Afbeelding Afbeelding Afbeelding het bestuur van de FPCN zoekt ondersteuning. Interesse in een bestuursfunctie? Mail! Afbeelding

B A N D E N onder de TwinAir

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

PandaVespa
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 20 times
Been thanked: 44 times

Re: B A N D E N onder de TwinAir

Bericht door PandaVespa »

Afbeelding
Daarom zijn winterbanden verplicht in Duitsland, want ze strooien veel minder dan in NL. Ik vind ze ook onzin, maar op dat moment was ik erg blij met de wintersloffen en heb ook niet harder gereden dan 50km/h op Bundesbahn. In Duitsland geldt een vuistregel, van herfst tot lente, winterbanden. In Italië staan zelfs borden met data (van okt tot april meende ik) wanneer wintersloffen verplicht zijn.
De polizei wil je niet tegen je hebben, als je niet aan de regels houdt. Die kun je niet aanklagen zoals in NL mode is tegenwoordig :X .
En vergeet ook niet dat Duitsland een stukje groter is dan NL, meer bergachtig landschap waar je met gladheid niks kunt beginnen met zomersloffen. Daarom in Italië ook verplicht.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

MichielP80
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: Panda 0.9 Twin Air 80pk 2014
Has thanked: 1 time

Bericht door MichielP80 »

Ik ga binnenkort een setje Alluet 15 inch 6-spaaks lm velgens ophalen met alvast winterbanden er op.
Daar zit nu 185/55/15 op van het merk Continental Wintercontact.
Denk dat ik deze zomer nog wel doe met de bandjes die er nu op zitten. (175/65/14)

Daarbij zit ik te denken om de remklauwen en de Remtrommel te gaan ontroesten en spuiten.

Riddick
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 47 times
Been thanked: 92 times

Bericht door Riddick »

Je kan ook gewoon een blikje Hammerite halen in de gewenste kleur, en gewoon met een kwast doen, net zo makkelijk, en net zo mooi resultaat.

MichielP80
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: Panda 0.9 Twin Air 80pk 2014
Has thanked: 1 time

Bericht door MichielP80 »

Ik heb niet zoveel ervaring met autobanden, maar ik heb inmiddels een setje lm-velgen gekocht met Continental Winterbanden voor de wintermaanden. 185x55xR15. Maakt denk ik niet heel veel uit met het origineel, maar toch net een andere maat. Duurt alleen nog wel even voor ik die erop kan zetten.
Of ik moet tussendoor nog een nieuw setje banden halen.

Iemand tevens ervaring met All Season banden?

PandaVespa
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 20 times

Bericht door PandaVespa »

Zolang je niet naar buitenland gaat, gewoon goede zomerbanden met goed profiel nemen (bij twijfel medio oktober nieuwe zomerbanden nemen), die hebben beter grip bij nat wegdek. In NL zijn ze erg fanatiek met strooien van alle wegen. Wat doet zout met ijs? Verandert in water. En zomerbanden kunnen water beter afvoeren dan winterbanden.
In Duitsland juist niet, dan zijn winterbanden eerder noodzaak dan luxe ;) . Winterbanden slijten met zomerse dagen veel harder, rubber is zachter. Mits ze niet te oud zijn, dan zijn ze geüpgraded naar zomerbanden ;) . All seasensbanden, beetje van alles wat……..

Allerbelangrijkste, pas je rijstijl aan bij weersomstandigheden en weet vooral wanneer je NIET moet gaan rijden.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Riddick
Forumgebruiker

Bericht door Riddick »

MichielP80 schreef: 27 jul 2024 20:16 Ik heb niet zoveel ervaring met autobanden, maar ik heb inmiddels een setje lm-velgen gekocht met Continental Winterbanden voor de wintermaanden. 185x55xR15. Maakt denk ik niet heel veel uit met het origineel, maar toch net een andere maat. Duurt alleen nog wel even voor ik die erop kan zetten.
Of ik moet tussendoor nog een nieuw setje banden halen.

Iemand tevens ervaring met All Season banden?
Continental "AllSeasonContact 2" is één van de betere All Season bandje.
En mijn ervaring met velgen en banden onder de Panda 319 is, dat hoe platter het bandje hoe beter de veren en schokdempers gaan werken, en je een veel beter rijdende Panda gaat krijgen.

Ik zo'n beetje alles uit geprobeerd onder de Panda 319, van 15 to 17 inch.
17 inch rijd het beste mits je lichte wielen gebruik van onder de 10 Kg, met mijn 17 inch FIAT Bravo, merkte je echt dat die velgen loodzwaar waren, wat afbreuk deed aan de rij beleving, vooral met optrekken en remmen.

Het beste reden mijn Panda's met 7.0Jx16" ET31 stalen bravo velgen met wieldoppen. (de zelfde maat Bravo LM velgen waren 3Kg zwaarder dan de stalen velgen.
Gebruik bandenmaat was 215/40R16" op de vooras en 205/45R16 op de achteras, en dat reed echt als een scheermes, in combinatie met 113 pk en 182 Nm.

Riddick
Forumgebruiker

Bericht door Riddick »

Panda 16 inch.jpeg
*
Dit was mijn best sturende Panda, met lichte 16 inch FIAT Bravo stalen velgen en wieldoppen.

Riddick
Forumgebruiker

Bericht door Riddick »

En met 17 inch FIAT Bravo velgen het gaafste. :mrgreen:
*
IMG_7474.jpg

Erik 319
Moderator
1e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Has thanked: 42 times

Bericht door Erik 319 »

Vanwege een steeds leeglopende 18 inch heb ik ook vanwege chronisch tijdgebrek er nu tijdelijk 195/45/16 op zitten (7j). Zit er al weer een jaar onder en ik moet zeggen dat dit een perfecte maat is voor een 319.
Maar voor de looks heb ik toch een setje 18 inch er bij gekocht die er binnenkort onder gaan. Ik rijd niet veel met de Panda en dat ie er wel wat trager van wordt maakt mij niet zo heel veel uit.
312=500 319=Panda.

Riddick
Forumgebruiker

Bericht door Riddick »

Ja, grote zware wielen levert acceleratie traagheid op, bij een kleine motor met weinig vermogen.
Met die Rode FIAT Bravo velgen op de Panda was dat zeer merkbaar, op de 195 pk Abarth 595 Turismo met de zelfde velgen totaal niet.

Erik 319
Moderator
1e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Has thanked: 42 times

Bericht door Erik 319 »

Klopt inderdaad. Met standaard 14 inch haalt mijn grasmaaier ongeveer 166gps. Met de 18 inch velgen met 205/35/18 is 145 a 150 wel het maximale. Brandstofverbruik gaat van 1 op 18 naar 1 op 13.
312=500 319=Panda.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”