Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Voorstellen, alleen niet met een Panda... (A112 Abarth 70hp)

Nieuwe gebruikers kunnen zich hier eerst even voorstellen

Moderators: Rick Lieffering, Joost, WelshWitch, Erik 319

deBruijnJ
Forumgebruiker
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 nov 2014 20:17
1e Panda-achtige: Geen Panda maar wel een A112 Abarth

Voorstellen, alleen niet met een Panda... (A112 Abarth 70hp)

Bericht door deBruijnJ »

Hoi iedereen, ik ben Joost, 31 alweer en ik rij ondertussen alweer een jaar of 9 Italiaans: Eerste auto een Lancia Delta 1.6, daarna kwam er een Alfa 156 SW 2.4 JTD en nu rijdt ik nog steeds 156, alleen is dat nu een recentere 20v. Vooral de laatste auto is er eentje waar ik 'niets aan ga doen' wat dus betekend dat het alweer helemaal uit de klauwen is gelopen.. 330mm Brembo remmen, Intrax HDA, veerpootbrug, GTA stabi's, twee sets 17" spaakwielen (één set met zomerbanden, één set met winterbanden), beide kats weg met Madeno einddemper. En dan staat er nog wat op stapel :rofl:

Maar dat is allemaal niet de reden dat ik me heb aangemeld hier, sinds kort ben ik ook eigenaar van een A112 Abarth die een tijd heeft meegedraaid in de 'Abarth Coppa Mille', dus een breed en laag gifkikkertje in strijdkleuren met een ´minimalistisch´ interieur :roll: Wordt op dit moment weer APK waardig gemaakt (enigszins een uitdaging na 4 jaar stil te hebben gestaan..) zodat er terug een kenteken op kan. De techniek komt kennelijk op sommige vlakken overeen met sommige Panda´s, en aangezien ik wat problemen ondervind met lekkende aandrijfashoezen hoop ik hier het antwoord te vinden...

Plaatjes, want daar roept iedereen altijd om :D Allereerst de A112:
Afbeelding

De gehate hoezen met glijlagers. Vervangen maar de nieuwe lekken net zo hard als de oude..
Afbeelding

Door de lekkende hoezen overal olie en rubbers vinden dat niet fijn, dus veel zien er niet al te best meer uit..
Afbeelding

Ondertussen is er aardig wat vervangen (draagarmen voor, remcilinders achter, wiellagers achter, aandrijfashoezen, remslangen) danwel terug geinstalleerd (ventilatie/verwarming, ruitensproeier, claxon, kentekenverlichting) en zijn de remmen weer gangbaar gemaakt. Grootste upgrade die eraan komt zijn hardheid instelbare Osrav dempers, beetje een noodzaak aangezien de huidige dempers niets meer doen. Ding gaat straks als een kart de hoek om!

En stiekem toch eentje van de 156 ;)
Afbeelding

Mocht er iemand tips hebben met betrekking tot passende aandrijfashoezen met glijlagers, ik hoor het graag! Zal sowieso ook een topic in techniek openen, maar ik dacht ik stel me eerst even voor :)

Groet, Joost

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Voorstellen, alleen niet met een Panda... (A112 Abarth 70hp)

Bericht door Pinda1000 »

Hallo Joost en welkom!

De nieuwe ashoezen lekken ook omdat de as op de plek waar het kunststof glijlager zit in de loop van tijd dunner is geworden door slijtage. Er zijn twee oplossingen voor:

- nieuwe aandrijfassen monteren (waarschijnlijk niet te vinden of heel duur)
- de oude assen op de plek waar het glijlager zit op laten lassen en daarna weer op de orginele maat laten slijpen

Je zou ook iets kunnen doen met een (extra) keerring aan de binnenkant van de ashoes, in plaats van de kunststof bus een aluminium bus met daarin een oliekeerring ofzoiets.

Is het blok nog standaard of is er wat aan verbeterd/opgevoerd?

