Afbeelding Afbeelding Afbeelding het bestuur van de FPCN zoekt ondersteuning. Interesse in een bestuursfunctie? Mail! Afbeelding

Koelvloeistof uit expansievat gegooid

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
mk1992
Forumgebruiker
Berichten: 316
Lid geworden op: 07 aug 2019 08:57
1e Panda-achtige: 750L 1986 [met extra spiegel]
Twitter: @martijn_kosters
Locatie: Beek, Limburg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 11 times

Re: Koelvloeistof uit expansievat gegooid

Bericht door mk1992 »

michiel van g. schreef: 22 sep 2023 18:28 Vlakken hoeft echt niet altijd. Metalen rij erop en even met een 0,05mm voelermaat kijken of die eronder gaat. Zonee, is vlakken niet nodig.
Niets vervelender dan het tegendeel bewezen hebben ná alles teruggezet te hebben. 2nd opinion is niks mis mee.
Fiat Panda 750L 1986 'Tino Pandino'

Oudste Panda 141A van Nederland (07-10-1986)


Kijk ook eens op https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699 voor mijn andere hobby

Gebruikersavatar
Kwattro
Forumgebruiker
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 dec 2008 18:18
1e Panda-achtige: 750 Fire 1992
2e Panda-achtige: 1100 Hobby 2003
Locatie: Leuven, België
Been thanked: 1 time

Re: Koelvloeistof uit expansievat gegooid

Bericht door Kwattro »

Hallo allemaal,

dankjewel voor de reacties. Even samengevat:

De koppakking werd vervangen, met het woord "alto" naar boven, zoals het hoort.
Ik heb de kop niet laten vlakken, want de ruimte tussen rei en voeler waren binnen de toleranties (0.1 mm volgens de specificaties). Bovendien zit ik zonder auto, uiteraard, en was het niet evident om dat ding met de fiets bij de werkplaats te krijgen.
Ik heb wel de klepdichtingen vervangen en de keerring van de nokkenas. De details hierover heb ik een een kleine handleiding gegoten die vind je hier voor de klepseals en hier voor de keerring van de nokkenas.

Distributieriem en poulie werd vervangen. Pomp niet, want daar hadden ze me de foute geleverd...
Alle dichtingen van het inlaatspruitstuk zijn vervangen.

De auto start, maar ik hoor nu wel een tikkend geluid in de motor, die ook wat meer lijkt te schudden. Bij hoger toerental hoor ik het tikken niet meer. Iemand een idee of dat normaal is na al deze handelingen en of het in principe weggaat? Hoe weet ik 100% zeker dat de distributieriem juist zit en niet een tand verkeer?

Bedankt alvast om mee te denken en voor de hulp!

Kwattro
Panda Mambo Fire 750cc, 1992 --> 254.500 km
Panda Hobby 1100cc, 2003 --> 160.500 km

Gebruikersavatar
Kwattro
Forumgebruiker
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 dec 2008 18:18
1e Panda-achtige: 750 Fire 1992
2e Panda-achtige: 1100 Hobby 2003
Locatie: Leuven, België
Been thanked: 1 time

Re: Koelvloeistof uit expansievat gegooid

Bericht door Kwattro »

Goed nieuws. Foutcode P0303 was de oplossing. De kap van bougiekabel 3 bleek niet goed op de bougie te zitten. Ik heb hem goed vastgeduwd en ja hoor, alles draait prachtig rond. Ik word hier zo vrolijk van :D .
Panda Mambo Fire 750cc, 1992 --> 254.500 km
Panda Hobby 1100cc, 2003 --> 160.500 km

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”