In principe zijn alle hoofdremcilinders/bekrachtigers van een Panda 141 met voor-achter scheiding te monteren. Zelf heb ik er een uit een 1100 Selecta van 1993. Let er goed op dat de nieuwe hoofdremcilinder 3 aansluitingen heeft voor de remleidingen.Dit artikel is geschreven tbv. een Panda 34/45/Marbella >1990 Mogelijk is het ook van toepassing op de latere Panda's zonder bekrachtiger, maar dit kan ik niet garanderen. Ook is de club noch ik aansprakelijk voor eventuele fouten bij het werken aan de remmen!
Inbouwen van een rembekrachtiger van een Marbella kan ook, maar, dan moet het schutbord worden aangepast en ook de pedalenset worden vervangen. Dit raad ik dan ook af.
----------------------
Stel, u bezit een Panda 34 of 45 en zou stiekum wel een rembekrachtiger willen. Dat kan!
Hieronder een korte beschrijving.
Benodigdheden
- Vacuümtrommel
- Hoofdremcilinder die bij de trommel hoort
- 3x 20 cm remleiding, bolle felskop met wartels M10x1 (te koop bij o.a. Brezan)
- 3x remleiding koppeling (2x)M10x1 (te koop bij o.a. Brezan)
- Boor M8
- Steeksleutel/bahco 11
- Goede waterpomptang (remleidingnippels kunnen vastzitten, met de waterpomptang kun je ze soms net een zetje geven. Beter nog zijn speciale remleidingsleutels.
- Bracket waarmee de HRC op het schutbord vast zit.
- Carburateurvoet van een Seat Marbella met geregelde carburateur en computer (1993-1997)
- Dichtgeknepen remleidingen van de sloop M10x1 (tip: knip de bestaande remleidingen van de donor-panda af en sla ze plat, heeft u meteen een stop voor tijdens de ombouw)
- Koelvloeistof expansievat van een Marbella met rembekrachtiger (1993-1998)
- Vacuümslang rembekrachtiger (neem er twee mee mocht verlengen noodzakelijk zijn)
Stap 1.
Allereerst gaan we de nieuwe hoofdremcilinder/bekrachtiger voorbereiden.
Aangezien een Panda 34/45 een voor-achter scheiding heeft van het remsysteem, heeft de HRC drie aansluitingen. Twee gaatjes naast elkaar en één elders. Door de jaren heen zijn de bekrachtigde HRC’s van de Panda verschillend uitgevoerd (met de gaatjes op verschillende plekken) dus het kan zijn dat de beschrijving iets afwijkt van het exemplaar dat u heeft liggen.
- Bekijk de huidige situatie: Hoe lopen de huidige remleidingen? Houd de nieuwe HRC er eventueel naast voor een vergelijking.
- Nu is het noodzakelijk de bracket van de vacuümtrommel iets aan te passen. Aan de achterzijde (tegen het schutbord aan) zit een kelk waar een rubber op zit. Deze moet eraf gezaagd worden, want het gat in het schutbord van de Panda 34/45 is kleiner.
Stap 2.
- Maak een mal van de boutgaten/gat van de bracket. Deze hebben we later nodig.
Stap 3.
Nu gaan we naar de Panda 34/45 toe.
- Demonteer de eerste remleiding. Houdt een oude dichtgeknepen leiding met nippel bij de hand ivm lekkage!!! Zodra de bestaande leiding los is, draai de stop erop. Dit voorkomt lekkage.
- Demonteer het expansivaatje van de koelvloeistof (schuif omhoog van het ruitenwisservloeistofreservoir af)
Stap 4.
- Demonteer de andere twee remleidingen en zet een stop op de hoofdremcilinder.
Stap 5.
- Draai de twee bouten los waarmee de HRC op de carrosserie zit, en neem de HRC weg.
Stap 6.
Nu naar de pedalenset:
- Maak de splitpen in het rempedaal los, haal de ring eraf en schuif de pin van de HRC los. Deze pin hebben we niet meer nodig en kan bewaard worden bij de HRC.
Stap 7.
- Pak de eerder gemaakte mal van de boutgaten. Houd deze aan de motorzijde over het gat voor de hoofdremcilinder en teken de boutgaten af. Boor deze vervolgens door met de boor M8. Het is geen probleem als het gat van de bracket groter is dan van de Panda zelf.
Stap 8.
- Kijk welke remleidingen verlengd moeten worden en monteer de koppelstukken plus nieuwe remleidingen. Buig ze zo dat u ze dadelijk kunt aansluiten.
Stap 9.
- Plaats de combinatie nieuwe HRC/vacuumtrommel/bracket op de geboorde gaten en zet deze vast. Let erop dat de pin van de HRC aan de goede kant van het rempedaal uitkomt!!
- Monteer de pin op het rempedaal, doe de ring er weer op en de splitpen er doorheen.
Stap 10.
- Monteer de remleidingen. De enkele leiding gaat via een remdrukverdeler naar achteren, de dubbele naar links en rechts. Zorg ervoor dat alles goed vast zit.
- Controleer nogmaals of alles goed is aangesloten
Stap 11.
- Plaats het Marbella-expansievaatje (past precies naast de hoofdremcilinder) en buig zo nodig de remleidingen iets bij.
Stap 12.
- Demonteer de carburateur, en scheidt het bovenste gedeelte van het spruitstukje (twee bouten, sleutel 13)
- Monteer het Marbella spruitstukje op de cilinderkop, en herplaats de carburateur.
Stap 13.
- Monteer de vacuümslang op de carburateur en op de vacuümtrommel. Let erop dat hij de koelventilator niet raakt!
Stap 14.
- Vul het reservoir van de nieuwe hoofdremcilinder met DOT4 remvloeistof en ontlucht het remsysteem (dit kunt u laten doen als u geen ervaring heeft met ontluchten, kosten ca. 50-80 euro, afhankelijk van de staat van de rest van het remsysteem!)
Stap 13
- Controleer nogmaals of alle aansluitingen lekvrij zijn. (eindcontrole)
Gefeliciteerd, nu heeft uw OerPanda ook een rembekrachtiger!