Homokineet-bakzijde/ Aandrijfas vervangen

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2289
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 13 times

Re: Homokineet-bakzijde/ Aandrijfas vervangen

Bericht door Ivo »

Met uitzondering van de oerPanda (<1986) en de Selecta is er maar één type as gemaakt. Bij de oerPanda is er een andere keerring gebruikt en komt het voor dat de tripoide een andere diameter heeft, maar dat is niet altijd het geval. Voor de oerr worden deze assen nog wel eens achteraf ingebouwd vanwege de voordelen van de betere keerring en beschikbaarheid. Deze assen passen in ieder geval op alle Panda's (900, 1000, 1100 etc.).

Als je nog steeds twijfelt kan je ook gewoon de oude opmeten.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Kwattro
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 dec 2008 18:18
1e Panda-achtige: 750 Fire 1992
2e Panda-achtige: 1100 Hobby 2003
Locatie: Leuven, België
Been thanked: 1 time

Re: Homokineet-bakzijde/ Aandrijfas vervangen

Bericht door Kwattro »

Ok da's duidelijk voor mij. Ik kan dus gewoon dit type bestellen. Bedankt voor de hulp. Ik geef nog wel feedback.
Panda Mambo Fire 750cc, 1992 --> 254.500 km
Panda Hobby 1100cc, 2003 --> 160.500 km

Gebruikersavatar
Kwattro
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 dec 2008 18:18
1e Panda-achtige: 750 Fire 1992
2e Panda-achtige: 1100 Hobby 2003
Locatie: Leuven, België
Been thanked: 1 time

Re: Homokineet-bakzijde/ Aandrijfas vervangen

Bericht door Kwattro »

Hallo iedereen,

gisterenavond heb ik de twee aandrijfassen gemonteerd. Hieronder enkele nuttige vaststellingen.

Aandrijfas bestuurderskant (korte as), de tripoide paste niet in de uitsparingen in de versnellingsbak. Het scheelde maar een fractie van een mm, maar ik kreeg ze er niet in. Gelukkig zag de oude er nog goed uit en heb ik die op de nieuwe as gemonteerd.

Aandrijfas bijrijderskant. Hier zag ik (zie foto) dat de uitsparingen waar de lagers van de tripoide door gaan uitgesleten zijn. Nu vroeg ik mij af wat jullie hiervan denken. De speling op de as is minimaal, rotatie geen speling, lateraal misschien een halve mm of zo. Denken jullie dat dit op (korte) termijn problemen kan geven of lijkt het veilig om zo verder te rijden. Als ik nu ook de bak zou moeten vervangen, weet ik niet of ik de moeite nog wil doen. Graag hoor ik jullie inzichten.

Bedankt
Bijlagen
20240320_224123.jpg
Panda Mambo Fire 750cc, 1992 --> 254.500 km
Panda Hobby 1100cc, 2003 --> 160.500 km

Emiel
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mar 2024 18:25
1e Panda-achtige: 1000 4x4 1988

Re: Homokineet-bakzijde/ Aandrijfas vervangen

Bericht door Emiel »

Kwattro schreef: 21 mar 2024 11:25 Hallo iedereen,

gisterenavond heb ik de twee aandrijfassen gemonteerd. Hieronder enkele nuttige vaststellingen.

Aandrijfas bestuurderskant (korte as), de tripoide paste niet in de uitsparingen in de versnellingsbak. Het scheelde maar een fractie van een mm, maar ik kreeg ze er niet in. Gelukkig zag de oude er nog goed uit en heb ik die op de nieuwe as gemonteerd.

Aandrijfas bijrijderskant. Hier zag ik (zie foto) dat de uitsparingen waar de lagers van de tripoide door gaan uitgesleten zijn. Nu vroeg ik mij af wat jullie hiervan denken. De speling op de as is minimaal, rotatie geen speling, lateraal misschien een halve mm of zo. Denken jullie dat dit op (korte) termijn problemen kan geven of lijkt het veilig om zo verder te rijden. Als ik nu ook de bak zou moeten vervangen, weet ik niet of ik de moeite nog wil doen. Graag hoor ik jullie inzichten.

Bedankt
Gister heb ik ook beide assen vervangen voor de SKF versies en ook bij mij problemen met de bestuurderskant, uiteindelijk wel erin gekregen met wat hamer werk maar hij rolde niet zo soepel als de nieuwe aan de bijrijders kant. Alles wel geinstalleerd maar ik merk dat de auto nu wat hobbelt tijdens het rijden. Misschien maar weer demonteren en ook de oude tripoide installeren. zin in..

