Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Skyline
Moderators: michiel van g., Niels9966
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Skyline
Lastig om nu betere foto's te maken, maar gelukkig heb ik nog een reserve motor . Hier ligt een nieuwe oliesproeier naast het boutgat van een lagerkap. De oliesproeier krijgt zijn olie van hetzelfde kanaal als de lagerschalen.
Als je van bovenaf kijkt is het duidelijker hoe de oliesproeier zit en waar hij naartoe richt.
Als je van bovenaf kijkt is het duidelijker hoe de oliesproeier zit en waar hij naartoe richt.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Skyline
Klopt, de kant die je ziet op de foto zit onder de lagerschaal. De olie wordt deels afgetapt van het krukaslager. Er zit een kogelventieltje in de sproeier welke pas open gaat boven een bepaalde druk waardoor de oliedruk bij stationair toerental op peil blijft.
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Skyline
Helemaal begrepen inmiddels!
Ik dacht bij een eerste blik dat je bedoelde dat de olie uit dat gaatje (onder het lagerkapje) rechtstreeks naar de zuiger moest spuiten, en dat leek me dus onmogelijk (uiteraard).
Ik dacht bij een eerste blik dat je bedoelde dat de olie uit dat gaatje (onder het lagerkapje) rechtstreeks naar de zuiger moest spuiten, en dat leek me dus onmogelijk (uiteraard).
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Skyline
Naast de motor heb ik ook nog de ophanging aan de voorkant een opfrisbeurt gegeven. Merendeel is recent al aangepakt, maar de draagarmen, reactiestangen rubbers en stuurkogels waren voor het laatst in 2015 gedaan. Meteen alles een laklaag gegeven, want veel onderdelen komen met een laklaag die al weg is als je er naar kijkt.
Ook wilde ik nog de remschoenen en trommels vervangen. Nooit gedaan dus 11 jaar al op de auto. Ondanks dat ik het elk jaar daar schoon maak zag het er toch niet écht mooi uit. Ik kwam ook veel meer roest tegen op o.a. de ankerplaat. Door de oude tectyl en vettigheid zie je nog het onderdeelnummer stickertje. Dus alle kleine onderdelen in de ultrasoonreiniger en het roestige spul in een fosforzuur oplossing om het te ontroesten. Zoveel mogelijk aan nieuwe onderdelen er tegenaan, verse laklaag en wat vettige rommel aan de buitenkant om het toekomstige roesten verder te bemoeilijken.
Ook wilde ik nog de remschoenen en trommels vervangen. Nooit gedaan dus 11 jaar al op de auto. Ondanks dat ik het elk jaar daar schoon maak zag het er toch niet écht mooi uit. Ik kwam ook veel meer roest tegen op o.a. de ankerplaat. Door de oude tectyl en vettigheid zie je nog het onderdeelnummer stickertje. Dus alle kleine onderdelen in de ultrasoonreiniger en het roestige spul in een fosforzuur oplossing om het te ontroesten. Zoveel mogelijk aan nieuwe onderdelen er tegenaan, verse laklaag en wat vettige rommel aan de buitenkant om het toekomstige roesten verder te bemoeilijken.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Skyline
Nog een paar klusjes gedaan waaronder de bumpstops vervangen. Ik had ze ooit eens gekocht, maar ze zagen er eigenlijk nog aardig uit. Nu besloten ze maar te monteren en ik vond ze tóch niet zo netjes als ik dacht. Alleen die krengen er in krijgen! Gelukkig zijn ze hol en past precies een potkrik er in. Dan druk je dat fliebeltje zo het gaatje in.
Ook via Mattijs een set PU rubbers voor de schokdempers gekregen. Dat zijn die gele dingen. Ondanks dat ik de rubbers altijd monteer met de wielen op de grond (niet in de lucht) worden ze toch vrij snel gaar. Eerder dan de schokdempers stuk gaan. Dus hopelijk houden deze het wat langer uit.
Het leukste klusje wat recent gedaan was, moet wel de tankband zijn. Het voorste boutje zit onder het scharnierpunt en eigenlijk de enige manier om die goed los te krijgen is om de as naar beneden te klappen, dus met de schokdempers los. Toevallig waren die los, dus dat ook maar gedaan. Deze versie is van RVS dus geen gezeur meer met roest. Past mooi bij de uitlaat .
Ook via Mattijs een set PU rubbers voor de schokdempers gekregen. Dat zijn die gele dingen. Ondanks dat ik de rubbers altijd monteer met de wielen op de grond (niet in de lucht) worden ze toch vrij snel gaar. Eerder dan de schokdempers stuk gaan. Dus hopelijk houden deze het wat langer uit.
Het leukste klusje wat recent gedaan was, moet wel de tankband zijn. Het voorste boutje zit onder het scharnierpunt en eigenlijk de enige manier om die goed los te krijgen is om de as naar beneden te klappen, dus met de schokdempers los. Toevallig waren die los, dus dat ook maar gedaan. Deze versie is van RVS dus geen gezeur meer met roest. Past mooi bij de uitlaat .
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 20 mei 2021 20:15
- 1e Panda-achtige: 141 900 fire 2000
- 2e Panda-achtige: 169 1100 fire 2004
- Skype ID: M.boermann@hotmail.com
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Skyline
Bedankt voor de complimenten!
@m.boermann, Over de gehele periode van bezit of recent onderhoud?
@m.boermann, Over de gehele periode van bezit of recent onderhoud?
