Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Erik's Panda 45, 1983, 900

Alles met betrekking tot de Oerpanda

Moderator: michiel van g.

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Erik` »

Na mij uitgebreid voorgesteld te hebben, heb ik eigenlijk niets meer van mij laten horen..
Ik heb echter niet stil gezeten dus is het tijd voor een kleine update over de stand van zaken.


Na de aanschaf van mijn rode panda uit 1983 heb ik als allereerst de de rechterachterband vervangen.
Deze was zo uitgedroogd dat hij aan de zijkant uitbolde, de snelweg naar huis heeft hij overleeft maar verder wilde ik er niet meer mee rijden. (ja naar Gaos dan om een nieuw bandje te halen) daar heb ik vervolgens ook gelijk een reserve band gekocht met een mooie velg (bijna dezelfde kleur als m'n panda).
Een paar dagen later ben ik begonnen met het opzoeken en bewerken van de 'minder mooie plekjes' daar was ik wel even zoet mee, maar zo word het roest monster in ieder geval flink beperkt. :evil:
Er zit een klein gaatje in de bestuurdersdeur en in de linker dorpel (aan de bovenkant) tgv een daalder, maar verder valt het erg mee. Ook heeft hij al een auto-check gehad, en de man was erg te spreken over de panda!
Vervolgens was het op een mooie middag eens hoog tijd om de auto te gaan polijsten. Na 31 jaar was hij heul dof geworden, er zat weinig glans meer aan, maar na een half blik commandant glimt hij weer als nieuw!
Ook heb ik natuurlijk het halve internet afgezocht naar gave onderdelen die mijn panda onderscheidt van elke andere oerpanda.
Dat viel nog niet echt mee, zoveel aftermarket onderdelen zijn er niet.. Wel vond ik op marktplaats een luchtkapje voor op de gril op de motorkap, dat ziet er gelijk wel stoer uit zeg! 8*)
5.jpg
5.jpg (94.15 KiB) 3591 keer bekeken
Omdat mijn panda nogal kaal was bij aankoop (lees: 'gestript) ben ik de afgelopen tijd veel bij de Sloperij geweest, daar staan een stuk of 8 panda's en Marabella's (geen oerpanda's maar toch) Daar heb ik een gehaald: 1 achterbak-kleed, 4 'hemel-handvatten', 2 speakers, 1 brand-schot-isolatie-dinges, 1 kofferbak-rubber, 1 originele panda-krik, 2 spatlappen (van een oude seat), 1 kentekenlampje, 1 motorkap-gril-rooster + rubber, 1 rechter deur-schanier-kapje, 2 wielkast-verbreders, 1 radio-bak, 1 asbak en 2 gasveren. De originele gasveren waren wat slap geworden en het viel me op dat sommige panda's (young) 1 gasveer gebruiken om de klep te openen. Daar heb ik er twee van gevonden bij de sloop en die gemonteerd, hij gaat erg vlot nu! :roll: Ook heb ik nog wat verf gehaald, wat tectyl en roestprimer.
Vandaag kreeg ik weer een pakketje binnen! het is... Mijn vraagbaak voor de oerpanda (altijd handig dacht ik)
Verder heb ik vandaag ook weer niet stil gezeten. Ik heb mijn linker spiegel overgespoten en de radiobak ook (vaal grijs bij een zwart interieur is minder mooi) Vervolgens heb de achterbumper gedemonteerd (pff! wat een werk) 6 bouten die stuk voor stuk nogal 'standvastig' waren. De bouten zijn gesneuveld in de strijd maar de bumper is nog intact. Deze is door een vorige eigenaar overgeschilderd in olifantengrijs (met kwast!.. :shock: ) en dit begon af te bladderen, dus deze geschuurd en net z'n vierde laagje gespoten (dunne zwarte verf). De bumpersteunen waren nodig toe aan een opknap beurt!. 1 was vrij slecht maar allebei nog wel te redden, eerst geschuurd, wat rechter gebogen en toen in de roestprimer en vervolgens afgelakt. (ook deze lijken weer als nieuw)
Ook heb ik in de achter bumper 4 gaatjes geboord :oops: hierin heb ik 4 led's (12 watt p/s: eagle eye) en deze sluit ik aan op mn achteruitrijverlichting. (dan zie je ten minste wat als je achteruit rijdt 's nachts en andere jou ook)
6.jpg
6.jpg (77.91 KiB) 3591 keer bekeken
tot slot heb ik vandaag mijn custom-hoedenplank afgemaakt. Ik had de vorm ervan op krantenpapier getekend bij de sloop en die vervolgens thuis op een dikke plank overgetrokken. Deze heb ik mooi afgewerkt met wat pvc-parket stroken en de speakers in gemonteerd.
7.jpg
7.jpg (90.65 KiB) 3591 keer bekeken
(die originele hoedenplanken zijn de slap voor het dragen van speakers). ow en ik heb de brand-schot geluidsisolatie aangebracht.

