Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Polen vreest komst nieuwe Panda

Hier staan nieuwsberichten van 3 maanden en ouder.

Moderator: Nieuwsmoderator

Plaats reactie
Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Polen vreest komst nieuwe Panda

Bericht door Romeo »

Fiat zal volgend jaar een nieuwe generatie Panda op de markt brengen, maar is Polen is men daar eigenlijk helemaal niet blij mee. De generatiewisseling betekent namelijk dat de productie verplaatst zal worden van het Poolse Tychy naar Pomigliano d'Arco in Italië. Op die manier komt Fiat tegemoet aan de kritiek van de Italiaanse regering dat een te groot gedeelte van de productie buiten de landsgrenzen plaats vindt.
Ter compensatie mogen de Polen de nieuwe Lancia Ypsilon gaan bouwen, maar dat vinden zij surrogaat. Zelfs als het lukt om jaarlijks 120.000 exemplaren te slijten van deze premium stadsauto (wat Autointernationaal.nl tamelijk optimistisch lijkt), is het een fors verschil met het aantal eenheden van de Panda dat men in Tychy gewend is te bouwen: afgerond bijna 300.000 stuks. Hopelijk mag men het huidige model nog enige tijd door blijven produceren als 'Classic'. Dat zou de werkgelegenheidschade in Polen enigszins kunnen beperken.

Of de Italianen er bij mee moeten zijn dat de nieuwe Panda weer (net als de 1e generatie) in eigen land gebouwd gaat worden, is de vraag. Ja, de fabriek in Pomigliano d'Arco (waar ooit de beruchte Alfasud het levenslicht zag) krijgt zo weer toekomstperspectief, maar zal het personeel van die faciliteit de Poolse bouwkwaliteit kunnen evenaren? De compacte Fiat geniet nu een uitstekende reputatie op dit punt en het is afwachten of uit de door arbeidsonrust geplaagde Italiaanse fabriek even degelijke auto’s zullen rollen.
Fiat is zich heus wel bewust van het risico dat er wellicht een kip met gouden eieren geslacht gaat worden als de nieuwe Panda niet aan de kwaliteitsverwachtingen voldoet. Toch heeft men niet veel keus. De nieuwe stadsauto Topolino zal samen met het budgetmodel Uno ook buiten de landsgrenzen gebouwd gaan worden (namelijk in de voormalige Zastava fabriek in Servië) en van alleen de productie van de Alfa Romeo 159 kan de schoorsteen in de fabriek in Pomigliano d'Arco niet roken. Bovendien kraakt de faciliteit in Tychy uit zijn voegen, want de Polen moeten Europa ook voorzien van de populaire 500 en de Ford Ka. Succes heeft dus duidelijk zijn keerzijde.
Panda11A2.jpg
Panda11A2.jpg (20.26 KiB) 3222 keer bekeken
Bron: autointernationaal.nl
Bijlagen
Panda11A3.jpg
Panda11A3.jpg (18.72 KiB) 3222 keer bekeken

Kevin
Forumgebruiker
Berichten: 260
Lid geworden op: 25 aug 2004 19:26
Locatie: Arnhem

Re: Polen vreest komst nieuwe Panda

Bericht door Kevin »

Als ik zo naar die achterkant kijk lijkt het net alsof ik tegen een bij elkaar geslagen reet van een Volvo C30 kijk. :shock:
Citroën Saxo 1.6 16v VTS 2000

pandafool

Re: Polen vreest komst nieuwe Panda

Bericht door pandafool »

De nieuwe Panda verliest zijn gezicht. Mensen herkennen hem niet meer. Zo fout...... De classic heeft zijn gezicht 23 jaar behouden en wellicht heeft deze zijn lange productieperiode daaraan te danken.

Gebruikersavatar
Roel100HP
Forumgebruiker
Berichten: 97
Lid geworden op: 23 apr 2010 19:41

Re: Polen vreest komst nieuwe Panda

Bericht door Roel100HP »

Als dit de nieuwe Panda wordt, laat maar zitten. Meer een kruising tussen Japanse en Koreaanse citycruisers. De Classic wist door eenvoud en functionaliteit (naast genialiteit) lang te overleven. De Nuova loopt vanaf eind '03 en kan volgens mij nog jaren mee door zijn anti-modische vormen en, wederom, genialiteit in ontwerp. De Polen maken er bovendien een mooi kwaliteitsprodukt van.
Gooi er straks die nieuwe 2-cilinders met 65-105pkl en multiair in, poets het dashboard iets op en wie heeft er dan nog een nieuwe Panda nodig?
Not wise!
Ik had een Fiat Panda 100HP Bossanova White, 4x ABG, ECC, Skydome, 16" Borbet SV4, Novitec filter, xenon, middensteun, Flatblade ruitenwissers, radiobediening stuurwiel... I like!