1/2mm speling moet volgens mij nog niet direct problemen opleveren, max speling voor apk is 1mm dacht ik, maar pin me hier zeker niet op vast.

Gebruikersavatar
Kwattro
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 dec 2008 18:18
1e Panda-achtige: 750 Fire 1992
2e Panda-achtige: 1100 Hobby 2003
Locatie: Leuven, België
Been thanked: 1 time

Re: Homokineet-bakzijde/ Aandrijfas vervangen

Bericht door Kwattro »

Kan ik me perfect voorstellen dat je daar geen zin in hebt. Veel succes!
Panda Mambo Fire 750cc, 1992 --> 254.500 km
Panda Hobby 1100cc, 2003 --> 160.500 km

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2289
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 13 times

Re: Homokineet-bakzijde/ Aandrijfas vervangen

Bericht door Ivo »

Het is vooral belangrijk om niet te gaan beuken. Als de assen er niet goed in gaan, doe je iets verkeerd. Idem voor het verwijderen. De oerpanda's (<1986) hadden links soms een tripoide looprol diameter van 25 mm i.p.v. 29 mm. De latere hebben allemaal 29 mm links en rechts.

@Kwattro, Bedoel je axiale speling i.p.v. laterale speling? De aandrijfas moet in en uit het differentieel kunnen bewegen. De beschadiging op de foto kan geen kwaad, maar dat ontstaat door grof in/uitbouwen. Heb je de tripoide looprollen opgemeten?

@Emiel, Om welke auto gaat het? Stel je eens voor bijvoorbeeld. Ik zou zeker die as er uit halen, want waarschijnlijk heb je de tripoide kapot geslagen met mogelijk de kans op naaldlagers van die tripoide in de bak.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Emiel
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mar 2024 18:25
1e Panda-achtige: 1000 4x4 1988

Re: Homokineet-bakzijde/ Aandrijfas vervangen

Bericht door Emiel »

De as net losgehaald en hij rolt heerlijk heen en weer in z'n holletje. https://youtu.be/0ksnP70yXIM
Weinig speling dus ik wil hem toch maar laten zitten denk ik want het lijkt me dat als de tripiode kapot is hij ook niet meer lekker zou rollen zonder speling en het is in principe de as die goed zou moeten werken.
Het fusee rubber is ook gescheurd dus wellicht is door het wrikken daar om de as erin te krijgen dat de fusee overleden is en de trilling daarvandaan komt?

@ivo, ik zal nog een berichtje in even voorstellen plaatsen, nog niet aan toegekomen. Sinds een maand eigenaar van een 4x4 uit '88, we wonen in de alpen dus hij komt hier goed van pas.

Emiel
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mar 2024 18:25
1e Panda-achtige: 1000 4x4 1988

Re: Homokineet-bakzijde/ Aandrijfas vervangen

Bericht door Emiel »

Toch maar uit elkaar getrokken en bleek toch de rollers wat beschadigd te hebben met monteren, niet zozeer de breedte maar de ring die de roller op z'n plek houdt die te ver uitsteekt.
De oude tripiode nu gemonteerd, morgen maar even proberen.
Gaat om de SKF VKJC 2792 die dus niet zo past maar met de oude tripiode wel.
IMG_9200 (1).jpg

Gebruikersavatar
Kwattro
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 dec 2008 18:18
1e Panda-achtige: 750 Fire 1992
2e Panda-achtige: 1100 Hobby 2003
Locatie: Leuven, België
Been thanked: 1 time

Re: Homokineet-bakzijde/ Aandrijfas vervangen

Bericht door Kwattro »

Hallo Ivo,

ik bedoel inderdaad speling van links naar rechts.

Als je in detail naar de tripoide kijkt, zie je dat bij deze van skf (eigenlijk italricambi met skf etiket op) het lagerschaaltje dat in de foto in de post hierboven beschadigd werd net iets hoger uitsteekt dan bij de oorspronkelijke tripoide. Dat maakt dat het net niet past in de opening van de versnellingsbak.

Ok goed nieuws dan ivm de bak. Ik ga hem zo blijven gebruiken, we zien wel wat het verder brengt.

Bedankt en groeten
Panda Mambo Fire 750cc, 1992 --> 254.500 km
Panda Hobby 1100cc, 2003 --> 160.500 km

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”