
Stellantis verwacht dat veel van zijn verbrandingsvoertuigen tot 2050 nog op de weg zullen zijn en is als zodanig op zoek naar manieren om hun levensduur te verlengen.
Alle nieuwe auto's die tegen 2030 door Stellantis in Europa worden verkocht, zullen uitsluitend op elektriciteit worden aangedreven.
Veel van de verbrandingsaangedreven modellen die het tussen nu en 2029 produceert, zullen echter meer dan twee decennia op de weg blijven en het staat te popelen om hun leven te verlengen met het gebruik van synthetische e-brandstoffen.
De autofabrikant heeft onlangs tests uitgevoerd met de Saoedische oliegigant Aramco en vastgesteld dat 24 verschillende verbrandingsmotoren die hij sinds 2014 in Europa verkoopt, e-fuels zonder aanpassingen kunnen gebruiken.
Stellantis is van mening dat het momenteel ongeveer 28 miljoen voertuigen op Europese wegen heeft die op e-brandstoffen kunnen rijden en zegt dat het dumpen van traditionele brandstoffen het in staat zal stellen de CO2-uitstoot tussen 2025 en 2050 met maximaal 400 miljoen ton te verminderen.
"We moeten echt zorgen voor onze inventarisvloot", vertelde Christian Mueller aan Reuters, senior vice-president van Stellantis voor voortstuwingssystemen voor de EMEA-regio.
“Ik denk dat 25% van onze voertuigen na 20 jaar nog steeds in gebruik is.
Daarom is dit soort blootstellingstijd aan e-fuels aanzienlijk, zeer aanzienlijk.
Hoewel de huidige productie van e-brandstoffen klein blijft, heeft Aramco-transport-hoofdtechnoloog Amer Amer bevestigd dat de oliegigant begin 2025 met de productie van e-brandstoffen zal beginnen in demonstratiefabrieken die het in Saoedi-Arabië en Spanje exploiteert.
Stellantis begon eerder dit jaar met het testen van zijn huidige verbrandingsmotoren om op e-fuels te draaien.
Het analyseerde de uitlaatemissies, startbaarheid, motorvermogen, betrouwbaarheidsduur, olieverdunning, brandstoftank, brandstofleidingen en filters van de bestaande motorfamilies door middel van deze tests.