probleem inhouden af en toe
Moderators: WelshWitch, sjirafje
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 26 mar 2023 21:58
- 1e Panda-achtige: 2010 Edizione Cool
- Facebook: https://www.facebook.com/jsavelkoul
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 6 times
Re: probleem inhouden af en toe
Laat me weten als je hier een oplossing voor gevonden hebt.
Ik zelf heb iets vergelijkbaars denk ik.
Is volgens mij gekomen nadat ik bougies en luchtfilter gewisseld heb.
Ben sterk aan het denken dat de bougies niet goed zijn
.
Ik zelf heb iets vergelijkbaars denk ik.
Is volgens mij gekomen nadat ik bougies en luchtfilter gewisseld heb.
Ben sterk aan het denken dat de bougies niet goed zijn
.
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4486
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 84 times
Re: probleem inhouden af en toe
Mijn laatste 2012 Panda 169 met 1242cc VVT 69 pk motor, had ook van die te pas en onpas inhoudingen, dan weer wel dan weer niet, zowel bij koude en warme motor.
Volgens de FIAT dealer een bekend probleem waar geen oplossing voor bekend is.
Ik had zelfs bij SAVALI compleet andere software laten installeren en vervolgens tuning doorgevoerd om er van af te komen, maar zonder resultaat.
Ook Savali/Hedin wisten geen oplossing te vinden, omdat het totaal niet duidelijk is wat de reden is, van het inhouden.
Uiteindelijk de auto weggedaan, omdat ik er stapel gestoord van werd, de auto reed verder uitmuntend.
Volgens de FIAT dealer een bekend probleem waar geen oplossing voor bekend is.
Ik had zelfs bij SAVALI compleet andere software laten installeren en vervolgens tuning doorgevoerd om er van af te komen, maar zonder resultaat.
Ook Savali/Hedin wisten geen oplossing te vinden, omdat het totaal niet duidelijk is wat de reden is, van het inhouden.
Uiteindelijk de auto weggedaan, omdat ik er stapel gestoord van werd, de auto reed verder uitmuntend.
- Poging2
- Forumgebruiker
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
- 1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
- Has thanked: 99 times
- Been thanked: 32 times
Re: probleem inhouden af en toe
Dat is ook wel apart zeg, zo'n spookstoring. Lijkt me geen fijn ervaringRiddick schreef: ↑26 aug 2023 19:10 Mijn laatste 2012 Panda 169 met 1242cc VVT 69 pk motor, had ook van die te pas en onpas inhoudingen, dan weer wel dan weer niet, zowel bij koude en warme motor.
Volgens de FIAT dealer een bekend probleem waar geen oplossing voor bekend is.
Ik had zelfs bij SAVALI compleet andere software laten installeren en vervolgens tuning doorgevoerd om er van af te komen, maar zonder resultaat.
Ook Savali/Hedin wisten geen oplossing te vinden, omdat het totaal niet duidelijk is wat de reden is, van het inhouden.
Uiteindelijk de auto weggedaan, omdat ik er stapel gestoord van werd, de auto reed verder uitmuntend.
Mijn zelfde blok is koud ook wel wat nukkig, zeker als ik net de parkeervak uitdraai wil die soms ineens heel erg spastisch op het gas reageren en af en toe met wegrijden al voelt dat meer als een stuiterende koppeling, dat had mijn C3 en zo voelt het een beetje.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 26 mar 2023 21:58
- 1e Panda-achtige: 2010 Edizione Cool
- Facebook: https://www.facebook.com/jsavelkoul
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 6 times
Re: probleem inhouden af en toe
Precies wat je zegt Poging2, dat heb ik ook.
Ik ga weer eens de oude bougies monteren, zulke zaken.
Uitlezen gedaan trouwens, nul resultaat.
Ik ga weer eens de oude bougies monteren, zulke zaken.
Uitlezen gedaan trouwens, nul resultaat.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 26 mar 2023 21:58
- 1e Panda-achtige: 2010 Edizione Cool
- Facebook: https://www.facebook.com/jsavelkoul
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 6 times
Re: probleem inhouden af en toe
Ik heb zelf m'n garage eens goed leeggeruimd, en kan weer binnen sleutelen met fatsoenlijk licht in de avonduren.
Ik ga van alles nalopen want ik word er helemaal gek van.
