Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Schokbreker zwak punt bij de Panda?

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Panda9001100

Re: Schokbreker zwak punt bij de Panda?

Bericht door Panda9001100 »

Dat schokdempers niet lek zijn, wil niet zeggen dat ze niet versleten zijn. Ik ga ervanuit dat schokdempers ca 100.000km meengaan. Even laten checken bij een bandenboer.

Had bij me vorige pinda alle schokdempers vervangen, daardoor stuurde de auto wel weer een strakker. Gek he.......en ze waren niet eens lek.

Gebruikersavatar
Dennis-100HP
Forumgebruiker
Berichten: 1512
Lid geworden op: 28 nov 2006 19:48
1e Panda-achtige: Panda 1.2 Sky 2009
Locatie: Vroomshoop (Overijssel)

Re: Schokbreker zwak punt bij de Panda?

Bericht door Dennis-100HP »

Wil niet zeggen dat alle bandenboeren altijd even eerlijk zijn.
Ben eens met m'n Charade GTti naar de Kwik-fit in Almelo(Oude locatie) geweest om de schokbrekers te laten checken.
Daar ging ie op de testbank en daaruit bleek dat ze alle 4 DIRECT vervangen zouden moeten worden en dat het levensgevaarlijk was om er zo mee door te blijven rijden!!
Ik vond dit nogal overdreven omdat de auto niet eens zo slecht op de weg lag en niet eens nadeinde als je de auto naar beneden drukte.

Poosje later moest de auto voor de APK.Uiteraard bij een andere garage.En wat denk je?Niks op de schokbrekers aan te merken.Enige punt was de achterste remklauw die bleef hangen!!Deze vervangen door 1 van de sloop en ik kon weer een jaar sturen met dat pretgebakkie!! :twisted:

Kortom:Had me mooi een paar centen gekost als ik in die smoes van Kwik-fit was getuind. :evil:
Panda 1.2 Sky - 2009 - Bossa Nova White

Panda9001100

Re: Schokbreker zwak punt bij de Panda?

Bericht door Panda9001100 »

Kwik-fit wordt niet voor niets in de volksmond kwiksh!t genoemd. Advies is altijd naar een betere bandenboer te gaan. Als het even kan, laat ik het checken door iemand die racewagens afstelt. Alleen zal zelf moeten zorgen voor de schokdempers cq banden, die verkoopt hij namelijk niet.

Gebruikersavatar
Dennis-100HP
Forumgebruiker
Berichten: 1512
Lid geworden op: 28 nov 2006 19:48
1e Panda-achtige: Panda 1.2 Sky 2009
Locatie: Vroomshoop (Overijssel)

Re: Schokbreker zwak punt bij de Panda?

Bericht door Dennis-100HP »

Panda9001100 schreef:Kwik-fit wordt niet voor niets in de volksmond kwiksh!t genoemd.
Ach ja..zo'n 8,5jaar terug wist ik dat ook nog niet...
Nu weet ik idd wel beter! :D
Panda 1.2 Sky - 2009 - Bossa Nova White

Gebruikersavatar
babos
Forumgebruiker
Berichten: 444
Lid geworden op: 21 jul 2008 19:44
1e Panda-achtige: Panda 1100 Young 2001
Locatie: Deventer

Re: Schokbreker zwak punt bij de Panda?

Bericht door babos »

Waar merk je aan dat je schokbrekers lek zijn?

Stuiterig?
"JP Jeep"Jeep Wrangler 4.0 H.O. 1991, Sandbeige (under construction)
"The Bug" VW Kever 1200, 1972, Marineblauw
"Daily" Volvo V50 2.4, 2005, Blauw

Panda9001100

Re: Schokbreker zwak punt bij de Panda?

Bericht door Panda9001100 »

Een schokdemper zorgt ervoor dat veer niet doordeint. Hierdoor behoudt hij contact met de weg bij kuilen en dergelijke. En je kunt de schokdemper zelf ook bekijken of deze niet nat is.

Als je wilt weten of je schokdempers goed zijn, auto heen en weer schudden. Als hij door blijft deinen, dan zijn ze versleten. Staat hij direct stil, dan zijn ze nog goed.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Schokbreker zwak punt bij de Panda?

Bericht door BertPleizier »

Klopt. De veer veert en de schokbreker die door de veer steekt (de veer zit om de schokbreker heen) dempt de vering. Als je geen schokdemper zou hebben (of als deze kapot is), dan blijft de auto in en uit veren.

Zie het als een stuiterbal. Hij blijft lang stuiteren, totdat hij op een gegeven moment ook stil blijft liggen. De schokbreker is een demper die dit heen en weer veren afremt, zodat de auto na 2 keer veren weer stil staat.

