Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Revisie 4x4-bak
Moderators: michiel van g., Niels9966
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Revisie 4x4-bak
Nu de winterkou toch stilaan uit mijn garage aan 't wegtrekken is, ben ik er maar es aan begonnen, aan de revisie van mijn versnellingsbak. Er zat een vervelende ruis in, in elke versnelling, en toenemend met de snelheid, niet met het motortoerental. De primaire as kon het dus niet zijn, maar mogelijk differentieellagers, of iets met de secundaire as?
Bij demontage bleek er erg veel vuil en metaal"pap" aan de magneten te plakken! Zowel de aflaatstop als de "flexibele" magneet onderin de bak. Echt millimeterdikke smurrie! Nochtans zagen de tandwielen er goed uit, behalve de achteruittandwielen... En ook de differentieellagers hebben het blijkbaar door dat metaalslijtsel zwaar te verduren gehad! Ik veronderstel dat dit het geluid veroorzaakte... (Zie foto's) Nu eerst eens goed bekijken wat ik moet bestellen, en dan houd ik jullie verder op de hoogte over de evolutie van de werkzaamheden...
Bij demontage bleek er erg veel vuil en metaal"pap" aan de magneten te plakken! Zowel de aflaatstop als de "flexibele" magneet onderin de bak. Echt millimeterdikke smurrie! Nochtans zagen de tandwielen er goed uit, behalve de achteruittandwielen... En ook de differentieellagers hebben het blijkbaar door dat metaalslijtsel zwaar te verduren gehad! Ik veronderstel dat dit het geluid veroorzaakte... (Zie foto's) Nu eerst eens goed bekijken wat ik moet bestellen, en dan houd ik jullie verder op de hoogte over de evolutie van de werkzaamheden...
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Revisie 4x4-bak
Tja... daar ben ik zelf nog niet helemaal uit. In feite, nu alles open ligt is volledige revisie de enige juiste keuze. Ik controleer uiteraard visueel de tandflanken op schade, maar alle lagers ga ik sowieso vervangen. Ik hoopte de differentieellagers te kunnen laten zitten, ivm. de afstelling dmv vulringen, maar op het eerste zicht zijn alleen net dié lagers er slecht aan toe! En vrijwel zeker dus de oorzaak van het constante geruis waarvoor ik de bak gedemonteerd heb. De andere zien en voelen er normaal uit. Ook wou ik zéker de aftakking naar de achteras toe niet uit elkaar halen, nog complexer ivm. speling/vulringen, maar die draait ook niet soepel wanneer ik er met de hand aan draai... ;-( Er zat ook érg veel smurrie aan de ingebouwde "rubberen" magneet, en ook aan de magnetische aflaatdop. Daarom vraag ik me af hoe het met de naaldlagers gesteld is, die ik in feite wou laten zitten...
Dus ik ben het nog even aan 't overdenken. Ik kan ondertussen rijden want er zit dus al een half jaar een 2x4 bak in.
Daarnaast twijfel ik ook of ik de originele 4x4 verhoudingen behoud, of er tandwielen, primaire en secundaire (en differentieelverhouding) van een 2x4 in bouw. Dit uiteraard wanneer het differentieel dit toelaat: het lijkt er erg op, maar ik begin te denken dat er toch een iets andere zitting voor het "gewone" kroonwiel is, en dan zal de "ombouw" niet gaan. Op zich ook wel jammer, het echte 4X4-karakter te verliezen, maar ik rijdt er "nooit" mee op terrein of hellingen van 50%....(En ook in het kader van een eventuele latere verkoop...)
Maar op de gewone weg zijn de "gewone" verhoudingen toch wel een stuk vlotter in het verkeer, en dat is toch 99,9% van mijn ritten...
Ik laat het hier wel weten hoe ik verder ga.
Dus ik ben het nog even aan 't overdenken. Ik kan ondertussen rijden want er zit dus al een half jaar een 2x4 bak in.
Daarnaast twijfel ik ook of ik de originele 4x4 verhoudingen behoud, of er tandwielen, primaire en secundaire (en differentieelverhouding) van een 2x4 in bouw. Dit uiteraard wanneer het differentieel dit toelaat: het lijkt er erg op, maar ik begin te denken dat er toch een iets andere zitting voor het "gewone" kroonwiel is, en dan zal de "ombouw" niet gaan. Op zich ook wel jammer, het echte 4X4-karakter te verliezen, maar ik rijdt er "nooit" mee op terrein of hellingen van 50%....(En ook in het kader van een eventuele latere verkoop...)
