Na een lange tijd afwezig te zijn geweest weer terug, maar dit maal met een vraag over de Twin-air motor. Ik heb een Punto op het oog (helaas geen Panda ) met een Twin-air uit 2017. Beestje veel luxe aan boord en 60.000 op de teller staan. Heb er al mee proef gereden en rijd goed. Wel moet er een grote beurt gedaan worden, maar mij viel op toen ik onder de motorkap keek en de motor draaide dat het blokje aardig schudde. Hoort dit zo bij dit blok ? Het betreft een 100PK versie met 6 bak er achter. Of heeft dit te maken dat het er nog olie filters en Bougies vervangen moet worden?
De Twinair schudt altijd wel een beetje, dat is nou eenmaal een eigenschap. Bij de Punto zit er een dubbel massa vliegwiel in wat een grote deel van de trillingen absorbeert. Ik heb jarenlang een exemplaar uit 2013 gereden. Als je optrekt dan merkte je rond de 1400/1500 toeren een lichte vibratie. Bij de latere bouwjaren is er in de software nog wel wat geoptimaliseerd. Als leenauto een keer een exemplaar uit 2018 gereden en bij die voelde je in de acceleratie zo goed als geen trilling meer.
Belangrijk bij elk blok, maar zeker bij deze, is dat er liefst jaarlijks of om de 15.000 een oliewissel is gedaan.
Bedankt voor uw antwoord. Het boekje zat erbij, maar zover ik heb kunnen zien 0 beurten...of deze zijn niet afgestempeld geweest bij de dealer.... Wel met Nap pas de kilometers kloppen en lijkt mij toch sterk dat een auto uit 2017 geen beurten heeft gehad ?
Ik hoop dan echt op niet afgestempeld want 7 jaar / 60.000 km zonder beurt(en) voor dit type motor dan zou ik de gok niet gaan wagen. Misschien kan je via de papieren achterhalen door welke dealer de auto ooit geleverd is en of hij daar in onderhoud is geweest? Hoeveel eigenaren heeft het voertuig volgens de RDW al gehad?
1 eigenaar dat is op zich wel positief. Dat laatste durf ik niet te zeggen. Ik dacht misschien zit er ergens tussen de papieren nog iets van informatie van een dealer of soms via de omlijsting van de kentekenplaat op de achterkant bijvoorbeeld?
Kentekenplaathouder al vervangen voor die van de garage jammer genoeg. Had wel gekeken in het boekje, maar jammer genoeg niet het heldere moment gehad om voorin te kijken welke garage hij verkocht is geweest. Ik had er al een proefrit mee gereden en maar die beviel niet want tijdens het remmen schudde het stuur.... kon ook niet anders want blokken schijven en banden waren op. Garagehouder zei wij gaan deze vervangen voor nieuw spul en kom dan maar nog eens proefrit maken. Zo gezegd, zo gedaan. En dat was al een wereld van verschil. Auto reed stukken beter en remde goed en lag lekker op de weg. Bij terugkomst deed ik de motorkap open en mij viel op dat het blok nogal schudde. Eerste instantie dacht ik dat zal zo wel horen.... Thuis bij iemand gekeken die ook een twin-air had en daar was het een stil blokje wat lag te pruttelen. Via mail contact gezocht en verteld dat het toch niet goed was dat ie zo schudde. Kreeg binnen vijf minuten bericht dat er naar gekeken werd. Voor de duidelijkheid, er is geen koopcontract getekend. Ik heb verteld dat ik alleen tot koop overga als de auto helemaal in orde is zoals ie behoord te zijn en ik kreeg als antwoord wij zullen daar alles aan doen. Tot nu houden ze overal met waar ik mee kom woord.
Ik heb nog 2 filmpjes voor je inzake een twinair met problemen aan het dubbel massa vliegwiel, betreft een 500L op CNG maar motor is in hoofdlijnen dezelfde motor.
Filmpje 1
Je ziet rond de 2 minuten een onrustige loop van de motor met schokjes.
Filmpje 2
Dit is na vervanging van dubbel massa vliegwiel.
Rond de 7 minuten, zo hoort hij stationair te lopen.
Denk dat als dubbel massa vliegwiel niet meer goed is dat je dat ook in je pook moet voelen. Die vibreert dan ook meer bij stationair. Zo kan je dit misschien ook nog checken/uitsluiten.
Bedankt voor deze filmpjes, Ik kan je vertellen dat het veel heviger schudde dan op filmpje 1... En filmpje 2 is wat ik ook had gezien bij de auto in de straat hier. Lekker rustig snorren. Ik wacht af tot ik bericht krijg van hun als de wagen klaar is, Gaan we zien of het opgelost is.
Update, De auto heeft groot onderhoud gehad en ze hebben hem geflusht met een goedje van het bedrijf Dupag. Dit bedrijf schijnt er op gespecialiseerd te zijn. Ik moet zeggen, het is echt een wereld van verschil. Ik heb de auto gekocht en rij er inmiddels twee dagen mee. Ik denk wel dat ik een nette deal heb gemaakt. Volledig onderhouden, nieuwe banden remschijven blokken voor. Motor groot onderhoud gehad en wat vervangen moest worden is vervangen.
Tevens heeft het autobedrijf mij drie maanden garantie gegeven op de gehele auto en een jaar op de gehele motor met aandrijving. Moet alleen nog even terug voor het hoedenplankje, want dat was gaar en daar krijg ik een nieuwe voor.
Nu moet ik alleen even klooien met het navigatiesysteem, want met het downloaden van een nieuwe kaart en installeren is de taal in het Turks gekomen....... Lekker handig, not!
Misschien verkeerde olie gebruikt.
Mijn neef heeft een 500 met twinair motor gekocht die ook beroerd ging lopen en later helemaal niet meer
Bleek dat de garage (geen Fiat dealer) verkeerde olie had gebruikt.
Nieuwe 0w30 er in en filtertje vervangen en hij doet het weer
Mensen zullen zeggen olie is olie en dat klopt wel voor een fire maar bij een twinair gaat het gegarandeerd mis.
Ik ben er bekend mee dat olie belangrijk is voor de twin-air. Heb ooit ook nog een Panda gehad en daar ging elk jaar ongeacht de kilometers nieuwe olie en filters in. Vandaag kreeg ik te maken met een nieuw fenomeen en dat was prachtig mooie kerstboom verlichting bij het omdraaien van de sleutel. Hill-holder niet beschikbaar. Regensensor niet beschikbaar, bandenspanning controle niet beschikbaar. EBD niet beschikbaar ABS niet beschikbaar ESC niet beschikbaar. Contact opgenomen en afspraak gemaakt en kreeg leenauto mee en wagen wordt naar de fiatdealer gebracht. Heb toch geen kat in de zak gekocht.......
Fijn dat schudden is opgelost, jammer van deze foutmelding. Hopelijk is het iets simpels. Misschien de accu met lage spanning of een sensor ergens die de geest heeft gegeven.