Ooit, iets meer dan 10 jaar geleden, was ik begonnen met de wielkasten inspecteren. Ik vond wat narigheid en uiteindelijk is daar wat vers staal overheen gegaan. Dat was rechts maar links was er ook wat narigheid en ik had toen besloten dat 'later' eens te doen. Al snel had ik er modderkuipen ingedaan en spuitwas op de roest, dus ik was niet zo bezorgd op het verder gaan van de rot.
Recent dus alle kit weggestoken om te kijken waar het bruin was en er was wel redelijk wat te vinden.
Na het wegsteken van de kit kwamen er ook wat 'speedholes' in de auto
. De bodemplaat en wielkast zijn aardig krokant geworden.
Daarna grofweg het meeste roest weggeslepen met de slijptol, waardoor er een flinke kier ontstaan was. Je kunt hier goed zien dat de chassisbalk totaal geen last heeft gehad van roest. Het roestige wat je ziet zijn restanten van de bodemplaat en wielkast. Dat kan je er met een bijtel of een lievelings schroevendraaier afslaan. De rand in de wielkast bestaat uit een sandwich van drie stukken plaat: de wielkast, de bodemplaat en de chassisbalk. De drie lagen zijn met puntlassen verbonden en daar beginnen ze te roesten als de kitlaag (zit ook tussen de lagen) oud wordt. Een modderkuip helpt aanzienlijk om water te weren.
Vervolgens het te repareren gedeelte bereikbaar gemaakt en verder kaalgemaakt van roest. Ik heb alleen een slijptol ter beschikking en die moet wel genoeg ruimte hebben om zijn ding te doen. Ook om het goed te kunnen lassen is het wel fijn om wat beweegruimte te hebben.