Maar op de gewone weg zijn de "gewone" verhoudingen toch wel een stuk vlotter in het verkeer, en dat is toch 99,9% van mijn ritten...
Ik laat het hier wel weten hoe ik verder ga.
- Bijlagen
- zwrtw
- Forumgebruiker
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 27 jun 2009 23:08
- Locatie: omgeving Apeldoorn
- Been thanked: 9 times
Re: Revisie 4x4-bak
Die differentieel lagers moet je zéker vervangen! Hier komt het ruisende geluid vandaan. Ik denk dat ze te veel voorgespannen zijn geweest en dat dit de schade heeft veroorzaakt. Ik heb zelf de 4x4 aftakking nooit uit elkaar gehad, mede omdat je speciaal gereedschap nodig hebt (of moet maken) voor een "gekke" moer. Deze aftakking is met ingebouwde versnellingsbak ook nog wel uit te bouwen verwacht ik.
Succes, en leuk dat je de foto's post!
Succes, en leuk dat je de foto's post!
Panda 1000 ie 1991 Sergio Tacchini (verkocht)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
Panda 34x4 1984 (panda 34 uit 1984 omgebouwd naar 4x4 met Autobianchi A112 Abarth blok)
Panda Elettra 1992 (elektrische Panda origineel van Fiat)
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Revisie 4x4-bak
Juist Wijnand. Ik had ook al begrepen dat de differentieellagers het met de snelheid toenemend geruis moeten veroorzaakt hebben. En dàt was dus de reden waarom ik heel de boel uit elkaar ben gaan gooien.
Maar met de boel open voelde ik ook dat de aftakking naar achteren, met de "gekke" moer, ook stroef draait. Het tweede stuk ervan, het achterste, dat je dus ontkoppelt wanneer hij niet in 4X4 staat, draait vlot en geruisloos. Dat ga ik dus zo laten, maar die "gekke" moer heb ik inmiddels los. Eerst met een zelfgemaakt soort beiteltje de blokkeerinkepingen opengetikt, en dan met een grote gastang van zo'n halve meter, de moer met veel moeite losgekregen.
Vraag blijft of zo'n moer nog te krijgen is, anders moet ik hem hergebruiken. Volgens Eper bovendien een érg duur stuk!
Ik heb nu 3 bakken open liggen, en àlle drie hebben ze erg veel metaal slijtsel binnenin! Soms een echte grijze pap (zie foto) Maar mijn 4x4bak had bovendien ook echte metaaldeeltjes, splinters, er tussen zitten. Vandaar allicht die zwaar ingelopen lagers.(zie vroegere foto's, waarop je reageerde)
Ik heb inmiddels beslist toch maar de "normale" verhoudingen te gaan inbouwen, van een 900-bak. Met het uitboren van de schroefdraad in het rechte kroonwiel zou dat moeten lukken...De bouten gaan daar dan gewoon doorheen en schroeven in het haaks kroonwiel van de 4x4. Maar zover ben ik dus nog niet!
Maar met de boel open voelde ik ook dat de aftakking naar achteren, met de "gekke" moer, ook stroef draait. Het tweede stuk ervan, het achterste, dat je dus ontkoppelt wanneer hij niet in 4X4 staat, draait vlot en geruisloos. Dat ga ik dus zo laten, maar die "gekke" moer heb ik inmiddels los. Eerst met een zelfgemaakt soort beiteltje de blokkeerinkepingen opengetikt, en dan met een grote gastang van zo'n halve meter, de moer met veel moeite losgekregen.
Vraag blijft of zo'n moer nog te krijgen is, anders moet ik hem hergebruiken. Volgens Eper bovendien een érg duur stuk!
Ik heb nu 3 bakken open liggen, en àlle drie hebben ze erg veel metaal slijtsel binnenin! Soms een echte grijze pap (zie foto) Maar mijn 4x4bak had bovendien ook echte metaaldeeltjes, splinters, er tussen zitten. Vandaar allicht die zwaar ingelopen lagers.(zie vroegere foto's, waarop je reageerde)
Ik heb inmiddels beslist toch maar de "normale" verhoudingen te gaan inbouwen, van een 900-bak. Met het uitboren van de schroefdraad in het rechte kroonwiel zou dat moeten lukken...De bouten gaan daar dan gewoon doorheen en schroeven in het haaks kroonwiel van de 4x4. Maar zover ben ik dus nog niet!