Af en toe rij ik "racend" weg terwijl dat helemaal niet de bedoelig is, soms kom ik hokkerig van de plaats alsof het m'n eerste rijles is..
Helemaal gek word ik...
Ik ga van alles nalopen want ik word er helemaal gek van.
Af en toe rij ik "racend" weg terwijl dat helemaal niet de bedoelig is, soms kom ik hokkerig van de plaats alsof het m'n eerste rijles is..
Helemaal gek word ik...
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 31 aug 2023 15:47
- 1e Panda-achtige: Panda 2008
- Been thanked: 1 time
Re: probleem inhouden af en toe
Heeft mijn panda in het begin ook last van gehad. Nieuwe ngk bougies erin gedraaid en voortaan E98 (Shell v-power) tanken en heb nergens meer last van gehad. Blijkbaar zijn de Italianen er toch wat gevoeliger voor. Maar beter duurdere benzine erin gooien in plaats van een nieuw motorblok. Of je wilt natuurlijk een reden hebben voor een Tjet swap.
Historie van auto’s:
-Skoda Fabia Combi
-Mitsubishi Spacestar
-Fiat 500
-Skoda Fabia
-Fiat Panda
-Skoda Fabia Combi
-Mitsubishi Spacestar
-Fiat 500
-Skoda Fabia
-Fiat Panda
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 26 mar 2023 21:58
- 1e Panda-achtige: 2010 Edizione Cool
- Facebook: https://www.facebook.com/jsavelkoul
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 6 times
Re: probleem inhouden af en toe
Bougies zijn de juiste en nieuw, en hij krijgt van mij alleen maar 98/102 benzine, ik woon bij de grens met Duitsland.
- Poging2
- Forumgebruiker
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
- 1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
- Has thanked: 99 times
- Been thanked: 32 times
Re: probleem inhouden af en toe
Ik rijd al tijden weer op 95 nu de auto zelden lang stil staat en merk daarin eerlijk gezegd 0 verschil. Nu is dat natuurlijk mijn opvatting en het kan verschillen in beleving maar ik zou niet direct de brandstof als hoofdverdachte nemen.JohanSittard schreef: ↑23 sep 2023 22:32 Ik heb zelf m'n garage eens goed leeggeruimd, en kan weer binnen sleutelen met fatsoenlijk licht in de avonduren.
Ik ga van alles nalopen want ik word er helemaal gek van.
Af en toe rij ik "racend" weg terwijl dat helemaal niet de bedoelig is, soms kom ik hokkerig van de plaats alsof het m'n eerste rijles is..
Helemaal gek word ik...
Ik heb hier net alles nieuw en vers, bougies (de eerder genoemde ngk's), volledige beurt en nieuwe carterventilatie+gasklep schoongemaakt,
Een late night gedachte van mijn kant was dat de Panda geen brandstof filter heeft, maar zo'n vervelend ding in de pomp zelf. zou het kunnen dat onze "in het vorige leven de boodschappenmand van oma" ermate baggere brandstof getankt zijn of stilstand dat die interne filter niet helemaal lekker open is?
- sjirafje
- Moderator
- Berichten: 1346
- Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
- 1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
- Locatie: Limburg
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 79 times
Re: probleem inhouden af en toe
De brandstofpomp en de brandstof vind ik geen logische verdachten. Als de pomp niet goed werkt dan zou je dat juist bij hoge vermogensvraag merken, immers de pomp bouwt een druk op en de brandstof die niet door de injectors wordt gebruikt gaat retour. Bij een lage vermogensvraag is er dus ruim voldoende brandstof voorhanden. Een 169 hoort gewoon normaal te lopen op E10. Doet hij dat niet dan is er iets aan de hand.
Ik neem aan dat de motor/baksteunen al gecontroleerd zijn? Als deze slecht zijn kan dat ook een bokkend gevoel opleveren (met name bij gas los). Controleer voor de zekerheid ook meteen even de massapunten.
Mijn vermoeden is dat het ligt aan de ontsteking of de aansturing van de ontsteking. Maar laat de auto eerst uitlezen en maak indien mogelijk ook een proefrit waarbij de live data wordt opgeslagen. Probeer te lokaliseren of het probleem zich telkens voordoet in dezelfde cilinder. Mogelijk zijn de bobine's niet meer helemaal fris of misschien ligt het wel aan iets heel anders zoals de nokkenassensor of een vacuümlek maar zonder data is daar vrij weinig over te zeggen.
