Tijdelijk rare elektronische fratsen
Moderators: michiel van g., Niels9966
-
- Clublid
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 20 aug 2023 15:02
- 1e Panda-achtige: 34 1984 - niet meer in bezit
- 2e Panda-achtige: Young 1.1 02-2003
- Facebook: https://www.instagram.com/de_witte_panda/
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 7 times
Tijdelijk rare elektronische fratsen
Ik had vandeweek iets heel bijzonders waar ik niet de vinger op kan leggen maar wel erg beangstigend is.
Ik zal het proberen stap voor stap uit te leggen.
Twee weken geleden is de distributieset vervangen, dit even ter info.
Afgelopen weekend heb ik mijn oude sigarettenaansteker aansluiting vervangen door een USB, het originele klokje aangesloten én nog een extra USB aansluiting gemaakt.
De oude sigarettenaansteker aansluiting gaf altijd stroom, ook als de sleutel niet in het contact zat. Hij had ook verlichting die alleen aanging als het contact aan stond.
De nieuwe USB aansluiting heb ik aangesloten zoals de oude muv de 'schakeldraad'(die het lichtje regelt) de nieuwe USB-1 heeft geen verlichting meer nodig dus deze 'schakeldraad' gaat nu rechtstreeks naar het klokje
Vanaf USB-1 twee extra plus- en min draden getrokken; 1 setje naar de klok en 1 setje naar USB-2. Het klokje en USB-1 werken. USB-2 draden liggen er maar de poorten moeten nog worden aangesloten.
Ik heb hiervoor het dashboardfrontje er af gehaald en de kacheldraden losgekoppeld. Ook de 2 schroefjes van het instrumentenpaneel(km teller/snelheidsmeter etc.) losgeschroefd en die iets naar voren gehaald zodat ik er met een spiegeltje achter kon kijken of daar het stekkertje tbv het klokje lag, maar helaas). Verder niets aan de elektra gedaan.
So far so good; ik kon laden via USB en het klokje en de verlichting van het klokje werkten.
Toen ging ik (proberen te)starten….Alleen accu- en olielampje gingen branden. Verder niets. De startmotor draaide normaal maar hij sloeg niet aan. Diverse keren geprobeerd maar niets. Startonderbreker- en motormanagement lampje branden niet. Toen wat functies geprobeerd; alleen de voor- en achterwisser deden het maar heel, heel erg langzaam.(alsof de accu leeg was, maar die gaf gewoon 12,3V) Claxon, richtingaanwijzers etc. deden het niet. Dimlicht(duplo) deed het wel maar slecht en links en recht was ongelijk.
Je zou zeggen een massa dingetje……maar waar? Zitten piekeren en kijken en toen toch weer proberen te starten……dat ging met moeite en hij liep….jihaaaan!!!! Maar toen ik de alarmlichten aanzette sloeg hij gelijk af….SHIT.
Alles weer uitgezet, verlichting, kachel etc. en hij startte. Alles functies deden het weer en hij sloeg niet meer af bij gebruik van bijv. de alarmlichten. Gisteren en vandaag mee gereden en 10-12x gestart en gelijk lopen zoals vanouds.
Ik ben blij dat hij het weer doet, maar ook angstig dat het probleem eigenlijk zonder iets te doen is opgelost.
Iemand een idee wat de oorzaak geweest zou kunnen zijn?
Ik zal het proberen stap voor stap uit te leggen.
Twee weken geleden is de distributieset vervangen, dit even ter info.
Afgelopen weekend heb ik mijn oude sigarettenaansteker aansluiting vervangen door een USB, het originele klokje aangesloten én nog een extra USB aansluiting gemaakt.
De oude sigarettenaansteker aansluiting gaf altijd stroom, ook als de sleutel niet in het contact zat. Hij had ook verlichting die alleen aanging als het contact aan stond.
De nieuwe USB aansluiting heb ik aangesloten zoals de oude muv de 'schakeldraad'(die het lichtje regelt) de nieuwe USB-1 heeft geen verlichting meer nodig dus deze 'schakeldraad' gaat nu rechtstreeks naar het klokje
Vanaf USB-1 twee extra plus- en min draden getrokken; 1 setje naar de klok en 1 setje naar USB-2. Het klokje en USB-1 werken. USB-2 draden liggen er maar de poorten moeten nog worden aangesloten.