- Bijlagen
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Revisie 4x4-bak
Is toch niet zo'n rare moer, er zijn speciale sleutels voor maar je kan er ook eentje zelf maken. Als je de borgingen netjes terug tikt kan je de moer makkelijk opnieuw gebruiken.
Die grijze pap kom je wel vaker tegen in versnellingsbakken en/of differentiëlen, niet heel erg maar als er grover metaalgruis inzit zoals bij jou is dat ernstiger.
Die grijze pap kom je wel vaker tegen in versnellingsbakken en/of differentiëlen, niet heel erg maar als er grover metaalgruis inzit zoals bij jou is dat ernstiger.
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Revisie 4x4-bak
Leuk die foto's, blijf vooral meer ervan posten! Waar is trouwens het materiaal voor versnellingsbakken te vinden? Bij de automaterialen handel hebben ze over het algemeen niets. Ik neem aan de dealer?
@ Pinda1000, ik heb voor die moer geen dop liggen.. dus het is een gekke moer!
@ Pinda1000, ik heb voor die moer geen dop liggen.. dus het is een gekke moer!
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Revisie 4x4-bak
Valt me wel tegen hoor dat je daar geen dop voor hebtIvo schreef:Leuk die foto's, blijf vooral meer ervan posten! Waar is trouwens het materiaal voor versnellingsbakken te vinden? Bij de automaterialen handel hebben ze over het algemeen niets. Ik neem aan de dealer?
@ Pinda1000, ik heb voor die moer geen dop liggen.. dus het is een gekke moer!
- aribold
- Forumgebruiker
- Berichten: 4112
- Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
- 1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
- Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
- Skype ID: aribold@hotmail.com
- Locatie: Hilversum
Re: Revisie 4x4-bak
Meestal gebruik je voor dat soort moeren dan ook een haaksleutel:
A conclusion is the place where you get tired of thinking.
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Revisie 4x4-bak
Zo, er is heel wat tijd overheen gegaan maar de revisie is vrijwel afgewerkt. Om even op die "gekke" moer terug te komen, zo'n speciale sleutel heb ik niet, en dus maar terug vastgezet met mijn grote "gastang". Deze moer moet behoorlijk vastgezet, met zo maar eventjes 23 à 32 daNm... Bovendien moet hiermee ook, om constant een "belasting" op de conische lagers te hebben, ook wanneer de 4x4 niet ingeschakeld is, een vervormbare stalen bus samengedrukt worden. Dit mag slechts éénmalig! Als je de moer terug lost moet je een nieuwe elastische bus monteren... Daar deze erg duur is, heb ik hem terug "uitgerekt", maar dat kan ik alleen mondeling uitleggen aan wie het interesseert...
(In de achterwiellagering van een 500tje zit hetzelfde principe, als voorspanning op de lagers!)
Ik heb dus voor de "aangepaste" eindverhoudingen (15/56) gekozen, van een Panda 900, met kleinste 5de versnellingsoptie (41/49). De enige echte aanpassing die moet gebeuren is het (laten) uitboren van de 8 schroefdraad-gaten (fijne M10) van het rechte kroonwiel naar 10,1mm, zodat de (langere) bouten er gewoon doorheen kunnen en in het haakse kroonwiel van de 4x4 pakken. Ook het borgplaatje van de sattelietenas vervalt, daar deze as nu aan weerszijden ingesloten zit in het haakse kroonwiel, en er dus niet uit kan schuiven.
Deze foto's moet ik even opzoeken, en post ik apart...
Bijgevoegd een paar foto's met tekst, die een paar moeilijke etappes tonen.
En rijden doet ie dus nog niet. Maar dat hoop ik deze zomer toch zover te krijgen!
(In de achterwiellagering van een 500tje zit hetzelfde principe, als voorspanning op de lagers!)