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Voorstellen, alleen niet met een Panda... (A112 Abarth 70hp)

Bericht door Robert100HP »

Oplassen van de aandrijfassen, zoals Pinda aangeeft is het beste en het duurzaamst mits dit met het juiste materiaal gebeurd. Van knutselen met extra keringen wordt je niet vrolijk, houd in je achterhoofd dat het een Abarth is.
De tendens van nu is dat de kleine (klassieke) Abarth's razendsnel in prijs stijgen en zeer populair zijn.
Extra investeringen nu haal je er later met gemak uit, het is zeer leuke auto om te hebben en te rijden.

Grtz Rob

Gebruikersavatar
aribold
Forumgebruiker
Berichten: 4112
Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
Skype ID: aribold@hotmail.com
Locatie: Hilversum

Re: Voorstellen, alleen niet met een Panda... (A112 Abarth 70hp)

Bericht door aribold »

Misschien totaal niet haalbaar, maar bij Fiat weet je het maar nooit:
Ziijn de lagers en ashoezen van latere Panda's met afgedicht lager niet te monteren op jouw bak en om de aandrijfas?
Als de binnenmaat van dat lager niet heel veel groter is dan de diameter van de as, dan zou ik ze zelf wel met siliconenpakking of epoxy om de as durven schuiven.
A conclusion is the place where you get tired of thinking.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Voorstellen, alleen niet met een Panda... (A112 Abarth 70hp)

Bericht door Pinda1000 »

aribold schreef:Misschien totaal niet haalbaar, maar bij Fiat weet je het maar nooit:
Ziijn de lagers en ashoezen van latere Panda's met afgedicht lager niet te monteren op jouw bak en om de aandrijfas?
Als de binnenmaat van dat lager niet heel veel groter is dan de diameter van de as, dan zou ik ze zelf wel met siliconenpakking of epoxy om de as durven schuiven.
Misschien is er nog een mogelijkheid. De stang-geschakelde vijfbak van de latere Panda zou toch met het bell-house van de A112 op de Abarth motor moeten passen?? Of pas te maken zijn. Dan de orginele A112 assen gebruiken, die dan eventueel op laten lassen/slijpen op de maat van de Panda assen met de ashoezen met de afgedichte lagers. Volgens mij moet zoiets wel te realiseren zijn.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Voorstellen, alleen niet met een Panda... (A112 Abarth 70hp)

Bericht door Robert100HP »

Waarschijnlijk zal de Panda bak het vermogen van de Lancia motor niet lang verdragen, originele A 112 Abarht's doen zomaar een 12.000 euro. Het is eeuwig zonde om zo'n auto niet in oude staat te herstellen.

Grtz Rob

deBruijnJ
Forumgebruiker
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 nov 2014 20:17
1e Panda-achtige: Geen Panda maar wel een A112 Abarth

Re: Voorstellen, alleen niet met een Panda... (A112 Abarth 70hp)

Bericht door deBruijnJ »

Robert100HP schreef:Waarschijnlijk zal de Panda bak het vermogen van de Lancia motor niet lang verdragen, originele A 112 Abarht's doen zomaar een 12.000 euro. Het is eeuwig zonde om zo'n auto niet in oude staat te herstellen.

Grtz Rob
Ik hoor al wat ideeën :) We gaan eerst nog proberen met nieuwe aandrijfashoezen, kennelijk zijn er drie verschillende maten (17, 19 en 25 mm?) en hebben we misschien een 19 mm hoes op een 17 mm as gezet.. Ja, het was al laat toen we dat deden dus zou zo maar kunnen :roll: Bovendien heb ik nog een stel 25 mm assen en hoezen liggen, dat is ook nog een optie als de assen niet te slecht zijn. Afgedicht lager kan ook en lijkt me een heel interessante optie, aangezien door de nogal extreme verlaging het met de glijlagers waarschijnlijk binnen no-time weer gaat lekken. Voor zover ik begrepen heb is dat voor de linker(?)kant een soort van pasklare optie, maar dan is er de andere kant nog..

