Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Hoeveel maximaal van FIAT 900 cc cilinderkop vlakken
Moderators: michiel van g., Niels9966
Hoeveel maximaal van FIAT 900 cc cilinderkop vlakken
Goedemiddag,
Al een tijdje vraag ik mij af hoeveel je nu daadwerkelijk van een 900 cc cilinderkop kunt afvlakken? Dus de uiterste tolerantie ipv aanhouden van de door de fabriek opgegeven waarden.
Het lijkt mij namelijk dat FIAT binnen een bepaalde veiligheidsmarge wil blijven, en ABARTH* op of over de veiligheidsmarge zit (?).
(*ABARTH = 600, 850, A112)
De Vraagbaak geeft aan:
- Minimale hoogte 126,35 mm.
Al een tijdje vraag ik mij af hoeveel je nu daadwerkelijk van een 900 cc cilinderkop kunt afvlakken? Dus de uiterste tolerantie ipv aanhouden van de door de fabriek opgegeven waarden.
Het lijkt mij namelijk dat FIAT binnen een bepaalde veiligheidsmarge wil blijven, en ABARTH* op of over de veiligheidsmarge zit (?).
(*ABARTH = 600, 850, A112)
De Vraagbaak geeft aan:
- Minimale hoogte 126,35 mm.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Hoeveel maximaal van FIAT 900 cc cilinderkop vlakken
Ligt eraan hoe ver je omhoog wil gaan met de statische compressieverhouding. Als deze te hoog wordt heb je kans dat de motor gaat pingelen of nadieselen.
Waar je ook rekening mee moet houden is of de afstand tussen zuiger en kleppen niet te klein is na het vlakken. Vooral als je een nokkenas gebruikt met meer lichthoogte en/of openingsduur.
Er is dus geen eenvoudig antwoord op deze vraag. Wat wil je ermee bereiken, meer vermogen?
Waar je ook rekening mee moet houden is of de afstand tussen zuiger en kleppen niet te klein is na het vlakken. Vooral als je een nokkenas gebruikt met meer lichthoogte en/of openingsduur.
Er is dus geen eenvoudig antwoord op deze vraag. Wat wil je ermee bereiken, meer vermogen?
Re: Hoeveel maximaal van FIAT 900 cc cilinderkop vlakken
Hallo,
Ik wil iets meer compressie. Nokkenas is nu standaard 899 Cinquecento. Uitliteren is natuurlijk het slimste om de compressieverhouding te berekenen maar ook zo'n gedoe. Ik wil gewoon weten of je bijv. ongestraft 0.5 mm af kan vlakken. Dan begint ie vast niet meteen te pingelen. If so, dan is er nog altijd 98 of 102 octaan benzine.
Ik wil iets meer compressie. Nokkenas is nu standaard 899 Cinquecento. Uitliteren is natuurlijk het slimste om de compressieverhouding te berekenen maar ook zo'n gedoe. Ik wil gewoon weten of je bijv. ongestraft 0.5 mm af kan vlakken. Dan begint ie vast niet meteen te pingelen. If so, dan is er nog altijd 98 of 102 octaan benzine.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Hoeveel maximaal van FIAT 900 cc cilinderkop vlakken
Ligt eraan of de kop al eerder gevlakt is.....
Uitliteren is de enige manier om uit te vinden of, en hoeveel je nog kan vlakken (wat betreft de compressieverhouding)
Alleen de compressieverhouding iets verhogen zet op zich weinig zoden aan de dijk overigens....
Uitliteren is de enige manier om uit te vinden of, en hoeveel je nog kan vlakken (wat betreft de compressieverhouding)
Alleen de compressieverhouding iets verhogen zet op zich weinig zoden aan de dijk overigens....
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Hoeveel maximaal van FIAT 900 cc cilinderkop vlakken
Ik heb de compressieverhouding van de 903cc motor in mijn Trans laten verhogen, zodat de motor, die vanwege milieuredenen een lagere compressie kreeg (Euro 95 ongelood kunnen tanken) wat meer pit kreeg. Ik heb hem laten uitliteren en daarmee de compressie laten verhogen naar 9,0:1. Nu moet ik dus 98 tanken, maar aangezien de Trans rijklaar 860 kilo weegt is wat extra pit het waard.
Wat is het resultaat:
- meer koppel
- vermogen wordt op een ander moment afgegeven (eerst was het maximum koppel bereikt bij 90 km/h, nu bij 100 (logisch gezien het koppel is toegenomen)
- acceleratie is toegenomen (maar dit kan ook komen doordat ik de kleppen en zittingen opnieuw heb laten inslijpen)
Wat is het resultaat:
- meer koppel
- vermogen wordt op een ander moment afgegeven (eerst was het maximum koppel bereikt bij 90 km/h, nu bij 100 (logisch gezien het koppel is toegenomen)
- acceleratie is toegenomen (maar dit kan ook komen doordat ik de kleppen en zittingen opnieuw heb laten inslijpen)
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Hoeveel maximaal van FIAT 900 cc cilinderkop vlakken
En hoe hoog was de compressie-verhouding eerst van de Transmotor?
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Hoeveel maximaal van FIAT 900 cc cilinderkop vlakken
ik heb net m'n bericht geëdit: het is nu 9,0:1, net als bij de Panda 45. De Trans had oorspronkelijk 7,8:1
Dus dat is wel wat. Ik heb hem ook behoorlijk laten afdraaien. Hij kan nog een keer gevlakt worden in geval van een lekke pakking, maar dan is de koek op.
Dus dat is wel wat. Ik heb hem ook behoorlijk laten afdraaien. Hij kan nog een keer gevlakt worden in geval van een lekke pakking, maar dan is de koek op.
