Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Panda Elettra
Moderators: michiel van g., Niels9966
- xxl_liberty
- Clublid
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 21 feb 2009 18:05
- 1e Panda-achtige: Cabrioni 1990
- 2e Panda-achtige: Edizione Cool 2010
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 12 times
Re: Panda Elettra
Ergens in 2014 kwam ik een eletttra tegen bij een handelaar. Deze vroeg er €18750 voor.
In het verleden gedane uitspraken geven geen garantie voor de toekomst, zij zijn alleen geschiedenis.
- zwrtw
- Forumgebruiker
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
- Locatie: omgeving Apeldoorn
- Been thanked: 9 times
Re: Panda Elettra
Een bijzondere apk ervaring...
De elektrische Panda moest vandaag naar de jaarlijkse keuring. Ik had de wagen zelf een week geleden nagelopen en ik verwachtte geen gekke dingen.
Na de keuring wordt de Panda door de keurmeester netjes voor de deur gereden en geeft de sleutels af bij de balie.
Tot mijn verbazing afkeur omdat de rechter voorrem te veel zou aanlopen. "Vreemd" zeg ik, "ik heb de wagen nagelopen en dat gecontroleerd. Ook de weg hier naar toe heb ik niet gemerkt dat 'ie minder ver uitrolt" (en dat voel je onmiddellijk bij de elektrische Panda omdat 'ie niet op de motor afremt).
Op dat moment wijst een andere klant ons erop dat de Panda langzaam weg rolt! De keurmeester had de Panda niet op de handrem gezet (dan gaat er zelfs een alarm af als je uitstapt!) Maar in de versnelling gezet. Maar een elektromotor draait heel licht en houdt de auto niet tegen. De helling waar de Panda op stond was verwaarloosbaar.
Ik ren naar buiten, open het portier, sjor de Panda op de handrem en loop weer naar binnen.
Ik zeg "nog een bewijs dat de wielen wel heel licht draaien".
Baliemedewerker: "ja maar het waait wel hard" ( de wind stond haaks op de rijrichting van de auto...).
Ik naar huis, krik onder de auto, voorwiel een zwieper geven: draait keurig vrij. Apk toko bellen: wat maak je me nou, draait keurig vrij! Ik mocht weer komen, wagen de werkplaats in, goedgekeurd!
Overigens netjes 1x keuringskosten hoeven betalen. Ik heb trouwens prima eerdere ervaringen met het betreffende bedrijf. Ik weet ook niet wat er aan de hand geweest kan zijn. De keurmeester en ik gingen met een glimlach uit elkaar en hielden het maar op het "karakter" van een Italiaanse auto.
De elektrische Panda moest vandaag naar de jaarlijkse keuring. Ik had de wagen zelf een week geleden nagelopen en ik verwachtte geen gekke dingen.
Na de keuring wordt de Panda door de keurmeester netjes voor de deur gereden en geeft de sleutels af bij de balie.
Tot mijn verbazing afkeur omdat de rechter voorrem te veel zou aanlopen. "Vreemd" zeg ik, "ik heb de wagen nagelopen en dat gecontroleerd. Ook de weg hier naar toe heb ik niet gemerkt dat 'ie minder ver uitrolt" (en dat voel je onmiddellijk bij de elektrische Panda omdat 'ie niet op de motor afremt).
Op dat moment wijst een andere klant ons erop dat de Panda langzaam weg rolt! De keurmeester had de Panda niet op de handrem gezet (dan gaat er zelfs een alarm af als je uitstapt!) Maar in de versnelling gezet. Maar een elektromotor draait heel licht en houdt de auto niet tegen. De helling waar de Panda op stond was verwaarloosbaar.
Ik ren naar buiten, open het portier, sjor de Panda op de handrem en loop weer naar binnen.
Ik zeg "nog een bewijs dat de wielen wel heel licht draaien".
Baliemedewerker: "ja maar het waait wel hard" ( de wind stond haaks op de rijrichting van de auto...).
Ik naar huis, krik onder de auto, voorwiel een zwieper geven: draait keurig vrij. Apk toko bellen: wat maak je me nou, draait keurig vrij! Ik mocht weer komen, wagen de werkplaats in, goedgekeurd!