Dat originele Abarths 12.000 euro doen valt wel tegen hoor, dan heb je er wel eentje in absolute topstaat denk ik. Er staat er nu eentje voor zo'n bedrag te koop, een Angsten RS. Is ietsje opgevoerd en heeft verbrede schermen enzo. Helaas is de mijne qua carrosserie niet zo goed als ik eerder gedacht had, en dan heb ik het vooral over narigheid rond de A-stijlen. De rest lijkt tot noch toe nog aardig aan de roestduivel ontkomen te zijn, bodem en motorruimte lijken bijvoorbeeld goed hard te zijn.

Overigens vandaag de dempers binnen gekregen uit Italië, met wat extra verrassingen :mrgreen:

Doosje open, niet veel bijzonders te zien..
Afbeelding

Daar in het midden... Is dat nou een zeepje? :?
Afbeelding

En koekjes! :shock:
Afbeelding

De bon zat vastgeplakt aan een pot Nutella :rofl:
Afbeelding

Rare Italianen _O_

Morgenochtend nog ff gaan klussen, de nieuwe dempers eronder freubelen, remslangen voor vervangen zodat er eindelijk geremd kan worden en kijken hoe het met de aandrijfassen zit..

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Voorstellen, alleen niet met een Panda... (A112 Abarth 70hp)

Bericht door Pinda1000 »

Robert100HP schreef:Waarschijnlijk zal de Panda bak het vermogen van de Lancia motor niet lang verdragen, originele A 112 Abarht's doen zomaar een 12.000 euro. Het is eeuwig zonde om zo'n auto niet in oude staat te herstellen.

Grtz Rob
Robert, de bak die in een A112 Abarth zit is niks bijzonders, is gewoon zo uit het rek Fiat-onderdelen getrokken. Volgens mij is alleen de verhouding van de vijfde versnelling iets langer, zou ik even moeten nakijken in het handboek. 25 pk is niet echt veel meer dan de standaard 45 pk en het hogere koppel van de 70 HP motor komt pas bij een hoog toerental vrij.

Aangezien deze A112 jaren op het circuit gereden heeft denk ik dat er waarschijnlijk allang een andere, niet originele, bak onder zit.
Sterker nog, ik denk zelfs dat er nog maar heel weinig originele onderdelen in en aan deze auto zitten, :P

Ben zeker met je eens dat het eeuwig zonde is een mooie nette originele A112 Abarth te verpesten!

@Joost: Levert het blokje nog meer dan de 70 pk die er uit zou moeten komen of is het "standaard"? En die dempers, hebben die een kortere stang/slag?

deBruijnJ
Forumgebruiker
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 nov 2014 20:17
1e Panda-achtige: Geen Panda maar wel een A112 Abarth

Re: Voorstellen, alleen niet met een Panda... (A112 Abarth 70hp)

Bericht door deBruijnJ »

Pinda1000 schreef:
Robert100HP schreef:Waarschijnlijk zal de Panda bak het vermogen van de Lancia motor niet lang verdragen, originele A 112 Abarht's doen zomaar een 12.000 euro. Het is eeuwig zonde om zo'n auto niet in oude staat te herstellen.

Grtz Rob
Robert, de bak die in een A112 Abarth zit is niks bijzonders, is gewoon zo uit het rek Fiat-onderdelen getrokken. Volgens mij is alleen de verhouding van de vijfde versnelling iets langer, zou ik even moeten nakijken in het handboek. 25 pk is niet echt veel meer dan de standaard 45 pk en het hogere koppel van de 70 HP motor komt pas bij een hoog toerental vrij.

Aangezien deze A112 jaren op het circuit gereden heeft denk ik dat er waarschijnlijk allang een andere, niet originele, bak onder zit.
Sterker nog, ik denk zelfs dat er nog maar heel weinig originele onderdelen in en aan deze auto zitten, :P

Ben zeker met je eens dat het eeuwig zonde is een mooie nette originele A112 Abarth te verpesten!