Ik neem aan dat de motor/baksteunen al gecontroleerd zijn? Als deze slecht zijn kan dat ook een bokkend gevoel opleveren (met name bij gas los). Controleer voor de zekerheid ook meteen even de massapunten.
Mijn vermoeden is dat het ligt aan de ontsteking of de aansturing van de ontsteking. Maar laat de auto eerst uitlezen en maak indien mogelijk ook een proefrit waarbij de live data wordt opgeslagen. Probeer te lokaliseren of het probleem zich telkens voordoet in dezelfde cilinder. Mogelijk zijn de bobine's niet meer helemaal fris of misschien ligt het wel aan iets heel anders zoals de nokkenassensor of een vacuümlek maar zonder data is daar vrij weinig over te zeggen.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 26 mar 2023 21:58
- 1e Panda-achtige: 2010 Edizione Cool
- Facebook: https://www.facebook.com/jsavelkoul
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 6 times
Re: probleem inhouden af en toe
Uitlezen, incl data verzamelen leverde echt nul op, dat is het vervelende.
Verder heb ik, vanwege dit probleem, bougies, bobine, kabels, allemaal vervangen voor nieuw.
Enige dat ik nog moet is olie en filter.
Brandstof verdacht ik ook niet, maar rij wel sowieso altijd al op E5.
Ook de nokkenassensor heb ik vervangen trouwens.
En, mijn garage is redelijk leeg, dus redelijk binnenkort ga ik de gasklep schoonmaken en kijken of ik iets in het vacuumsysteem kan vinden.
Die 2 zie ik nog als redelijke kanshebbers.
Ik zie dat je uit Limburg komt, wellicht heb je interesse om te ondervinden wat ie doet?
Verder heb ik, vanwege dit probleem, bougies, bobine, kabels, allemaal vervangen voor nieuw.
Enige dat ik nog moet is olie en filter.
Brandstof verdacht ik ook niet, maar rij wel sowieso altijd al op E5.
Ook de nokkenassensor heb ik vervangen trouwens.
En, mijn garage is redelijk leeg, dus redelijk binnenkort ga ik de gasklep schoonmaken en kijken of ik iets in het vacuumsysteem kan vinden.
Die 2 zie ik nog als redelijke kanshebbers.
Ik zie dat je uit Limburg komt, wellicht heb je interesse om te ondervinden wat ie doet?
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
- Locatie: Rotterdam
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 62 times
Re: probleem inhouden af en toe
Testlampjes op de bougies aansluiten, deze op de voorruit plakken (zodat je ze kan zien tijdens het rijden) en dan gaan testrijden. Kijken of er in de ontsteking iets niet goed gaat. Hetzelfde doen met de brandstofdruk.
Uitlezen is leuk, maar als er een sensor kapot is lees je verkeerde data uit die niet klopt. Dan denkt de computer ook dat alles in orde is (vandaar geen foutcode) terwijl er wel degelijk een probleem is.
Uitlezen is leuk, maar als er een sensor kapot is lees je verkeerde data uit die niet klopt. Dan denkt de computer ook dat alles in orde is (vandaar geen foutcode) terwijl er wel degelijk een probleem is.
- sjirafje
- Moderator
- Berichten: 1346
- Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
- 1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
- Locatie: Limburg
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 79 times
Re: probleem inhouden af en toe
Brandstof druk/flow meten kan uiteraard geen kwaad maar ik verwacht daar weinig van. Die testlampjes vind ik wel een goed idee.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 26 mar 2023 21:58
- 1e Panda-achtige: 2010 Edizione Cool
- Facebook: https://www.facebook.com/jsavelkoul
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 6 times
Re: probleem inhouden af en toe
MAP sensor, dat was het..
Als in, DIE heb ik vervangen, niet de nokkenassensor wat ik eerder zei.
Maar dat bracht ook de uitkomst niet.
De geopperde nokkenassensor, is dat ook een verdachte?
Ik vervang alles, roep maar, haha.
Als in, DIE heb ik vervangen, niet de nokkenassensor wat ik eerder zei.
Maar dat bracht ook de uitkomst niet.
De geopperde nokkenassensor, is dat ook een verdachte?
Ik vervang alles, roep maar, haha.