Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Kw variant of intrax veren,maar waarom niet alleen KW veren?

Discussie over het tunen en stylen van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Gebruikersavatar
sf-100hp
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 sep 2012 11:43
1e Panda-achtige: Panda 100HP White 2007
Locatie: Zoetermeer

Kw variant of intrax veren,maar waarom niet alleen KW veren?

Bericht door sf-100hp »

Ben nog niet zo heel lang actief op het forum, dus zal nog niet alle berichten op dit forum over dit onderwerp hebben gelezen.

*Ik lees veel over de kw variant, dit schijnt top te zijn. Goede comfort en daarbij een veel beteren wegligging


*intrax veren set. Verlaagd de auto tot een 20/30mm en schijnt een hoop gestuiter en gehobel weg te halen en een tikje wegliging te verbeteren.

* dan de standaard 100hp dempers met de 1.2 panda veren er onder. Neemt ook meer klappen op en wat minder hobelig. Echter als je nu veren bij de reguliere shop besteld word er geen onderscheid gemaakt in veren van de 1.2 en de 1.4 panda.

Maar waarom heeft "nooit" iemand een kw VEREN set geprobeerd?

Iedereen is weg van de KW schroef set maar als dat te duur is gaat iedereen meteen over op het intrax veren setje .
Maar waarom dan niet een KW veren set?
  • Xenon
  • Kw Variant set
  • Spacers
  • Subwoof underseat
  • Fiat 500 16" abarth velgen

Gebruikersavatar
Dennis-100HP
Forumgebruiker
Berichten: 1512
Lid geworden op: 28 nov 2006 19:48
1e Panda-achtige: Panda 1.2 Sky 2009
Locatie: Vroomshoop (Overijssel)

Re: Kw variant of intrax veren,maar waarom niet alleen KW ve

Bericht door Dennis-100HP »

Waarschijnlijk omdat 1 iemand(Was ik volgens mij. Correct me if i'm wrong.) ooit eens zo'n setje heeft laten monteren, daar erg over te spreken was en de rest dit vervolgens heeft overgenomen.
Panda 1.2 Sky - 2009 - Bossa Nova White

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Kw variant of intrax veren,maar waarom niet alleen KW ve

Bericht door Robert100HP »

Het is simpelweg wat je zelf vindt/wilt, beide zijn gerenommeerde merken.
In Rotterdam zit een bedrijf die veren zelfs op verzoek maakt, kost wat maar
dan "hep" je ook wat. Een ieder maakt zelf zijn overweging voor wat betreft
de kosten win gewoon goed advies in en bepaal je keuze.
Enkele bedrijven die advies geven zijn o.a. Madeno Racing en MCC Sport.

Je kunt zelfs bij Reiger schokdempers en veren naar wens laten maken als je maar
je knip trekt.

@@
Forumgebruiker
Berichten: 132
Lid geworden op: 24 okt 2007 20:24

Re: Kw variant of intrax veren,maar waarom niet alleen KW ve

Bericht door @@ »

Uitsluitend KW veren icm standaard dempers (100 HP) moet kunnen. Je dempers gaan echter al vervroegd defect als er al de nodige km's opzitten omdat de demper dan ineens in een andere werkgebied moet presteren.

Ik heb 100 HP dempers icm Eibach. Ik kan je zeggen dat dat op de snelweg super is, maar met de vele drempels is hij echt TE stug, alhoewel minder stug dan ook icm 100 HP veren.

Gebruikersavatar
sf-100hp
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 sep 2012 11:43
1e Panda-achtige: Panda 100HP White 2007
Locatie: Zoetermeer

Re: Kw variant of intrax veren,maar waarom niet alleen KW ve

Bericht door sf-100hp »

Oke gents! Bedankt ik hoop op nog meer reacties zo kan ik een beetje expirimenteren! En advies op doen!
  • Xenon
  • Kw Variant set
  • Spacers
  • Subwoof underseat
  • Fiat 500 16" abarth velgen

Gebruikersavatar
sf-100hp
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 sep 2012 11:43
1e Panda-achtige: Panda 100HP White 2007
Locatie: Zoetermeer

Re: Kw variant of intrax veren,maar waarom niet alleen KW ve

Bericht door sf-100hp »

OKe OKe, Ik ben ook over de sloot.

