Afbeelding Afbeelding Afbeelding het bestuur van de FPCN zoekt ondersteuning. Interesse in een bestuursfunctie? Mail! Afbeelding

Wie kan/wil mijn panda maken?

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
qntnvds
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: Smile 2002
Facebook: https://www.facebook.com/quintinvds/

Wie kan/wil mijn panda maken?

Bericht door qntnvds »

Is er iemand die mijn Fiat Panda wil/kan repareren voor een zacht prijsje? Kenteken 90-JT-ZB voor alle gegevens. Het is een Panda uit 2002.

De auto maakt een slepend geluid bij het remmen en weer optrekken.
Daarnaast doet de claxon het niet meer.
En op de bodem, aan de linkerkant in het midden (dorpel) zit een gat van ongeveer 2/3 cm ivm roest.
Daarnaast pakt de hendel aan de bestuurderskant het raam niet goed meer.

is er iemand die mij wil en kan helpen?

2cv6
Forumgebruiker
Been thanked: 19 times

Re: Wie kan/wil mijn panda maken?

Bericht door 2cv6 »

Misschien makkelijk als je er bij vermeld waar je woont.

Slepende remmen komt vaak door het handrem handeltje bij de achterremmen. Uit elkaar halen en gangbaar maken. Als er met slepende remmen veel gereden is, zijn de remmen waarschijnlijk versleten en moeten er nieuwe op.

De claxon zit onder de linker koplamp achter de bumper. Is moeilijk bij te komen. Gewoon ergens onder de motorkap een nieuwe monteren en de oude laten zitten.

Een gat in de dorpel is snel te lassen. De buitenplaat van de dorpel is het meest zichtbare maar de binnenplaat van de dorpel is vaak over een grote lengte weg geroest en dat is veel laswerk.
Ik zie dat de auto over een maand APK moet hebben. Ik zou eerst eens langs een garage of APK station rijden om te laten controleren hoe de staat van de van de binnendorpel is.

PandaVespa
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 19 times
Been thanked: 38 times

Bericht door PandaVespa »

Waar komt het slepende geluid vandaan? Voor of achter? Kun je ook voelen aan temp. v/d velgen. Vastzittende voorremmen is een 141 kwaaltje. En kabel achterrem kan idd ook, maar daar heb ik nooit last van gehad. Zal wel van de Dinitrol behandeling komen ;) .

Claxon is heel simpel te vervangen, moet voorbumper ‘even’ eraf. Zitten 4 bouten aan achterzijde voorkant en 2 bouten aan binnenkant zijkant.

Hendel deur, moet je alles loshalen en kijken wat stuk is. Op eBay.it kun je verrassend nog veel krijgen voor de 141 Panda.

Lassen kun je laten doen bij meeste schadeherstelbedrijven. Verroeste deel moet eruit geslepen worden. Dat Kost tijd en is helaas kostbaar.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Riddick
Clublid
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 45 times
Been thanked: 88 times

Bericht door Riddick »

Ik zou ook beginnen met een APK keuring, misschien komt er nog veel meer te voorschijn, waar hij op afgekeurd gaat worden.
Na de APK keuring weet je wel gelijk waar je aan toe bent.

sjirafje
Moderator
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Has thanked: 30 times
Been thanked: 81 times

Bericht door sjirafje »

Ik ben het met Riddick eens, inventariseer eerst alle dure werkzaamheden (waaronder lassen) en dan met name de werkzaamheden die je niet zelf kunt uitvoeren. Maak dan de balans op of je voldoende budget hebt voor het herstel. Anders loop je het risico geld te steken in reparaties waar je nooit profijt van gaat hebben.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”