Ik heb dus voor de "aangepaste" eindverhoudingen (15/56) gekozen, van een Panda 900, met kleinste 5de versnellingsoptie (41/49). De enige echte aanpassing die moet gebeuren is het (laten) uitboren van de 8 schroefdraad-gaten (fijne M10) van het rechte kroonwiel naar 10,1mm, zodat de (langere) bouten er gewoon doorheen kunnen en in het haakse kroonwiel van de 4x4 pakken. Ook het borgplaatje van de sattelietenas vervalt, daar deze as nu aan weerszijden ingesloten zit in het haakse kroonwiel, en er dus niet uit kan schuiven.
Deze foto's moet ik even opzoeken, en post ik apart...
Bijgevoegd een paar foto's met tekst, die een paar moeilijke etappes tonen.
En rijden doet ie dus nog niet. Maar dat hoop ik deze zomer toch zover te krijgen!
- Bijlagen
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Revisie 4x4-bak
Oeps! Nog even antwoorden aan Ivo, over zijn vraag (van 30 maart...) waar ik de onderdelen bestelde...
Op alle lagers stond het merk (allemaal SKF) en typenummer, dus dat kon ik in principe zo bij de lagerhandel of betere autozaak halen. Maar omdat mijn lokale Fiat-dealer me toch heel wat nuttige info bezorgde, besloot ik de lagers (en pakkingset) toch maar bij hem te bestellen, als wederdienst. Dit bleek wel iets duurder uit te komen, maar dan kon ik bij hem ook met eventuele verdere vragen terecht. Sommige lagers kon hij echter niet meer leveren, en die haalde ik dan toch bij de lagerhandel. Heel gek: de differentieellagers; het ene kon Fiat leveren, het andere niet meer... Maar ook bij de gewone handel was dit blijkbaar een bijzondere bestelling. Maar ik heb het dus. En een speciale oliekeerring, die de gespecialiseerde handel niet kon leveren (nochtans is Antwerpen een wereldhavenstad, net als Rotterdam!), die had Fiat nog op voorraad! En die was bovendien nog goedkoop ook!
En aan Micha; bedankt voor je compliment. Ik was er in 't begin een beetje bang van, want had nog nooit een versnellingsbak opengemaakt! Maar wel opgegroeid in de garage van mijn vader, dus mechaniek "met de paplepel" binnengekregen, en later HTS mechanica gedaan. Dus al bij al goed meegevallen. Maar uiteraard geen werkje voor beginnelingen. En veel documentatie, grondig en herhaald doorgelezen, tot het hele gedoe met de speling en vulringen en draaiweerstanden begrepen was....
En euh... hij rijdt nog niet! Maar ik heb er nu wel vertrouwen in.
Op alle lagers stond het merk (allemaal SKF) en typenummer, dus dat kon ik in principe zo bij de lagerhandel of betere autozaak halen. Maar omdat mijn lokale Fiat-dealer me toch heel wat nuttige info bezorgde, besloot ik de lagers (en pakkingset) toch maar bij hem te bestellen, als wederdienst. Dit bleek wel iets duurder uit te komen, maar dan kon ik bij hem ook met eventuele verdere vragen terecht. Sommige lagers kon hij echter niet meer leveren, en die haalde ik dan toch bij de lagerhandel. Heel gek: de differentieellagers; het ene kon Fiat leveren, het andere niet meer... Maar ook bij de gewone handel was dit blijkbaar een bijzondere bestelling. Maar ik heb het dus. En een speciale oliekeerring, die de gespecialiseerde handel niet kon leveren (nochtans is Antwerpen een wereldhavenstad, net als Rotterdam!), die had Fiat nog op voorraad! En die was bovendien nog goedkoop ook!
En aan Micha; bedankt voor je compliment. Ik was er in 't begin een beetje bang van, want had nog nooit een versnellingsbak opengemaakt! Maar wel opgegroeid in de garage van mijn vader, dus mechaniek "met de paplepel" binnengekregen, en later HTS mechanica gedaan. Dus al bij al goed meegevallen. Maar uiteraard geen werkje voor beginnelingen. En veel documentatie, grondig en herhaald doorgelezen, tot het hele gedoe met de speling en vulringen en draaiweerstanden begrepen was....
En euh... hij rijdt nog niet! Maar ik heb er nu wel vertrouwen in.
- aribold
- Forumgebruiker
- Berichten: 4112
- Lid geworden op: 09 okt 2005 16:18
- 1e Panda-achtige: 4x4 Climbing 2005
- Facebook: https://www.facebook.com/harry.baas.9
- Skype ID: aribold@hotmail.com
- Locatie: Hilversum