Afbeelding Afbeelding Afbeelding het bestuur van de FPCN zoekt ondersteuning. Interesse in een bestuursfunctie? Mail! Afbeelding

ECU's SPI 1.1 en 0.9 uitwisselbaar?

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Panda 500
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Has thanked: 10 times
Been thanked: 9 times

ECU's SPI 1.1 en 0.9 uitwisselbaar?

Bericht door Panda 500 »

Ik zit met mijn 1.1 spi met een "bokken"-probleem en verdenk sterk mijn ECU als boosdoener... Ik vertelde al lang geleden dat die steeds tikt bij een beetje belasting, maar anderen hebben dat blijkbaar ook en ik heb (had) er mij bij neergelegd. Maar ook heb ik al een hele tijd dat de motor "bokt" bij wat teveel gas op lage toeren, zo tot ongeveer 1500 rpm. Dus rij ik al lang met een ei onder mijn voet op lage rpms. Daarboven alles OK.
Maar eergisteren begon hij plots veel erger te bokken, ook bij hogere toerentallen en wat gasgeven. Het ging zo met wat intervals van enkele minuten goed, dan weer bokken, enz. Ik meen dat de ECU (binnen onder de hangmat) nu ook harder "tikt"! Gelukkig net de dag voordien eindelijk eens een lang stuk (10 km) volledig in 4x4 over dikke sneeuw kunnen rijden :!: :yes:
Nu is de sneeuw weg, maar ik hoopte op nog meer sneeuw, en nu dus plots dat "bokken" :no:
Ik heb een ECU van een 0.9 (IAW 16F EE) liggen. Weet iemand of ik die "om te proberen" eens in mijn 1.1 kan monteren? Ik ben immers niet zeker of de aansluitingen overeenkomen en eventueel dus schade kunnen veroorzaken... :?:
Ik zal ook sowieso een nieuwe krukas sensor (bovenste dode punt) bestellen. Misschien is dat de boosdoener...
Ik heb in de "onderdelen gezocht"-rubriek al een oproep geplaatst. Ik meen dat er iemand ooit een aanbood maar vind die post niet meer terug.
Erg ongelegen moment om in de kou te gaan sleutelen, maar ook met eventuele nieuwe sneeuw niet met mijn 4x4 buiten te kunnen... :cry:

2x34
Forumgebruiker

Re: ECU's SPI 1.1 en 0.9 uitwisselbaar?

Bericht door 2x34 »

Is je injector niet stervende?
panda 34 openair

Pinda1000
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Has thanked: 28 times
Been thanked: 41 times
Contacteer:

Bericht door Pinda1000 »

2x34 schreef:Is je injector niet stervende?
Of de benzinepomp....

Klinkt het geluid van de pomp bij het contact aanzetten moeizaam of zoals het hoort?

Je zou eens even de pomp met een aparte 12v voeding kunnen aansturen, het tikken in de ECU zou het brandstofrelais kunnen zijn. Dan zakt de brandstofdruk te veel en dan kan je ook dit soort klachten krijgen

Panda 500

Bericht door Panda 500 »

Afbeelding

Na grondig bestuderen van de schema's van de 899-SPI en van de 999/1108-SPI kwam ik tot de conclusie dat er maar zéér weinig verschil in zit...! Ik hoop dat het op bijgevoegd plaatje te bekijken valt (als je erop klikt kan je het paginagroot bekijken): Afgezien van de componenten 24 en 102 op het schema van de 1100, en comp.23 en 24 op het schema van de 900 is er geen verschil!
Merk wél op dat nr 24 verschuift naar plaats van nr 23 op het ander schema! Ook qua aansluitpunt in de stekker! Bij de 1100 hangt de koelvloeistoftemp-sensor dus aan pin 13 waar hier bij de 900 de begrenzingsweerstand aan zit, met dezelfde kabelkleur! Enkel de kabelkleur aan aansluiting 31 van de ECU-connector verschilt. Bij de 899 hangt daar de koelvloeistof-temp.-sensor aan (kleur AN; geel/zwart=amarillo/nero?) en bij mijn 1108 de luchttemp.-sensor (kleur AV; geel/groen=amarillo/verde?)...
Aan aansluitpunt 13 zit dus dezelfde kleur draad (VB; groen/wit=verde/bianco?) maar die gaat toch naar een andere component: bij de 899 naar de begrenzingsweerstand van de injector, en bij de 1108 naar de koelvloeistofsensor... !
De componenten hebben echter dezelfde voorstelling en zijn ook allemaal weerstanden. Dus na enig wikken en wegen kwam ik tot de conclusie dat er allicht geen zware schade (kortsluiting of zo) zou berokkend worden door de 900-ECU eens in mijn 1100 te proberen. Dus heb ik de ECU van de 900 in mijn 1100 gemonteerd en de zaak getest. PRIMA resultaat! (y)
Zelfs geen oplichtend ECU-lampje! Testrit gedaan en die verliep ook al prima, met zelfs beter optrekken op lage toeren, niet meer "bokken" of inhouden, en ik meen dat ook het probleem van het vaak op 1200 à 1400 rpm blijven hangen bij warme motor opgelost is!
Nadien opnieuw de originele ECU gemonteerd en... het "bokken" deed zich terug voor. Opnieuw de 900-ECU erin en "alles" weer OK...
Maar sowieso wil ik toch de juiste ECU er weer in hebben, daar de programmering van de chip allicht toch verschilt. Hij reed nu eigenlijk prima, ook warm gereden, maar slechts een half uurtje of zo. Ik weet niet wat die "begrenzingsweerstand" precies doet en mogelijk reed ik heel de tijd op rijkere inspuiting ("choke" ?) waardoor ie met koude motor zo goed vooruit wou... :?:
Maar ik heb al een juiste ECU gevonden via PB dus dat komt wel in orde hoop ik!

