Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

ECU's SPI 1.1 en 0.9 uitwisselbaar?

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Mausje75
Forumgebruiker
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 apr 2021 18:57
1e Panda-achtige: 1000 1994
Facebook: https://m.facebook.com/maurice.spijksma
Has thanked: 1 time

Re: ECU's SPI 1.1 en 0.9 uitwisselbaar?

Bericht door Mausje75 »

Goedenavond!
Dit topic is al een paar jaartjes oud, maar zijn de ECU’s nu goed uitwisselbaar? Wat was de uitkomst?

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: ECU's SPI 1.1 en 0.9 uitwisselbaar?

Bericht door Panda 500 »

Wel, ik heb maar tijdelijk met de ECU van een 900 gereden en dat werkte op zich goed! Het is inderdaad lang geleden en ik weet niet meer juist waarom ik dat probeerde... Ik had meerdere probleempjes herinner ik me, 'tikkend' geluid uit de ECU (zit onder de 'hangmat') bij optrekken, dus wanneer toenemend vermogen gevraagd werd. Maar ook onstabiel draaien (wat een luchtlek in het onderste deel van de 'druppelcarburateur' was).
Nadien en nog steeds dus de 1.1 ECU er weer in en daar rij ik nog steeds mee. Maar ik hou die 900-ECU gewoon als reserve. Ik bedacht dat er toch een reden moet zijn waarom ze een verschillende EU kregen dus daarom ben ik er niet mee blijven rijden, al werkte dat dus eigenlijk prima...
We hebben sinds enige jaren ook een 169 met 1.2 motor, en daar hoor ik ook soms dat tikkend geluid, bij gasgeven... Moeilijker hoorbaar omdat de ECU daar in de motorruimte zit. Maar ik meen het soms te horen. En anderen vertelden het ook destijds, dus het zal wel 'normaal' zijn.

Gebruikersavatar
Mausje75
Forumgebruiker
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 apr 2021 18:57
1e Panda-achtige: 1000 1994
Facebook: https://m.facebook.com/maurice.spijksma
Has thanked: 1 time

Re: ECU's SPI 1.1 en 0.9 uitwisselbaar?

Bericht door Mausje75 »

Ah.. dank je wel voor de toelichting!
Ik was namelijk best benieuwd wat de uitkomst was.
Best een interessant topic.

Maar als back up zou je er een andere ECU in kunnen doen als je eigen het begeeft. ( dan kun je iig blijven rijden. )
Maar zijn ze niet meer te programmeren dan? Maw het “programma” van de 900 wissen en het “programma” van een 1100 erin zetten?

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: ECU's SPI 1.1 en 0.9 uitwisselbaar?

Bericht door bero »

Mausje75 schreef: 30 dec 2022 18:30 Maar als back up zou je er een andere ECU in kunnen doen als je eigen het begeeft. ( dan kun je iig blijven rijden. )
Maar zijn ze niet meer te programmeren dan? Maw het “programma” van de 900 wissen en het “programma” van een 1100 erin zetten?
Helaas hebben de ECU's niet alleen andere software aansturingen maar vaak ook net andere hardware die niet 100% compatible zijn met elkaar. Vaak ook nog andere chips.
Helaas ook geen kwestie van data overschrijven. Dan zouden de chips overgezet moeten worden..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Mausje75
Forumgebruiker
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 apr 2021 18:57
1e Panda-achtige: 1000 1994
Facebook: https://m.facebook.com/maurice.spijksma
Has thanked: 1 time

Re: ECU's SPI 1.1 en 0.9 uitwisselbaar?

Bericht door Mausje75 »

Dank je voor de toelichting!
Ik ben weer wat wijzer geworden!

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: ECU's SPI 1.1 en 0.9 uitwisselbaar?

Bericht door Panda 500 »

Ik heb intussen even 'terug in de tijd' gekeken naar wat ik destijds postte. Daar staan o.a. de schema's bij, naast elkaar. Maar je kunt ze niet meer 'in 't groot' bekijken helaas. Er zit dus inderdaad enig verschil in... Maar ik heb de 900-ECU dus in de kofferbak liggen, als reserve. Die is zonodig snel gewisseld. Intussen geen problemen meer behalve nog steeds dat af en toe wat sneller blijven draaien, aan een stoplicht bvb. Even een kort tikje op het gas en hij daalt weer naar normaal stationair. Ik 'verdenk' de gasklepsensor, die misschien niet altijd de 'nul'-stand aangeeft, maar heb voorlopig geen zin om er aan te sleutelen... Ik heb hem al eens vervangen... door een andere afdanker, dus... ;-)

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”