Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

verlaagd, brede wielen, enz.

Discussie over het tunen en stylen van de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

verlaagd, brede wielen, enz.

Bericht door lenny »

Hoi,

Ik rij dagelijks met een grote glimlach in mijn verlaagde panda en voor mij overstemd dat het gebrek aan comfort en zie het als een project/hobby om te kijken hoe ver ik kan gaan, zonder dat het 'te' wordt, met een auto waarbij eigenlijk niet of nauwelijks op deze manier aan geknutseld wordt.
Er zullen vast veel pandafielen zijn die mijn panda maar niks vinden, en dat mag.
fp1.jpg
fp1.jpg (122.16 KiB) 2864 keer bekeken
fp2.jpg
fp2.jpg (121.85 KiB) 2864 keer bekeken
fp3.jpg
fp3.jpg (108.78 KiB) 2864 keer bekeken
Dit is mijn Panda uit 93. ik heb deze ooit in 'even voorstellen' getoond, maar nu is dit project een stuk verder. De auto is maximaal verlaagd (voor 8/9 cm achter 12) door verlagingsveren in te korten en ik heb de dempers aangepast zodat de veren niet loskomen bij krikken. En ja; er is nog goed mee te rijden, maar moet wel voorzichtig zijn bij vluchtheuvels (af en toe raakt de uitlaat zachtjes de grond..)
Sinds gisteren zitten er verbrede velgen van een fiat 124 spider op, de maten zijn 13x6 ET 17 155/70. de wielen passen eigenlijk niet, maar door de wielkasten naar buiten te buigen en wat slijpwerk nu dus wel. Het doel was om de velgen gelijk te maken met de carroserie, en dat is gelukt.
op het dak zit een half zelgemaakte imperiaal om een fiets mee te kunnen nemen o.i.d.
aan de buitenkant zijn er dingen weggehaald die alleen een panda kenner zullen opvallen; zijknipperlichten en de carroserie-naad voor de deur, emblemen en ruitenwisser achter zijn ook foetsie. De motor en het interieur zijn nog origineel, alleen zit er een boorkop op de versnellingspook.
Alles moet nog wat netter gemaakt worden maar het plaatje klopt nu wel denk ik.

reacties en suggesties zijn welkom.

mvgr, Lenny

Gebruikersavatar
JohanCLX
Forumgebruiker
Berichten: 165
Lid geworden op: 18 mei 2009 20:41
Locatie: Fochteloo

Re: verlaagd, brede wielen, enz.

Bericht door JohanCLX »

klopt, niet iedereen vind dit mooi, ik bijvoorbeeld. Maar hij ziet er wel netjes uit.
Panda 900 hobby 1999
Panda 1000 FIRE CLX 1993

Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: verlaagd, brede wielen, enz.

Bericht door lenny »

dat mag dus, zolang ik er maar blij mee ben toch? Het is nou eenmaal niet ieders kopje thee. op de foto ziet het er misschien net uit, in het echt zie je dat er verschillende tinten wit opzitten,en hier en daar wat primer.

gr, lenny

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: verlaagd, brede wielen, enz.

Bericht door Erik 319 »

Ik vind dit wel gaaf.
Zou aleen de velgen zilvergrijs spuiten.
Verder hartstikke leuk. 8*)
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
RubenJ
Forum-admin
Berichten: 2895
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:49
1e Panda-achtige: Momenteel geen
Locatie: Arnhem
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: verlaagd, brede wielen, enz.

Bericht door RubenJ »

:shock: Die is inderdaad flink verlaagd, staat 'm niet eens slecht, zeker met die velgen er bij.
Alleen erg praktisch is het niet zo te lezen ;)
Waarom heb je de knipperlichten in de zijpanelen helemaal weggehaald? Je had bijvoorbeeld ook voor witte kapjes kunnen gaan maar goed dat is natuurlijk ook persoonlijk.
I'm here when I am, usually I'm not

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: verlaagd, brede wielen, enz.