@Pinda en 2x34: ik ben eerst begonnen met jullie voorstellen te checken hoor! De pomp draait meteen enkele seconden bij contact aan en stopt dan. Geluid lijkt me normaal. De injector checken... hoe doe je dat?
Het geklik in de ECU is er ook met die van de 900 maar begint pas boven de 1800rpm... (bij wat extra gas geven) Wordt dat misschien veroorzaakt door een defect aan de injector :?:

michiel van g.
Forum-admin
1e Panda-achtige: Seat Marbella 0.9 GL i.e. 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
Facebook: https://open.spotify.com/artist/2Zt0UMYIVYpyN
Has thanked: 39 times
Been thanked: 96 times
Contacteer:

Bericht door michiel van g. »

je zou eens met een CO meter bij een garagist moeten vragen wat het CO is met die 899 ecu. Als dat voldoet aan de eisen en de auto lekker rijdt, why not...!
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Citroën Dyane6, 1977
Renault Twingo, 2016
Opel Ampera-e, 2018

Panda 500

Bericht door Panda 500 »

Tja, op zich geen slecht idee natuurlijk. Maar ik vraag me toch af of de karakteristiek van injectie en ontsteking (-svervroeging) etc. hetzelfde is bij een 900 en een 1100. Ik zou denken van niet. Al moet ik zeggen dat ie prima rijdt! Weliswaar nog maar een kort testritje gedaan, zo'n half uurtje in straten in mijn buurt. Nog geen stuk snellere weg bvb. Nog niet boven de 80km/u geweest. Maar waar de originele dus lastig deed, op lagere toeren, dat doet ie nu prima en vlotter dan ik sinds lang gewend ben! En dus ook dat sneller blijven draaien na opwarming is weg! Daar zocht ik al lang achter, wat dàt wel kon veroorzaken. Maar ook nog wat meer proefrijden natuurlijk, want sommige zaken vertonen zich niet meteen of niet altijd...
Maar een "juiste" is op al "in bestelling" bij een clublid, dus dat blijft uiteraard mijn voorkeur. Als ie daarmee terug "slechter" zou gaan rijden is er natuurlijk iets vreemds aan de hand. Maar ik denk/hoop van niet, en zie het dàn wel...

Panda 500

Bericht door Panda 500 »

Intussen zelf verder op onderzoek gegaan (dat doe je nou eenmaal als techneut...) en mijn ECU opengemaakt. De (E)EPROM zat met een plastic kapje en een dot lijm "vastgemaakt" maar dat maakte niet veel uit, denk ik. Het was makkelijk los te halen en zo kon ik de sticker op de chip goed lezen. (Die zegt dus beknopt hetzelfde als op het uitwendige etiket)

Afbeelding

Afbeelding

Oeps, de foto's blijken nu net andersom gedraaid te liggen...

Afbeelding

Afbeelding

Wat het "tikkende relais" zou kunnen zijn is me niet duidelijk. Het lijken me allemaal erg kleine "chips" om zo te kunnen klikken, al is het mogelijk die ene "dikkere" in de linkerbovenhoek op de onderste foto's. Die heeft maar één dikke aansluiting en zijn bodem is de andere, denk ik. Maar ook als relaistje lijkt die component me klein om zo'n herrie te kunnen maken. Er zat een lik lijm overheen al lijkt me dat eerder voor die condensator bedoeld... (?) Misschien zit die "klikker" toch aan de andere kant van de print?