6feb gaat er bij mij een kw schorefset onder. Na gebelt te hebben met Frank van mcc sport is dit toch echt de beste oplossing voor het lekker rijden.
De schroefset kan bijna even hoog als de huidige set gemonteerd worden zodat ik niet hoef te verlagen. Dit inv met mijn nog te monteren trek haak. Als ik hem dan zou verlagen heb je groote kans dat die wielen de kas raken.
Ook komen er spacers op van 3mm, zelf had ik het liefst 1cm aan een kant gewild maar dat werd af geraden door mcc sport omdat er 'Logies' een vergroten druk komt op het wiel lager. in de toekomst misschien nog een raggazon uitlaat of luchtfilter maar eerst even deze stap :P
  • Xenon
  • Kw Variant set
  • Spacers
  • Subwoof underseat
  • Fiat 500 16" abarth velgen

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Kw variant of intrax veren,maar waarom niet alleen KW ve

Bericht door Robert100HP »

Even voor de duidelijkheid, het niveau van verlagen/verhogen bepaal je zelf met de ring onder de veer. Dit uiteraard binnen het stel bereik van de demper. Het is een kwestie van alles omhoog of omlaag en vanuit die positie de slagen op/af tellen. Dit moet per demper, voor elke verandering moeten wielen van de auto af. Met een KW 1 set en de originele band velg combinatie loopt er niets aan in de wielkasten. Met de 3 mm spacers verschuif je het zwaartepunt van de Panda iets. Maar speel je wel op zeker omdat het velghart nog steunt op de naaf. Was anders afkeur APK.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
sf-100hp
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 sep 2012 11:43
1e Panda-achtige: Panda 100HP White 2007
Locatie: Zoetermeer

Re: Kw variant of intrax veren,maar waarom niet alleen KW ve

Bericht door sf-100hp »

Hey Robbert, Dat had ik begrepen maar overal in de kw set info staat, minimalen verlaging 30mm. Maar dat is dus niet helemaal waar en kan dus bijna het zelfde als orgineel.met de spacers speel ik nu inderdaad voor safe maar ik weet niet of je dit echt ziet of merkt met 3mm. Maar goed we gaan het ervaren. hopelijk kan ik binnenkort wer is een meating bij wonen om te zien wat ik als volgende kan inversteren een bmc filter of de raggazon uitlaat:)
  • Xenon
  • Kw Variant set
  • Spacers
  • Subwoof underseat
  • Fiat 500 16" abarth velgen

Gebruikersavatar
sf-100hp
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 sep 2012 11:43
1e Panda-achtige: Panda 100HP White 2007
Locatie: Zoetermeer

Re: Kw variant of intrax veren,maar waarom niet alleen KW ve

Bericht door sf-100hp »

Het zit er onder.

Kw Variant 1 set + spacers. :D

Eerst ervaring, Wegliging is echt super. Stuurt goed en gaat straks door de bochten. :twisted:

Gehobel en bobbel, vind ik echt bijna niks afgenomen, het is misschien met 20% gedaald. Vind ik wat tegen vallen voor zon pepper dure set.
Maar daar in tegen kw staat ook wel bekend als een redelijk stugge set.
Nu staat bij mij de achtervering op zijn hoogst, dit omdat ik wel zonder problemen me waterscooty wil mee kunnen nemen. Maar wellicht als ik die in het midden zet, het comfortabeler rijd.

Ben ik tevreden? muwa ja.
Zal ik de set nog een keer aanschaven?. nee
  • Xenon
  • Kw Variant set
  • Spacers
  • Subwoof underseat
  • Fiat 500 16" abarth velgen

Gebruikersavatar
ArjanB
Forumgebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: 07 nov 2011 09:30
1e Panda-achtige: 100HP 2007
Locatie: Best

Re: Kw variant of intrax veren,maar waarom niet alleen KW ve

Bericht door ArjanB »

Ik heb de set ook, maar in ongeveer de laagste stand omdat ik dat zo geweldig vind ogen.
En inderdaad is hij dan stug, ik heb nooit in hogere stand gereden. De kwaliteit en afstemming van veren en dempers zijn beter, ik ben tevreden. Maar is inderdaad een flinke investering...(en dan kon ik ze gelukkig gebruikt overnemen wat bijna weer de BMC CDA airbox financieerde haha)

Veel plezier er nog mee!
En: kwaliteit herinner je nog, lang nadat je de prijs alweer bent vergeten
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Gebruikersavatar
sf-100hp
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 sep 2012 11:43
1e Panda-achtige: Panda 100HP White 2007
Locatie: Zoetermeer

Re: Kw variant of intrax veren,maar waarom niet alleen KW ve

Bericht door sf-100hp »

Je hebt helemaal gelijk.