Ik heb het zo gedetailleerd mogelijk geprobeerd te vertellen vanwege het ontbreken van foto's..
MAAR!,, wees niet gevreesd, ik zal binnenkort foto's uploaden :thumbup: (dat heb ik dus net gedaan)
Ik heb inmiddels ook ledjes onder de deuren gemonteerd en aangesloten op de deurschakelaar (als de deur opengaat gaat de verlichting aan, dit had ik ook bij mn vorige auto en beviel erg goed! zo zie je 's nachts precies waar je je voeten zet als je uitstapt)
8.jpg
8.jpg (89.32 KiB) 3591 keer bekeken
Wel heb ik nog 1 probleempje, ik heb het al gezocht op de deze site en ook gevonden, maar toch kom ik er nog niet uit. :-(
Ik heb namelijk last van een stroom storing, als je op de claxon drukt gaan al je dashboard lampjes branden, maar hoor je verder niets..) Het schijnt een probleem te zijn in de massa van het dashboard, volgens dat topic. Maar er is verder niet uitgelegd van waar naar waar je een extra kabel moet leggen..
Kan iemand mij hierbij helpen?

groeten,
Erik`
Laatst gewijzigd door Erik` op 15 okt 2014 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door michiel van g. »

Tip voor de bumpers:
gebruik kunststofprimer (motip) en de antracietgrijze bumperlak van motip. Zwarte gewone verf ligt er binnen 3 maanden weer af is mijn ervaring...
Daarnaast horen de bumpers niet zwart te zijn maar, olifantgrijs.

bladerende bumper (bovenzijde)
Afbeelding

bumperlak:
Afbeelding
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Erik` »

michiel van g. schreef:Tip voor de bumpers:
gebruik kunststofprimer (motip) en de antracietgrijze bumperlak van motip. Zwarte gewone verf ligt er binnen 3 maanden weer af is mijn ervaring...
Daarnaast horen de bumpers niet zwart te zijn maar, olifantgrijs.
Ah Thnx voor de tip!

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Erik` »

Ik zat laatst eens op internet te kijken naar open luchtfilters voor op de carburateur.
Dit zou je motor iets meer pk's moeten geven omdat je motor meer lucht binnen krijgt.
Maar, ik vroeg mij toen iets af..
In koude lucht zit meer zuurstof dan in warme lucht,
daarom loopt de slang van het zuurstof filter naar buiten.
Maar hoewel het openluchtfilter meer zuurstof aanzuigt, zuigt deze de warme lucht aan van onder de motorkap..
Dus hoeveel effect heeft dit? want volgens mij is het verschil dan opeens niet meer zo groot..

