De club heeft HULP nodig! We zijn dringend op zoek naar bestuursleden. Wie kan en wil er helpen bij het voortbestaan van de FPCN? Neem contact op! https://fiatpandaclub.nl/vragen/algemee ... formulier/
Uitvallen motor 1.1 2002
Moderators: michiel van g., Niels9966
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 16 dec 2023 23:25
- 1e Panda-achtige: 1100 Young 2002
- Has thanked: 1 time
Uitvallen motor 1.1 2002
Hoi allemaal,
Ik heb nu al een tijdje het probleem dat mijn Panda 1.1 young te ver terugvalt en soms zelfs uitvalt wanneer het toerental terugvalt naar stationair. Dit gebeurt voornamelijk wanneer de motor een beetje is opgewarmd, en wordt erger als ik stroomverbruikers aanzet zoals de verlichting en blazer etc. Bij koud (en nat) weer is het probleem ook groter.
Ik heb de Panda nu al 4x naar de garage gebracht (3x universeel 1x specialist), en deze hebben het probleem nog niet weten te verhelpen. De monteur van de universele garage zegt nu dat hij eigenlijk de hele kabelboom inclusief zekeringen moet beginnen te vervangen om het probleem te vinden. De specialist heeft zonder diagnose te stellen de krukassensor vervangen, deze vertrouw ik dus niet heel erg. Ik heb ook een gratis accu- en dynamotest laten doen bij de kwikfit, en daar kwam uit dat deze allebei in goede staat zijn. Het rare vind ik dat wanneer ik bij de garage ben geweest, de auto het eerst weer prima doet zonder stotteren voordat hij een paar weken later weer kuren vertoont (zowel universeel als specialist).
Ik heb zelf ook maar een paar onderdelen vervangen, omdat die bijna niks kosten een een enkel tripje naar de garage duurder is:
-MAP sensor
-Stappenmotor/stationairregelaar
-Bougies
Bij garages vervangen:
-Verschillende kabelbreuken
-Krukassensor
-Zekeringhouder en relais onder motorkap
Dit heeft allemaal niks opgeleverd. De monteur vraagt me nu of ik het hem nog waard vind om in de Panda te blijven investeren, doordat het duur gaat worden als hij op deze manier eraan moet werken. Hebben jullie nog ideeën hoe ik mijn mooie Panda op de weg kan houden?
Ik heb nu al een tijdje het probleem dat mijn Panda 1.1 young te ver terugvalt en soms zelfs uitvalt wanneer het toerental terugvalt naar stationair. Dit gebeurt voornamelijk wanneer de motor een beetje is opgewarmd, en wordt erger als ik stroomverbruikers aanzet zoals de verlichting en blazer etc. Bij koud (en nat) weer is het probleem ook groter.
Ik heb de Panda nu al 4x naar de garage gebracht (3x universeel 1x specialist), en deze hebben het probleem nog niet weten te verhelpen. De monteur van de universele garage zegt nu dat hij eigenlijk de hele kabelboom inclusief zekeringen moet beginnen te vervangen om het probleem te vinden. De specialist heeft zonder diagnose te stellen de krukassensor vervangen, deze vertrouw ik dus niet heel erg. Ik heb ook een gratis accu- en dynamotest laten doen bij de kwikfit, en daar kwam uit dat deze allebei in goede staat zijn. Het rare vind ik dat wanneer ik bij de garage ben geweest, de auto het eerst weer prima doet zonder stotteren voordat hij een paar weken later weer kuren vertoont (zowel universeel als specialist).
Ik heb zelf ook maar een paar onderdelen vervangen, omdat die bijna niks kosten een een enkel tripje naar de garage duurder is:
-MAP sensor
-Stappenmotor/stationairregelaar
-Bougies
Bij garages vervangen:
-Verschillende kabelbreuken
-Krukassensor
-Zekeringhouder en relais onder motorkap
Dit heeft allemaal niks opgeleverd. De monteur vraagt me nu of ik het hem nog waard vind om in de Panda te blijven investeren, doordat het duur gaat worden als hij op deze manier eraan moet werken. Hebben jullie nog ideeën hoe ik mijn mooie Panda op de weg kan houden?
