Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Revisie 4x4-bak

Alles met betrekking tot de Panda 4x4

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Revisie 4x4-bak

Bericht door bero »

Nou, hopen dat het nu goed komt. Is wel weer een heel avontuur zo!
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Revisie 4x4-bak

Bericht door Ivo »

Straks is die bak zo goed als nieuw!
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Revisie 4x4-bak

Bericht door Panda 500 »

Tja, een avontuur is het zeker geworden! En nu ben ik dus op zoek naar een koppelingsplaat zónder die voordemper... Net bij Winparts gekeken en zelfs gebeld, over de "Kawe"-set, die op de foto althans die voordemper niet heeft. Je kunt daarop duidelijk zien dat vanaf de centrale spiebaan het één vaste metalen plaat is tot aan de dikkere demperveren. Bij alle andere zie je een tussenstukje zitten, beginnend rond het spiebaangat.(Dus ook bij de Valeo). Bij de "Luk" zie je die veertjes zelfs bloot zitten. Maar ook op de foto van de Kawe klopt de vertanding van de spiebaan niet... De man aan de telefoon zei dat die foto maar "algemeen" als voorbeeld dient, dus kan ik op het al dan niet hebben van die voordemper ook niet afgaan. Bovendien: levertijd 3 weken!
Mijn gisteren lokaal bestelde "Sachs" bleek vanmorgen niet geleverd en ook voorraadprobleem te hebben. Dus dan toch nog maar een keer gecancelled... En nu dus helemaal niks... Weet iemand een adres in Nederland die een set kan leveren voor motortype 176B2 000 ? En dus liefst zonder een "voordemper" in de plaat?
Misschien zie ik spoken hoor, dat besef ik wel. Maar ik heb de hele boel uit mekaar gegooid om van die speling af te raken, en ga er nu dus liefst geen "speling hebbende" schijf inbouwen...

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: Revisie 4x4-bak

Bericht door Romeo »

Het motortype wat je omschrijft, 176b2000 is hetzelfde als een 1.1 van een Seicento 1.1 SPI en Punto 1 55. Daar moet wel iets voor te vinden zijn toch?

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Revisie 4x4-bak

Bericht door Panda 500 »

Jazeker, koppelingssets te over, maar blijkbaar allemaal dus met de "nieuwe" techniek, dus met de "voordempingstorsieveertjes". Ik "vrees" stilaan dat ik die dus zal moeten gaan monteren daar de "oude" techniek met alleen de "hoofd-dempingsveren" niet meer gemaakt wordt (?) (Die zoek ik dus!)
Ik geef toe, het zit misschien wat in mijn hoofd, maar ik ergerde me dus aan teveel speling in de aandrijving, en ontdekte dat die (volgens mij toch) veroorzaakt werd door die bijkomende voordempingsveren in de nieuwe koppelingsschijf. Het kan natuurlijk een toevallig defect zijn, daar ik me niet herinner dat die speling er meteen van bij de eerste inbouw van mijn "gereviseerde" bak in zat...

Maar ja, nu ga ik natuurlijk elke nieuwe schijf eerst uittesten door de primaire as in de schijf te steken en even checken of ik hem met de hand heen en weer kan draaien. En dat blijkt dus te kunnen... Echt duidelijk zichtbaar dat die voordemper dus heen en weer beweegt, gewoon met handkracht! De "klassieke" dikke hoofdveren krijg je geen mm beweging in, met de hand. Vandaar mijn zoektocht naar een schijf die de voordemper niet heeft...

Intussen is de pakkingset binnengekomen en kan ik mijn versnellingsbak weer in elkaar steken. Dan zal ik met twee "afgebrande" eindjes (sloop)-aandrijfassen voelen of er in de bak zelf speling zit, ja of nee. En wanneer dàt OK is zal ik de bak weer in de Panda monteren, met de koppeling die ik tegen dan zal hebben... (intussen ook nog een weekje pauze gepland voor andere activiteiten...) :wink:

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Revisie 4x4-bak

Bericht door Panda 500 »

Intussen niet bij de pakken blijven zitten en verder gezocht... "Mister Auto" , Belgische webwinkel heeft de "Sachs" wél op voorraad en ik heb hem maar meteen besteld, met retourgarantie! Op de foto dus zonder de voordemper, maar ik besef inmiddels dat de foto's niet bindend zijn... :wink: Benieuwd wat ik ga geleverd krijgen...

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Revisie 4x4-bak

Bericht door Pinda1000 »

Zou je wat foto's willen plaatsen van al die verschillende koppelingsplaten? Ik begrijp wel waar je het over hebt maar de onderlinge verschillen zijn mij niet echt duidelijk....

