Afbeelding Afbeelding Afbeelding het bestuur van de FPCN zoekt ondersteuning. Interesse in een bestuursfunctie? Mail! Afbeelding

Tijdelijk rare elektronische fratsen

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
De Witte Panda
Clublid
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 aug 2023 15:02
1e Panda-achtige: 34 1984 - niet meer in bezit
2e Panda-achtige: Young 1.1 02-2003
Facebook: https://www.instagram.com/de_witte_panda/
Has thanked: 24 times
Been thanked: 7 times

Tijdelijk rare elektronische fratsen

Bericht door De Witte Panda »

Ik had vandeweek iets heel bijzonders waar ik niet de vinger op kan leggen maar wel erg beangstigend is.
Ik zal het proberen stap voor stap uit te leggen.

Twee weken geleden is de distributieset vervangen, dit even ter info.

Afgelopen weekend heb ik mijn oude sigarettenaansteker aansluiting vervangen door een USB, het originele klokje aangesloten én nog een extra USB aansluiting gemaakt.

De oude sigarettenaansteker aansluiting gaf altijd stroom, ook als de sleutel niet in het contact zat. Hij had ook verlichting die alleen aanging als het contact aan stond.
De nieuwe USB aansluiting heb ik aangesloten zoals de oude muv de 'schakeldraad'(die het lichtje regelt) de nieuwe USB-1 heeft geen verlichting meer nodig dus deze 'schakeldraad' gaat nu rechtstreeks naar het klokje

Vanaf USB-1 twee extra plus- en min draden getrokken; 1 setje naar de klok en 1 setje naar USB-2. Het klokje en USB-1 werken. USB-2 draden liggen er maar de poorten moeten nog worden aangesloten.

Ik heb hiervoor het dashboardfrontje er af gehaald en de kacheldraden losgekoppeld. Ook de 2 schroefjes van het instrumentenpaneel(km teller/snelheidsmeter etc.) losgeschroefd en die iets naar voren gehaald zodat ik er met een spiegeltje achter kon kijken of daar het stekkertje tbv het klokje lag, maar helaas). Verder niets aan de elektra gedaan.

So far so good; ik kon laden via USB en het klokje en de verlichting van het klokje werkten.

Toen ging ik (proberen te)starten….Alleen accu- en olielampje gingen branden. Verder niets. De startmotor draaide normaal maar hij sloeg niet aan. Diverse keren geprobeerd maar niets. Startonderbreker- en motormanagement lampje branden niet. Toen wat functies geprobeerd; alleen de voor- en achterwisser deden het maar heel, heel erg langzaam.(alsof de accu leeg was, maar die gaf gewoon 12,3V) Claxon, richtingaanwijzers etc. deden het niet. Dimlicht(duplo) deed het wel maar slecht en links en recht was ongelijk.
Je zou zeggen een massa dingetje……maar waar? Zitten piekeren en kijken en toen toch weer proberen te starten……dat ging met moeite en hij liep….jihaaaan!!!! Maar toen ik de alarmlichten aanzette sloeg hij gelijk af….SHIT.
Alles weer uitgezet, verlichting, kachel etc. en hij startte. Alles functies deden het weer en hij sloeg niet meer af bij gebruik van bijv. de alarmlichten. Gisteren en vandaag mee gereden en 10-12x gestart en gelijk lopen zoals vanouds.

Ik ben blij dat hij het weer doet, maar ook angstig dat het probleem eigenlijk zonder iets te doen is opgelost.

Iemand een idee wat de oorzaak geweest zou kunnen zijn?
PandaFratsen.jpg

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8869
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 67 times
Been thanked: 56 times

Re: Tijdelijk rare elektronische fratsen

Bericht door bero »

Wat ik in ieder geval kan bedenken is dat de situatie met de oude, niet is hoe het origineel hoort te zijn.
De ouderwetse sigarettenplug hoort namelijk alleen te functioneren als het contact ingeschakeld is.

Zou het niet beter zijn om de schakeldraad als plus te gebruiken? Of heb je stroom nodig als de auto uit staat?
|| Home is where the Panda is parked ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

De Witte Panda
Clublid
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 aug 2023 15:02
1e Panda-achtige: 34 1984 - niet meer in bezit
2e Panda-achtige: Young 1.1 02-2003
Facebook: https://www.instagram.com/de_witte_panda/
Has thanked: 24 times
Been thanked: 7 times

Re: Tijdelijk rare elektronische fratsen

Bericht door De Witte Panda »

bero schreef: 25 apr 2024 03:49 Wat ik in ieder geval kan bedenken is dat de situatie met de oude, niet is hoe het origineel hoort te zijn.
De ouderwetse sigarettenplug hoort namelijk alleen te functioneren als het contact ingeschakeld is.

Zou het niet beter zijn om de schakeldraad als plus te gebruiken? Of heb je stroom nodig als de auto uit staat?
Wat ik nu, na nog lang nadenken, denk ik dat voor de oude sigarettenaansteker de ISO stekker gebruikt is die 'loos' in het dashboard ligt bij een Young omdat die standaard geen klokje heeft. Het klokje heeft namelijk ook stroom nodig als het contact uit staat. (alhoewel die ISO stekker niet compatible was met de stekker aan het klokje.....)