Ik merkte op de brug dat hij kapot was (is een wasbordweg, dus over de breedte hobbels). Normaal hobbelt de auto dan van voor naar achter, maar nu was het ook van links naar rechts. Daarnaast hoorde ik ineens een geklap als ik door een put reed of over een hobbel ging. Alsof er een portier dicht ging. Tot slot merk je het bij het remmen: de kant waarvan de schokbreker kapot is, zakt weg.
Laatst gewijzigd door BertPleizier op 09 feb 2009 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Fijat
Forumgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 11 dec 2008 19:37

Re: Schokbreker zwak punt bij de Panda?

Bericht door Fijat »

Inderdaad, toen ik eens een auto had waarvan de schokdempers (achter) versleten waren, merkte ik op de A12 in de buurt van Woerden (daar golfde het wegdek destijds een beetje) dat ik een beetje het "zeeziek-gevoel" kreeg (letterlijk dus!). Nu kende ik dat gevoel al van zee, maar in de auto had ik het nog niet meegemaakt :? . Toch maar twee nieuwe dempers gehaald.

Groet, Jan.

Gebruikersavatar
Paul Broere
Forumgebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: 15 nov 2006 22:04
Locatie: Rockanje

Re: Schokbreker zwak punt bij de Panda?

Bericht door Paul Broere »

mijn panda sportief bereden van 8000 - 48000... voelen nog als nieuw aan.

Mijn vorige panda gehad van 0 - 33000km voelden nog als nieuw aan.

(ik neem drempels voorzichtig, maar met de 100Hp wordt ik op de snelweg soms wel uit mijn stoel gelanceerd door flinke hobbels, dan ga ik dus echt niet ff afremmen en tussen de vrachtwagens rijden)
Panda 100Hp (huidige auto)
Panda 1.2 emotion dualogic; 2006 (ingeruild op de 100Hp)
fun: Porsche 911 Turbo S; 1987 (te koop)
circuit: BMW e30 325i

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Schokbreker zwak punt bij de Panda?

Bericht door Erik 319 »

Paul Broere schreef:mijn panda sportief bereden van 8000 - 48000... voelen nog als nieuw aan.

Mijn vorige panda gehad van 0 - 33000km voelden nog als nieuw aan.

(ik neem drempels voorzichtig, maar met de 100Hp wordt ik op de snelweg soms wel uit mijn stoel gelanceerd door flinke hobbels, dan ga ik dus echt niet ff afremmen en tussen de vrachtwagens rijden)
Waarvoor dank namens deze vrachtwaggelchauffeur :mrgreen: (1.100000km met de 1e dempers en doorgaan)
Beetje oftopic,excuses alvast.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
smartkid1964
Forumgebruiker
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:22
1e Panda-achtige: 500 X
Locatie: lelystad

Re: Schokbreker zwak punt bij de Panda?

Bericht door smartkid1964 »

Wij zijn net terug van een vakantie reisje (3800km) met een panda 1.2 vol bepakt met bagage en 4 volwassen personen !
Wagentje hield zich geweldig wij zijn naar de cote d'zur geweest en terug door de st bernardtunnel.
zijn een dag terug en schokbreker links stuk (lek) gelukkig is zijn we thuis maar met 74000km en dit al de tweede schokbreker is (eerste bij 45000 km) denk wel een beetje aan matige kwaliteit .
Ik ben wat leveranciers afgeweest en kom er nu achter dat er vooral gasgevulde dempers worden geleverd ,weet iemand hier iets meer over ?
Fiat Panda 1.2 Emotion 2004 sky dome en airco l.m velgen 148.000 km (13-02-2012) Panda verkocht met 275 000 km op de teller nu eigenaar van een 500X

Lorre
Forumgebruiker
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 aug 2009 00:44
Locatie: Belgie

Re: Schokbreker zwak punt bij de Panda?

Bericht door Lorre »

Ik heb 64.000 km gereden en ze dan veranderd

greenbow
Forumgebruiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 sep 2008 06:48

Re: Schokbreker zwak punt bij de Panda?

Bericht door greenbow »

hallo ik was na 100 kilometer al aan nieuwe schokbrekers toe het komt vaker voor dan je denkt maar zij men mij ook bij de garage heel veel mensen bemerken het niet op in de bebouwde kom en dan word er niets mee gedaan
met een panda is het leven leuker

Fietser
Forumgebruiker
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 okt 2009 19:07

Re: Schokbreker zwak punt bij de Panda?

Bericht door Fietser »

Over schokbrekers gesproken: wat kost 't om zo'n ding te laten vervangen? Het lijkt me een eenvoudige ingreep, maar ooit hoorde ik dat dat al gauw zo'n 250 euro kost. Mijn Panda is van 2005, heeft zo'n 50000 gelopen. Ik hoor gekraak bij verkeersdrempels en ook bij links-rechts-beweging bij rotondes hoor ik dit geluid. Volgens 'een kenner' betreft het de schokbrekers.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Schokbreker zwak punt bij de Panda?

Bericht door BertPleizier »

Schokbreker vervangen is toch wat meer werk dan het lijkt: de wielnaaf zit door het type ophanging (McPherson) aan de wielnaaf vast. Daarnaast moet de veer middels een klem ingeduwd worden, omdat er anders spanning op het geheel staat.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”