@Joost: Levert het blokje nog meer dan de 70 pk die er uit zou moeten komen of is het "standaard"? En die dempers, hebben die een kortere stang/slag?
Motorisch issie origineel, en zou er dus ongeveer 70pk in moeten zitten. Dempers zijn inderdaad korter, en ook hardheid instelbaar. Veren (schroefveren voor en bladveer achter) zijn een stuk korter en echt kneiterhard. Zal sturen als een kart straks :mrgreen:

Heb overigens nog twee 5-bakken liggen, ik weet alleen niet hoe die eraan toe zijn. Bak die er nu onder zit heeft duidelijk een synchromesh van de derde versnelling die niet al te best meer is.. Maar eerst maar eens zorgen dat ie in ieder geval goed is voor de APK en een kenteken erop slingeren, daarna langzaamaan verbeteren. Bak een keer laten reviseren, motor eens opfrissen met wat leuk spul erop (zeg 90-100pk moet wel fun zijn in een auto van 650kg) en uiteindelijk de body een keer goed laten aanpakken. Maar dan zijn we wel weer een paar jaar verder denk ik... Scheelt wel dat ie tot die tijd altijd binnen kan staan dus niet veel verder kan rotten en dat ze schaars (is toch vaak ook meer waard) worden.

Ben ook op zoek naar twee kuipstoelen trouwens, zit er nu maar ééntje in die ook nog te breed is voor mij. De Sparco Corsa past mij perfect, maar helaas tweedehands moeilijk te vinden (tijd terug nét achter twee stuks gevist |:|) en het is een beetje afwachten of ze überhaupt in een A112 passen :roll: Huidige stoel die erin zit is 5cm smaller aan de schouders, dus nog maar eens goed kijken of er extra ruimte is..

deBruijnJ
Forumgebruiker
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 nov 2014 20:17
1e Panda-achtige: Geen Panda maar wel een A112 Abarth

Re: Voorstellen, alleen niet met een Panda... (A112 Abarth 70hp)

Bericht door deBruijnJ »

Maar weer eens een updateje doen, meeste punten om de auto weer op kenteken te zetten zijn nu opgelost, maar het probleem blijft nog steeds de aandrijfassen.

Aan de voorkant dempers en remleidingen vervangen, aan één kant was de remleiding verstopt dus die moest vervangen worden. Auto remt nu goed, de achterzijde remt links en rechts ook hetzelfde, was ik even bang voor gezien de horrorverhalen die je soms hoort over li-re verschil..
Afbeelding

Achterzijde ook nieuwe dempertjes.
Afbeelding

Nieuw stoeltje gevonden! Of eigenlijk is het al een oudje, maar in zeer goede staat. Supersmal ook, ik (om een beeld te schetsen, afgelopen week weer een spijkerbroek gekocht, breedtemaat 29...) pas er net in. Stoeltje is waarschijnlijk ook nét smal genoeg om in de auto te passen, bestuurdersstoel gaat dan naar de bijrijderskant.
Afbeelding

Hij blijft cool _O_
Afbeelding

Qua ritten al wat gepland, ik wil met een rally meedoen (bolletje-pijltje, dat soort werk) en als we een plek op een camping kunnen vinden naar de 24h van Le Mans.. Zullen wel uitdagingen worden, auto is echt kneiterhard geveerd :shock:

Gebruikersavatar
WillemM
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 okt 2009 20:38
Locatie: Leiden zuid-west

Re: Voorstellen, alleen niet met een Panda... (A112 Abarth 70hp)

Bericht door WillemM »

Mooi update,leuk om te volgen...ciao (van de fotograaf van de retro Assen 2007 foto's) 8)
FIAT PANDA 169 Editione Cool
FIAT 127 Brazil 1300