Overigens netjes 1x keuringskosten hoeven betalen. Ik heb trouwens prima eerdere ervaringen met het betreffende bedrijf. Ik weet ook niet wat er aan de hand geweest kan zijn. De keurmeester en ik gingen met een glimlach uit elkaar en hielden het maar op het "karakter" van een Italiaanse auto.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Panda Elettra
Misschien had de keurmeester de pook in de versnelling laten staan toen hij de voorwielen omhoog had gekrikt op de brug Dat zou een verklaring kunnen zijn voor het "aanlopen" van het rechter wiel......
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Panda Elettra
Ligt het aan dit type motor dat er geen stroom opgewekt wordt bij afremmen op de motor of aan de leeftijd/uitvoering van de elektronica?
- zwrtw
- Forumgebruiker
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
- Locatie: omgeving Apeldoorn
- Been thanked: 9 times
Re: Panda Elettra
In de versnelling laten staan suggereerde ik ook al bij de keurmeester. Maar hij merkte op dat dan ook het linker voorwiel zwaar zou moeten draaien.
De Elettra kan regeneratief remmen. Dat doe je door heel licht op het rempedaal te duwen zodat de remlichten aan gaan maar de wrijvingsremmen nog niet aangrijpen. Met het elektrische signaal van de remlichten gaan wat relais' omschakelen waardoor de elektromotor regeneratief gaat remmen.
Overigens heb ik dat systeem uitgeschakeld ( een relais uit z'n voetje trekken, dus ook snel weer te herstellen) omdat het niet zo lekker is voor de koolborstels en omdat je lithium accu's niet mag laden als ze onder 0 graden zijn. De lader heb ik beveiligd tegen laden bij te lage accu temperatuur maar regeneratief remmen is er niet tegen beveiligd.
Overigens heb ik de Elettra voorzien van accuverwarming, dus als het vriest kunnen we de auto wel laden indien de wagen "ingeplugd" blijft (de accuverwarming werkt op de netspanning).
De Elettra kan regeneratief remmen. Dat doe je door heel licht op het rempedaal te duwen zodat de remlichten aan gaan maar de wrijvingsremmen nog niet aangrijpen. Met het elektrische signaal van de remlichten gaan wat relais' omschakelen waardoor de elektromotor regeneratief gaat remmen.
Overigens heb ik dat systeem uitgeschakeld ( een relais uit z'n voetje trekken, dus ook snel weer te herstellen) omdat het niet zo lekker is voor de koolborstels en omdat je lithium accu's niet mag laden als ze onder 0 graden zijn. De lader heb ik beveiligd tegen laden bij te lage accu temperatuur maar regeneratief remmen is er niet tegen beveiligd.
Overigens heb ik de Elettra voorzien van accuverwarming, dus als het vriest kunnen we de auto wel laden indien de wagen "ingeplugd" blijft (de accuverwarming werkt op de netspanning).
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Panda Elettra
Wat een verhaal zeg. De APK keurmeester had beter een uurtje langer kunnen slapen en een extra kopje koffie kunnen gebruiken. Gelukkig is het allemaal goed gekomen.
Ik wist niet dat de Elettra regeneratief kon remmen. Dat klinkt heel modern voor elektrische auto's, maar dat zal het vast niet zijn? Heb je een idee hoeveel km's je eventueel zou kunnen winnen met regeneratief remmen?
Ik wist niet dat de Elettra regeneratief kon remmen. Dat klinkt heel modern voor elektrische auto's, maar dat zal het vast niet zijn? Heb je een idee hoeveel km's je eventueel zou kunnen winnen met regeneratief remmen?
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Panda Elettra
Klopt maar ik heb het (niet wetenschappelijk bewezen ) idee dat door de iets grotere massatraagheid van de langere rechter aandrijfas het rechter wiel voor het gevoel soms wat zwaarder draait dan het linker wiel.....
Of toch gewoon een remklauw die even wat minder zin had om mee te werken.
Grappig dat er dus wel een mogelijk is om rem energie terug te voeren naar de accu's!
- Erik`
- Forumgebruiker
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
- 1e Panda-achtige: 45cl - 1983
- 2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
- 3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
- Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
- Skype ID: erik_overmars
- Locatie: Espel
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda Elettra
Dat is wel een interessante wending van een normaal gesproken zo standaard keuring.