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben nu de nodige moed aan het verzamelen om de printplaat uit de behuizing te halen, al denk ik niet dat er aan de onderkant nog componenten zitten... (?) Maar zo kan ik ook de dikkere solderingen o.a. van de connector en een paar regulators een keer hersmelten. Van de kleinere (SMD's) blijf ik af. Ook de EEPROM haal ik een keer uit zijn stekker en weer erin. Daar heb ik gelukkig wat werkervaring mee, weliswaar van lang geleden. (Ik zal mezelf en de boel aarden tegen ESD.)

Als iemand me nog tips kan vertellen: GRAAG. Ik heb immers nog geen vervang-ECU gevonden...

bero
Forumgebruiker
1e Panda-achtige: 1.0 Hybrid Launch Edition 2020
Has thanked: 70 times
Been thanked: 61 times

Bericht door bero »

Wat jij de EEPROM noemt, is eigenlijk het Flash geheugen.
De EEPROM is dat kleine 8 potige chipje bij de pins van de stekker.

De EEPROM bevat data zoals chassisnummer, kilometerstand en nog wat van dat soort gegevens.
Het Flash geheugen bevat de data over het regelen van de motor zoals inspuitings--verhouding en berekeningen.
Het Flash geheugen kan ook nog (indien aanwezig) data bevatten voor de regeling van de startonderbreker (zoals afsluiten van de brandstofpomp).

Het kan best zijn dat je de veranderingen alleen te vinden zijn in het Flash geheugen.
|| Home is where the Panda is parked ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
- Fiat Panda 1.0 Hybrid Launch Edition 2020

Panda 500

Bericht door Panda 500 »

Zou ik dan kunnen proberen de "grote" chip (op socket) in de ECU van een 900 te steken? Zo'n (complete) 900-SPI-ECU heb ik er nu dus (voorlopig) in zitten en de 1.1 rijdt er redelijk mee, érg vlot bij koude motor, maar valt precies gemakkelijker stil op stationair. Ik moet echt maar 1 cm gaspedaal indrukken en hij trekt erg vlot op en rijdt ook goed met weinig gas! Ik meen me nu te herinneren dat dat vroeger eigenlijk ook zo was, met de orignele 1.1-ECU...! Het "bokken" (waarom ik dus aan deze ingreep begon) is weg. En ook het sneller gaan draaien na redelijke opwarming van de motor is verdwenen. Integendeel dus, hij valt soms stil op stationair, en start dan niet altijd meteen, bvb na een stop bij de bakker om een brood te halen...
Wat je chip-benaming betreft heb ik mijn twijfels (mag toch, hé? :wink: ) Een eeprom is toch een "electronicaly erasable programmable read only memory", en dat had ik vroeger in apparatuur van mijn werk in van die grote chips op socket zitten. Daar werd na een service met hercalibratie de calibratiegegevens in bewaard. (Maar ik moet toegeven: dat is zo'n 20 jaar geleden; het kan nu dus allemaal veel kleiner zijn). Ik veronderstel dat die chip dus kan "bijleren" tijdens het rijden en "geherprogrammeerd wordt(?) Of wordt ie gewoon (in principe éénmalig) geprogrameerd volgens motortype? Dan zou ik dus de 900 ECU kunnen houden en de chip wisselen.
Maar als dat toch in die kleine 8-poter zit kan ik dat niet (of toch meer risico).
Ik zal de 900-ECU ook eens openen en naast de 1.1 leggen en al de componenten vergelijken. Als alléén die socket-chip met etiket verschilt durf ik hem overzetten. Vraag blijft natuurlijk of de fout net dààr in zit... :?: :?:
Maar ik ga eerst toch gewoon de 1,1 "hersolderen" en proberen. Daar heb ik enkele maanden geleden bij onze "flikkerende" en uitvallende wasmachine-display ook succes mee gehad! (y)

En euh... wie een 1.1 SPI Magneti Marelli IAW 16F . EJ ECU ter beschikking heeft mag het nog steeds melden :!:

bero
Forumgebruiker

Bericht door bero »

Ik ben trouwens ook aan het speuren voor een ECU voor je maar nog niets gevonden (of de hoofdprijs van 300 euro, stelletje gekkies ;-)
Je hebt (deels) gelijk over je EEPROM verhaal. Het flash geheugen is namelijk ook een EEPROM, hoe flash geheugen aan zijn naam gekomen is,
geen idee, maar er zit meer geheugen en posities in dan de kleine EEPROM (waarom deze geen naam heeft zoals 'flash' weet ik ook niet).
De Flash kan bijvoorbeeld berekeningen maken zoals 'if else' loops (voorbeeld: Als bougie 1 dit doet, doe dat. Anders doe zus of zo).
Daardoor leert de 'ECU' zich aan in de eerste minuten na dat je hem aansluit zeg maar.

