HP blog

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2997
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 52 times

Re: HP blog

Bericht door Robert100HP »

De drukknoppen op het stuur zijn gesneuveld, die gaven iets teveel storing binnen Can-Bus.
Maar er kwam een "pedal box " in beeld, dat is een kastje wat het signaal van het gaspedaal
anders vertaald naar het motor management. Maar elke verandering, leidt weer tot een
aanpassing,
Uitgebouwd gaspedaal met pedal box.JPG

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2997
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 52 times

Re: HP blog

Bericht door Robert100HP »

Ophanging distributie zijde (2).JPG
Met de pedal box heeft de HP in plaats van 2 rij modi er nu 6 t.w. normaal en sport met pedal box op stand 0.
En stand 1 en 2 in zowel normaal als sport, waarbij de auto bij 120 km constant in normaal en de pedal box op 1
zuiniger is dan ooit. 1 op 16,5 is voor een HP ongekend zuinig, maar in de andere standen waren er problemen.
Bij last wisselingen van de motor, schokt en schommelde deze behoorlijk, tijd om even te kijken naar de ophanging
van de motor. Conclusie ophanging distributiezijde verregaand versleten, bakzijde rubber rondom door gescheurd.
Onderste reactie steun (2).JPG
De onderste motor steun die in feite alle kantel reacties van het motorblok dempt, was ook niet echt fris meer.
Bijlagen
Ophanging versnelingsbak zijde (2).JPG

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2997
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 52 times

Re: HP blog

Bericht door Robert100HP »

Bij Biesheuvel Autosport een een onderste motorsteun van Powerflex besteld, niet de meest extreme
maar de Road/Track uitvoering. Na 5 weken wachten ( Brexit perikelen ) was de steun binnen gekomen.
Maar niet de Road/Track maar de Track/Race uitvoering , toch gemonteerd en de ervaring is best heftig.
Laten we zeggen je moet er erg aan wennen, montage van de steun gaf enige problemen.
Doordat de downpipe naar de katalisator, zo is aangepast dat ik het flexibele deel van de uitlaat niet
meer kapot kan rijden was de voorste bout van de steun er niet uit te krijgen. De bout liep stuik op de uitlaat buis.
Het spaghetti spruitstuk mocht er onderuit, gelukkig lag er nog een " gel " uitlaat pakking op de plank.
Anders had dit projectje weer vertraging gegeven.
Powerflex onderste reactie steun (2).JPG

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2997
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 52 times

Het ( blanke ) lak probleem gaat maar door.

Bericht door Robert100HP »

Na het dak, de handgrepen, voor schermen, de dak bogen, motorkap en bumpers duikt het probleem nu ook op bij de portieren. Het begint met kleine witte stipjes, die kun je nog weg polijsten na een aantal maanden word de lak dof.
Dan kun je nog een keer polijsten, dan is het over en uit. Deuren krijgen een nieuwe laklaag......

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2997
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 52 times

Re: HP blog

Bericht door Robert100HP »

Lak probleem 1 (2).JPG
Lak probleem 2 (2).JPG

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2997
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 52 times

Re: HP blog

Bericht door Robert100HP »

Enige tijd geleden de wiellagers/naven van de achter en vooras vervangen door SKF exemplaren. Bij de apk werd "ruis " :? geconstateerd op het rechter achterwiellager, de kosten lager Euro 90.- montage Euro 75.- ex btw. Een lager defect bij 102.000 km dan alle lagers preventief vervangen 2x voorwiel en 2 x achter lager/naaf besteld bij Autodoc. Prijs per stuk merk SKF rond de Euro 30.- incl verzendkosten en btw. De achterlagers van een HP zijn iets bewerkelijker omdat de remklauw en schijf eraf moeten. Bij een 169 met trommelremmen is het handremkabel iets terug stellen, wiel en trommel eraf en een moer losdraaien. Dan kun je de naaf met lager er zo afnemen, in het ergste geval moet er een poullietrekker aan te pas komen. Moer na montage van de naaf met 188 Nm natrekken

De lagers van de vooras vragen wat meer werk, remklauw, remschijf, stuurkogel, as moer en de onderste bouten van de schokdemper moeten los. Als het lagerhuis los is, de borgring verwijderen en het lager eruit persen. Notebinnen de groep van HP bezitters rouleren deze gereedschappen, zodat je niet zelf alles behoeft aan te schaffen. Nieuwe lager erin persen borgring terug monteren en alles weer in elkaar zetten.
ABS lager 1 (2).JPG
Moer natrekken met 185 Nm daarna wel uitlijnen.[/b]

Tip bestel samen met de lagers ook een setje abs sensoren voor de voorzijde, die zijn er niet heel uit te krijgen.

[attachment=3]ABS lager 3 (2).JPG[/attachment]
ABS lager (2).JPG
lager 3.JPG
lager 3.JPG (43.58 KiB) 1065 keer bekeken
lager 2.JPG
lager 2.JPG (54.08 KiB) 1065 keer bekeken
Bijlagen
ABS lager 3 (2).JPG

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2997
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 52 times

Re: HP blog

Bericht door Robert100HP »

Mijn advies bestel alle materialen vooraf en doe het op je gemak voor het beste resultaat.

lager 1.JPG
lager 1.JPG (42.43 KiB) 1064 keer bekeken

Gebruikersavatar
Kanerr
Forumgebruiker
Berichten: 267
Lid geworden op: 08 mar 2022 10:37
1e Panda-achtige: 2012 319 85 Lounge
2e Panda-achtige: 2015 Mini JCW Manhart F300
Has thanked: 68 times
Been thanked: 24 times

Re: HP blog

Bericht door Kanerr »

Goed bezig!
Fiat Panda TwinAir Turbo Lounge
Mini JCW Manhart F300

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1314
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 74 times

Re: HP blog

Bericht door sjirafje »

Mooie handleiding!
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8836
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 58 times
Been thanked: 47 times

Re: HP blog

Bericht door bero »

(y) (y)
|| Home is where the Panda is parked ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2997
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 52 times

Re: HP blog

Bericht door Robert100HP »

De 100 HP is vandaag naar een andere liefhebbende gegaan, die er goede plannen mee heeft.
Voor mij is het wachten tot september tot zijn vervanger er is zuiniger en hybride is het geworden.
Schermafbeelding 2024-05-04 145155.png

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3531
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 23 times
Been thanked: 41 times

Re: HP blog

Bericht door Erik 319 »

Gefeliciteerd!
Ziet er best netjes uit.
Hoop dat ie bevalt.
Grt.
312=500 319=Panda.

Plaats reactie

Terug naar “Panda 100HP”