Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Mijn twinair tuning projekt
Moderators: Erik 319, michiel van g.
Mijn twinair tuning projekt
Sinds December heb ik ook een Panda twinair 85 lounge.
Alleen vond ik hem een beetje standaard. Dus sinds de aankoop het volgende aangepast;
-korte antenne
-rode spiegelkappen
-16" rock velgen met Pireli P zero nero in 195/45
-verlagingsveren,eibach prokit
-en als laatste, getuned door Savali tuning.
Ik vind hem zo wel aardig, mischien nog een dakspoiler.
Ik twijfel nog.
Alleen vond ik hem een beetje standaard. Dus sinds de aankoop het volgende aangepast;
-korte antenne
-rode spiegelkappen
-16" rock velgen met Pireli P zero nero in 195/45
-verlagingsveren,eibach prokit
-en als laatste, getuned door Savali tuning.
Ik vind hem zo wel aardig, mischien nog een dakspoiler.
Ik twijfel nog.
- Bijlagen
-
- foto Panda twinair.jpg (146.42 KiB) 8146 keer bekeken
Re: Mijn twinair tuning projekt
Ziet er strak uit!
Tot hoeveel PK is ie getuned?
Heb je daarnaast ook nog wat aan je luchtinvoer veranderd?
Tot hoeveel PK is ie getuned?
Heb je daarnaast ook nog wat aan je luchtinvoer veranderd?
Re: Mijn twinair tuning projekt
Hij is getuned zoals beschreven wordt op de site van Savali tuning/RVcorse. Dus ong 100 pk, 165 NM.
Ik heb het gevraagd, maar een andere luchtinlaat levert alleen in de uiterste top van het toerengebied nog een enkele pk op, aangezien je daar vrijwel nooit in rijdt, is het volgens Savali bij deze motor echt niet nodig. Hij heeft voldoende lucht toevoer om goed te kunnen werken i.t.t. een 500 Abarth waar het wel noodzakelijk is.
Ik heb het gevraagd, maar een andere luchtinlaat levert alleen in de uiterste top van het toerengebied nog een enkele pk op, aangezien je daar vrijwel nooit in rijdt, is het volgens Savali bij deze motor echt niet nodig. Hij heeft voldoende lucht toevoer om goed te kunnen werken i.t.t. een 500 Abarth waar het wel noodzakelijk is.
Re: Mijn twinair tuning projekt
Kun je verschil goed merken? Wat nog belangrijker is, hoe is met tuning het brandstof verbruik?
Re: Mijn twinair tuning projekt
Voel je het? Jazeker, hij is nu niet meer "benauwd" bij 5500 rpm maar trekt makkelijk door tot 6600rpm, stationair loopt hij veel rustiger. Het is de slagroom op de taart, het wordt natuurlijk geen Abarth, maar hij is gewoon krachtiger. Verbruik? Iedereen denkt natuurlijk, dat wordt zuipen. Maar als je gewoon 120 rijdt blijft het verbruik gelijk,als je tot 6600 rpm doortrekt lust hij wel wat,dat is logisch. Doet iedere auto als je hem tot de begrenzer trekt......
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 51 times
Re: Mijn twinair tuning projekt
Een andere tuner komt tot 195 nm en 97 pk, met een externe ECU zelfs tot 240 nm en 114 pk.
Er is er zelfs een die 130 pk uit de twinair haalt, het vermogen zal voor het trekken van een caravan niet belangrijk zijn.
Maar wel het koppel vooral als je de bergen in gaat.
Grtz Rob
Er is er zelfs een die 130 pk uit de twinair haalt, het vermogen zal voor het trekken van een caravan niet belangrijk zijn.
Maar wel het koppel vooral als je de bergen in gaat.
Grtz Rob
Re: Mijn twinair tuning projekt
Tja, unlimited tuning.....ik vertrouw meer op een Alfa/Fiat specialist dan een "tuner" die zgn. alles kan.
Iedere alfa/fiat kenner zal 2 namen noemen; Squadra en Savali. Een Audi rijder gaat toch ook naar Abt?
Maar iedereen is natuurlijk vrij om z'n auto toe te vertrouwen aan wie hij wil......
Iedere alfa/fiat kenner zal 2 namen noemen; Squadra en Savali. Een Audi rijder gaat toch ook naar Abt?
Maar iedereen is natuurlijk vrij om z'n auto toe te vertrouwen aan wie hij wil......
Re: Mijn twinair tuning projekt
Ja, ben er wel blij mee. Net m'n vrouw voor de 1e keer na dat hij getuned is laten rijden.
" dit rijdt echt veel leuker, oppassen dit kost je je rijbewijs" was haar commentaar.......
Het leukste is, dat niemand het verwacht.
" dit rijdt echt veel leuker, oppassen dit kost je je rijbewijs" was haar commentaar.......
Het leukste is, dat niemand het verwacht.
Re: Mijn twinair tuning projekt
Dat gevoel heb ik nu al zonder tunen... ten opzichte van mij vorige (tuned) Panda 169
Re: Mijn twinair tuning projekt
Even een kleine update v.w.b. de tuning. Had de laatste tijd wat last van "hikken" bij het optrekken in de 2e en 3e versnelling. Gelijk contact op genomen met RV van Savali. Een update erbij gezet en nadien nog een keer last van. Heel vreemd, we begrepen niet waar het aan kon liggen.