Gebruikersavatar
lenny
Forumgebruiker
Berichten: 1000
Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
Locatie: breda
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: Voorstellen, alleen niet met een Panda... (A112 Abarth 70hp)

Bericht door lenny »

Gaaf karretje, zeg :D . Je bent niet de enigste smalle bestuurder hier(ik meestal maat 31 + riem).
Ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar hoe het er onder de motorkap uitziet..

deBruijnJ
Forumgebruiker
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 nov 2014 20:17
1e Panda-achtige: Geen Panda maar wel een A112 Abarth

Re: Voorstellen, alleen niet met een Panda... (A112 Abarth 70hp)

Bericht door deBruijnJ »

WillemM schreef:Mooi update,leuk om te volgen...ciao (van de fotograaf van de retro Assen 2007 foto's) 8)
Was wel leuk om foto's van de Abarth uit het verleden te zien! Viva Italia 2007:
Afbeelding
lenny schreef:Gaaf karretje, zeg :D . Je bent niet de enigste smalle bestuurder hier(ik meestal maat 31 + riem).
Ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar hoe het er onder de motorkap uitziet..
Weinig te zien, 1050cc torretje is niet zo groot :rofl: Dit was toen ik em net had:
Afbeelding

Ondertussen is het al wat meer volgebouwd aangezien de originele kachel en ventilator weer terug gebouwd is. Was misschien niet écht nodig voor de APK (ventilatortje op de ruit is genoeg) maar wel zo lekker mocht het een keer nodig zijn onderweg.. Ondertussen zit er ook een ruitersproeiertankje in en is de carterventilatie weer aangesloten zoals het origineel zat.
Afbeelding

Als ie eenmaal op de weg is sowieso maar eens voorzien van een veerpootbrug, hoort er gewoon in vind ik. Motortje opvoeren komt eind komend jaar of begin 2016 denk ik, eerste seizoen maar eens kijken hoe dit blok met de originele 70pk zich staande houdt.

Weet iemand trouwens wat die Triger kitjes inhouden? Ik begreep ervan dat het is om om te bouwen van distributieketting naar snaar, maar waarom zou je dat doen?

deBruijnJ
Forumgebruiker
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 nov 2014 20:17
1e Panda-achtige: Geen Panda maar wel een A112 Abarth

Re: Voorstellen, alleen niet met een Panda... (A112 Abarth 70hp)

Bericht door deBruijnJ »

Ondertussen weer een update, passende assen voor de A112! Eén kant paste al, andere kant is passend gemaakt door één van de oude type assen die ik bij de Abarth had gekregen te combineren met het lager en hoes van een nieuw type. Hoes is iets aangepast om het te laten passen op de bak, maar nu zitten er dus twee assen met rollager in :)

Afbeelding

Afbeelding

Vooralsnog houdt ie de versnellingsbakolie binnen, dus het lijkt goed te komen zo. Kachelmotortje nog terug inbouwen en kentekenverlichting erop, en dan kan ie als het goed is naar de RDW _O_

Iemand nog een idee over die Triger kitjes? Ik kan er alleen over vinden dat het de roterende massa verkleint waardoor het motortje nóg lekkerder toeren zou moeten maken.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Voorstellen, alleen niet met een Panda... (A112 Abarth 70hp)

Bericht door Pinda1000 »

Die Trigerkit heeft inderdaad het voordeel dat de roterende massa lager is en dat daardoor de motor wat sneller oppakt in toeren.

Het grootste voordeel is, is dat door het gebruik van een riem het blok minder lawaai maakt en dat de timing van de nokkenas minder verloopt.

Als je een andere nokkenas gaat gebruiken kan je de timing ervan verstellen als je de nokkenaspoelie verstelbaar maakt.

Abarth heeft deze kits ook zelf gemaakt, deze zijn een stuk zeldzamer en dus nog wat duurder :P

Plaats reactie

Terug naar “Even voorstellen”