Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

DAB+ radio

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Gebruikersavatar
ImcoPoelman
Forumgebruiker
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 mei 2012 10:56
1e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge Turbo Automaat 2017
Locatie: Nieuw-Vennep
Been thanked: 1 time

DAB+ radio

Bericht door ImcoPoelman »

Graag zou ik van jullie de ervaringen willen horen van de DAB+ radio in de Fiat Panda.

+ Punten
- Zeer zuiver geluid
- Snelle zender gevonden


- Punten
- Regelmatig verbinding wegvallen in tunnels en onder bruggen
- Regelmatig verbinding wegvallen bij bepaalde locaties (langs een vrachtwagen rijden / of bij ons in de straat wanneer ik langs een bepaalde tuin rijdt)

Graag pols ik jullie informatie voordat ik hiermee terug ga naar de dealer.
Afbeelding

Gebruikersavatar
kees5
Forumgebruiker
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jun 2016 19:45
1e Panda-achtige: Kia Picanto X Line 100 PK 2021
Been thanked: 2 times

Re: DAB+ radio

Bericht door kees5 »

IMCO deze punten heb ik ook met mijn DAB radio.
Maar er is hoop..

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Voor kerst betere ontvangst landelijke commerciële radio via DAB+


De landelijke commerciële radiostations staan aan de vooravond van een forse verbetering van hun ontvangst via DAB+. Nog voor kerst wordt het netwerk dermate geoptimaliseerd dat de indoordekking naar verwachting naar 75% stijgt.
Momenteel hebben de landelijke commerciële stations op kanaal 11C een dekking van 95% buitenshuis en een slordige 40% binnenshuis. Dit was altijd al meer dan ze volgens hun vergunning, die tot september liep, verplicht waren.
Forse verbetering dekking
Met het ingaan van de nieuwe vergunningen in september, worden er ook strengere eisen aan de dekking van DAB+ gesteld. Zo moet de outdoordekking per 1 januari 2018 85% zijn en indoor 65%. Twee jaar later moeten deze percentages gestegen zijn naar respectievelijk 90 en 75.
In december wordt daarom het DAB+netwerk van de landelijke commerciële stations geoptimaliseerd. Dit gebeurt door het aanzetten van nieuwe zenders en het aanpassen/versterken van bestaande zenders. Exacte details hierover zijn nog niet bekend.
Indoor naar 75%
Na optimalisatie van het DAB+net voldoen de landelijke commerciële radiostations weer ruimschoots aan hun verplichtingen. De indoordekking zal ruim boven de vereiste 65% liggen. Dinsdag liet Menno Koningsberger, voorzitter van de Vereniging Commerciële Radio en baas van Talpa Radio, dat deze naar verwachting al 75% zal zijn. Hiermee zal het één van de beste commerciële DAB+netten ter wereld zijn.
Op het landelijke DAB+net voor commerciële radio op kanaal 11C zenden momenteel 17 radiostations uit. Dit zijn: 100% NL, Radio 538, Slam, BNR, Qmusic, Sky Radio, Sublime, Radio 10, Radio Veronica, 538 Top 40, Sky Radio Christmas, Classic FM, Radio 10 60s & 70s hits, Radio Maria, Groot Nieuws Radio, Qmusic non-stop en Sublime You.
2 Miljoen luisteraars voor DAB+
Dinsdag werd bekendgemaakt dat DAB+ een nieuwe mijlpaal heft bereikt in Nederland. Inmiddels zegt 13% wel eens radio te luisteren via DAB+. Dit zijn omgerekend 2 miljoen Nederlanders. Hiermee is het bereik verdrievoudigd sinds 2015. Het aantal verkochte DAB+radio’s is gestegen naar 719.000. [Radio.NL]

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: DAB+ radio

Bericht door bero »

ImcoPoelman schreef:Graag zou ik van jullie de ervaringen willen horen van de DAB+ radio in de Fiat Panda.

+ Punten
- Zeer zuiver geluid
- Snelle zender gevonden


- Punten
- Regelmatig verbinding wegvallen in tunnels en onder bruggen
- Regelmatig verbinding wegvallen bij bepaalde locaties (langs een vrachtwagen rijden / of bij ons in de straat wanneer ik langs een bepaalde tuin rijdt)

Graag pols ik jullie informatie voordat ik hiermee terug ga naar de dealer.
Hier hebben we DAB+ gehad in de trekking, de doblo en in de cross zit het nu ook.
DAB+ is geweldig. Inderdaad zuiver en zenders snel gevonden, maar verbindingen wegvallen, valt heel erg mee. Zelfs zo een 100km over de Duitse grens ontvingen wij afgelopen zomervakantie nog Radio 2 en 3.
Ik rijd af en toe van Deventer naar een leverancier in Heerhugowaard en daar heb ik altijd met FM een stuk dar er geen signaal is. Met DAB+ heb ik daar geen last van.

