Even voorstellen!

Nieuwe gebruikers kunnen zich hier eerst even voorstellen

Moderators: Rick Lieffering, Joost, WelshWitch, Erik 319

Plaats reactie
cybertruckerino
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: 1985 Fiat Panda 141 Cabriolet
Has thanked: 1 time

Even voorstellen!

Bericht door cybertruckerino »

Goedenavond allemaal :)

Om te beginnen; ik heb altijd al een sleutelauto willen hebben. Ik wist alleen nooit zo goed waar ik moest beginnen. Modernere auto's vanaf 2000 waren toch veelal al wat zwaarder, en ook zijn op dit soort auto's meer sensoren aanwezig. Een oldtimer leek mij altijd wel wat; maar dan wel een simpele en eenvoudige... En zo kwam ik bij toeval op het volgende terecht :shock:

Sinds een paar maand ben ik begonnen met het restaureren van een 1985 Fiat Panda (MK1). De auto heeft denk ik in het verleden al wat sleutelwerk gehad, aangezien het oorspronkelijke blok vervangen is met een 750 Fire.

De auto heeft zoverre ik weet meer dan 20 jaar stil gestaan voordat ik deze tegen kwam. Een heuze barnfind dus. De auto was gelukkig nog grotendeels in goede staat; de benzinetank heb ik echter wel moeten vervangen en voor de zekerheid heb ik ook de carbarateur gereviseerd. En geen onnodige luxe, de oude olie er uitgehaald en vervangen met wat nieuws voor de eerste startpoging.

De auto heeft al gelopen en zelfs een voorzichtig rondje gedaan, maar de Panda gaat nu in winterslaap voor wat laswerk. Ondanks het droogstaan zijn de gebruikelijke plekken rond de dorpel helaas niet helemaal onaangetast gebleven. Ik overweeg nog of ik zelf ga proberen te lassen of dat ik dit misschien toch in de loze uurtjes bij een schadehersteller probeer onder te brengen.

Toegevoegd is een foto van mijn 'Truckerino'. Zoals jullie kunnen zien betreft het een (zelfbouw?) Cabriolet. Ontzettend aandoenlijk en mooi op zo'n kleine Panda. Op basis van de stijlen achter denk ik niet dat het een Cabrioini is, maar mocht ik verkeerd zitten laat dit dan ook vooral weten!

Afbeelding

Bedankt voor het lezen en mochten er vragen zijn laat het gerust weten :wink: (En eventuele tips voor een nieuwe sleutelaar zijn ook van harte welkom :oops: )

michiel van g.
Forum-admin
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Has thanked: 23 times
Been thanked: 64 times
Contacteer:

Re: Even voorstellen!

Bericht door michiel van g. »

Opmerkelijk exemplaar, en zo te zien op basis van een 45S! Stom dat er nu dan een 750 blok in zit, want dat is echt niet vooruit te branden. Heb je meer foto's? Ik ben stiekem wel benieuwd of het niet toevallig een ombouwproject van Emelba uit Spanje is.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

2cv6
Forumgebruiker
Been thanked: 12 times

Bericht door 2cv6 »

Leuke Panda.
Zelf lassen is goed te doen, maar het is wel een hele investering.
De lasapparaten van HBM schijnen best goed te zijn. Naast het lasapparaat moet je ook nog investeren in een gasfles en een goede lashelm.

Dan zijn een haakseslijper, plaatschaar en powerfile ook wel handig om te hebben.

cybertruckerino
Forumgebruiker

michiel van g. schreef: 29 sep 2023 17:42 Opmerkelijk exemplaar, en zo te zien op basis van een 45S! Stom dat er nu dan een 750 blok in zit, want dat is echt niet vooruit te branden. Heb je meer foto's? Ik ben stiekem wel benieuwd of het niet toevallig een ombouwproject van Emelba uit Spanje is.
Hoe kan je zien dat het een 45S is? Ik heb zeker meer fotos, maar die staan elders. Ik hoop morgen wat te kunnen sturen :)

Emalba is een naam die ik nog niet kende! Ik zag eentje waarbij het cabrio mechanisme heel erg leek op die van mij.

Qua blok: ik denk tenminste dat hij vervangen is met de 750. Toen ik het VIN op superpanda.de naliep kwam deze niet overeen. Ik denk dat de 900 cc oorspronkelijk er in zat?
2cv6 schreef: 29 sep 2023 17:58 Leuke Panda.
Zelf lassen is goed te doen, maar het is wel een hele investering.
De lasapparaten van HBM schijnen best goed te zijn. Naast het lasapparaat moet je ook nog investeren in een gasfles en een goede lashelm.

Dan zijn een haakseslijper, plaatschaar en powerfile ook wel handig om te hebben.
Zou een electrodenlasser/stickwelder ook goed werken? Deze kan ik namelijk lenen van een maat van mij. Dan hoef ik alleen nog een lashelm :yes:

Erik 319
Moderator
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Has thanked: 14 times
Been thanked: 33 times

Bericht door Erik 319 »

Ik heb wel eens iemand aan een auto zien lassen met een elektrodenapparaat maar normaal gesproken zal dat niet meevallen bij een Panda. Daarvoor is het plaatwerk eigenlijk veel te dun.
312=500 319=Panda.

michiel van g.
Forum-admin
Contacteer:

Er zit een interieur van een 45S in, en ik ook de buitenspiegel en grille zijn 45S.
Daar hoort een 100gl3000 blok in, maar het zou kunnen als het een Emelba-ombouw is, er een 100GL7000 in zit. Dat is een 40 PK Seat motor. De Panda 34 had de 100gl6000.
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

2cv6
Forumgebruiker
Been thanked: 12 times

Bericht door 2cv6 »

Elektrode lassen gaat niet op dun plaatwerk, je brandt er gelijk gaten in.
Soms is het met een MIG / Mag apparaat al moeilijk te doen.

cybertruckerino
Forumgebruiker

Erik 319 schreef: 30 sep 2023 22:51 Ik heb wel eens iemand aan een auto zien lassen met een elektrodenapparaat maar normaal gesproken zal dat niet meevallen bij een Panda. Daarvoor is het plaatwerk eigenlijk veel te dun.
2cv6 schreef: 01 okt 2023 17:56 Elektrode lassen gaat niet op dun plaatwerk, je brandt er gelijk gaten in.
Soms is het met een MIG / Mag apparaat al moeilijk te doen.
Hmm.. Goed om te weten. Ik ga denk ik wat proefstukjes doen en dan kijken. En anders opsparen voor MIG o.i.d.
michiel van g. schreef: 01 okt 2023 10:24 Er zit een interieur van een 45S in, en ik ook de buitenspiegel en grille zijn 45S.
Daar hoort een 100gl3000 blok in, maar het zou kunnen als het een Emelba-ombouw is, er een 100GL7000 in zit. Dat is een 40 PK Seat motor. De Panda 34 had de 100gl6000.
Ik ga er vandaag weer langs en zal even betere fotos maken van alles, ik zat er aan te denken om een soort van logboek post te maken om per keer dat te updaten, hoe de restauratie gaat zegmaar. Zou daar animo voor zijn?

Word vervolgd, excuses voor de late reacties allemaal!

michiel van g.
Forum-admin
Contacteer:

Zo'n logboek is altijd leuk! Als je in het oerpanda-gedeelte een topic aanmaakt kun je het daar zo stapsgewijs in plaatsen!
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Plaats reactie

Terug naar “Even voorstellen”