Gelukkig heeft het incidentje met de handrem verder geen brokken opgeleverd.
Gelukkig heeft het incidentje met de handrem verder geen brokken opgeleverd.
1986 Mazda 323 BF †
1983 Fiat panda 45CL
2001 Fiat Panda 1100 young 2001 †
2000 Fiat 126 EL
1999 Fiat panda 900 hobby
1990 Seat Marbella special - verkocht
1983 Fiat panda 45CL
2001 Fiat Panda 1100 young 2001 †
2000 Fiat 126 EL
1999 Fiat panda 900 hobby
1990 Seat Marbella special - verkocht
- zwrtw
- Forumgebruiker
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
- Locatie: omgeving Apeldoorn
- Been thanked: 9 times
Re: Panda Elettra
Vandaag was de Elettra qua accu behoorlijk leeg gereden. De accumeter stond op 10%. Toen heb ik de gelegenheid maar eens aangegrepen om te kijken of ik zonder problemen tot 0% kon doorrijden. Dat kan dus nog steeds. En dat is een goed teken want dat betekent domweg dat de accucellen nog in goede staat zijn en weinig achteruit zijn gegaan qua capaciteit.
Enige uitleg:
het accumetertje geeft aan hoeveel procent lading de tractieaccu heeft. De meter berekent het percentage door te meten hoeveel Ah (ampere x uur) verbruikt is tijdens het rijden, of hoeveel Ah bijgeladen wordt door de lader. Die meter heb ik in het verleden zo ingesteld dat een volle accu 100% is. Als er 160 Ah verbruikt is geeft de meter 0% aan (in werkelijkheid zit er dan nog wel wat in de accu, maar de accu vindt het niet fijn om te ver ontladen te worden). De 160Ah bruikbare capaciteit is dus nog steeds aanwezig!
Bij nieuwe cellen is de vuistregel dat je ongeveer 80% van de opgegeven capaciteit als bruikbare capaciteit hebt. De opgegeven capaciteit van het accupakket is 200Ah en dus heb ik ooit die 160Ah als bruikbare capaciteit gebruikt voor de instellingen van het accumetertje.
De accucellen komen uit 2013. Die zijn dus inmiddels ongeveer 8 jaar oud. Ik ben tevreden dat de bruikbare capaciteit nog dik in orde is!
Enige uitleg:
het accumetertje geeft aan hoeveel procent lading de tractieaccu heeft. De meter berekent het percentage door te meten hoeveel Ah (ampere x uur) verbruikt is tijdens het rijden, of hoeveel Ah bijgeladen wordt door de lader. Die meter heb ik in het verleden zo ingesteld dat een volle accu 100% is. Als er 160 Ah verbruikt is geeft de meter 0% aan (in werkelijkheid zit er dan nog wel wat in de accu, maar de accu vindt het niet fijn om te ver ontladen te worden). De 160Ah bruikbare capaciteit is dus nog steeds aanwezig!
Bij nieuwe cellen is de vuistregel dat je ongeveer 80% van de opgegeven capaciteit als bruikbare capaciteit hebt. De opgegeven capaciteit van het accupakket is 200Ah en dus heb ik ooit die 160Ah als bruikbare capaciteit gebruikt voor de instellingen van het accumetertje.
De accucellen komen uit 2013. Die zijn dus inmiddels ongeveer 8 jaar oud. Ik ben tevreden dat de bruikbare capaciteit nog dik in orde is!
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Panda Elettra
Dat valt zeker niet tegen. Had je wel een lang verlengsnoer mee voor dit experiment ? Is de prijs van de accu's in de 8 jaar lager geworden of heb je ondertussen betere?
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- zwrtw
- Forumgebruiker
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
- Locatie: omgeving Apeldoorn
- Been thanked: 9 times
Re: Panda Elettra
Ik ben héél dicht bij huis rondjes gaan rijden...
Als ik nu weer hetzelfde kunstje zou moeten doen, dan zou ik een accupakket van een gecrashte elektrische auto kopen. Inmiddels is er een aardige handel in delen van Tesla accupakketten. Grote autofabrikanten betalen inmiddels veel lagere prijzen dan 10 jaar geleden voor de accu's. Voor de particulier zie ik de prijzen nauwelijks/niet dalen.