Gebruikersavatar
Dennis-100HP
Forumgebruiker
Berichten: 1512
Lid geworden op: 28 nov 2006 19:48
1e Panda-achtige: Panda 1.2 Sky 2009
Locatie: Vroomshoop (Overijssel)

Re: Polen vreest komst nieuwe Panda

Bericht door Dennis-100HP »

Volgens mij ben ik de enige die de nieuwe Panda hierboven wel een leuke verschijning vindt. :oops:

Die achterklep heeft wel wat weg van die van de nieuwe Doblo.
Zo mag ie er van mij wel uit komen te zien.
Panda 1.2 Sky - 2009 - Bossa Nova White

Gebruikersavatar
smilie-air
Forumgebruiker
Berichten: 908
Lid geworden op: 31 aug 2007 11:24
1e Panda-achtige: 1.2 Dynamic 2004
Locatie: Spijkenisse

Re: Polen vreest komst nieuwe Panda

Bericht door smilie-air »

ik vind hem ook leuk. als ik nou eens geld had......
  • Smilie-Air |1100 Smile || Azzurro Astrale || 03-2003 || 120dkm | gekocht met 46,9dkm 10/2008 verkocht met 120dkm op de teller
    Black velvet |1.2 Dynamic || Zwart|| 07-2004 || 131dkm | gekocht met 48dkm 7/2013

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: Polen vreest komst nieuwe Panda

Bericht door Romeo »

Ik wacht met mijn commentaar tot dat ik hem in het echt heb gezien.
Veelal zijn het nu nog computer bewerkingen dus...
Aam de Nuova Panda moesten we ook even wennen, zal bij deze Panda "Evo" wel net zo denk ik.

Giovanni
Forumgebruiker
Berichten: 97
Lid geworden op: 02 feb 2007 23:45
Locatie: Elst

Re: Polen vreest komst nieuwe Panda

Bericht door Giovanni »

Vind het een mooie doorontwikkeling van het huidige model!

Afbeelding
Momenteel rijdend: Fiat Panda 1.2, Fiat Punto 176 1.2 16V G3, Fiat 127 Fiorino lpg bijgenaamd de Smurf! En een Autobianchi A112 Junior van '80 met 32dkm.

Op de operatietafel: Autobianchi A112 1974, restauratie en ombouw naar 1.1 Fire met ECVT.

Fietser
Forumgebruiker
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 okt 2009 19:07

Re: Polen vreest komst nieuwe Panda

Bericht door Fietser »

Afgaande op de computertekeningen vind ik de nieuwe Panda er - neutraal gezien - goed uitzien. In feite is het zo logisch: de hoekige lijnen van het oude model zijn wat 'afgerond' - aanpassing aan de tijdgeest dus. Daarnaast is het zeer begrijpelijk dat men het succes van de 500 ook gebruikt voor andere modellen - wellicht t.b.v. een familiegezicht. Met name het neusje is 'erg 500'. Nogmaals, het oogt goed. Maar wat ik persoonlijk jammer vind is dat de komende Panda er nu zachter/vrouwelijker uitziet, wat ook weer logisch is vanwege het grote aantal dames die je in Panda's ziet. Fiat houdt natuurlijk fors rekening met haar vele vrouwelijke klanten. Ik - man - zag het liever anders. Aangezien mijn Panda (2005, in goede staat, maar ik wil niet 'te oud rijden') binnenkort aan vervanging toe, denk ik dat ik dit najaar of komende winter voor het verdwijnende model ga, maar dan met de nieuwe 2-cylinder.

Gebruikersavatar
Roel100HP
Forumgebruiker
Berichten: 97
Lid geworden op: 23 apr 2010 19:41

Re: Polen vreest komst nieuwe Panda

Bericht door Roel100HP »

Het zou leuk zijn als die nieuwe tweecilinder met 105pk in de 105HP komt?
Laten we wel hopen dat zoveel vermogen uit een geblazen tweecilinder een goede betrouwbaarheid mee krijgt....
Ik had een Fiat Panda 100HP Bossanova White, 4x ABG, ECC, Skydome, 16" Borbet SV4, Novitec filter, xenon, middensteun, Flatblade ruitenwissers, radiobediening stuurwiel... I like!

Plaats reactie

Terug naar “Nieuwsarchief”