een rode panda 4x4 gekocht en daar overweeg ik een andere motor in te zetten.
Een punto blok van 1.2 en 8v of 16v zou moeten passen, ik heb internet al behoorlijk afgestruind maar kan het een en ander niet vinden. Hopelijk weet een van jullie dit!
Wat zijn de motorcodes van de passende blokken?
En zijn die motoren nog wel te vinden?
Ik heb ook gelezen (buiten de andere noodzakelijke aanpassingen)dat er een vermogen en rijverschil zit
tussen deze 2 motoren, heeft iemand daar ervaring mee?
Het liefst wil ik een zo eenvoudige mogelijke wissel, geen geslijp aan de koets zeg maar.
Eventueel zou ik in de nieuwe motor ook een sportnokkenas kunnen plaatsten.
Bedankt als jullie iets weten
Ik heb laatst een rode panda 4x4 gekocht en daar overweeg ik een andere motor in te zetten.
Een punto blok van 1.2 en 8v of 16v zou moeten passen, ik heb internet al behoorlijk afgestruind maar kan het een en ander niet vinden. Hopelijk weet een van jullie dit!
Wat zijn de motorcodes van de passende blokken?
En zijn die motoren nog wel te vinden?
Ik heb ook gelezen (buiten de andere noodzakelijke aanpassingen)dat er een vermogen en rijverschil zit
tussen deze 2 motoren, heeft iemand daar ervaring mee?
Het liefst wil ik een zo eenvoudige mogelijke wissel, geen geslijp aan de koets zeg maar.
Eventueel zou ik in de nieuwe motor ook een sportnokkenas kunnen plaatsten.
Bedankt als jullie iets weten
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 38 times
Re: Motorwissel bij panda 4x4 trekking 1100cc / 1997
1100 8v monopoint: 50 pk bij 5250 tpm - 83Nm bij 3000tpm
1100 8v multipoint: 54pk bij 5000tpm - 88Nm bij 2750tpm
1200 8v multipoint: 60pk bij 5000tpm - 102Nm bij 2500tpm
1200 16v : 80pk bij 5000tpm - 114Nm bij 4000tpm
1400 16v ( 100HP) : 100pk bij 6000tpm - 131Nm bij 4250tpm
twinair blok (4x4): 85pk bij 5500tpm - 145NM bij 1900tpm
1300 8v diesel (4x4): 70pk bij 4000tpm - 145Nm bij 1500tpm
Bij een sportnokkenas gaat het vermogen en koppel wellicht iets omhoog, maar komt ook bij een hoger tpm pas vrij. Krijgt meer karakter van een hoogtoerig racemotor, zie bij de 100HP motor.
Wat wil je bij een 4x4? Dat er een hoog mogelijk koppel zo snel mogelijk vrijkomt. Dan vallen juist die 1200 motoren af, die 1100 presteert bijna net zo goed. De diesel is de logische keuze voor een 4x4 in dit geval. Dat wordt een te ingrijpende operatie.
Persoonlijk zou ik eerder voor een motorrevisie gaan. Auto blijft 'origineel', hij heeft zijn specificaties 'terug', alles past gewoon en motor is 'beter' toen hij ooit uit fabriek kan.
1100 8v multipoint: 54pk bij 5000tpm - 88Nm bij 2750tpm
1200 8v multipoint: 60pk bij 5000tpm - 102Nm bij 2500tpm
1200 16v : 80pk bij 5000tpm - 114Nm bij 4000tpm
1400 16v ( 100HP) : 100pk bij 6000tpm - 131Nm bij 4250tpm
twinair blok (4x4): 85pk bij 5500tpm - 145NM bij 1900tpm
1300 8v diesel (4x4): 70pk bij 4000tpm - 145Nm bij 1500tpm
Bij een sportnokkenas gaat het vermogen en koppel wellicht iets omhoog, maar komt ook bij een hoger tpm pas vrij. Krijgt meer karakter van een hoogtoerig racemotor, zie bij de 100HP motor.
Wat wil je bij een 4x4? Dat er een hoog mogelijk koppel zo snel mogelijk vrijkomt. Dan vallen juist die 1200 motoren af, die 1100 presteert bijna net zo goed. De diesel is de logische keuze voor een 4x4 in dit geval. Dat wordt een te ingrijpende operatie.
Persoonlijk zou ik eerder voor een motorrevisie gaan. Auto blijft 'origineel', hij heeft zijn specificaties 'terug', alles past gewoon en motor is 'beter' toen hij ooit uit fabriek kan.
Laatst gewijzigd door PandaVespa op 11 jul 2023 07:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4369
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 36 times
- Contacteer:
Re: Motorwissel bij panda 4x4 trekking 1100cc / 1997
De Punto 75 1242 cc is de beste keuze, zeker voor een 4x4.
