Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Mijn twinair tuning projekt

Discussie over het tunen en stylen van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Rico1968
Forumgebruiker
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 okt 2011 12:27

Mijn twinair tuning projekt

Bericht door Rico1968 »

Sinds December heb ik ook een Panda twinair 85 lounge.
Alleen vond ik hem een beetje standaard. Dus sinds de aankoop het volgende aangepast;
-korte antenne
-rode spiegelkappen
-16" rock velgen met Pireli P zero nero in 195/45
-verlagingsveren,eibach prokit
-en als laatste, getuned door Savali tuning.

Ik vind hem zo wel aardig, mischien nog een dakspoiler.
Ik twijfel nog.
Bijlagen
foto Panda twinair.jpg
foto Panda twinair.jpg (146.42 KiB) 8146 keer bekeken

Sirano

Re: Mijn twinair tuning projekt

Bericht door Sirano »

Ziet er strak uit!
Tot hoeveel PK is ie getuned?
Heb je daarnaast ook nog wat aan je luchtinvoer veranderd? 8*)

Rico1968
Forumgebruiker
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 okt 2011 12:27

Re: Mijn twinair tuning projekt

Bericht door Rico1968 »

Hij is getuned zoals beschreven wordt op de site van Savali tuning/RVcorse. Dus ong 100 pk, 165 NM.
Ik heb het gevraagd, maar een andere luchtinlaat levert alleen in de uiterste top van het toerengebied nog een enkele pk op, aangezien je daar vrijwel nooit in rijdt, is het volgens Savali bij deze motor echt niet nodig. Hij heeft voldoende lucht toevoer om goed te kunnen werken i.t.t. een 500 Abarth waar het wel noodzakelijk is.

Sirano

Re: Mijn twinair tuning projekt

Bericht door Sirano »

Kun je verschil goed merken? Wat nog belangrijker is, hoe is met tuning het brandstof verbruik?

Rico1968
Forumgebruiker
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 okt 2011 12:27

Re: Mijn twinair tuning projekt

Bericht door Rico1968 »

Voel je het? Jazeker, hij is nu niet meer "benauwd" bij 5500 rpm maar trekt makkelijk door tot 6600rpm, stationair loopt hij veel rustiger. Het is de slagroom op de taart, het wordt natuurlijk geen Abarth, maar hij is gewoon krachtiger. Verbruik? Iedereen denkt natuurlijk, dat wordt zuipen. Maar als je gewoon 120 rijdt blijft het verbruik gelijk,als je tot 6600 rpm doortrekt lust hij wel wat,dat is logisch. Doet iedere auto als je hem tot de begrenzer trekt......

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Mijn twinair tuning projekt

Bericht door Robert100HP »

Een andere tuner komt tot 195 nm en 97 pk, met een externe ECU zelfs tot 240 nm en 114 pk.
Er is er zelfs een die 130 pk uit de twinair haalt, het vermogen zal voor het trekken van een caravan niet belangrijk zijn.
Maar wel het koppel vooral als je de bergen in gaat.

Grtz Rob

Rico1968
Forumgebruiker
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 okt 2011 12:27

Re: Mijn twinair tuning projekt

Bericht door Rico1968 »

Tja, unlimited tuning.....ik vertrouw meer op een Alfa/Fiat specialist dan een "tuner" die zgn. alles kan.
Iedere alfa/fiat kenner zal 2 namen noemen; Squadra en Savali. Een Audi rijder gaat toch ook naar Abt?
Maar iedereen is natuurlijk vrij om z'n auto toe te vertrouwen aan wie hij wil......

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: Mijn twinair tuning projekt

Bericht door exprezzo »

prachtige wagen.... _O_
grt exprezzo.

