Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Giannini, een panda giannini bestaat het?

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Giannini, een panda giannini bestaat het?

Bericht door Robert100HP »

Op de officiéle Giannini Automobili Spa site komt geen 141 voor, wel veel ander moois.
https://www.gianniniautomobili.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

giannini
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2019 11:50
1e Panda-achtige: Diverse Panda Giannini documentatie

Re: Giannini, een panda giannini bestaat het?

Bericht door giannini »

Als groot Giannini-liefhebber en eigenaar van een originele Giannini (op 500 basis) heb ik dit topic net even doorgelezen. Ik ben het met een aantal van jullie eens dat de informatie schaars is en niet voor het oprapen ligt. Ik zal hieronder proberen een beetje duidelijkheid te scheppen m.b.t. de Giannini Panda’s.

Allereerst wil ik even het verhaal over de bovenstaande 4x4 turbo verduidelijken. Dit was een prototype waarin nieuwe technieken werden geprobeerd, waaronder de eerste Fire-motor voorzien van turbo. Eind jaren zeventig en begin jaren tachtig heeft Giannini Automobili zich veel bezig gehouden met het experimenteren van Turbo’s op zowel benzine als dieselmotoren. Zo was de Giannini Ritmo Turbo Diesel de eerste Fiat (afgeleide) met turbo diesel motor die ook daadwerkelijk door de consument gekocht kon worden.

De “productie” Panda’s van Giannini zijn in twee groepen in te delen. Dat zijn de auto’s geproduceerd tot 1987 en de auto’s vanaf 1989 en jonger.

Waarom deze tweedeling? Tot 1987 was Giannini Automobili een elaboratore (Tuner). De auto’s werden daadwerkelijk technisch onder handen genomen en de motoren waren stukken krachtiger dan de originele Fiat motor. In haar Programma had Giannini Automobili de Panda 30GT, 30 750GTS, 45GT en 45GTS . Naast de techniek was ook het in- en exterieur aangepast met specifieke striping, emblemen en vaak LM-velgen. Van deze aangepaste Giannini’s zijn er best wat verkocht maar lang niet in de aantallen zoals voorheen van de Giannini 500- en 126-varianten en de versies van na 1988.

Rond 1986 werden de veiligheids- en milieu-eisen dermate aangepast dat het voor Giannini Automobili nagenoeg onmogelijk was geworden om nog technisch aangepaste auto’s te homologeren en te produceren voor straatgebruik. Daarom werd er besloten om de bedrijfsvorm te veranderen van elaboratore (tuner) naar carrozzeria (carrosseriebouwer). Omdat de auto’s technisch niet meer aangepast werden hoefden de Giannini’s niet meer de zware (en dure) technische testen te ondergaan, maar kon er voortgeborduurd worden op de tests al gedaan door Fiat.

1987 was een omschakeljaar waarin er bijna geen auto geproduceerd zijn. Vanaf 1988 introduceerde Giannini een geheel nieuw programma met auto’s die zeer luxe aangekleed waren maar technisch niet meer aangepast. Zo weken ze op de volgende zaken af van de standaard Fiat’s, andere bekleding (vaak leer of alcantara), LM-Velgen, speciale sturen, houtinleg op het dashboard, vaak een schuifdak, vaak een armsteun, enz. De uno, nog van voor de facelift, was de eerste die in diverse Giannini-varianten werd aangeboden. Vanaf 1989/90 volgden ook de Tipo en de Panda. Deze laatste werd aangeboden in de uitrustingsniveau’s Prestige en Topline. Deze uitvoeringen waren vooral luxer dan de standaard Fiat Panda’s. Gedurende de jaren 90 werden zowel de tweewiel aangedreven Panda’s als ook de 4x4’s als Giannini geleverd.

Wat niet veel mensen weten is dat de Giannini’s ook echt deels bij Giannini Automobili op/afgebouwd werden. Zo hebben de Giannini’s afwijkende kleuren ten opzichte van de standaard Fiat’s en werden ze gespoten met lakken van Akzo Sikkens.