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Hoeveel maximaal van FIAT 900 cc cilinderkop vlakken
Ja van 7,8 naar 9,0 scheelt natuurlijk wel een hoop.....
En 9,0:1 is nog niet eens zo hoog, A112 Abarth is iets van 10,5:1 standaard.
@Topolino: wat is de compressie-verhouding nu en hoe hoog wil je hem hebben. Dan weet je wat er nog af moet/kan.
En 9,0:1 is nog niet eens zo hoog, A112 Abarth is iets van 10,5:1 standaard.
@Topolino: wat is de compressie-verhouding nu en hoe hoog wil je hem hebben. Dan weet je wat er nog af moet/kan.
Re: Hoeveel maximaal van FIAT 900 cc cilinderkop vlakken
Het vlakken totdat de minimale hoogte is bereikt heeft toch niet direct met de compressie te maken. Natuurlijk is het inherent dat de compressie omhoog gaat bij iedere 10de die van de kop afgaat. Maar dat is indirect een reden. De minimale hoogte heeft direct te maken met de afstand tussen de kleppen en de zuiger!
Inmiddels heb ik mijn vraag ook bij een revisieboer neergelegd. Maar afwachten wat hij gaat aangeven. Ondertussen heb ik ook nog eens in de papieren van de Tropheo gesnuffeld. Niets 126,3 mm minimaal. Ik vond daar 69,5 mm. En dat zal eerder kloppen want de kop is rond de 71,06 ex pakking. Dus er kan nog een stuk af. En als de koek op is dan heb je vaak voor 50,- wel een andere kop.
Compressieverhouding Cinquecento 899 = 8,8:1 (standaard). De Sporting 1.1 doet 9,6 +/- 0,2.
Huidige compressie onbekend. Het ding is al een keer gevlakt en hij heb gevraagd of ie er voor het verhogen van de compressie meer mocht afhalen. Dat mocht. Maar gegevens zijn mij verder onbekend.
Inmiddels heb ik mijn vraag ook bij een revisieboer neergelegd. Maar afwachten wat hij gaat aangeven. Ondertussen heb ik ook nog eens in de papieren van de Tropheo gesnuffeld. Niets 126,3 mm minimaal. Ik vond daar 69,5 mm. En dat zal eerder kloppen want de kop is rond de 71,06 ex pakking. Dus er kan nog een stuk af. En als de koek op is dan heb je vaak voor 50,- wel een andere kop.
Compressieverhouding Cinquecento 899 = 8,8:1 (standaard). De Sporting 1.1 doet 9,6 +/- 0,2.
Huidige compressie onbekend. Het ding is al een keer gevlakt en hij heb gevraagd of ie er voor het verhogen van de compressie meer mocht afhalen. Dat mocht. Maar gegevens zijn mij verder onbekend.
Re: Hoeveel maximaal van FIAT 900 cc cilinderkop vlakken
Heeft de Panda nokkenas ook een doorsnede van 29 mm en een nokhoogte van 35.3?
Het afstellen van de tuimelaars betreft 0.5 ipv 0.15 en 0.20.
Lift in mm (dismounted cam) IN en UIT bij 0˚ = 6.3. Maximum kleplift IN en UIT: [6.3 x 1.5*] - 0.5 = 8.95 (*Gemiddelde overbrenging van de tuimelaar).
Kleptiming: Max. opening IN 104˚ NA BDP. Max. opening UIT 112˚ vóór BDP. Het merkwaardige is dat het moment van openen en dus de gehele tijd van open zijn onbekend is. Zo kan ik in ieder geval geen timing diagram maken. Jullie wel?
Vraag: Hoe hoog zijn de IN en UIT kleppen van een 900 Panda motor?
Het afstellen van de tuimelaars betreft 0.5 ipv 0.15 en 0.20.
Lift in mm (dismounted cam) IN en UIT bij 0˚ = 6.3. Maximum kleplift IN en UIT: [6.3 x 1.5*] - 0.5 = 8.95 (*Gemiddelde overbrenging van de tuimelaar).
Kleptiming: Max. opening IN 104˚ NA BDP. Max. opening UIT 112˚ vóór BDP. Het merkwaardige is dat het moment van openen en dus de gehele tijd van open zijn onbekend is. Zo kan ik in ieder geval geen timing diagram maken. Jullie wel?
Vraag: Hoe hoog zijn de IN en UIT kleppen van een 900 Panda motor?
Laatst gewijzigd door Topolino op 31 aug 2017 01:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- lenny
- Forumgebruiker
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 27 feb 2011 13:53
- 1e Panda-achtige: panda young 1100 2002
- Locatie: breda
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 16 times
Re: Hoeveel maximaal van FIAT 900 cc cilinderkop vlakken
De kleppen van een panda 4x4 zijn wat hoger.. vanaf de grond gemeten
Re: Hoeveel maximaal van FIAT 900 cc cilinderkop vlakken
lenny schreef:De kleppen van een panda 4x4 zijn wat hoger.. vanaf de grond gemeten
Hahaha...
Re: Hoeveel maximaal van FIAT 900 cc cilinderkop vlakken
Jaren later: het nu, de tegenwoordige tijd, het heden…
Minimale hoogte* cilinderkop na vlakken:
Vraagbaak Seicento:
Min. hoogte cilinderkop FIAT = 70.15
Min. hoogte cilinderkop ABARTH A112 = 69.5**
* (eerder liet ik 126.35 weten. Dit is de 1100 kop)
**(dan is het ook echt klaar)
Minimale hoogte* cilinderkop na vlakken:
Vraagbaak Seicento:
Min. hoogte cilinderkop FIAT = 70.15
Min. hoogte cilinderkop ABARTH A112 = 69.5**
* (eerder liet ik 126.35 weten. Dit is de 1100 kop)
**(dan is het ook echt klaar)