Als ik nu weer hetzelfde kunstje zou moeten doen, dan zou ik een accupakket van een gecrashte elektrische auto kopen. Inmiddels is er een aardige handel in delen van Tesla accupakketten. Grote autofabrikanten betalen inmiddels veel lagere prijzen dan 10 jaar geleden voor de accu's. Voor de particulier zie ik de prijzen nauwelijks/niet dalen.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Panda Elettra
Zitten in jouw accu's ook telkens een hoop AA-celletjes? (18650)
Ik heb gelezen dat dit bij de Tesla-accu's zo is. In totaal zitten in een Tesla een dikke 7000 AA-accu'tjes, verdeeld over een aantal pakketten. Net zoals in de 'klassieke' e-bike accu's, onder de bagagedrager. Daar zitten er ongeveer een 40 à 50 (?)in, als ik me niet vergis. Bij de Nissan Leave zouden het andere vormen zijn, dus geen 'samengepakte' AA's maar platte accu's. Dit zou minder gunstig zijn voor de koeling van de accu's...
Ik heb gelezen dat dit bij de Tesla-accu's zo is. In totaal zitten in een Tesla een dikke 7000 AA-accu'tjes, verdeeld over een aantal pakketten. Net zoals in de 'klassieke' e-bike accu's, onder de bagagedrager. Daar zitten er ongeveer een 40 à 50 (?)in, als ik me niet vergis. Bij de Nissan Leave zouden het andere vormen zijn, dus geen 'samengepakte' AA's maar platte accu's. Dit zou minder gunstig zijn voor de koeling van de accu's...
- zwrtw
- Forumgebruiker
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
- Locatie: omgeving Apeldoorn
- Been thanked: 9 times
Re: Panda Elettra
De Elettra heeft grote "blokken" als accucellen. Elke accucel is 3,2 V en 100Ah. Koeling van de cellen is vooral van belang als er grote vermogens worden gevraagd of bij snelladen. Geen van beide is het geval bij onze Elettra.
Tesla gebruikte voorheen cellen in 18650 formaat. Die zijn een klein beetje groter dan AA. Tegenwoordig gebruiken ze iets andere cellen.
In mijn oldtimer Vespa bromscooter die ik naar elektrische aandrijving heb omgebouwd zit een uitneembaar accupakket met 180 stuks 18650 cellen. Dat was al best veel werk om zo'n pakket samen te stellen!
Tesla gebruikte voorheen cellen in 18650 formaat. Die zijn een klein beetje groter dan AA. Tegenwoordig gebruiken ze iets andere cellen.
In mijn oldtimer Vespa bromscooter die ik naar elektrische aandrijving heb omgebouwd zit een uitneembaar accupakket met 180 stuks 18650 cellen. Dat was al best veel werk om zo'n pakket samen te stellen!
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
- zwrtw
- Forumgebruiker
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
- Locatie: omgeving Apeldoorn
- Been thanked: 9 times
Re: Panda Elettra
Vandaag even bakolie vervangen (net als vorige keer weer ATF) en koelvloeistof vervangen van de verwarming. Eigenlijk dus verwarmingsvloeistof.
Mijn oog viel op de linker ashoes aan de bak zijde. Daar zitten nu al weer barsten in. Het ding heb ik in oktober 2018 vervangen. De 3 andere ashoezen zijn allemaal nog origineel en dus 29 jaar oud en nog allemaal goed! Aftermarket spul blijkt toch soms (vaak?) van matige kwaliteit... Ik ben blij dat ik de andere hoezen niet preventief heb vervangen.
Mijn oog viel op de linker ashoes aan de bak zijde. Daar zitten nu al weer barsten in. Het ding heb ik in oktober 2018 vervangen. De 3 andere ashoezen zijn allemaal nog origineel en dus 29 jaar oud en nog allemaal goed! Aftermarket spul blijkt toch soms (vaak?) van matige kwaliteit... Ik ben blij dat ik de andere hoezen niet preventief heb vervangen.
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Panda Elettra
Ik heb sowieso het idee dat rubberproducten de laatste tijd minder goed worden. Misschien dat men er toch minder aardolie in is gaan toevoegen, of minder milieubelastende weekmakers?