Met de Panda was Giannini redelijk succesvol. Wie in Italië goed oplette, in de steden waar een Giannini-vertegenwoordiger/dealer zat, kwam tot 5 a 10 jaar geleden de Giannini Panda’s in het wild nog wel tegen. In Italië worden ze echter ook schaarser en zijn het liefhebbersobjecten aan het worden.

giannini
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2019 11:50
1e Panda-achtige: Diverse Panda Giannini documentatie

Re: Giannini, een panda giannini bestaat het?

Bericht door giannini »

Giannini Panda 30 GT van een vriend van mij op Sicilië. Deze komt uit 1986 en heeft slechts 14 km !!! Gereden. Hij heeft hem uit de privécollectie van een overleden Giannini-dealer overgenomen.
Bijlagen
C44E7EB5-D7F8-4337-ACAE-B7A36386A91D.jpeg

giannini
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2019 11:50
1e Panda-achtige: Diverse Panda Giannini documentatie

Re: Giannini, een panda giannini bestaat het?

Bericht door giannini »

Giannini Panda 30 GTS 750
Bijlagen
E937FBA3-C2A1-4E73-9AC7-F7B5D93F45C7.jpeg
Laatst gewijzigd door giannini op 26 sep 2020 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Giannini, een panda giannini bestaat het?

Bericht door Robert100HP »

Heel veel dank voor deze informatie en de fraaie foto's. Giannini kende ik alleen van de 500 en 600 race auto's als tegenhangers van hun Abarth tijdgenoten. In de loop der jaren ben ik nog wel meer vreemde exoten tegen gekomen die vrijwel alleen in Italië zijn gebleven.
Grtz

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Giannini, een panda giannini bestaat het?

Bericht door Pinda1000 »

giannini schreef: 25 sep 2020 21:19 Giannini Panda 45 GTS
Apart dat de luchtsleuven in het front op de Panda 30 manier zitten terwijl dit een 45 zou zijn. :?

Bij een 34/45 heeft dit naast de verminderde koeling van de radiateur ook nog als nadeel dat de bougies en bougiekabels bij regen nat worden.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Giannini, een panda giannini bestaat het?

Bericht door Panda 500 »

Ik denk dat die 2 foto's per vergissing omgewisseld zijn...! ;-)

giannini
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2019 11:50
1e Panda-achtige: Diverse Panda Giannini documentatie

Re: Giannini, een panda giannini bestaat het?

Bericht door giannini »

Die crème kleurige zou ook heel goed een 30 750 GTS kunnen zijn hoor. Het bijschrift was 45 GTS maar dat is natuurlijk geen vaststaand gegeven. Volgens mij moet ik nog wel meer foto’s van die auto hebben. Ik zal ze eens aandachtig bestuderen. Die rode is 100% een Giannini Panda 30GT. Zoals ik al schreef is die namelijk van een Siciliaanse vriend van mij.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Giannini, een panda giannini bestaat het?

Bericht door Panda 500 »

Hoi Giannini, ik ben toevallig ook 500-bezitter en clublid aldaar (4518). Heb een 30-kop op mijn 650-blokje gezet.
De reden waarom ik (en velen met mij, denk ik) veronderstel dat de crèmekleurige een "30" is, is het duidelijk aanwezig zijn van de motor-koelluchtinlaat rechts in het front van de wagen (Links in vooraanzicht, dus ook op de foto). Je kunt zelfs de ronding van de buisvormige "toevoerslang" van de luchtkoeling zien, achter de sleufjes in de frontplaat.
Bekijk op dit forum de posts over de Panda 30 van Paul 4x4 even. Daar kun je de "achterstevoren" inbouw van de tweecylinder goed zien, met de luchtinlaat op die plek, en dus daarom het grilletje rechts in het front, terwijl het bij de watergekoelde "oer"-Panda's 45 links zit, met dààr dus een radiateur achter.
Enkele jaren later kreeg de 45 een kunststof grille over heel de breedte, wellicht voor meer luchtstroming doorheen de radiateur. Ik weet niet of die "facelift" ook voor de "30" geldt...(denk het niet).
Gezien de Giannini wellicht meer vermogen uit de motoren toverde zal hij bij de watergekoelde 45 zeker de luchttoevoer voor de radiateur niet half gaan afdichten denk ik...
Het is best mogelijk dat je de foto's met die bijschriften gevonden hebt, maar het is alom bekend dat er vaak vergissingen gebeuren bij het "redigeren" of afdrukken van documenten en manuals. (... zei de redacteur ;-) )