Of het probleem zich in de flash eeprom bevind, lijkt me sterk. Meestal is het toch een defect in een component op het board, of een kortsluiting in een printbaan.
Dan zou je al die banen moeten volgen en meten. Leuke puzzel, dat wel.
Ik weet alleen niet wat je precies gaat Hersolderen, maar zorg dat je niet over de 350 graden zit met je solderen van de ECU. Als je te heet soldeert, kun je componenten flink
beschadigen en ben je verder van huis.

Panda 500

Bericht door Panda 500 »

Voorzichtig zal ik zeker tewerk gaan! Ik besef dat ik de boel helemaal om zeep zou kunnen helpen, al doet ie het nu toch ook niet goed... :-(
Ik heb zo'n "Weller" temperatuur-controlerend boutje, met tip-schoonmaaksponsje" en met verbinding naar de aarde, speciaal voor electronicawerk. Ook (grote en kleine) soldeerpompen.
En ik ga enkel de "dikkere" solderingen herdoen, voornamelijk aan de grote connector (35 pinnen) en 2 keer drie "dikke" pinnen van de beide grote "regulators" (?) aan één van de zijkanten. En de chip op de socket haal ik even los en meteen er weer in. Kwestie van goed contact te hebben aan de pootjes.
Ik heb ook een (stuk van een) "oogartsen-microscoop" waarmee ik de solderingen erg in detail kan bekijken. Daarom wil ik de print uit de aluminiumbehuizing halen! En dus ook om bij de achterkant te kunnen. (Al die "tools" als restanten van mijn vroegere werk kunnen behouden)
Klusje staat vandaag gepland! :wink:

Panda 500

Bericht door Panda 500 »

Klusje inmiddels afgerond, en... hij bokt niet meer ( (y) )maar rijdt eigenlijk minder soepel dan met de 0.9 ECU... |:| :?:
En ook nu weer opnieuw dat steeds even op 1200 à 1400 rpm blijven draaien (toch een seconde of 4 à 5) wanneer je stopt aan een verkeerslicht en dan zakt ie naar een normale 900 rpm... :?: Dat moet dan toch door de ECU bepaald worden en geen gasklep of MAP of andere sensor... :evil: Anders zou ie dat met die 0.9 ECU toch ook moeten doen?

Ik blijf dus op zoek naar een "juiste" ECU of zal er eentje moeten kopen bij Schepers of zo.

Een fotootje van de achterkant van de ECU-print, allicht door slechts weinigen al gezien...? Maar er is dan ook weinig aan te zien, enkel een aantal SMD-weerstandjes enzo. En natuurlijk véél soldeerpunten!

Afbeelding

En ook van de chip...

Afbeelding

bero
Forumgebruiker

Bericht door bero »

Jammer. Er zit dus meer verschil in dan zo op het blote oog.
Morgen duik ik meteen in de stellingkast om te kijken of ik de matchende ECU heb.

Panda 500

Bericht door Panda 500 »

Ik denk eraan een sloop-ECU van een Punto 1.1 (SPI) te bestellen. (20 euro, bij DP-sloperij, Tip van een forumdeelnemer) Deze is ook voor een 176B2 000 motor, met 54 PK...(dus identiek als mijn Panda heeft) Ik weet uit ervaring dat onze Punto 1.2 Selecta wat motor betreft volledig gelijke componenten had wat de sensoren betreft. Ik heb er vroeger zelfs uitgewisseld met mijn Panda om sommige defecten op te sporen (trial & error-methode): bobines, beide temp.sensoren (water en lucht) mapsensor, BDP-sensor,...
Dus deze moet nóg beter "passen" dan de 0.9 ECU die ik er een tijdje in gehad heb. Die doet het dus "aanvaardbaar" maar heeft sowieso een andere "timing" wegens voor andere motor bestemd, én dus géén lucht.tempsensor maar een "vaste" waarde (?) ...Ik zag op de ECU-print inderdaad dan ook één lege plaats waar bij mijn Panda-ECU wél een component zit... Ik denk dat het met die Punto-ECU alleen maar beter kan worden en vind de gok van 20 euro wel te wagen...

bero
Forumgebruiker

Bericht door bero »

De ECU die ik heb liggen is van een latere 1.1 (startonderbreker).
De IAW 4AF.P2.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”