Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Michiel's Marbella GL Eco - 1987.
Moderator: Niels9966
- Micha D.
- Forumgebruiker
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
Re: Michiel's Marbella GL Eco - 1987.
Ah nee, dat zou echt heel jammer zijn inderdaad, zo'n leuk ding. Tegen vergoeding is er vast wel iemand die het voor je wilt doen toch?
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Michiel's Marbella GL Eco - 1987.
Tsja. Ik zou het ook wel jammer vinden hoor haha. Maar goed. Anders de Trans maar thuis zetten en de Marbella ophokken. Zodra er dan een donor voorbij komt meteen actie ondernemen.
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Michiel's Marbella GL Eco - 1987.
Zoals hierboven gezegd heb ik vandaag de Marbella op de plek van de Trans gezet, de Trans op de plek van de Dyane en die laatste mee naar huis genomen, wat toch al het plan was. Nu kan ik de Trans iets makkelijker meenemen, om daar volgende week wat klusjes aan te doen. Wat de Marbella betreft: ik zie wel. Ik houd ogen en oren open
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Michiel's Marbella GL Eco - 1987.
Helaas nog immer kapot, maar vandaag wel 11 jaar in bezit!
De foto is van de advertentie.
De foto is van de advertentie.
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Michiel's Marbella GL Eco - 1987.
Je hebt hem wel goede opfrisbeurt gegeven! Kapot klinkt wat arbitrair. Als hij in de prak is gereden zou ik zeggen kapot maar nu loopt hij niet echt goed en is te verhelpen. Hopelijk kom je er nog aan toe want hij ziet er netjes uit!
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Michiel's Marbella GL Eco - 1987.
Nuja, er is echt niet mee te rijden . En ik zal hem repareren. Weet alleen nog niet wanneer.
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Michiel's Marbella GL Eco - 1987.
Vandaag de motor van de Marbella opengemaakt. Auto liep nog steeds voor geen meter. Dat er iets mis is, bleek wel uit de cilinderkop. In 2020 heb ik er een ‘verse’ keurig schone kop opgezet, en hij was alweer helemaal dichtgekoold. Vervolgens de cilinderwanden geïnspecteerd, en daar zijn toch ook wel wat groeven te zien. Ofwel, dit verklaart de hoge carterdruk.
Ik moet dus nu gaan kiezen: nieuw blok erin en nodige laswerk eraan doen, of het -moeilijke, na 11 jaar- besluit nemen de auto te demonteren…
De vraag is natuurlijk: is dit wel de oorzaak van het op 3 poten lopen?
Ik heb de lektest toegepast op de kop, en de vloeistof kwam er niet doorheen. Was het dan de koppakking? Ook dat was niet vast te stellen. Toch is één uitlaatklep wit: verbrand?
Ik moet dus nu gaan kiezen: nieuw blok erin en nodige laswerk eraan doen, of het -moeilijke, na 11 jaar- besluit nemen de auto te demonteren…
De vraag is natuurlijk: is dit wel de oorzaak van het op 3 poten lopen?
Ik heb de lektest toegepast op de kop, en de vloeistof kwam er niet doorheen. Was het dan de koppakking? Ook dat was niet vast te stellen. Toch is één uitlaatklep wit: verbrand?
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Michiel's Marbella GL Eco - 1987.
Na de nodige tips te hebben gekregen elders is het plan nu als volgt:
Ik ga een test doen met een andere cilinderkop, misschien is er toch ergens een klep verbrand en is dat de oorzaak voor dit probleem geweest. Mocht dat niet werken gaat de kop retour en zie ik wel wat de volgende stap is.
Ik ga een test doen met een andere cilinderkop, misschien is er toch ergens een klep verbrand en is dat de oorzaak voor dit probleem geweest. Mocht dat niet werken gaat de kop retour en zie ik wel wat de volgende stap is.
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Michiel's Marbella GL Eco - 1987.
Zegt het niet meer om de kleppen te bekijken van de huidige kop? Waren de kleppen schoongemaakt en ongeslepen bij de huidige? Slechte klepspeling kan veel problemen veroorzaken. Hoe meet jij de carterdruk? Of is dit meer een gevoel? Je kunt ook een dunne olie op de zuigers doen om te kijken of het wegloopt. Ik zou eerst wat zaken afstrepen voordat je meerdere cilinderkoppen gaat monteren
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Michiel's Marbella GL Eco - 1987.
De kop was gereviceerd. Kleppen ingeslepen en nieuwe klepsteelrubbers gemonteerd.
Toen de klachten zich voordeden in maart heb ik de klepspeling gecontroleerd, en daar klopte niets meer van. opnieuw gesteld, maar toen was het leed al geschied. Ik heb de compressie getest bij koude motor en toen was er niets aan de hand. Bij warm ging dit niet, de bougies kreeg ik er niet uit.
De hoge carterdruk heb ik niet gemeten, maar als er olie in het luchtfilter beland weet ik genoeg... Dat is toch al een kwaal van die Marbellablokjes.
Ik wil gewoon die verbrande klep kunnen uitsluiten. Lost een ander kopje het op, mooi, dan is het gelukt, zo nee, dan is het einde oefening. Simpel. De auto is het niet waard om nog hele grote investeringen te gaan doen, dus ik probeer hem in leven te houden, en het is afwachten of dat nu lukt.
Toen de klachten zich voordeden in maart heb ik de klepspeling gecontroleerd, en daar klopte niets meer van. opnieuw gesteld, maar toen was het leed al geschied. Ik heb de compressie getest bij koude motor en toen was er niets aan de hand. Bij warm ging dit niet, de bougies kreeg ik er niet uit.
De hoge carterdruk heb ik niet gemeten, maar als er olie in het luchtfilter beland weet ik genoeg... Dat is toch al een kwaal van die Marbellablokjes.
Ik wil gewoon die verbrande klep kunnen uitsluiten. Lost een ander kopje het op, mooi, dan is het gelukt, zo nee, dan is het einde oefening. Simpel. De auto is het niet waard om nog hele grote investeringen te gaan doen, dus ik probeer hem in leven te houden, en het is afwachten of dat nu lukt.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Michiel's Marbella GL Eco - 1987.
Als je de kleppen er even uithaalt zie je gauw genoeg of er een verbrandde bijzit die niet meer goed afsloot. Beetje zonde van de moeite om er een andere kop op te zetten om er achter te komen of een klep verbrandt was lijkt mij.
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Michiel's Marbella GL Eco - 1987.
Ik heb niet het gereedschap om kleppen te kunnen demonteren. Om nou weer 30 euro te gaan uitgeven aan zo’n tang…
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Michiel's Marbella GL Eco - 1987.
Minder handig, maar zelfs met een lijmklem is het te doen. Heb je tenminste een indicatie wat er aan de hand is. Goedkoper dan een andere kop, koppakking, kopbouten en de benzine voor het ophalen.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Michiel's Marbella GL Eco - 1987.
Lijmklem en een iets aangepaste bougiesleutel om de veerschotel naar beneden te drukken.
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Michiel's Marbella GL Eco - 1987.
Met wat moeite de klep eruit gekregen. Niet direct kapot, maar wel koolafzetting. Ik dat zet uit bij opwarmen en dan sluit hij niet meer. Nu was het een Cinq kopje met enkele klepveren, en nu heb ik van Niels een kopje van een goed lopende motor overgenomen die ik ga monteren. Morgen de koppakking ophalen (had er een voor een Cinq-kopje..) daarnaast heeft de nieuwe dubbele klepveren.
Van 1986!!!
Van 1986!!!