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Giannini, een panda giannini bestaat het?

Bericht door Panda 500 »

... intussen wat verder gesurfd. Volgende link is interessant, al is ie in het Italiaans. https://www.inondazioni.it/sport/motori ... imenticata
Maar ik meen het belangrijkste te begrijpen: De Giannini 30 kreeg een stalen krukas ipv eentje uit gietijzer, en "flexibele" zuigers en haalde daarme 140 km/u! (... net als de standaard Panda 45). Ik vermoed dat die zuigers dus een uitzet/krimp-voeg hadden. Alleszins dus "sportievere" zuigers dan de standaard! Vanaf 1983 kregen beide Panda-types de "brede" kunststof grille, zowel de 30S als de 45 S.
In juni 1986 kwamen de Panda Giannini 750S en de 1000S uit, maar die hadden beide het Fire-blok, dus het alomgekende 4-cylinder watergekoeld blok. De "eerste" Panda's Giannini 30 en 45 hadden respectievelijk de luchtgekoelde twee-cylinder 652cc en de watergekoelde 903cc als basis, net zoals de "gewone" Panda 30 en 45...

giannini
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2019 11:50
1e Panda-achtige: Diverse Panda Giannini documentatie

Re: Giannini, een panda giannini bestaat het?

Bericht door giannini »

Ik ben nog even mijn “Giannini-archief” ingedoken en heb andere foto’s gevonden van de crème kleurige Panda Giannini. Het is inderdaad een Giannini Panda 30GT.
EDBEDCC4-34EE-4F95-A14B-27B0EAA52756.jpeg

giannini
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2019 11:50
1e Panda-achtige: Diverse Panda Giannini documentatie

Re: Giannini, een panda giannini bestaat het?

Bericht door giannini »

235A0B96-321B-49BD-9326-68B5CF16789C.jpeg
En een foto van de voorkant

giannini
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2019 11:50
1e Panda-achtige: Diverse Panda Giannini documentatie

Re: Giannini, een panda giannini bestaat het?

Bericht door giannini »

EA81FFAE-1AEB-4C94-A0BF-087AA231BD13.jpeg
En dit is een Giannini Panda 30 GTS 750
Bijlagen
81C487F4-87A5-491D-AF6E-43DD3BCD2507.jpeg

giannini
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2019 11:50
1e Panda-achtige: Diverse Panda Giannini documentatie

Re: Giannini, een panda giannini bestaat het?

Bericht door giannini »

Volgens de “Giannini bijbel” van Enzo Altorio werd de Giannini Look 750S, voorzien van de Fire-motor, en alleen nog esthetisch aangepast, in 1986 geïntroduceerd. Volgens mij moet dat echter op zijn vroegst 1987 zijn. De volgende keer als ik of Enzo Altorio of iemand van de directie bij Giannini Automobili weer spreek zal ik eens vragen of ze kunnen nagaan of het nu daadwerkelijk 1986 of 1987 was.

giannini
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 nov 2019 11:50
1e Panda-achtige: Diverse Panda Giannini documentatie

Re: Giannini, een panda giannini bestaat het?

Bericht door giannini »

5E40EDF8-7078-4084-8943-B7070F791D4B.jpeg
Dit is de lijst zoals hij in het boek staat van Enzo Altorio. In deze lijst staan de diverse modellen en hun introductiekaart.
Bijlagen
B49FBF8D-EDF2-45A4-B4CE-8A7C88C255CF.jpeg

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”