Had een keer getankt bij een onbemande pomp, waarbij de pomp heel langzaam begon te draaien. Benzinemeter gaf ook niet vol aan....vreemd. Hierna BP ultimate 98 getankt, je raad het al, probleem opgelost. inderdaad kost wel iets meer, maar ik heb er die paar euro's graag voor over
Moraal van het verhaal; weet wat je in je tank gooit. Waarschijnlijk was de voorraadtank leeg of vervuild, we zullen het nooit weten.....
Had een keer getankt bij een onbemande pomp, waarbij de pomp heel langzaam begon te draaien. Benzinemeter gaf ook niet vol aan....vreemd. Hierna BP ultimate 98 getankt, je raad het al, probleem opgelost. inderdaad kost wel iets meer, maar ik heb er die paar euro's graag voor over
Moraal van het verhaal; weet wat je in je tank gooit. Waarschijnlijk was de voorraadtank leeg of vervuild, we zullen het nooit weten.....
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 08 jul 2013 19:14
- 1e Panda-achtige: twinair 85 2012
Re: Mijn twinair tuning projekt
hoi rico mijn panda is ook door savali getuned . wat is jou topsnelheid nu ? en hoe bevalt de eibach verlaging , heb je alleen andere veren of ook schokbrekers laten vervangen ?. is hij nu nog wel fatsoenlijk over hoge drempels heen te rijden zonder over de grond te schrapen met iets.........heb een paar verlaagde auto,s gehad en werd niet goed van het geschraap en het schuin over een drempel heen te moeten rijden ........dan is het niet leuk meer.
p.s. strakke panda , mooie velgen.! groet ab
p.s. strakke panda , mooie velgen.! groet ab
Re: Mijn twinair tuning projekt
V.w.b de Eibach veren;Ik heb alleen de Eibach prokit veren laten monteren, geen dempers.
Hiermee is hij echt niet te stug, ik woon in een wijk met veel drempels en die zijn probleemloos te nemen.Ik rij er vrij snel over zelfs.
We hebben ook een 500 sport gehad, die vond ik met standaard veren stugger. Dus hij is nog gewoon soepel maar helt wat minder over.
Hoe bevalt jouw Savali?
Ik heb hem al op 190 gehad maar ik denk dat verder doortrekken in z'n 4 een beter resultaat zou moeten opleveren, ging ook licht bergopwaards......
Hiermee is hij echt niet te stug, ik woon in een wijk met veel drempels en die zijn probleemloos te nemen.Ik rij er vrij snel over zelfs.
We hebben ook een 500 sport gehad, die vond ik met standaard veren stugger. Dus hij is nog gewoon soepel maar helt wat minder over.
Hoe bevalt jouw Savali?
Ik heb hem al op 190 gehad maar ik denk dat verder doortrekken in z'n 4 een beter resultaat zou moeten opleveren, ging ook licht bergopwaards......
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 08 jul 2013 19:14
- 1e Panda-achtige: twinair 85 2012
Re: Mijn twinair tuning projekt
hoi , ik heb mijn panda op 192 gehad en dat was 182 op de tomtom. viel een klein beetje tegen . hij trekt lekker door maar tegen de 5000 rpm in z.n 5 blijft hij hangen en wil niet echt door. ook in z,n 4 kom ik niet hoger in top. in de eerste 3 versn. merk je d,r niets van dan gaat hij gewoon rap door tot 6000 rpm.misschien word het koppel net iets te vroeg afgebouwd ....heb het hier al met ronald over gehad ....word over een paar maanden vervolgd.[ er zit nog ruimte in ! ] ook is het mogelijk om er een iets grotere turbo op te zetten maar het moet allemaal wel heel blijven natuurlijk.
stof tot nadenken .
na jou verhaal over de verlaging denk ik dat ik ook de eibach set neem. ik hoop dan wel dat ik ook nog 15mm spoorverbreders kan monteren....
groet ab
stof tot nadenken .
na jou verhaal over de verlaging denk ik dat ik ook de eibach set neem. ik hoop dan wel dat ik ook nog 15mm spoorverbreders kan monteren....
groet ab
Re: Mijn twinair tuning projekt
Dat zijn niet echt geweldige waardes Ik heb hem in de vakantie op de TomTom op 177 km p/u de teller stond net voorbij de 185.
Ik heb diverse hellingen gehad van 18 en 19% daar ga ik rap tegen omhoog in zijn derde versnelling tot de 85 waarna ik moest remmen voor een bocht.....
Dus origineel bevalt hij 200% ik laat mening auto ver achter mij in "echte" bergen ook met een vouwwagen van 700 kilo erachter.
Maar ik houd jullie topic goed in de gaten.
Ik heb diverse hellingen gehad van 18 en 19% daar ga ik rap tegen omhoog in zijn derde versnelling tot de 85 waarna ik moest remmen voor een bocht.....
Dus origineel bevalt hij 200% ik laat mening auto ver achter mij in "echte" bergen ook met een vouwwagen van 700 kilo erachter.
Maar ik houd jullie topic goed in de gaten.