Volgende week op wintersport met de panda dus dan kan de kw set zich even bewijzen:).

Even wat anders, sinds ik de set heb maakt de ophanging achter een vervelend hobbelend geluid. Is dit de set die meer herrie maakt of moet ik toch even op onderzoek uit? Lijkt mij dat dit niet hoort.
  • Xenon
  • Kw Variant set
  • Spacers
  • Subwoof underseat
  • Fiat 500 16" abarth velgen

Gebruikersavatar
ArjanB
Forumgebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: 07 nov 2011 09:30
1e Panda-achtige: 100HP 2007
Locatie: Best

Re: Kw variant of intrax veren,maar waarom niet alleen KW ve

Bericht door ArjanB »

sf-100hp schreef:Je hebt helemaal gelijk.

Volgende week op wintersport met de panda dus dan kan de kw set zich even bewijzen:).

Even wat anders, sinds ik de set heb maakt de ophanging achter een vervelend hobbelend geluid. Is dit de set die meer herrie maakt of moet ik toch even op onderzoek uit? Lijkt mij dat dit niet hoort.
Nee mag geen herrie maken, mij mij is alles stil achter

(en nu helemaal want een oog van de K+W voorpoot is afgebroken, link:x )
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Kw variant of intrax veren,maar waarom niet alleen KW ve

Bericht door Robert100HP »

De achteras van een HP maakt met de originele dempers en veren standaard een klapperend geluid.
Een geluid wat lijkt of je over tram of spoorrails rijd met een stuk hout los op de kale wagen vloer. Zet de bandenspanning achter eens op 1.4 bar en kijk of het geluid er nog is. Is het weg niets aan doen.Blijft het dan kan het zijn dat de uitlaatbocht vanaf de (tussendemper naar de einddemper) tegen de bovenzijde van de achteras komt. Verwarmen (gloeien) en iets verbuigen of verdraaien van de uitlaatbuis is dan de oplossing.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
sf-100hp
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 sep 2012 11:43
1e Panda-achtige: Panda 100HP White 2007
Locatie: Zoetermeer

Re: Kw variant of intrax veren,maar waarom niet alleen KW ve

Bericht door sf-100hp »

Dat klapperande geluid heb ik nu!

echt super irritant |:| . het zou natuurlijk kunnen dat het er al een tijd heeft gezeten en het nooit met de oude dempers echt goed heb gehoord. Maar om dit nog steeds te horen met de nieuwe dempers! Misschien de draagarm rubers versleten. Ik hoop vandaag nog ergens even op een brug te kunnen kijken aangezien ik donderdag op vakantie ga. Het is volgens mij niet de uitlaat die zit goed vrij. Dus ben benieuwt!
  • Xenon
  • Kw Variant set
  • Spacers
  • Subwoof underseat
  • Fiat 500 16" abarth velgen

Gebruikersavatar
rustigrijder
Forumgebruiker
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 feb 2020 21:16
1e Panda-achtige: 169 2005

Re: Kw variant of intrax veren,maar waarom niet alleen KW veren?

Bericht door rustigrijder »

Was me aan het inlezen op het gebied van de koetsophanging toen ik over dit draadje struikelde. In de afgelopen jaren zijn nog meer veren beschikbaar gekomen voor de Panda 169, die vaak als verlagingsset worden aangeboden. Nu speel ik met de gedachte om een complete Bilstein B12 Pro set onder een standaard 169 te schroeven, of om vier losse B8 dempers plus een verenset aan te schaffen. Waaruit bestaan de verschillen tussen de veereigenschappen van de verensets? Ik neem aan dat de uitersten van het spectrum comfort en 'grip' zijn...
Bijlagen
Promaxx verlagingsveren.JPG
Promaxx verlagingsveren.JPG (21.5 KiB) 1386 keer bekeken
AP verlagingsveren.JPG
AP verlagingsveren.JPG (34.81 KiB) 1386 keer bekeken
Apex verlagingsveren.JPG
Apex verlagingsveren.JPG (33.23 KiB) 1386 keer bekeken
Bilstein B12 pro kit.JPG
Bilstein B12 pro kit.JPG (23.04 KiB) 1386 keer bekeken
Eibach verlagingsveren.JPG
Eibach verlagingsveren.JPG (38.48 KiB) 1386 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”