Ik heb wel gemerkt dat je echt de antenne goed moet plakken en geen halve cm van de instructie van het plakken moet afwijken, dan is heel snel je signaal een stuk slechter...
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

DCross
Forumgebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 mar 2017 12:06
1e Panda-achtige: Panda Cross

Re: DAB+ radio

Bericht door DCross »

Heb in mijn cross ook DAB+ , gaat super, goed ontvangst.
Ontvangt echt mega veel zenders.

Zelfs radio Efteling, wat wil je nog meer :mrgreen:

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: DAB+ radio

Bericht door Robert100HP »

Radio Efteling is inderdaad grappig, DAB+ is een enorme verbetering t.o.v. de standaard Blaupunkt met FM en AM.
Ik heb dit jaar een 2 Din Kenwood Dab+ systeem in de HP gemonteerd, maar de meegeleverde plak antenne achterwege
gelaten. Dit toch wat behelpen wat betreft het signaal, ik heb voor een Lampa sharkfin dak antenne gekozen. Deze heeft een ingebouwde
versterker. Niet de duurste, maar ook niet de goedkoopste maar een nog veel betere ontvangst van DAB+zenders.

https://www.mbcaraudio.nl/universele-ra ... pleet.html" onclick="window.open(this.href);return false;

mark660
Forumgebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 okt 2014 09:26
1e Panda-achtige: geen meer
Locatie: Roermond

Re: DAB+ radio

Bericht door mark660 »

Robert100HP schreef:Radio Efteling is inderdaad grappig, DAB+ is een enorme verbetering t.o.v. de standaard Blaupunkt met FM en AM.
Ik heb dit jaar een 2 Din Kenwood Dab+ systeem in de HP gemonteerd, maar de meegeleverde plak antenne achterwege
gelaten. Dit toch wat behelpen wat betreft het signaal, ik heb voor een Lampa sharkfin dak antenne gekozen. Deze heeft een ingebouwde
versterker. Niet de duurste, maar ook niet de goedkoopste maar een nog veel betere ontvangst van DAB+zenders.

https://www.mbcaraudio.nl/universele-ra ... pleet.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoe doet die het in het buitenland (Duitsland , Belgie)?

DCross
Forumgebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 mar 2017 12:06
1e Panda-achtige: Panda Cross

Re: DAB+ radio

Bericht door DCross »

Eind van het jaar ga ik naar Portugal, zal het in de gaten houden.

Ik weet met mijn bus die een DAB radio heeft die ontvangt bijna niks daar.
Hier in Nederland hebben we het toch goed voor elkasr

Gebruikersavatar
ImcoPoelman
Forumgebruiker
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 mei 2012 10:56
1e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge Turbo Automaat 2017
Locatie: Nieuw-Vennep
Been thanked: 1 time

Re: DAB+ radio

Bericht door ImcoPoelman »

Het betreft hier een fabrieks af gemonteerde DAB+ radio, niet een achteraf gemonteerde en ook geen plakantenne.
Afbeelding

The Force
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 mei 2017 16:10
1e Panda-achtige: 1.2 69pk 2010

Re: DAB+ radio

Bericht door The Force »

In de 169 laatst een DAB+ aftermarket ingebouwd, de plakantenne zit op het rechter achterste zijruitje.
Vond het risico te groot op de voorruit (steenslag en evt. vervangen) en zat ook steeds in het zicht, je gaat er toch op letten...
Ontvangst is zeer goed te noemen.

In de Clio zit standaard een DAB+ en ik merk weinig tot geen verschil tussen beide auto's. Op dezelfde momenten hebben ze last van te weinig dekkend signaal en de geluidskwaliteit is bij beiden beter dan FM.

Gebruikersavatar
kees5
Forumgebruiker
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jun 2016 19:45
1e Panda-achtige: Kia Picanto X Line 100 PK 2021
Been thanked: 2 times

Re: DAB+ radio

Bericht door kees5 »

ImcoPoelman schreef:Het betreft hier een fabrieks af gemonteerde DAB+ radio, niet een achteraf gemonteerde en ook geen plakantenne.

Imco.. die van mijn ook van de fabriek.