Ik heb hiervoor het dashboardfrontje er af gehaald en de kacheldraden losgekoppeld. Ook de 2 schroefjes van het instrumentenpaneel(km teller/snelheidsmeter etc.) losgeschroefd en die iets naar voren gehaald zodat ik er met een spiegeltje achter kon kijken of daar het stekkertje tbv het klokje lag, maar helaas). Verder niets aan de elektra gedaan.
So far so good; ik kon laden via USB en het klokje en de verlichting van het klokje werkten.
Toen ging ik (proberen te)starten….Alleen accu- en olielampje gingen branden. Verder niets. De startmotor draaide normaal maar hij sloeg niet aan. Diverse keren geprobeerd maar niets. Startonderbreker- en motormanagement lampje branden niet. Toen wat functies geprobeerd; alleen de voor- en achterwisser deden het maar heel, heel erg langzaam.(alsof de accu leeg was, maar die gaf gewoon 12,3V) Claxon, richtingaanwijzers etc. deden het niet. Dimlicht(duplo) deed het wel maar slecht en links en recht was ongelijk.
Je zou zeggen een massa dingetje……maar waar? Zitten piekeren en kijken en toen toch weer proberen te starten……dat ging met moeite en hij liep….jihaaaan!!!! Maar toen ik de alarmlichten aanzette sloeg hij gelijk af….SHIT.
Alles weer uitgezet, verlichting, kachel etc. en hij startte. Alles functies deden het weer en hij sloeg niet meer af bij gebruik van bijv. de alarmlichten. Gisteren en vandaag mee gereden en 10-12x gestart en gelijk lopen zoals vanouds.
Ik ben blij dat hij het weer doet, maar ook angstig dat het probleem eigenlijk zonder iets te doen is opgelost.
Iemand een idee wat de oorzaak geweest zou kunnen zijn?
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8869
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 56 times
Re: Tijdelijk rare elektronische fratsen
Wat ik in ieder geval kan bedenken is dat de situatie met de oude, niet is hoe het origineel hoort te zijn.
De ouderwetse sigarettenplug hoort namelijk alleen te functioneren als het contact ingeschakeld is.
Zou het niet beter zijn om de schakeldraad als plus te gebruiken? Of heb je stroom nodig als de auto uit staat?
De ouderwetse sigarettenplug hoort namelijk alleen te functioneren als het contact ingeschakeld is.
Zou het niet beter zijn om de schakeldraad als plus te gebruiken? Of heb je stroom nodig als de auto uit staat?
|| Home is where the Panda is parked ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
-
- Clublid
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 20 aug 2023 15:02
- 1e Panda-achtige: 34 1984 - niet meer in bezit
- 2e Panda-achtige: Young 1.1 02-2003
- Facebook: https://www.instagram.com/de_witte_panda/
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 7 times
Re: Tijdelijk rare elektronische fratsen
Wat ik nu, na nog lang nadenken, denk ik dat voor de oude sigarettenaansteker de ISO stekker gebruikt is die 'loos' in het dashboard ligt bij een Young omdat die standaard geen klokje heeft. Het klokje heeft namelijk ook stroom nodig als het contact uit staat. (alhoewel die ISO stekker niet compatible was met de stekker aan het klokje.....)bero schreef: ↑25 apr 2024 03:49 Wat ik in ieder geval kan bedenken is dat de situatie met de oude, niet is hoe het origineel hoort te zijn.
De ouderwetse sigarettenplug hoort namelijk alleen te functioneren als het contact ingeschakeld is.
Zou het niet beter zijn om de schakeldraad als plus te gebruiken? Of heb je stroom nodig als de auto uit staat?
