Afbeelding Afbeelding Afbeelding het bestuur van de FPCN zoekt ondersteuning. Interesse in een bestuursfunctie? Mail! Afbeelding

Foutcode P0500 snelheidssensor

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Jasper_2000
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: 1100 Young 2002
Has thanked: 1 time

Foutcode P0500 snelheidssensor

Bericht door Jasper_2000 »

Hoi allemaal,

Ik heb al een paar keer een terugkerende motorstoring gehad met de code P0500 (snelheidssensor). De eerste keer ben ik hiervoor bij de garage geweest. Aangezien de snelheidsmeter gewoon nog werkt, hebben ze de foutcode toen gewoon gewist. Nu heb ik zelf een kabel en multiecuscan, en heb ik precies dezelfde foutmelding terwijl de snelheidsmeter nog werkt. Heeft iemand een idee waarom deze storing terug blijft komen?

Het gaat om een Fiat Panda Young 1.1 uit 2002

Nielski55
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: 1.1 young 2003

Re: Foutcode P0500 snelheidssensor

Bericht door Nielski55 »

Ik heb toevallig nu ook het zelfde probleem. Mijn auto gaf eerst ook een foutmelding van een random misfire maar nu komt het lampje telkens terug met alleen de p0500. Heb nog geen oplossing helaas

PandaTinus
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: 900 young [bj 2000]
Been thanked: 4 times

Re: Foutcode P0500 snelheidssensor

Bericht door PandaTinus »

Ik zie na snel zoekwerk dat er Punto's zijn waarbij een snelheidssensor in de versnellingsbak zit.

Geen idee wat die kerel allemaal bazelt, maar zn snelheidsmeter doet het NIET, en nadat ie dat tandwiel heeft vervangen doet ie het wel. Dat zijn andere symptomen dan die jullie beschrijven, dus als het bij een panda ongeveer hetzelfde werkt, zal die sensor in de bak nog goed zijn.

Dan kan het zijn dat deze code voor meerdere sensoren gegeven wordt.
Zie hier: https://www.actronics.nl/nieuws/diagnos ... alfunction

Ik kan me voorstellen dat een ABS systeem gevoeliger is voor sporadische fouten (sporadisch missen van een triggersignaal), waarbij de snelheidsmeter het allemaal prima vindt (uitgaande dat ze dezelfde sensor als bron gebruiken), of dat dus dezelfde code verschijnt als het ABS systeem de snelheid niet goed kan bepalen (en de snelheidsmeter op een andere sensor in de bak zit).
In dat geval zou ik een brandend ABS lampje verwachten, want onbetrouwbare ABS zou ik als bestuurder wel willen weten.

Klinkt alsof deze persoon een gelijkend probleem heeft (maar ook stuurbekrachting die uitvalt)
https://www.fiatforum.com/threads/fault ... 00.422801/
Snelheidsmeter werkt wel, maar geeft fout.

Afhankelijk van wat je kunt/wilt doen kan het misschien geen kwaad om eens naar de ABS sensoren + ringen te kijken (ik ga er overigens vanuit dat ie ABS heeft, is dat zo?). Visuele inspectie kan soms in de goede richting wijzen.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”