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3591
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 38 times
- Been thanked: 41 times
Re: Motorwissel bij panda 4x4 trekking 1100cc / 1997
@PandaVespa
Mooi lijstje. Zit 1 foutje in. 1400 van de 100HP is een 16 klepper.
Er is wel een 1400 8 klepper geleverd in o.a de Mito. Als ik me niet vergis rond de 70 pk. Ook mooi voor een 141.
Mooi lijstje. Zit 1 foutje in. 1400 van de 100HP is een 16 klepper.
Er is wel een 1400 8 klepper geleverd in o.a de Mito. Als ik me niet vergis rond de 70 pk. Ook mooi voor een 141.
312=500 319=Panda.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 17 feb 2013 16:36
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1000 Fire 1993
Re: Motorwissel bij panda 4x4 trekking 1100cc / 1997
Bedankt voor de reacties!
Het is een trekking uit 97 dus ik denk dat hij een monopoint heeft maar dat weet ik niet zeker..
Hoe kan ik daarachter komen?
Ik wil een daktent op de auto plaatsen en er uiteindelijk een verre reis mee maken.
Hij gaat 5cm omhoog en ga de ophanging en veren e.d daarop aanpassen.
Extra vermogen lijkt me handig, ik wil wat o.a wat extra benzine en water meenemen..
Een hoger koppel is natuurlijk fijn voor offroad maar voor lange stukken is algeheel meer vermogen wel fijn toch?
Het zou ook mooi zijn als de auto in allerlei landen te maken is dus niet teveel electronica, haha
Ik denk ook aan een betere koeling met 2 ventilatoren en mogelijk een gecoat spruitstuk.
Die nokkenas had ik in duitsland gevonden voor 294 euro dacht ik.
Ze praten over een vermogenstoename van 8pk, dat is ook een mooie upgrade lijkt me.
Ik weet niet of ze de bestaande ecu kunnen chippen? dat zou wellicht ook al schelen.
Anders zou ik het bestaande blok idd opknappen, de kop met alle klepstoters en seals en een goede beurt zeg maar
100cc extra is ook weer niet heel veel natuurlijk maar toch
Het is een trekking uit 97 dus ik denk dat hij een monopoint heeft maar dat weet ik niet zeker..
Hoe kan ik daarachter komen?
Ik wil een daktent op de auto plaatsen en er uiteindelijk een verre reis mee maken.
Hij gaat 5cm omhoog en ga de ophanging en veren e.d daarop aanpassen.
Extra vermogen lijkt me handig, ik wil wat o.a wat extra benzine en water meenemen..
Een hoger koppel is natuurlijk fijn voor offroad maar voor lange stukken is algeheel meer vermogen wel fijn toch?
Het zou ook mooi zijn als de auto in allerlei landen te maken is dus niet teveel electronica, haha
Ik denk ook aan een betere koeling met 2 ventilatoren en mogelijk een gecoat spruitstuk.
Die nokkenas had ik in duitsland gevonden voor 294 euro dacht ik.
Ze praten over een vermogenstoename van 8pk, dat is ook een mooie upgrade lijkt me.
Ik weet niet of ze de bestaande ecu kunnen chippen? dat zou wellicht ook al schelen.
Anders zou ik het bestaande blok idd opknappen, de kop met alle klepstoters en seals en een goede beurt zeg maar
100cc extra is ook weer niet heel veel natuurlijk maar toch
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 38 times
Re: Motorwissel bij panda 4x4 trekking 1100cc / 1997
Vermogen is niet interessant, maar wanneer en hoeveel (max) koppel vrijkomt.
Ik heb zelf de 1.1 8v multipoint en daar kan een dongel in. Met een app op je tel kun je toerental, temp, hoever gasklep open staat, etc zien tijdens rijden.
Dan zie je dat motor rond die 2500tpm het beste presteert/trekt en zuinigst rijdt. Met een beetje gevoel voor machine, voel je dat ook. Motortje snort als een tevreden kat. Zodra je boven de 3000tpm komt, je verliest trekkracht, verbruik gaat omhoog en motor begint te janken.
De selecta heeft ook de 1.1 8v monopoint. Daar kan ik geen dongel inpluggen, maar ik voel dat die zelfde reageert, alleen minder fel ivm het geen multipoint is. Medio onder de 3000tpm reageert en trekt het motortje het beste. Daarboven jankt de motor alleen maar en verliest trekkracht.
Die ‘sport’nokkenas zorgt dat kleppen anders regelt waardoor het vermogen iets toeneemt. Gevolg is dat max koppel ook later vrijkomt en karakter krijgt van een ‘race’motor. Als je pech hebt moet ecu ook aangepast worden.
Andere motor inhangen kan wel, maar veel werk vanwege wat ‘erachter’ hangt. Je moet wel weten wat je doet.
Als je naar buitenland gaat en er gaat wat stuk……. Via kenteken ca chassisnr. kan er vervangende onderdelen besteld worden. Als daar ineens andere motor inzit en er is iets mis ermee……….. en er is een taal barrière .