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Revisie 4x4-bak

Bericht door Panda 500 »

Goed idee, al heb ik inmiddels die "Luk" al teruggegeven en mijn geld teruggekregen. Ze konden me immers niet leveren wat ik wou...
Ik zit nu een weekje aan zee maar zal de week nadien foto's nemen van de (volgens mij...) defecte "Fiat Powertrain"-schijf, mét zichtbare voordemper, en de nu in bestelling zijnde "Sachs". Zoal ik al zei, op de foto lijkt die "uit één stuk" te zijn, dus zonder voordemper, maar de website-foto's schijnen niet bindend te zijn, gewoon een voorstelling van hoe je bestelde onderdeel er "ongeveer" uitziet... :no:
Ik hou er dus rekening mee dat die óók een voordemper kan hebben, wat blijkbaar de nieuwe/huidige trend is... Ik begrijp dat dat in principe geen probleem mag zijn, gezien blijkbaar alle wagens intussen zo'n schijven gebruiken. (?) Maar volgens mij was er bij die "Fiat"-schijf dus wel degelijk een probleem. Niet meteen van bij de inbouw, maar het is geleidelijk aan gekomen tot ik het niet normaal meer vond, en dus veronderstelde dat ik iets fout had gedaan bij de revisie van mijn bak! Dus helemaal weer uit elkaar en niks gevonden, alleen veel speling in die schijf... Gewoon met de hand kon ik de ingestoken as toch ongeveer 1/32ste tot 1/16deslag verdraaien, tegen die voordemperveertjes in. En met dat klikkend geluid. Die "LuK" kon ik ook wat bewegen, maar wel volledig stil... De dikkere "normale" veren krijg je met de hand totaal niet bewogen; die zijn erg strak.
Ik heb intussen mijn 4x4-bak weer helemaal in elkaar zitten, en met losse stukken (op een sloop afgebrande) steekas met tripodes gecheckt: géén speling voelbaar bij vooruit/achteruit bewegen van die einden steekas...

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Revisie 4x4-bak

Bericht door Panda 500 »

Intussen kan ik deze link al even doorspelen:

https://media.repxpert.de/media/lokale_ ... urs_NL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Een uitgebreide brochure die je gratis kunt downloaden, met veel info over o.a. de verschillende types koppelingsplaten. Op p.32 zie je op fig. 46 een mooie voorstelling van een plaat mét voordemper, net zoals bij mijn defect veronderstelde Fiat-plaat.
Ik kende tot heden enkel de "klassieke" platen met demperveren zoals op p.34 fig.52
De "nieuwe/huidige" standaard blijkt dus de versie van fig. 53 op p. 35 te zijn, al zie je het beter op fig. 46 zoals hierboven vermeld, want op fig. 53 hebben ze de plaat eigenlijk net "verkeerd" gefotografeerd, ttz de kleine veertjes zitten aan de achterkant (!), moeilijk te zien in de doorsnede-tekening.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Revisie 4x4-bak

Bericht door Panda 500 »

Zo, het hele zaakje lijkt me nu afgewerkt... Na een paar keer de bestelde koppelingssets omgeruild te hebben omdat ik er liefst eentje zónder die voordemper had, zit er nu een Sachs in, met... precies dezelfde plaat als de originele Fiat-set had! De drukgroep en druklager zijn van Sachs maar de hierbij (in de originele Sachs-verpakking!) geleverde plaat is dus van "ap" en identiek aan de door mij verguisde en defect gewaande Fiat-set...
Met dus ook die voordemperveertjes die ik gewoon met handkracht kan doen bewegen. Maar... niet met het klakkend geluid. :)
Aan de bak zélf had ik nergens speling gevonden, ook niet aan de door mij "vergeten" afstelling van de planeet-vulringen. Nu heb ik dus de hele zaak weer ingebouwd. Testrit gedaan en... de speling is weg! (y) Wat het defect geweest is, is me dus een raadsel. Waarschijnlijk toch die plaat...? :S

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Revisie 4x4-bak

Bericht door Panda 500 »

Oeps! Hier nog de gevraagde foto's... Dit is dus de originele Fiat-set, maar de koppelingsplaat van "Sachs" is dus identiek aan die Fiat-"ap"-plaat...! Wanneer ik de primaire as in de vertanding steek kan ik die met de hand gewoon een aantal graden heen en weer draaien, waarbij 2 van die 4 kleine veertjes ingedrukt worden. En dus dat klakkend geluid erbij. Ik veronderstel dat de aanhechting van die veertjes binnenin losgeschoten is, maar bij de nieuwe plaat kan ik ze dus evenveel bewegen, weliswaar zonder geluid... Het blijft me een raadsel óf er dus iets mis mee is... Maar daar ik altijd geleerd heb dat je een gedemonteerde drukgroep best niet opnieuw gebruikt ga ik de set weggooien. Iemand geïnteresseerd? Dan neem ik de boel mee naar de LPD.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Panda4X4BRAVA
Forumgebruiker
Berichten: 117
Lid geworden op: 31 jul 2007 10:46
Locatie: Doesburg

Re: Revisie 4x4-bak

Bericht door Panda4X4BRAVA »

Heb je een artikelnummer van die koppeling? Ik heb een nieuwe nodig heb alles open liggen maaar,, kan geen nummers vinden!
Panda 4x4 Brava 1987 orange metallic 995cc carb
Panda 4x4 1986 rood/blauw 1.1 injectie
Bmw 520i touring edition uitvoering

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Revisie 4x4-bak

Bericht door Panda 500 »

Ik heb de doos met gedemonteerde groep nog liggen...

Merk:Sachs: 3000 347 001

Plaats reactie

Terug naar “Panda 4x4”