Xa4 schreef: ↑15 sep 2021 02:05
Gaaf, nog een Panda die de boot genomen heeft alleen ben jij nog een flink stuk verder gegaan!
Ik ben jaloers op je fietsen, ben er nu ook naar een op zoek hier. Tóch best wel handig..
Het lastigste vind ik vooralsnog dat het ''ontwerp'' van de wegen toch anders is. Het lijkt écht een verouderd verkeerssysteem hier in de Midlands en dat zal daarboven bij jou denk ik niet veel anders zijn vermoed ik.
Nog vaak auto's direct aan doorgaande wegen geparkeerd, geen aparte busbanen op drukke plekken, veel tekst op de wegen zelf ipv op borden erboven, met als gevolg dat sommige dingen compleet versleten en dus onleesbaar zijn.
En inderdaad ipv kruisingen vaak die grote (driebaans) rotondes, zonder afscheiding voor de korte bocht en soms zelfs stoplichten midden op een rotonde! Dan ga je toch beseffen en waarderen hoe slim ons Nederlands wegennet in elkaar zit.
Veel plezier daar!
wacht maar tot je de double mini roundabout tegenkomt... XD
4RN01D schreef: ↑15 sep 2021 06:36
wacht maar tot je de double mini roundabout tegenkomt... XD
Hahaha ja dat was echt mijn allergrootste angst voordat ik de boot nam. Goddank ben ik er nog geen tegengekomen!
Wat betreft de smalle straatjes, hebben we daar niet de perfecte auto voor?
De dubbele rotonde is eigenlijk best logisch als je er rijdt. In Nederland zitten op sommige plekken de rotondes zo dicht op elkaar dat het bijna een dubbele is. Een aantal zaken zijn wel even wennen inderdaad. Verboden om te parkeren of enkel stoppen is aangegeven met een dubbele of enkele gele lijn respectievelijk. Lijkt mij makkelijker met een bord. Overigens mag je gewoon rijden en vaak ook parkeren op een busbaan, wel buiten de spitstijden overigens. Ook op veel plekken waar het een tweebaansweg is, mag je aan één kant óp de weg parkeren. Hierdoor moet je dus tegemoetkomend verkeer voorlaten. Vroeger waarschijnlijk prima en nu stiekem handig om verkeer af te remmen?
Misschien het beste van alles is dat je oversteekplekken hebt voor voetgangers en auto's op de snelweg en ook opritten van huizen. Dat is wel wat meer buiten de stedelijke gebieden. Al met al niet verkeerd rijden en ze hebben hele mooie weggetjes!
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92) Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Ik heb een tijdje terug geprobeerd om elektrische spiegelverwarming in te bouwen en dat is aardig gelukt! Het was even uitproberen hoe de spiegels gescheiden konden worden van hun plastic houder. Dat blijkt het makkelijkste door het te verwarmen in de oven tot 80 - 90 graden. Dan de hoeken aan de buitenkant wat open te duwen kan het spiegelglas eruit gewiebeld worden. Het plastic is een thermoplast en vormt makkelijk terug bij afkoelen.
Voor de eerste set spiegels heb ik kleine verwarmingselementen gebruikt (op de foto, ook nog met gele beschermfolie), maar later een groter type dat bijna de hele spiegel bedekt. De originele spiegels hebben een metalen basis wat lastiger is om een gat te boren voor de bedrading (en zwaarder als dat je bezig kan houden). De TYC spiegels zijn volledig plastic. Verder is het verschil dat de originele spiegels aan beide kanten spiegelend zijn en de TYC spiegels een gele laag hebben aan de achterkant.
Aansluiten heb ik via een stekker bij de deur gedaan, wat toekomstige demontage makkelijker maakt, en op de knop van de achterruitenwisser. Kan ook op de achterruitverwarming, maar ik heb geen wisser en dus een knopje over.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92) Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! || Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project) Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Iets anders was weer niet zo mooi en dat was de stoel. Ik dacht dat de gecombineerde speling teveel was geworden en dat ik aan een nieuwe stoel toe was, maar het bleek een breuk in een beugel. Dat kunnen we makkelijk maken! Ondanks dat moderne auto geen afgelakt interieur hebben, toch maar wel de las glad gemaakt en gelakt. Je voelt toch dat het er zit . Het schuim ga ik net als de andere stoelen ook opnieuw doen, maar dat is voor een andere keer.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92) Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Voor de Panda een nieuw setje Mont Blanc dakdragers gekocht. Makkelijk te monteren en ze staan ook niet verkeerd. Ze hebben klemmetjes om ze bijelkaar te houden en op te hangen. Dat is een mooi detail. Er ontbrak een dopje op één van de stangen, maar de fabrikant had na een paar dagen al een dopje opgestuurd. Dat was supersnelle service! De verkoper op Ebay had ook aangeboden om gratis vier dopjes te sturen, maar dat was dus niet meer nodig. Voor wie ook een set zoekt (geschikt voor klapraampjes en vaste) heb ik een foto van de verpakking erbij gezet. Ze zijn goed te vinden op bijv. Ebay.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92) Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
De uitlaatbouwer had de radiateur ventilator net te dicht bij de uitlaat teruggeplaatst waardoor de uiteinden van de bladen te warm werden. De vervangende ventilator is van een later type Panda met meer bladen en de bevestiging hangt in rubbertjes. Dat zal voor minder vibratie zorgen als hij aanslaat. Ook is de vervangende ventilator nét iets lichter en dat is altijd mooi: 1185 gram oude en 1071 gram nieuwe. Onder de kap nu wel iets minder kleurrijk geworden.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92) Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Zouden ze ook het zelfde RPM doen? De nieuwere is voor de 1100 dus kan me voorstellen dat die iets meer gekoeld zou moeten worden.. (En je kunt de bladen nog altijd mooi rood spuiten om te matchen
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! || Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project) Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Ik weet het niet helemaal zeker, maar er staat me iets bij dat 4x4's een iets grotere radiator hadden. Vast omdat die blokjes in het terrein wat harder moeten werken bij lagere snelheden en daardoor wat meer koelcapaciteit nodig hebben.