Bericht door Romeo »

Hoi lenny,

Welkom op dit forum. Ik zag ook dat je een Young interieur in je Panda hebt zitten van na 1997..ook een detail.
Je grille vind ik erg goed gelukt.
Ik wil je wel wat "tips" geven maar zie die vooral niet als kritiek eerder een suggestie (bijvoorbeeld)
*Witte knipperlichtkapjes voor i.p.v. de oranje (chromelampjes er in dan zie je de knipperbolletjes ook niet zitten)
*Afdekkapje op het deurschanier aan de de bestuurderszijde. Die kapjes zijn er ook zónder dat er een antenne op zit :wink: Als je eens op de sloop komt moet je eens kijken naar een witte Seat Marbella. Grote kans dat daar kapjes op zitten die in kleur zijn (scheelt weer tijd en moeite)
*Bij een auto met een lichte lakkleur zou ik kiezen voor een wat donkerdere kleur voor de velgen. Bijvoorbeeld antraciet/ Volvo T5R, zoiets dus.

Mijn vorige Panda was rondom 40mm verlaagd. Ik kon daar, mede door de plattere banden (165/55 13) nog prima mee over drempels e.d.
Ik ben benieuwd hoe dat hij jou gaat met de 70 serie banden, zijn die niet te hoog?
Ook heb ik een tijdje een embleemloze achterklep gehad, ( op die vorige Panda)dus ik ken het.
Ik vond trouwens de Doblo velgen ook niet verkeerd staan onder de auto.

Iceman

Re: verlaagd, brede wielen, enz.

Bericht door Iceman »

Leuk project.

Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: verlaagd, brede wielen, enz.

Bericht door lenny »

dank jullie!
wat betreft witte knipperlichten; die had ik ooit maar dat stond wat te kaal en kleurloos, dit geeft net iets meer kleur en detail.
Alles wat niet percee nodig is en afbreuk doet aan het basis-ontwerp mag weg van mij, zijknipperlichten en emblemen leiden af van de vorm.
kapjes op de scharnieren hoef ik eigenlijk ook niet, ik vind het wel leuk als het wat mechanisch overkomt (zoals ook de versnellingspook), het al zo kaal.... :lol:

antraciet velgen kan idd best mooi staan, mischien ooit...eerst nog effe wennen aan de nieuwe setup.
bij bandenmaat 165/55 is 55% van 165 de bandhoogte, en bij 155/70 dus 70% van 155, dus dat is volgens mij redelijk gelijk. de velgen zijn 2,5cm naar buiten verbreed, vandaar dat zelfs 155 banden al breed lijken.

gr, lenny

Gebruikersavatar
JohanCLX
Forumgebruiker
Berichten: 165
Lid geworden op: 18 mei 2009 20:41
Locatie: Fochteloo

Re: verlaagd, brede wielen, enz.

Bericht door JohanCLX »

lenny schreef:dat mag dus, zolang ik er maar blij mee ben toch? Het is nou eenmaal niet ieders kopje thee. op de foto ziet het er misschien net uit, in het echt zie je dat er verschillende tinten wit opzitten,en hier en daar wat primer.

gr, lenny

Het was niet om je af te zeiken hoor. Het is een mooi project vooral omdat bijna niemand anders dit doet met een panda.
Persoonlijk vind ik de oranje knippers mooier staan dan de witte. dat breekt het ook een beetje denk ik.
o ik lees nu dat je dat zelf ook al vindt
Panda 900 hobby 1999
Panda 1000 FIRE CLX 1993

Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: verlaagd, brede wielen, enz.

Bericht door lenny »

zat trouwens te denken aan spiegels op de motorkap(zie voorbeeld; typisch voor japanse sportieve auto's uit de jaren 70/80), en dan de plaat achter de huidige spiegels afvlakken, maar ben er nog niet uit. is dat teveel van het goede? het werkje zelf lijkt me wel leuk.
sstp_0912_14_o 1981_toyota_starlet front.jpg
sstp_0912_14_o 1981_toyota_starlet front.jpg (166.31 KiB) 5345 keer bekeken

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: verlaagd, brede wielen, enz.

