Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water temperatuur

Discussie over het tunen en stylen van de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door bero »

Ze zijn moeilijk te krijgen, maar zoek even naar gebruiker ewald, ik geloof dat hij er nog wel eentje heeft, dan hoef je alleen de sensor nog zelf te halen.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Kres
Forumgebruiker
Berichten: 181
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:51
Locatie: Leusden

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door Kres »

[quote="bero"]Ze zijn moeilijk te krijgen, maar zoek even naar gebruiker ewald, ik geloof dat hij er nog wel eentje heeft, dan hoef je alleen de sensor nog zelf te halen.[/quote]

Oke thanks :)

Dan heb ik nog een vraag het is een 1100 Young uit Mrt 2001. Ik kan met de laptop de temp uitlezen. Zou ik de bestaande sensor kunnen gebruiken (Info aftappen bij de ecu) of zou ik alsnog een aparte sensor moeten plaatsen? Die moet dan in de koel circuit plaatsen.
Nu ff niet .....

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door bero »

dat kan ik je helaas niet vertellen, ik heb geen verstand van 1100's helaas.
wat ik wel weet is dat er van die universele meters zijn die je tussen een radiator slang plaatst, die je aan kan sluiten op een externe meter (van bijv. autostyle). wie weet is dat een oplossing..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Kres
Forumgebruiker
Berichten: 181
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:51
Locatie: Leusden

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door Kres »

bero schreef:dat kan ik je helaas niet vertellen, ik heb geen verstand van 1100's helaas.
wat ik wel weet is dat er van die universele meters zijn die je tussen een radiator slang plaatst, die je aan kan sluiten op een externe meter (van bijv. autostyle). wie weet is dat een oplossing..
Ik wil niet zeikerig en negatief overkomen maar als er een ding is dat ik niet wil doen is extra meters plaatsen op/naast mijn dash.
Ik ga puzzelen. Eerst een meter zoeken.
Nu ff niet .....

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door bero »

Tuurlijk is dat niet zeikerig, das gewoon een persoonlijke keuze :)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door aribold »

Ik meen mij te herinneren dat de 1100 multipoint geen koelwatersensor op de achterzijde van het blok aan de distributiezijde meer heeft zitten op de plek waar de 1000 monopoint en carb hem wel hadden zitten.
Het fijne weet ik er niet meer van. Smilie-air op het forum hier, weet hier misschien meer van. Die heeft meen ik voor hetzelfde probleem gestaan.
Ik kreeg zelf de indruk dat de temperatuur-signalen voor het dash bij dit model, door de ecu wordt doorgegeven op basis van de sensor in het spruitstuk, die door de ecu gebruikt wordt.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Kres
Forumgebruiker
Berichten: 181
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:51
Locatie: Leusden

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door Kres »

aribold schreef:Ik meen mij te herinneren dat de 1100 multipoint geen koelwatersensor op de achterzijde van het blok aan de distributiezijde meer heeft zitten op de plek waar de 1000 monopoint en carb hem wel hadden zitten.
Het fijne weet ik er niet meer van. Smilie-air op het forum hier, weet hier misschien meer van. Die heeft meen ik voor hetzelfde probleem gestaan.
Ik kreeg zelf de indruk dat de temperatuur-signalen voor het dash bij dit model, door de ecu wordt doorgegeven op basis van de sensor in het spruitstuk, die door de ecu gebruikt wordt.

Ik zal morgen kijken.. Wie weet wat ik vind..
Nu ff niet .....

Panda9001100

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door Panda9001100 »

De temp-meter zit bij mij ook al 2 jaar niet-werkend in de dash en de sensor een half jaar bij mij buro :mrgreen: .

Volgend jaar zal ik een poging gaan wagen om het erin te bouwen, zodra ik weet hoe de meter aangesloten moet worden.

Panda9001100

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door Panda9001100 »

Ik heb mij laten vertellen dat bij elke meter een sensor hoort, wat achteraf logisch is. Dus heb de bijbehorende sensor besteld.

Aansluiten is heel simpel. Ik ga het buiten de elec. v/d wagen doen. De plus op de geschakelde plus solderen, min op de min en de signaal naar de sensor. Dan moet het gaan werken. Voordeel is dat het lampje v/d 1100 ook blijft werken v/d temp.

Voordat ik alles uitelkaar haal en ga solderen, ga ik eerst testen door een losse meter (heb er 2 :twisted: ) aansluiten op een trafo en dan een bakje heet water.
Ik zet de sensor buiten het blok om. Mocht de meter niet uitslaan, weet ik direct dat de thermostaat stuk is.

Werkt de elec in auto's op gelijkstroom (accu geeft gelijkstroom) of op wisselstroom (dynamo geeft wisselstroom)?

Kres
Forumgebruiker
Berichten: 181
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:51
Locatie: Leusden

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door Kres »

Alles werkt op gelijkstroom. Dynamo geeft geen wisselspanning. In je dynamo zit een diodebrug die er voor zorgt dat je gelijkspanning krijgt.
Nu ff niet .....

Gebruikersavatar
lanser54
Forumgebruiker
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 aug 2010 00:50
1e Panda-achtige: Rudolpf FiatPanda 45 1.4Diesel Rood 1984
Locatie: Noord-Beveland
Been thanked: 1 time

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door lanser54 »

Er zit meestal een koelwater sensor op het thermostaat huis , en nog een losse in de kop gedraaid voor het lampje .
Maar je kan gewoon 12 volt op de Temperatuur meter zetten + in het dashboard , en voor de min kant van de temperatuur meter en een draadje trekken naar een van de temp sensoren :wink:
Daar de meeste temp sensoren (NTC) weerstanden zijn , en naar gelang de motor warmer word , de Weerstand daalt , en de meter steeds meer uitslaat .

Heb het bij mijn Marbella gehad dat als de motor warm was het lampje halve kracht branden , na de ombouw , daar heb ik weer een gewone temp schakel sensor in gedraaid :wink:
Er zit een stekker aan de kabelboom van de motor , die naar het dashboard gaat , zo kan je het lampje ook vinden .
Bijlagen
Koel Temp sensor Cinq .JPG
Koel Temp sensor Cinq .JPG (69.22 KiB) 3194 keer bekeken
Fiat Panda 45 D Rood 26-11-1984 Belasting Vrij PVDA Bedankt 40 jaar/ Diesel verbruik gemiddeld 1 op 26,25

Panda9001100

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door Panda9001100 »

Ik sluit de plus en min aan op een treintrafo van 12v. Zet de stroom aan en meter sluit gelijk uit, zonder contact te maken met de sensor. Wat doe ik verkeerd?

Gebruikersavatar
RubenJ
Forum-admin
Berichten: 2895
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:49
1e Panda-achtige: Momenteel geen
Locatie: Arnhem
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door RubenJ »

Niks? Zet de sensor er eens tussen, dan slaat de meter als het goed is niet meteen helemaal uit.
I'm here when I am, usually I'm not

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door bero »

Inderdaad.. waarom zou er anders een sensor zitten ;)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Panda9001100

Re: extra meters voor oliedruk,olietemperatuur,water tempera

Bericht door Panda9001100 »

En de sensor heeft maar 1 aansluiting? Dus hoe moet ik deze ertussen zetten?

Op de meter zit een plus die dmv een weerstand naar een andere aansluiting gaat. En de derde (zit in het midden) staat een min op. En in de 1000cc is 1 draad aangesloten op de sensor zelf.
Wat sluit ik aan op wat?

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”