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Ivo »

Open luchtfilter is meer geluid, minder filter en waarschijnlijk minder vermogen. Beter is om geld te
besteden aan het tijdig vervangen van het huidige.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door michiel van g. »

Heeft weinig nut.
Let erop dat je luchtfilter onder de 10 graden op de winterstand staat. Bij de zomerstand krijgt hij direct koude rijwind, en dat is het fijnste wat een carburateur blieft.
Als het filter nu wat zwart is dan is het tijd voor vervangen, want dan zitten de poriën dicht. Overigens, als je vind dat hij niet echt snel is, tank eens 98. Een 45 moet officieel lopen op 98 benzine en dat doet best veel met het vermogen.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Erik` »

Aah, Bedankt voor de antwoorden, het is mij duidelijk _O_

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Erik` »

Overigens ben ik nog wel benieuwd hoe het zit met die elektrische storing,
kan iemand mij daarover meer vertellen? Het is waarschijnlijk een massa-probleem naar het dashboard.

Op het forum was al eerder iemand met dit probleem:
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, ik heb een Seat Marbella cabrio uit 1988 en heb hier wat mankementen mee.
Waarschijnlijk is de koppakking stuk en ik heb last van elektrische storingen: als ik mijn lampen aanzet, valt de motor uit. De claxon deed het alleen als de motor uit was, maar doet het nu helemaal niet meer en als ik mijn ruitenwissers aan doe, gaan alle lampjes branden.

Zelf heb ik hier niet zo veel verstand van, is er iemand die mij kan helpen?

Groetjes Cylia
Maar er staat uiteindelijk niet precies bij vermeld hoe het massa-probleem naar het dashboard is verholpen.. :?

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door michiel van g. »

ze heeft naar het dashbord een extra massakabel gemaakt. Ik zou moeten gaan zoeken om te achterhalen welke kabel precies de massa is, ik moet daarvoor even een schema van het dashbord opzoeken.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Erik` »

als je dat zou willen doen,, :oops: _O_

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Erik` »

Omdat ik uit de historie niet kan halen wanneer welk filter vervangen is, wil ik in 1 klap het luchtfilter, oliefilter en brandstoffilter vervangen.
Het luchtfilter is erg vies, dus ook zeker hoognodig aan vervanging toe, het oliefilter is van buiten erg vies en ziet er al oud uit.
Maar het brandstoffilter kan ik nergens vinden,, het staat ook niet in de handleiding of in de vraagbaak.
Heeft een panda mk1 wel een brandstoffilter? en zo ja waar zou ik die moeten vinden..?

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door michiel van g. »

Waarschijnlijk geen brandstoffilter.
Het plaatsen kan geen kwaad, als je zo'n klein plastic exemplaar hebt, kun je hem zetten in de slang die vanaf de brandstofpomp naar de carburateur loopt.
Je knipt dan de slang door en plaatst het filter ertussen.

En een luchtfilter vervangen kan nooit kwaad ;)
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Paul4x4
Clublid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 08 sep 2005 11:45
Locatie: Hasselt

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Paul4x4 »

het brandstoffilter plaats je het beste vóór de pomp.
op die manier heb je minder druk op de koppelingen en dus minder kans dat het los komt. en ALS het los komt, dan spuit je de benzine er niet in hoog tempo uit

veiligheid voorop!

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door michiel van g. »

Als daar ruimte voor is, is dat wel het meest slim ja.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Erik's Panda 45, 1983, 900

Bericht door Pinda1000 »

Paul4x4 schreef:het brandstoffilter plaats je het beste vóór de pomp.
op die manier heb je minder druk op de koppelingen en dus minder kans dat het los komt. en ALS het los komt, dan spuit je de benzine er niet in hoog tempo uit

veiligheid voorop!
Bij deze mechanische pompen is de brandstofdruk niet veel hoger dan 0,5 bar en op het moment dat er een slang losschiet slaat de motor vrijwel direct af en stopt de pomp vanzelf met brandstof pompen.

Plaats reactie

Terug naar “Oerpanda”