Ik sprak onlangs nog een techneut en volgens hem zou de vage storing veroorzaakt kunnen zijn omdat de cover van het instrumentenpaneel nog niet aangesloten was met o.a. de aansluiting van de kachelventilator. De ECU en/of Canbus zijn gevoelige onderdelen volgens hem die hele rare dingen kunnen doen als 1 onderdeel niet goed werkt/niet aangesloten zit. Toen het hele dashboard weer in elkaar zat en alle electronica weer aangesloten was waren de elektrische problemen ook verholpen namelijk....klinkt logisch in mijn oren....alhoewel ik er de ballen verstand van heb
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2300
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 13 times
Re: Tijdelijk rare elektronische fratsen
Maak anders een paar foto's van de situatie. Wat is er aangesloten en hoe. Lastig om dit op afstand te beoordelen. Toen de startmotor wel draaide en de motor niet aansloeg, hoorde je toen wel de brandstofpomp? De startblokkering krijgt voeding via het contactslot en de antenne zit daar ook. Het kan zijn dat geknutsel aan het contactslot of aangesloten accessoires daar storing geven. De startblokkering zorgt o.a. ervoor dat de brandstofpomp niet draait. Overigens geldt dat verhaal over canbus niet bij de oude Panda.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
-
- Clublid
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 20 aug 2023 15:02
- 1e Panda-achtige: 34 1984 - niet meer in bezit
- 2e Panda-achtige: Young 1.1 02-2003
- Facebook: https://www.instagram.com/de_witte_panda/
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 7 times
Re: Tijdelijk rare elektronische fratsen
Het schema is exact zoals het aangesloten zit, foto's zullen alleen maar meer onduidelijkheid scheppen denk ik.
Brandstofpomp deed het idd ook niet.
Contactslot heb ik niet aangezeten ik heb letterlijk de oude sigarettenaansteker afgekoppeld en de nieuwe USB aangesloten en 'verlengd' naar klokje en nog een USB aansluiting zoals getoond op de foto's in het schema.
Dit betreft een Panda Young uit 2003, één van de latere.
Maar zoals gezegd doet hij het nu als een zonnetje, maar voor het starten doe ik wel iedere keer een schietgebedje voor de zekerheid.
Brandstofpomp deed het idd ook niet.
Contactslot heb ik niet aangezeten ik heb letterlijk de oude sigarettenaansteker afgekoppeld en de nieuwe USB aangesloten en 'verlengd' naar klokje en nog een USB aansluiting zoals getoond op de foto's in het schema.
Dit betreft een Panda Young uit 2003, één van de latere.
Maar zoals gezegd doet hij het nu als een zonnetje, maar voor het starten doe ik wel iedere keer een schietgebedje voor de zekerheid.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4377
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 37 times
- Contacteer:
Re: Tijdelijk rare elektronische fratsen
Gebruik je een usb-sigarettenaansteker oplaadsnoer? Die verstoren soms de communicatie tussen de chip in de sleutel en de antenne van de startblokkering.
-
- Clublid
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 20 aug 2023 15:02
- 1e Panda-achtige: 34 1984 - niet meer in bezit
- 2e Panda-achtige: Young 1.1 02-2003
- Facebook: https://www.instagram.com/de_witte_panda/
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 7 times
Re: Tijdelijk rare elektronische fratsen
nee, ik gebruik de artikelen zoals in het schema, deze vast in het dashboard.
-
- Clublid
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 20 aug 2023 15:02
- 1e Panda-achtige: 34 1984 - niet meer in bezit
- 2e Panda-achtige: Young 1.1 02-2003
- Facebook: https://www.instagram.com/de_witte_panda/
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 7 times
Re: Tijdelijk rare elektronische fratsen
De Witte Panda schreef: ↑25 apr 2024 17:03nee, ik gebruik de artikelen zoals in het schema, deze vast in het dashboard. En exact hetzelfde oplaadsnoer als voor de nieuwe USB poorten.
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8869
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 56 times
Re: Tijdelijk rare elektronische fratsen
Dit zou een logische verklaring kunnen zijn hoor. Nergens staat dat de usb aansluiting andere waarden (gebruik, magnetisch veld of frequentie) heeft tegenover de oude sigarettenplug.
En dat kan dus ook voor problemen zorgen met starten en lezen van de chip.
Adaptors, laders e.d. produceren een bepaalde frequentie (vaak hoor je dan een piep of fluittoon er uit komen). Als deze in de range van 100-150Khz zit, heb je een problem, aangezien de startonderbreker (leesring en chip) op 125Khz opereert.
Dit euvel kwam toen de tijd regelmatig voorbij op het forum.
Een van de oplossingen: stekker/snoer er pas in nadat de motor gestart is
|| Home is where the Panda is parked ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003