Re: Uitvallen motor 1.1 2002
Trekt hij geen valse lucht ? Dit is te controleren door bij (koude motor) remmenreiniger op de gashuisklep en bij de aansluitingen van het inlaat spruitstuk te spuiten. Veranderd dan het toerental dan zuigt hij valse lucht. Kijk wel uit, de remmenreiniger is erg ontvlambaar doe het dan ook niet met warme motor.
Controleer ook je injectoren eens.
Controleer ook je injectoren eens.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 16 dec 2023 23:25
- 1e Panda-achtige: 1100 Young 2002
- Has thanked: 1 time
Re: Uitvallen motor 1.1 2002
Dat zou niet verklaren waarom hij na een bezoek aan de garage (waarbij ze niks hebben gedaan mbt valse lucht of injectoren) het weer een paar weken zonder kuren deed, met koud weer en verlichting aan was er toen ook geen probleem.
Ik ben er hierdoor redelijk zeker van dat het een elektronisch probleem is, de injectoren kunnen daarin inderdaad ook het probleem zij. Mijn gedachten gaan verder uit naar:
-Bougies ontsteken niet goed -> bobine/bougiekabel/kabel ernaartoe?
-ECU stuk? Ik kreeg met enige regelmaat de code P0500 (snelheidssensor geeft onlogische waarde door) terwijl hij de snelheid altijd goed aangeeft. Ik heb een tijdje terug ook een motorstoring gekregen van de klopsensor, die heb ik toen vervangen en de melding gewist.
-De koelvloeistoftemperatuursensor is kapot en geeft een rare waarde door (hoe lees ik dit uit met MultiECUscan?)
-De kabel van de accupool is verrot. Ik heb de pool en connector al eens goed schoongemaakt en een verwaarloosbare weerstand gemeten tussen pool en connector, maar misschien zit het probleem verder in de kabel
Dit verklaart voor mij alsnog niet waardoor de auto het altijd beter doet wanneer hij weer terugkomt van de garage. Zou het probleem minder kunnen worden wanneer je de auto langdurig stationair laat draaien of zoiets?
Ik ben er hierdoor redelijk zeker van dat het een elektronisch probleem is, de injectoren kunnen daarin inderdaad ook het probleem zij. Mijn gedachten gaan verder uit naar:
-Bougies ontsteken niet goed -> bobine/bougiekabel/kabel ernaartoe?
-ECU stuk? Ik kreeg met enige regelmaat de code P0500 (snelheidssensor geeft onlogische waarde door) terwijl hij de snelheid altijd goed aangeeft. Ik heb een tijdje terug ook een motorstoring gekregen van de klopsensor, die heb ik toen vervangen en de melding gewist.
-De koelvloeistoftemperatuursensor is kapot en geeft een rare waarde door (hoe lees ik dit uit met MultiECUscan?)
-De kabel van de accupool is verrot. Ik heb de pool en connector al eens goed schoongemaakt en een verwaarloosbare weerstand gemeten tussen pool en connector, maar misschien zit het probleem verder in de kabel
Dit verklaart voor mij alsnog niet waardoor de auto het altijd beter doet wanneer hij weer terugkomt van de garage. Zou het probleem minder kunnen worden wanneer je de auto langdurig stationair laat draaien of zoiets?
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4362
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 37 times
- Contacteer:
Re: Uitvallen motor 1.1 2002
Ik zou als eerste hier wat aan doen.Jasper_2000 schreef: ↑28 jul 2024 21:05 -De koelvloeistoftemperatuursensor is kapot en geeft een rare waarde door (hoe lees ik dit uit met MultiECUscan?)
Als de auto is uitgelezen bij de onderzoeken kan het daardoor komen dat hij daarna een tijdje weer beter loopt.
Als er een slechte massaverbinding is kan dat er ook voor zorgen dat je allerlei "vage" storingsmeldingen krijgt.
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2143
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 35 times
Re: Uitvallen motor 1.1 2002
Ik gok dat er ergens een massa probleem is. Auto is ook 20+ jaar oud. Dus zal er gemeten moeten worden waar deze massaprobleem is, meten is weten. Dat kost tijd en helaas geld. Reparatie kost waarschijnlijk geen drol.
Dat wordt zoeken naar een monteur die hierin kundig is en weet wat hij doet, dan zegt een naam op de gevel niet zoveel weet ik uit ervaring.