Ik sprak onlangs nog een techneut en volgens hem zou de vage storing veroorzaakt kunnen zijn omdat de cover van het instrumentenpaneel nog niet aangesloten was met o.a. de aansluiting van de kachelventilator. De ECU en/of Canbus zijn gevoelige onderdelen volgens hem die hele rare dingen kunnen doen als 1 onderdeel niet goed werkt/niet aangesloten zit. Toen het hele dashboard weer in elkaar zat en alle electronica weer aangesloten was waren de elektrische problemen ook verholpen namelijk....klinkt logisch in mijn oren....alhoewel ik er de ballen verstand van heb :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 13 times

Re: Tijdelijk rare elektronische fratsen

Bericht door Ivo »

Maak anders een paar foto's van de situatie. Wat is er aangesloten en hoe. Lastig om dit op afstand te beoordelen. Toen de startmotor wel draaide en de motor niet aansloeg, hoorde je toen wel de brandstofpomp? De startblokkering krijgt voeding via het contactslot en de antenne zit daar ook. Het kan zijn dat geknutsel aan het contactslot of aangesloten accessoires daar storing geven. De startblokkering zorgt o.a. ervoor dat de brandstofpomp niet draait. Overigens geldt dat verhaal over canbus niet bij de oude Panda.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

De Witte Panda
Clublid
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 aug 2023 15:02
1e Panda-achtige: 34 1984 - niet meer in bezit
2e Panda-achtige: Young 1.1 02-2003
Facebook: https://www.instagram.com/de_witte_panda/
Has thanked: 24 times
Been thanked: 7 times

Re: Tijdelijk rare elektronische fratsen

Bericht door De Witte Panda »

Het schema is exact zoals het aangesloten zit, foto's zullen alleen maar meer onduidelijkheid scheppen denk ik.
Brandstofpomp deed het idd ook niet.
Contactslot heb ik niet aangezeten ik heb letterlijk de oude sigarettenaansteker afgekoppeld en de nieuwe USB aangesloten en 'verlengd' naar klokje en nog een USB aansluiting zoals getoond op de foto's in het schema.

Dit betreft een Panda Young uit 2003, één van de latere.
Maar zoals gezegd doet hij het nu als een zonnetje, maar voor het starten doe ik wel iedere keer een schietgebedje voor de zekerheid. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4377
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 23 times
Been thanked: 37 times
Contacteer:

Re: Tijdelijk rare elektronische fratsen

Bericht door Pinda1000 »

Gebruik je een usb-sigarettenaansteker oplaadsnoer? Die verstoren soms de communicatie tussen de chip in de sleutel en de antenne van de startblokkering.

De Witte Panda
Clublid
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 aug 2023 15:02
1e Panda-achtige: 34 1984 - niet meer in bezit
2e Panda-achtige: Young 1.1 02-2003
Facebook: https://www.instagram.com/de_witte_panda/
Has thanked: 24 times
Been thanked: 7 times

Re: Tijdelijk rare elektronische fratsen

Bericht door De Witte Panda »

Pinda1000 schreef: 25 apr 2024 16:08 Gebruik je een usb-sigarettenaansteker oplaadsnoer? Die verstoren soms de communicatie tussen de chip in de sleutel en de antenne van de startblokkering.
nee, ik gebruik de artikelen zoals in het schema, deze vast in het dashboard.

De Witte Panda
Clublid
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 aug 2023 15:02
1e Panda-achtige: 34 1984 - niet meer in bezit
2e Panda-achtige: Young 1.1 02-2003
Facebook: https://www.instagram.com/de_witte_panda/
Has thanked: 24 times
Been thanked: 7 times

Re: Tijdelijk rare elektronische fratsen

Bericht door De Witte Panda »

De Witte Panda schreef: 25 apr 2024 17:03
Pinda1000 schreef: 25 apr 2024 16:08 Gebruik je een usb-sigarettenaansteker oplaadsnoer? Die verstoren soms de communicatie tussen de chip in de sleutel en de antenne van de startblokkering.
nee, ik gebruik de artikelen zoals in het schema, deze vast in het dashboard. En exact hetzelfde oplaadsnoer als voor de nieuwe USB poorten.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8869
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 67 times
Been thanked: 56 times

Re: Tijdelijk rare elektronische fratsen

Bericht door bero »

Pinda1000 schreef: 25 apr 2024 16:08 Gebruik je een usb-sigarettenaansteker oplaadsnoer? Die verstoren soms de communicatie tussen de chip in de sleutel en de antenne van de startblokkering.
Dit zou een logische verklaring kunnen zijn hoor. Nergens staat dat de usb aansluiting andere waarden (gebruik, magnetisch veld of frequentie) heeft tegenover de oude sigarettenplug.
En dat kan dus ook voor problemen zorgen met starten en lezen van de chip.

Adaptors, laders e.d. produceren een bepaalde frequentie (vaak hoor je dan een piep of fluittoon er uit komen). Als deze in de range van 100-150Khz zit, heb je een problem, aangezien de startonderbreker (leesring en chip) op 125Khz opereert.
Dit euvel kwam toen de tijd regelmatig voorbij op het forum.

Een van de oplossingen: stekker/snoer er pas in nadat de motor gestart is
|| Home is where the Panda is parked ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”