Gebruikersavatar
ImcoPoelman
Forumgebruiker
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 mei 2012 10:56
1e Panda-achtige: Fiat Panda Lounge Turbo Automaat 2017
Locatie: Nieuw-Vennep
Been thanked: 1 time

Re: DAB+ radio

Bericht door ImcoPoelman »

@Kees, zeker weer goedkope DAB+ standaard radio's gekocht bij FIAT of goedkope antenne's.
Afbeelding

Gebruikersavatar
WelshWitch
Moderator
Berichten: 2528
Lid geworden op: 16 feb 2004 19:36
1e Panda-achtige: Panda 4x4 Sisley 1987
2e Panda-achtige: Panda 1.2 2004
Locatie: Deventer
Has thanked: 2 times
Contacteer:

Re: DAB+ radio

Bericht door WelshWitch »

mark660 schreef:
Robert100HP schreef:Radio Efteling is inderdaad grappig, DAB+ is een enorme verbetering t.o.v. de standaard Blaupunkt met FM en AM.
Ik heb dit jaar een 2 Din Kenwood Dab+ systeem in de HP gemonteerd, maar de meegeleverde plak antenne achterwege
gelaten. Dit toch wat behelpen wat betreft het signaal, ik heb voor een Lampa sharkfin dak antenne gekozen. Deze heeft een ingebouwde
versterker. Niet de duurste, maar ook niet de goedkoopste maar een nog veel betere ontvangst van DAB+zenders.

https://www.mbcaraudio.nl/universele-ra ... pleet.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoe doet die het in het buitenland (Duitsland , Belgie)?
In onze Cross zit ook een DAB+ van Kenwood en prima ontvangst in Duitsland op vakantie dit jaar. Wel met de bijgeleverde plakantenne dus ik neem aan dat de genoemde antenne geen problemen heeft met ontvangst in het buitenland.
Dimphy

Ik rem voor dieren, maar ik rijd als een beest.

Sis Panda 1000 4x4, 1987, Groen
Woofmobiel Panda 1.2 2004, Babyblauw
Bigfoot Skoda Yeti 1.4 TSI, 2011, Zwart
De Brandweerauto Opel Vivaro, 2016, Rood

Gebruikersavatar
kees5
Forumgebruiker
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jun 2016 19:45
1e Panda-achtige: Kia Picanto X Line 100 PK 2021
Been thanked: 2 times

Re: DAB+ radio

Bericht door kees5 »

ImcoPoelman schreef:@Kees, zeker weer goedkope DAB+ standaard radio's gekocht bij FIAT of goedkope antenne's.
Van de fabriek geleverd ..

Afbeelding

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: DAB+ radio

Bericht door Robert100HP »

mark660 schreef:
Robert100HP schreef:Radio Efteling is inderdaad grappig, DAB+ is een enorme verbetering t.o.v. de standaard Blaupunkt met FM en AM.
Ik heb dit jaar een 2 Din Kenwood Dab+ systeem in de HP gemonteerd, maar de meegeleverde plak antenne achterwege
gelaten. Dit toch wat behelpen wat betreft het signaal, ik heb voor een Lampa sharkfin dak antenne gekozen. Deze heeft een ingebouwde
versterker. Niet de duurste, maar ook niet de goedkoopste maar een nog veel betere ontvangst van DAB+zenders.

https://www.mbcaraudio.nl/universele-ra ... pleet.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoe doet die het in het buitenland (Duitsland , Belgie)?
Tot aan Brugge perfecte ontvangst van Radio 538. Verder weet ik het niet daar moest ik n.l. zijn.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: DAB+ radio

Bericht door Robert100HP »

WelshWitch schreef:
mark660 schreef:
Robert100HP schreef:Radio Efteling is inderdaad grappig, DAB+ is een enorme verbetering t.o.v. de standaard Blaupunkt met FM en AM.
Ik heb dit jaar een 2 Din Kenwood Dab+ systeem in de HP gemonteerd, maar de meegeleverde plak antenne achterwege
gelaten. Dit toch wat behelpen wat betreft het signaal, ik heb voor een Lampa sharkfin dak antenne gekozen. Deze heeft een ingebouwde
versterker. Niet de duurste, maar ook niet de goedkoopste maar een nog veel betere ontvangst van DAB+zenders.

https://www.mbcaraudio.nl/universele-ra ... pleet.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoe doet die het in het buitenland (Duitsland , Belgie)?
In onze Cross zit ook een DAB+ van Kenwood en prima ontvangst in Duitsland op vakantie dit jaar. Wel met de bijgeleverde plakantenne dus ik neem aan dat de genoemde antenne geen problemen heeft met ontvangst in het buitenland.

Geen idee, jullie wonen wat oostelijker dan ik en hebben een voorkeur voor een bepaalde zender. Radio 538 viel op de FM band heel vaak weg, mede door alle 4G antennes in de Randstad? Of lag het aan de radio of de antenne kortom was er klaar mee. Nu gewoon tot Brussel perfecte ontvangst.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”