Rico1968
Forumgebruiker
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 okt 2011 12:27

Re: Mijn twinair tuning projekt

Bericht door Rico1968 »

Ja, ben er wel blij mee. Net m'n vrouw voor de 1e keer na dat hij getuned is laten rijden.
" dit rijdt echt veel leuker, oppassen dit kost je je rijbewijs" was haar commentaar.......
Het leukste is, dat niemand het verwacht. :lol:

Sirano

Re: Mijn twinair tuning projekt

Bericht door Sirano »

Dat gevoel heb ik nu al zonder tunen... ten opzichte van mij vorige (tuned) Panda 169 8*)

Rico1968
Forumgebruiker
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 okt 2011 12:27

Re: Mijn twinair tuning projekt

Bericht door Rico1968 »

Even een kleine update v.w.b. de tuning. Had de laatste tijd wat last van "hikken" bij het optrekken in de 2e en 3e versnelling. Gelijk contact op genomen met RV van Savali. Een update erbij gezet en nadien nog een keer last van. Heel vreemd, we begrepen niet waar het aan kon liggen.
Had een keer getankt bij een onbemande pomp, waarbij de pomp heel langzaam begon te draaien. Benzinemeter gaf ook niet vol aan....vreemd. :? Hierna BP ultimate 98 getankt, je raad het al, probleem opgelost. :D inderdaad kost wel iets meer, maar ik heb er die paar euro's graag voor over :wink:

Moraal van het verhaal; weet wat je in je tank gooit. Waarschijnlijk was de voorraadtank leeg of vervuild, we zullen het nooit weten..... :(

fiatfreak
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2013 19:14
1e Panda-achtige: twinair 85 2012

Re: Mijn twinair tuning projekt

Bericht door fiatfreak »

hoi rico mijn panda is ook door savali getuned :D . wat is jou topsnelheid nu ? en hoe bevalt de eibach verlaging , heb je alleen andere veren of ook schokbrekers laten vervangen ?. is hij nu nog wel fatsoenlijk over hoge drempels heen te rijden zonder over de grond te schrapen met iets.........heb een paar verlaagde auto,s gehad en werd niet goed van het geschraap en het schuin over een drempel heen te moeten rijden ): ........dan is het niet leuk meer.

p.s. strakke panda , mooie velgen.! groet ab

Rico1968
Forumgebruiker
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 okt 2011 12:27

Re: Mijn twinair tuning projekt

Bericht door Rico1968 »

V.w.b de Eibach veren;Ik heb alleen de Eibach prokit veren laten monteren, geen dempers.
Hiermee is hij echt niet te stug, ik woon in een wijk met veel drempels en die zijn probleemloos te nemen.Ik rij er vrij snel over zelfs. :lol:
We hebben ook een 500 sport gehad, die vond ik met standaard veren stugger. Dus hij is nog gewoon soepel maar helt wat minder over.

Hoe bevalt jouw Savali?
Ik heb hem al op 190 gehad maar ik denk dat verder doortrekken in z'n 4 een beter resultaat zou moeten opleveren, ging ook licht bergopwaards......

fiatfreak
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2013 19:14
1e Panda-achtige: twinair 85 2012

Re: Mijn twinair tuning projekt

Bericht door fiatfreak »

hoi , ik heb mijn panda op 192 gehad en dat was 182 op de tomtom. viel een klein beetje tegen . hij trekt lekker door maar tegen de 5000 rpm in z.n 5 blijft hij hangen en wil niet echt door. ook in z,n 4 kom ik niet hoger in top. in de eerste 3 versn. merk je d,r niets van dan gaat hij gewoon rap door tot 6000 rpm.misschien word het koppel net iets te vroeg afgebouwd ....heb het hier al met ronald over gehad ....word over een paar maanden vervolgd.[ er zit nog ruimte in ! 8*) ] ook is het mogelijk om er een iets grotere turbo op te zetten maar het moet allemaal wel heel blijven natuurlijk.
stof tot nadenken :P .
na jou verhaal over de verlaging denk ik dat ik ook de eibach set neem. ik hoop dan wel dat ik ook nog 15mm spoorverbreders kan monteren....

groet ab

Sirano

Re: Mijn twinair tuning projekt

Bericht door Sirano »

Dat zijn niet echt geweldige waardes :( Ik heb hem in de vakantie op de TomTom op 177 km p/u de teller stond net voorbij de 185.

Ik heb diverse hellingen gehad van 18 en 19% daar ga ik rap tegen omhoog in zijn derde versnelling tot de 85 waarna ik moest remmen voor een bocht.....

Dus origineel bevalt hij 200% ik laat mening auto ver achter mij in "echte" bergen ook met een vouwwagen van 700 kilo erachter.
Maar ik houd jullie topic goed in de gaten. 8*)

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”