Hallo allemaal,
Mijn claxon heeft het eigenlijk nooit gedaan op mijn panda. Nu ben ik er aan begonnen maar vlgs mij mis ik wat onderdelen. Ik krijg er wel geluid uit als ik de veren tegen de moer van het stuur aandruk.
De tweede foto is van de achterkant van de drukknop. En vlgs mij mis ik daar iets in.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Gr Pandapouwer
Claxon
Moderators: michiel van g., Niels9966
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 559
- Lid geworden op: 18 apr 2008 19:34
- 1e Panda-achtige: Fiat 141 selecta 1993
- Locatie: zoetermeer
- Been thanked: 4 times
- Erik`
- Forumgebruiker
- Berichten: 929
- Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
- 1e Panda-achtige: 45cl - 1983
- 2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
- 3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
- Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
- Skype ID: erik_overmars
- Locatie: Espel
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 6 times
Re: Claxon
Oew, dat zou ik zo niet weten, ik heb zelf andere sturen op de panda's.
1986 Mazda 323 BF †
1983 Fiat panda 45CL
2001 Fiat Panda 1100 young 2001 †
2000 Fiat 126 EL
1999 Fiat panda 900 hobby
1990 Seat Marbella special - verkocht
1983 Fiat panda 45CL
2001 Fiat Panda 1100 young 2001 †
2000 Fiat 126 EL
1999 Fiat panda 900 hobby
1990 Seat Marbella special - verkocht
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 3012
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007 inmiddels verkocht.
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 52 times
Re: Claxon
Als je met een multimeter op de 2 omcirkelde punten meet moet je een doorverbinding hebben.
Maar aan de sleufgaatjes in de koperen contacten te zien mis je stripje wat voor de doorverbinding zorgt.
Misschien is het een optie om een brugje ( koperdraad ) op de 2 contacten te solderen.
Maar aan de sleufgaatjes in de koperen contacten te zien mis je stripje wat voor de doorverbinding zorgt.
Misschien is het een optie om een brugje ( koperdraad ) op de 2 contacten te solderen.
- Panda 500
- Berichten: 1421
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 8 times
Re: Claxon
Ik heb toevallig net mijn stuur los gehad wegens stuurhuis en fusees vervangen... Precies dezelfde klaxon als jij. Ik denk dat er niks ontbreekt in de 'drukknop' maar elke veer moet goed contact hebben boven én onder. Ze zijn zelfs speciaal daarvoor wat opgeruwd. Zoals je zelf zei gaat de klaxon bij contact tussen de centrale moer en één van die twee veren of zelfs de plaat in het stuur waar die tegenaan zitten. Maar ook de 2 kleine schroeven waarmee de drukknop langs achteren vastgehouden wordt geven het contact door! Zonder die schroeven gaat de klaxon niet.
- Panda 500
- Berichten: 1421
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 8 times
Re: Claxon
Vandaag nóg een keer de knop eraf gehad, om mijn stuurwiel beter recht te zetten... (ja, ideaal is natuurlijk op een brug of werkput, en aan beide spoorstangen gelijk in en uit te draaien... )
Maar over de klaxonknop dus: die beide koperen plaatjes zijn niet met elkaar verbonden, maar elk plaatje op zich maakt contact met het koperen busje waarin (vanuit de achterkant van je stuur) de bevestigingsschroeven zitten. Dàt is het contact dat gemaakt wordt wanneer je links of rechts op de knop drukt, of ook in het midden zal één van beide contact maken. En die schroeven moeten dus schoon metaal zijn en geen kunststof ringen ertussen! Zij maken immers contact met de massa van de stuurkolom.
Maar over de klaxonknop dus: die beide koperen plaatjes zijn niet met elkaar verbonden, maar elk plaatje op zich maakt contact met het koperen busje waarin (vanuit de achterkant van je stuur) de bevestigingsschroeven zitten. Dàt is het contact dat gemaakt wordt wanneer je links of rechts op de knop drukt, of ook in het midden zal één van beide contact maken. En die schroeven moeten dus schoon metaal zijn en geen kunststof ringen ertussen! Zij maken immers contact met de massa van de stuurkolom.
- Kwattro
- Forumgebruiker
- Berichten: 240
- Lid geworden op: 13 dec 2008 18:18
- 1e Panda-achtige: 750 Fire 1992
- 2e Panda-achtige: 1100 Hobby 2003
- Locatie: Leuven, België
- Been thanked: 1 time
Re: Claxon
Misschien is gewoon je hoorn defect. Dat heb ik ook gehad. Deze zit normaal aan de linkerkant achter de voorbumper.
Panda Mambo Fire 750cc, 1992 --> 254.500 km
Panda Hobby 1100cc, 2003 --> 160.500 km
Panda Hobby 1100cc, 2003 --> 160.500 km