Ik heb zelf de 1.1 8v multipoint en daar kan een dongel in. Met een app op je tel kun je toerental, temp, hoever gasklep open staat, etc zien tijdens rijden.
Dan zie je dat motor rond die 2500tpm het beste presteert/trekt en zuinigst rijdt. Met een beetje gevoel voor machine, voel je dat ook. Motortje snort als een tevreden kat. Zodra je boven de 3000tpm komt, je verliest trekkracht, verbruik gaat omhoog en motor begint te janken.
De selecta heeft ook de 1.1 8v monopoint. Daar kan ik geen dongel inpluggen, maar ik voel dat die zelfde reageert, alleen minder fel ivm het geen multipoint is. Medio onder de 3000tpm reageert en trekt het motortje het beste. Daarboven jankt de motor alleen maar en verliest trekkracht.
Die ‘sport’nokkenas zorgt dat kleppen anders regelt waardoor het vermogen iets toeneemt. Gevolg is dat max koppel ook later vrijkomt en karakter krijgt van een ‘race’motor. Als je pech hebt moet ecu ook aangepast worden.
Andere motor inhangen kan wel, maar veel werk vanwege wat ‘erachter’ hangt. Je moet wel weten wat je doet.
Als je naar buitenland gaat en er gaat wat stuk……. Via kenteken ca chassisnr. kan er vervangende onderdelen besteld worden. Als daar ineens andere motor inzit en er is iets mis ermee……….. en er is een taal barrière .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 17 feb 2013 16:36
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1000 Fire 1993
Re: Motorwissel bij panda 4x4 trekking 1100cc / 1997
Bedankt, daar had ik niet aan gedacht met de chassinummers en een ander blok..
Hiervoor had ik een panda 1.1 uit 2001 met een multipoint die was idd sneller
Het huidige blok is ook een beetje moe zeg maar dus een goede beurt zal sowieso schelen.
Ik vind hem nu niet erg vlot rijden, `kun je er nog iets mee? om hem wat sneller te maken?
Er zit een fiat ecu man in Maarsen dacht ik, zou hij de boel een beetje kunnen pimpen?
Sportuitlaat zal ook niet veel uithalen denk ik?
Die sportnokkenas klinkt nu ook minder goed, hahha
Hiervoor had ik een panda 1.1 uit 2001 met een multipoint die was idd sneller
Het huidige blok is ook een beetje moe zeg maar dus een goede beurt zal sowieso schelen.
Ik vind hem nu niet erg vlot rijden, `kun je er nog iets mee? om hem wat sneller te maken?
Er zit een fiat ecu man in Maarsen dacht ik, zou hij de boel een beetje kunnen pimpen?
Sportuitlaat zal ook niet veel uithalen denk ik?
Die sportnokkenas klinkt nu ook minder goed, hahha
- Joost
- Moderator
- Berichten: 660
- Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
- 1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
- Locatie: Smilde
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 10 times
Re: Motorwissel bij panda 4x4 trekking 1100cc / 1997
Zeker als je een lange reis gaat maken, is het belangrijker dat je motor goed loopt, dan dat je vlot kan rijden. Dat begint gewoon met een gezonde motor. Nieuwe olie, bougies & kabels, lucht- olie- en benzinefilter minimaal. Als je het werk zelf doet, kost 't je een stuk minder dan een fancy uitlaat of een chip. Zelfs als je allemaal A-merk onderdelen besteld.
Doe ook eens een compressietest - als je minder compressie hebt kun je de motorrevisie grondiger aanpakken - zuigerringen, kleppen, lagers, waterpomp en distributieriem, etc.
Gegarandeerd dat dit je auto meer goed zal doen dan er een ander brak 25 jaar oud blok in hangen...
Ook niet onbelangrijk: 4x4s zijn nu eenmaal niet vlot. Ze hebben een andere overbrenging op de 1 versnelling, en een andere ratio in 't differentieel waardoor ze en lagere gearing hebben voor off-road gebruik. Keerzijde is dat ze op de weg dan weer wat meer toeren draaien. Voor je gevoel maakt ie dan veel herrie voor weinig prestaties. Dat hoort er een beetje bij
Doe ook eens een compressietest - als je minder compressie hebt kun je de motorrevisie grondiger aanpakken - zuigerringen, kleppen, lagers, waterpomp en distributieriem, etc.
Gegarandeerd dat dit je auto meer goed zal doen dan er een ander brak 25 jaar oud blok in hangen...
Ook niet onbelangrijk: 4x4s zijn nu eenmaal niet vlot. Ze hebben een andere overbrenging op de 1 versnelling, en een andere ratio in 't differentieel waardoor ze en lagere gearing hebben voor off-road gebruik. Keerzijde is dat ze op de weg dan weer wat meer toeren draaien. Voor je gevoel maakt ie dan veel herrie voor weinig prestaties. Dat hoort er een beetje bij