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Skyline
Een tijd geleden had ik een nieuwe voorruit en rubber gekocht voor de Panda, maar het kwam er steeds niet van om hem te monteren. Nu toch maar aan de klus begonnen. De oude ruit heeft veel meegemaakt en de zichtbaarheid is als gevolg erg slecht geworden. Het zijn ontzettend veel piepkleine putjes, met wat grote tussendoor, die ervoor zorgen dat rijden met tegenlicht of 's nachts lastiger is. De ruit was nog wel bruikbaar, maar niet ideaal.
Ook een goed moment om te kijken of er roest te vinden was. Op een paar kleine plekjes na niets gevonden om zorgen over te maken.
Naast het kleurverschil (de auto was blijkbaar rood!) vond ik ook een nummer: 4403781 - 2. Iemand die weet waar dit voor staat? Internet liet het afweten.
Ook een goed moment om te kijken of er roest te vinden was. Op een paar kleine plekjes na niets gevonden om zorgen over te maken.
Naast het kleurverschil (de auto was blijkbaar rood!) vond ik ook een nummer: 4403781 - 2. Iemand die weet waar dit voor staat? Internet liet het afweten.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Skyline
De oude ruit is eenvoudig te verwijderen. Eerst heb ik een stukje van het rubber aan de binnenkant voorzichtig met een schroevendraaier over het randje gewipt. Vervolgens kun je het rubber volgen met de hand om hem volledig over het randje te krijgen. Het rubber nat maken met kruipolie maakt het een eenvoudige klus.
De ruit er weer in krijgen is de omgekeerde volgorde. Ik gebruikte de touw-methode. In de uitsparing van het rubber die valt op het randje waar je het rubber over hebt gedrukt leg je rondom een stuk touw. De ruit duw je op zijn plek en vervolgens trek je het touw naar je toe als je binnen in de auto zit. Het helpt als iemand op de ruit drukt terwijl je dit doet. Het rubber valt dan weer over het randje. Het is een beetje friemelen, maar eenmaal gedaan gaat de volgende keer nóg sneller. Ik had bijvoorbeeld te weinig vet gebruikt de eerste keer waardoor het erg stroef ging. Dan moet je weer het touw in het rubber doen en opnieuw beginnen, wat gelukkig zo gedaan is.
Foto'tje van de nieuwe ruit met het rubber. Ik zou ook altijd het rubber vervangen. Het nieuwe heeft de typische eigenschappen van rubber en niet het harde uitgedroogde van de oude. Bovendien rond de 30 jaar jonger.
Onder de voorruit alles een beetje fris gemaakt en gelakt. Het was grijs en nu is het weer zwart!
Het eindresultaat is erg fijn om naar te kijken. Fris, helder en (nu nog) krasvrij . Ik zou het iedereen aanraden nu er nog nieuwe en recente productie ruiten zijn!
De ruit er weer in krijgen is de omgekeerde volgorde. Ik gebruikte de touw-methode. In de uitsparing van het rubber die valt op het randje waar je het rubber over hebt gedrukt leg je rondom een stuk touw. De ruit duw je op zijn plek en vervolgens trek je het touw naar je toe als je binnen in de auto zit. Het helpt als iemand op de ruit drukt terwijl je dit doet. Het rubber valt dan weer over het randje. Het is een beetje friemelen, maar eenmaal gedaan gaat de volgende keer nóg sneller. Ik had bijvoorbeeld te weinig vet gebruikt de eerste keer waardoor het erg stroef ging. Dan moet je weer het touw in het rubber doen en opnieuw beginnen, wat gelukkig zo gedaan is.
Foto'tje van de nieuwe ruit met het rubber. Ik zou ook altijd het rubber vervangen. Het nieuwe heeft de typische eigenschappen van rubber en niet het harde uitgedroogde van de oude. Bovendien rond de 30 jaar jonger.
Onder de voorruit alles een beetje fris gemaakt en gelakt. Het was grijs en nu is het weer zwart!
Het eindresultaat is erg fijn om naar te kijken. Fris, helder en (nu nog) krasvrij . Ik zou het iedereen aanraden nu er nog nieuwe en recente productie ruiten zijn!
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Skyline
hmm, dat is wel interessant. De voorruit van mijn Marbella delamineert een beetje. En een verse groen getinte ruit zou wel handig zijn. Waar heb jij 'm vandaan?
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Skyline
Dat nummer in de bovenrand van de voorruit, zou dat van de plaatperserij kunnen zijn? Ik denk dat Fiat dit destijds zelf deed, maar ik heb enkele jaren geleden eens een plaatperserij bezocht in Duitsland, waar voor verschillende (bekende!) merken carrosseriedelen geperst werden. Sommige mochten nog niet door bezoekers gezien worden omdat het over nieuwe, nog niet publiek vrijgegeven modellen ging!
Re: Skyline
De methode met het touwtje werkt goed, vooral met vlakke ruiten zoals de Panda heeft. Ik vet het rubber altijd goed in met Vaseline, zowel de groef waar de ruit in komt als de groef die om de sponning valt. Geeft wel een smeerboel maar het werkt goed. Er zijn ook mensen die Tectyl gebruiken. Smeert als het nog vloeibaar is en is tevens roest werend. Ik heb daar echter slechte ervaringen mee. Als de ruit er ooit weer uit moet, zit het rubber vast geplakt en is het erg moeilijk om de ruit er heel uit te krijgen.