Hoi allemaal. Ik heb een beetje een vaag probleem met mijn Fiat Panda Young 1.1 uit 2002. Wanneer ik bij het tot stilstand komen de koppeling intrap en de motor op zichzelf weer stationair moet gaan lopen, loopt hij te laag in toeren en hikt hij een beetje. Wanneer de temperatuur richting/onder nul komt slaat hij zelfs met enige regelmaat af. Bij een koude motor is er geen probleem (hoger stationair toerental?), alleen wanneer de motor warm is.
Ik heb de bougies laatst vervangen, het gasklephuis vandaag losgehaald en schoongemaakt (ook de ronde sensor eruit gehaald en met remreiniger alles onder handen genomen). Omdat ik geen nieuwe gasklephuispakking kon vinden heb ik de oude weer gebruikt met een beetje vloeibare pakking erover. Dit alles heeft het probleem nog niet opgelost. Heeft iemand een idee waar het probleem kan zitten?
Warme motor slaat af bij koud weer
Moderators: michiel van g., Niels9966
-
- Forumgebruiker
- 1e Panda-achtige: 1100 Young 2002
- Has thanked: 1 time
-
- Forumgebruiker
- 1e Panda-achtige: Selecta cabriotop 1992
- 2e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
- Been thanked: 1 time
Re: Warme motor slaat af bij koud weer
Ik denk de stappenmotor die te snel het toerental verlaagt, dus ofwel de stappenmotor zelf of de temperatuursensor die hem via de ecu aanstuurt.
-
- Forumgebruiker
Dank je wel voor je reactie! Ik heb gezien dat deze onderdelen allebei relatief goedkoop zijn, die zal ik binnenkort eens bestellen en vervangen. Ik geef een update wanneer ze erin zitten!
- Christiaanvanarum
- Forumgebruiker
- 1e Panda-achtige: Panda 141 900 Jolly [Rood]
- 2e Panda-achtige: Panda 141 900 Young [Blauw][Verkocht]
- Contacteer:
Ik had dit probleem laatst ook (wel op een 0.9 motor). Ik kon het niet vinden, toen naar de garage gestuurd. Uiteindelijk bleek het een kapotte temperatuur sensor te zijn. Deze is vervangen en sindsdien nooit meer last van gehad!
You can't put a wrench on electrons.
-
- Forumgebruiker
Probleem opgelost! Het was de stappenmotor, deze vervangen en opnieuw ingeleerd. Het duurde uiteindelijk lekker lang voor dit klusje, gezien ik de carterventilatie was vergeten opnieuw aan te sluiten en dus een halfuur bezig was met uitzoeken waar het probleem zat Vandaag even een testritje gemaakt met het koude weer en alles was weer goed, dank voor de hulp @BertPanda!
De temperatuursensor heb ik (nog) niet vervangen omdat deze erg moeilijk bereikbaar was en ik niet het goede formaat steeksleutel hiervoor had. Deze laat ik dus even op de plank liggen voor nu (terugsturen kost meer geld dan het onderdeel)
De temperatuursensor heb ik (nog) niet vervangen omdat deze erg moeilijk bereikbaar was en ik niet het goede formaat steeksleutel hiervoor had. Deze laat ik dus even op de plank liggen voor nu (terugsturen kost meer geld dan het onderdeel)