Dat wordt zoeken naar een monteur die hierin kundig is en weet wat hij doet, dan zegt een naam op de gevel niet zoveel weet ik uit ervaring.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 16 dec 2023 23:25
- 1e Panda-achtige: 1100 Young 2002
- Has thanked: 1 time
Re: Uitvallen motor 1.1 2002
Dank jullie wel! Ik zal het draadje doorgeven aan de garage. Ze hebben helaas geen apparatuur om de Panda uit te lezen, dus ik zal even mijn oude laptop met MultiECUscan en het kabeltje uitlenen zodat ze hopelijk iets meer informatie krijgen
- sjirafje
- Moderator
- Berichten: 1362
- Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
- 1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
- Locatie: Limburg
- Has thanked: 29 times
- Been thanked: 81 times
Re: Uitvallen motor 1.1 2002
De garage kan de auto niet uitlezen? Ben je dan wel bij een geschikte garage? Dit is toch niet de garage die lukraak complete kabelbomen wil vervangen toch?
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2143
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 35 times
Re: Uitvallen motor 1.1 2002
Valt weinig uit te lezen. Ik gok dat er ergens een MASSAprobleem is. Dat betekent METEN is WETEN.
Bij mij was de massadraad ecu, motor viel uit tijdens rijden. Desbetreffende monteur was 3 uur bezig geweest met zoeken cq meten.
Bij mij was de massadraad ecu, motor viel uit tijdens rijden. Desbetreffende monteur was 3 uur bezig geweest met zoeken cq meten.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 16 dec 2023 23:25
- 1e Panda-achtige: 1100 Young 2002
- Has thanked: 1 time
Re: Uitvallen motor 1.1 2002
Even een update nadat ik dit toch een maand heb laten liggen na wat heen en weer met de garage en een vakantie.
Ten eerste: de garage adviseerde mij het gasklephuis te vervangen en vervolgens terug te komen om de klepspeling te controleren. Ik heb een aantal weken terug het gasklephuis vervangen, en het probleem bestaat nog steeds. De kleppen tikken vooral de eerste minuut na het starten, dat is bij de 1.1 normaal volgens mij.
Vandaag heb ik met iemand die er een beetje verstand van heeft het een en ander doorgemeten met de multimeter. We hadden geen idee waar precies alle massapunten zaten, maar alles waar we de multimeter tegenaan hielden gaf een lage weerstand (de andere kant tegen de min natuurlijk).
Vervolgens hebben we met een bougietester gekeken naar of de vonkjes nog wel goed waren. Bij bougie nummer 3 kwamen we opeens een flinke hap uit de bougiekabel tegen! Nu heb ik een nieuwe set bougiekabels besteld (magneti marelli), hopelijk is het probleem daarmee opgelost. Totdat de kabels er zijn zit er een dikke laag elektrisch tape omheen.
Als ik eraan denk plaats ik nog een update nadat ik de nieuwe kabels heb geïnstalleerd.
Ten eerste: de garage adviseerde mij het gasklephuis te vervangen en vervolgens terug te komen om de klepspeling te controleren. Ik heb een aantal weken terug het gasklephuis vervangen, en het probleem bestaat nog steeds. De kleppen tikken vooral de eerste minuut na het starten, dat is bij de 1.1 normaal volgens mij.
Vandaag heb ik met iemand die er een beetje verstand van heeft het een en ander doorgemeten met de multimeter. We hadden geen idee waar precies alle massapunten zaten, maar alles waar we de multimeter tegenaan hielden gaf een lage weerstand (de andere kant tegen de min natuurlijk).
Vervolgens hebben we met een bougietester gekeken naar of de vonkjes nog wel goed waren. Bij bougie nummer 3 kwamen we opeens een flinke hap uit de bougiekabel tegen! Nu heb ik een nieuwe set bougiekabels besteld (magneti marelli), hopelijk is het probleem daarmee opgelost. Totdat de kabels er zijn zit er een dikke laag elektrisch tape omheen.
