Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Flippende versnellingsbak Fiat panda selecta

Alles met betrekking tot de Panda Selecta

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
MikePluijlaar
Forumgebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 okt 2013 15:19
1e Panda-achtige: Selecta 1995
2e Panda-achtige: --

Flippende versnellingsbak Fiat panda selecta

Bericht door MikePluijlaar »

Beste mensen,

Sinds kort heb ik als ik in mijn Panda rijd een raar fenomeen in mijn versnellingsbak..

In dit schematje kun je zien dat mijn toeren heel raar verlopen naarmate mijn snelheid hoger word. Tussen de 30 en de 40 is het helemaal niet fijn om er in te zitten en hoop ik ook altijd dat het snel over is. Afbeelding

Wat kan dit zijn en wat kan ik er aan doen

Groet,

Mike


EDIT: Het gaat hier om een Fiat Panda Selecta Automaat

rp-panda
Forumgebruiker
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 jun 2010 21:19

Re: Flippende versnellingsbak Fiat panda selecta

Bericht door rp-panda »

Hallo Mike, bericht is al weer oud, dus misschien heb je het allang opgelost.
Ik probeer je grafiek te interpreteren. Hoe heb je die gemaakt, een Classic heeft toch geen toerenteller? Er staat een filmpje van een Punto CVT op youtube waarin je kunt zien dat het toerental snel op loopt en dan vrijwel constant blijft, tenzij je stevig rijdt, dan is het toerental veel hoger en loopt het op met de snelheid.
Jouw grafiek begint bij 0km/h en dat zal dan wel stationair toerental zijn. Daarna loopt de snelheid lineair op met het toerental tot 30 km/h. Bij die snelheid stort het toerental blijkbaar in tot stationair toerental. Bij 40 km/h stabiliseert het waarna het toerental met de snelheid op loopt.
Als de poederkoppeling zou haperen, dan zou het toerental de hoogte in schieten. Dat is niet het geval, want het omgekeerde gebeurt. Ik denk dat de versnellingsbak een te hoge overbrenging kiest, mogelijk doordat het mechaniek van de regeling vervuild of versleten is.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Flippende versnellingsbak Fiat panda selecta

Bericht door Panda 500 »

Ook laat, maar toch nog even dit:
ik heb vorige lente onze Punto Selecta laten herstellen bij "Eur-o-matic in Oisterwijk, bij Tilburg. Dit na een gratis voorafgaande testrit, waarbij de man exact voorspelde wat volgens hem het mankement was, en de herstelkosten. We lieten de herstelling uitvoeren en alles bleek precies zoals hij gediagnosticeerd had, ook de prijs, en nu, een dik half jaar later rijdt de Selecta nog steeds prima! We hadden hem gekocht op 90.000km, met een gereviseerde CVT-bak, en op zo'n 150.000km begon de koppeling soms raar te doen, bij koude start. Eén maal warm werkte alles normaal; dus wél een ander probleem dan hier beschreven natuurlijk. Nu hebben we er 155000 km op staan, en rijdt hij eigenlijk beter dan ooit, ook nu met toch soms nachtvorst...
Ik kan dit bedrijf echt aanbevelen voor juiste diagnose en prijsbestek van een CVT-bak, zoals de Selecta dus. Deze mensen kennen een CVT-bak zeer grondig, en herstellen wat defect is, zonder meteen een compleet nieuw onderdeel te monteren. Ook de oorzaak van het defect, een lekkende dichting tussen bak en koppeling werd (uiteraard) vervangen, en ook nieuw ijzerpoeder, daar het originele met olie bevuild en dus plakkering was geworden. Ik ben zelf techneut, maar een CVT-bak herstellen is toch echt wel afwijkend van "normaal". Natuurlijk kostte het wat geld, een kleine 900 euro, werkuren inbegrepen, maar bij mijn Fiat-dealer kostte de poederkoppeling alléén al 1000 euro, zonder werkuren! Herstellen deed Fiat sowieso niet, alleen een compleet nieuwe koppeling monteren, en dan gaf onze Fiat-dealer bovendien duidelijk aan eigenlijk niet veel zin te hebben in die "herstelling"...

't Is maar een tip...

Plaats reactie

Terug naar “Panda Selecta”