Bericht door Romeo »

je kunt het uiteraard altijd proberen met de spiegels.
Vind je het achteraf niets dan kun je altijd weer terug naar zoals het was.
heb je de verbrede velgen trouwens zelf gespoten of waren die zo? Ik ben benieuwd naar de kleur namelijk. Ik ben zelf momenteel met een stel stalen wielen bezig die ik nog in de definitieve kleur moet spuiten, vandaar mijn vraag.

Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: verlaagd, brede wielen, enz.

Bericht door lenny »

hoi milan, ze zijn zelf gespoten met 'beige 101' van praxis(eigen merk). deze dekt best goed voor een merkloze spuitbus.
misschien iets om te bekijken?;bij hornbach hebben ze van Duplicolor interresante kleuren met heeeele goede dekking, te herkennen aan een kleine doorzichige dop.

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: verlaagd, brede wielen, enz.

Bericht door Romeo »

Bedankt voor de terugkoppeling.
Ik heb 2 kleuren in mijn hoofd zitten en daar tussen moet ik nog een keuze maken. Ik val toch steeds terug op die twee kleuren alhoewel ik andere kleurcombinaties ook leuk vind staan.Het beige van jouw velgen komt in de buurt van wat ik in gedachte heb. Vandaar mijn vraag over de kleur :wink:

De wielen liggen zo goed als spuitklaar. Het voorbereidend werk is grotendeels al gedaan. Komende maand verwacht ik de verhuisklussen te kunnen afronden en dan ga ik weer verder met de wielen.

Gebruikersavatar
EzraEzinga
Forumgebruiker
Berichten: 1140
Lid geworden op: 04 jun 2009 13:10
1e Panda-achtige: Panda 1100 Fire Young
Locatie: Apeldoorn

Re: verlaagd, brede wielen, enz.

Bericht door EzraEzinga »

Ziet er echt goed uit.

Ben heel benieuwd hoe je de schokdempers hebt aangepast.

Ik rijd nu rond met 40 mm verlaging rondom
5.5 J brede Uno Turbo wielen (Speedline)
en 165/65R13 banden.

Gaat bijna overal goed zonder aanpassingen... Bijna...
'90er - 1000 - CLX - Bianco (sold)
'92er - 1000 - Skyline - Dark Blue Metallic (sold)
'91er - 1000 - Super - Verde Malta Metallic (dismounted) (sold)
'85er - 34 - 4x4 - Nero (sold)
'94er - 1100 Selecta - Blue Midnight (sold)
'03er - 1100 Young - Blue Lido (sold)

'88er - 750 Eco Jolly - Blue (sold)

Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: verlaagd, brede wielen, enz.

Bericht door lenny »

Als je de 40mm verlagingsveren zelf hebt geplaats weet je waarschijnlijk dat bij de voorkant boven bij het lager de as van de schokdemper een versmalling heeft waarop het lager klemt. onder deze versmailling heb ik een stuk uitgeslepen en weer samen gelast; ingekort dus (dit is niet aan te raden als je geen zelfvertrouwen hebt met lassen en staal bewerken(ik ben polijster/lasser) er zit een risico aan i.v.m. hitte van het bewerken wat de afdichtrubbers kan smelten, veel koelen tussendoor).
misschien moet je met dat in gedachte mijn manier van aanpassen maar niet nadoen. Ik had 2 schokdempers over voor als het fout zou gaan. Waren er maar schroefsets voor de classic..

De veren zijn bij mij ongeveer de helft van het origineel, maar je kan een stuk van 40mm veren afslijpen voordat je geen druk meer hebt op de originele dempers, zowel voor als achter; als je de veer naast een volledig uitgetrokken demper houdt kan je meten hoeveel. zorg er dan wel voor dat vooraan de afgeslepen kant aan de onderkant zit, en niet bij het lager!

Achter zit er een ketting tussen de bevestigspunten van de demper, met daaraan vastgelaste ringen/revetten achter de bouten. Als je de panda opkrikt staat de ketting op spanning en niet de demper.

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”