Als ik eraan denk plaats ik nog een update nadat ik de nieuwe kabels heb geïnstalleerd.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 03 mar 2012 15:06
- 1e Panda-achtige: fiat panda 2002
Re: Uitvallen motor 1.1 2002
Hoe is dit probleem opgelost ?Jasper_2000 schreef: ↑28 jul 2024 12:44 Hoi allemaal,
Ik heb nu al een tijdje het probleem dat mijn Panda 1.1 young te ver terugvalt en soms zelfs uitvalt wanneer het toerental terugvalt naar stationair. Dit gebeurt voornamelijk wanneer de motor een beetje is opgewarmd, en wordt erger als ik stroomverbruikers aanzet zoals de verlichting en blazer etc. Bij koud (en nat) weer is het probleem ook groter.
Ik heb de Panda nu al 4x naar de garage gebracht (3x universeel 1x specialist), en deze hebben het probleem nog niet weten te verhelpen. De monteur van de universele garage zegt nu dat hij eigenlijk de hele kabelboom inclusief zekeringen moet beginnen te vervangen om het probleem te vinden. De specialist heeft zonder diagnose te stellen de krukassensor vervangen, deze vertrouw ik dus niet heel erg. Ik heb ook een gratis accu- en dynamotest laten doen bij de kwikfit, en daar kwam uit dat deze allebei in goede staat zijn. Het rare vind ik dat wanneer ik bij de garage ben geweest, de auto het eerst weer prima doet zonder stotteren voordat hij een paar weken later weer kuren vertoont (zowel universeel als specialist).
Ik heb zelf ook maar een paar onderdelen vervangen, omdat die bijna niks kosten een een enkel tripje naar de garage duurder is:
-MAP sensor
-Stappenmotor/stationairregelaar
-Bougies
Bij garages vervangen:
-Verschillende kabelbreuken
-Krukassensor
-Zekeringhouder en relais onder motorkap
Dit heeft allemaal niks opgeleverd. De monteur vraagt me nu of ik het hem nog waard vind om in de Panda te blijven investeren, doordat het duur gaat worden als hij op deze manier eraan moet werken. Hebben jullie nog ideeën hoe ik mijn mooie Panda op de weg kan houden?
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 16 dec 2023 23:25
- 1e Panda-achtige: 1100 Young 2002
- Has thanked: 1 time
Re: Uitvallen motor 1.1 2002
Excuus, ik ben het volledig vergeten. Ik heb de kabels vervangen, en het heeft geen enkel verschil gemaakt. Ik heb het opgegeven en mijn auto te koop gezet, gezien ik al bijna een jaar met dit probleem aan het klooien ben en zelf geen topmonteur ben.
Wat nog wel het vermelden waard is is dat de auto het toerental na ontkoppelen/gasgeven nog een tijdje vasthoudt voordat hij terugvalt (dit is geen vastzittende gaskabel, ik heb de gasklep handmatig bewogen en dan gebeurt dit ook). Wanneer ik het stekkertje van de stationairregelaar losmaak, valt hij wel direct terug (maar bokt nog steeds). Ook wordt het probleem minder wanneer ik hem een tijdje stationair laat lopen zonder de motor te laten draaien. Mijn vermoeden is dat er een probleem in de ECU of bekabeling ervan zit, ik blijf het wel hartstikke vaag vinden.
Voor de geïnteresseerden, hier het linkje naar mijn kleurrijke auto:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/fia ... 2002-blauw
Wat nog wel het vermelden waard is is dat de auto het toerental na ontkoppelen/gasgeven nog een tijdje vasthoudt voordat hij terugvalt (dit is geen vastzittende gaskabel, ik heb de gasklep handmatig bewogen en dan gebeurt dit ook). Wanneer ik het stekkertje van de stationairregelaar losmaak, valt hij wel direct terug (maar bokt nog steeds). Ook wordt het probleem minder wanneer ik hem een tijdje stationair laat lopen zonder de motor te laten draaien. Mijn vermoeden is dat er een probleem in de ECU of bekabeling ervan zit, ik blijf het wel hartstikke vaag vinden.
Voor de geïnteresseerden, hier het linkje naar mijn kleurrijke auto:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/fia ... 2002-blauw
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2298
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 13 times
Re: Uitvallen motor 1.1 2002
Dit is vrijwel zeker de snelheidssensor op de versnellingsbak. Dezelfde die ook de cinquecento en seicento gebruiken.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)